Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gooi er nog weer even een grafiekje in van Teslafi. Gebruik dit nu 2 jaar en zat altijd aan de onderkant van de grafiek.
Zonder wijzigingen in rij- of laadpatroon schiet het berekende bereik de laatste weken omhoog.
Leuk natuurlijk al hecht ik er inmiddels niet veel waarde meer aan omdat het verschil in de praktijk niet merkbaar is.
 

Attachments

  • E398051A-FC0B-42E9-B19D-976C773432EA.jpeg
    E398051A-FC0B-42E9-B19D-976C773432EA.jpeg
    180.9 KB · Views: 109
  • Informative
  • Like
Reactions: FrankNL and Phil V
Een interessant onderzoek van Stanford, gepubliceerd in Nature: Door na het laden de batterij even flink te dischargen wordt schade / batterijdegradatie beperkt.

"As lithium batteries cycle, they accumulate little islands of inactive lithium that are cut off from the electrodes, decreasing the battery's capacity to store charge. But the research team discovered that they could make this "dead" lithium creep like a worm toward one of the electrodes until it reconnects, partially reversing the unwanted process."


 
Dank voor de info

Het internet helpt hier ook niet

Deze bronnen geven 90 aan, en dus 85 echt

Hier zie je 85.8 / 81.8

Werd er voor mij als leek niet eenvoudiger op ....


We zoeken verder
 
Hoe dan? Zelfs als je uitgaat van 81.8 useable capacity dan zit je toch nog steeds op 71/81.8 = 86.8%? Dat is toch richting de 14% degradatie?
Als je dat hier weer opzoekt, zit je toch helemaal aan de onderkant van de range, en is dat toch helemaal niet standaard? Ik wil echt niet de betweter uithangen; ik probeer dit alleen maar te snappen om een goede tesla te kopen :rolleyes:
Mis ik nou iets, of ben ik teveel gefocussed op alleen die batterij?
 
Hoe dan? Zelfs als je uitgaat van 81.8 useable capacity dan zit je toch nog steeds op 71/81.8 = 86.8%? Dat is toch richting de 14% degradatie?
Als je dat hier weer opzoekt, zit je toch helemaal aan de onderkant van de range, en is dat toch helemaal niet standaard? Ik wil echt niet de betweter uithangen; ik probeer dit alleen maar te snappen om een goede tesla te kopen :rolleyes:
Mis ik nou iets, of ben ik teveel gefocussed op alleen die batterij?
Ik zou rustig verder zoeken. Er zijn er genoeg en hoe meer je bekeken hebt hoe beter weet je welke je niet wil. Maar als je te lang zoekt veranderen je eisen. Ik keek eerst ook naar een vroege MS 85 maar heb een MX 100D gekocht. Ik was dus ook iets meer geld kwijt. :cool:
Ik zou als ik jouw was wel de ScanmyTesla app kopen met een dongle en het juiste snoertje. Voor de S zijn er 2. Ik weet niet vanaf welke productie datum de verandering is maar dat zou tegelijk met de oude en nieuwe neus kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: Sparhawk
Hoe dan? Zelfs als je uitgaat van 81.8 useable capacity dan zit je toch nog steeds op 71/81.8 = 86.8%? Dat is toch richting de 14% degradatie?
Als je dat hier weer opzoekt, zit je toch helemaal aan de onderkant van de range, en is dat toch helemaal niet standaard? Ik wil echt niet de betweter uithangen; ik probeer dit alleen maar te snappen om een goede tesla te kopen :rolleyes:
Mis ik nou iets, of ben ik teveel gefocussed op alleen die batterij?
Hoe heb je de 71 berekent?
Stond de range meting op standaard?
 
Batterij indicator stond op 81%

Gemiddeld verbruik was 419 WH/km
Gemiddeld bereik stond op 139km voorspeld.

Dat levert 419*139/0.81 = 71.9 (dus 72, sorry, ik had 71 onthouden). Ik had wel foto's gemaakt.

Met 81.1 useable capacaty = is dat dus 87.9 resterend, dus 13% afname...
 
Batterij indicator stond op 81%

Gemiddeld verbruik was 419 WH/km
Gemiddeld bereik stond op 139km voorspeld.

Dat levert 419*139/0.81 = 71.9 (dus 72, sorry, ik had 71 onthouden). Ik had wel foto's gemaakt.

Met 81.1 useable capacaty = is dat dus 87.9 resterend, dus 13% afname...
12% dus en dat is net zo veel als die van mij. Begin het gevoel te krijgen dat leeftijd van de accu bijna meer impact heeft dan gereden kilometers
 
Ik gebruik Teslafi vanaf augustus 2020 Heb ook Teslamate daar geeft battery 75,2 aan dacht dat het een 85Kw zou dit mij degradatie zijn ?

View attachment 778376

Je hebt helaas geen signature dus ik weet niet welk type je rijdt. Volgens mij een S85?

Volgens ScanMyTesla heb je nog 75,2-4 = 71,2kWu beschikbaar. Die 4kWu is je buffer en kun je normaliter niet aanspreken. Althans, dat is onverstandig want waarschijnlijk sta je dan gewoon stil :)


Het makkelijkste is abetterrouteplanner te gebruiken. Daar kun je wel je degradatie zien t.o.v. de fleet data van ABRP.

Bij mij geeft TeslaMate enkel projected range aan en geen schatting qua capaciteit in kWu.
 
Je hebt helaas geen signature dus ik weet niet welk type je rijdt. Volgens mij een S85?

Volgens ScanMyTesla heb je nog 75,2-4 = 71,2kWu beschikbaar. Die 4kWu is je buffer en kun je normaliter niet aanspreken. Althans, dat is onverstandig want waarschijnlijk sta je dan gewoon stil :)


Het makkelijkste is abetterrouteplanner te gebruiken. Daar kun je wel je degradatie zien t.o.v. de fleet data van ABRP.

Bij mij geeft TeslaMate enkel projected range aan en geen schatting qua capaciteit in kWu.
Signature voorzien, ge zult wel gelijk hebben want volgens gemiddeld verbruik 200w/km kom ik dan aan 356km totaal

Heb eens abetterrouterplanner gehad maar geen fleet data gezien moet je premium hiervoor hebben ? En hoe kom je eraan in die menu ? Bij mij werkt deze niet meer in Tesla browser sinds laatste updates V11 daarom mee gestopt hoe doe jij dat dan ?
 
Signature voorzien, ge zult wel gelijk hebben want volgens gemiddeld verbruik 200w/km kom ik dan aan 356km totaal

Heb eens abetterrouterplanner gehad maar geen fleet data gezien moet je premium hiervoor hebben ? En hoe kom je eraan in die menu ? Bij mij werkt deze niet meer in Tesla browser sinds laatste updates V11 daarom mee gestopt hoe doe jij dat dan ?
Gewoon de app downloaden op je mobiel en je auto linken met de app. Krijg je de degradatie te zien in de voertuig instellingen.
 
  • Helpful
Reactions: ramonneke
Signature voorzien, ge zult wel gelijk hebben want volgens gemiddeld verbruik 200w/km kom ik dan aan 356km totaal

Heb eens abetterrouterplanner gehad maar geen fleet data gezien moet je premium hiervoor hebben ? En hoe kom je eraan in die menu ? Bij mij werkt deze niet meer in Tesla browser sinds laatste updates V11 daarom mee gestopt hoe doe jij dat dan ?