Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend staan schelden op die auto...Moest onverwacht snelladen. Ik naar een Fastned 350 kW lader, max laadsnelheid: 30 kW bij een laadtoestand van 40%. Dat is geen snelladen, dat is een trip down memory lane, 2013 of zo.... Is dat normaal voor een Model 3 SR+? Of is dat een CCS compatibiliteitsissue met Fastned/Tesla?

Toen dacht ik: dit schiet niet op: ik probeer wel wat anders. Ik stop de laadsessie, wil de stekker eruit trekken: muurvast. Verschillende malen geprobeerd om weer een laadsessie te starten/beëindigen, maar niet gelukt. Tweede vraag: is het normaal dat het bij Fastned niet zo betrouwbaar werkt, of moet je misschien de stekker eruithalen en terugplaatsen om een nieuwe sessie te starten?

Ondertussen zit ik nog steeds vast aan die lader en kan nergens heen. Op het scherm bij de auto staat geen knop om de stekker te ontgrendelen: je kunt alles doen: laadklep open/dicht frunk open/koffer open, maar niks voor de stekker. Tot ik toevallig zie dat hiervoor een knopje op het laadscherm is. Handig dat je vanaf het hoofdscherm alles kunt doen, behalve dit, maar dit terzijde. Derde vraag: is het normaal dat bij het beëindigen van de laadsessie niet automatisch de stekker ontgrendeld wordt? Moet je dit altijd met de hand doen?
 
Goeie vraag, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit.

Volgens een mede-M3 rijder is de volgorde belangrijk. Eerst de auto unlocken (door een deur open te doen), dan de laadsessie afbreken op de laadpaal en daarna zou de kabel meteen los moeten komen uit de auto.

Maar goed, ik ben niet zo precies in het uitvoeren van procedures dus ik heb ook al diverse keren van die knop op het laadscherm gebruik moeten maken (rukken aan connector, auto in, knop zoeken, auto uit, weer rukken aan connector, je kent het wel)

Gelukkig nog nooit aan het rubberen noodkoordje hoeven trekken :)
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Of is dat een CCS compatibiliteitsissue met Fastned/Tesla?
Tweede vraag: is het normaal dat het bij Fastned niet zo betrouwbaar werkt, of moet je misschien de stekker eruithalen en terugplaatsen om een nieuwe sessie te starten?
Derde vraag: is het normaal dat bij het beëindigen van de laadsessie niet automatisch de stekker ontgrendeld wordt? Moet je dit altijd met de hand doen?

30kW is niet snel, wat de auto nog compleet koud?

Verder is het gebruiken dat je zowel bij de paal als bij de auto moet ontgrendelen om de kabel in z'n geheel los te krijgen. Bij FastNed gebruik je de kabel van de paal dus je moet enkel vanaf de auto kunnen ontgrendelen maar ik heb dit altijd enkel gedaan als m'n sessie klaar was.
 
  • Like
Reactions: arne-nl
Klopt. Thuis heb ik een New Motion paal met vaste kabel. Ik moet ik eerst de deur openen, dan de laadsessie beëindigen met de laadpas en dan ontkoppeld de kabel ook automatisch. It's all in the details :)

Goeie vraag, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit.

Volgens een mede-M3 rijder is de volgorde belangrijk. Eerst de auto unlocken (door een deur open te doen), dan de laadsessie afbreken op de laadpaal en daarna zou de kabel meteen los moeten komen uit de auto.

Maar goed, ik ben niet zo precies in het uitvoeren van procedures dus ik heb ook al diverse keren van die knop op het laadscherm gebruik moeten maken (rukken aan connector, auto in, knop zoeken, auto uit, weer rukken aan connector, je kent het wel)

Gelukkig nog nooit aan het rubberen noodkoordje hoeven trekken :)
 
ik rijd al wat langer met de M3 en met FSD. Toch nog een beginnersvraag over NoA. Ik lees hier en daar dat de auto zelf afslagen neemt. En dat daarbij automatisch ook het knipperlicht aangaat. Lees ik dat nou goed of niet? Maw knippert de auto zelf als er een afslag genomen moet worden? Ik heb tot nu toe altijd zelf de invoeg/uitvoeg/baanwissel moeten initiëren.
 
30kW is niet snel, wat de auto nog compleet koud?
Ik had 20 km gereden. Dus niet compleet koud. Maar scheelt dat zoveel? Ik zou ook denken dat Tesla de accu gaat verwarmen zodra een snellaadsessie start, maar daar leek het ook niet op. De laadsnelheid ging alleen maar omlaag.

Verder is het gebruiken dat je zowel bij de paal als bij de auto moet ontgrendelen om de kabel in z'n geheel los te krijgen. Bij FastNed gebruik je de kabel van de paal dus je moet enkel vanaf de auto kunnen ontgrendelen maar ik heb dit altijd enkel gedaan als m'n sessie klaar was.
Dus ik moet idd handmatig ontgrendelen?
 
20 km gereden is nog praktisch koud. Ik haal bij een Fastned met een warme batterij en ca. 32% Soc makkelijk 140 kW. Als ik genoeg heb geladen druk ik vanuit de auto op stop en vervolgens op ontgrendelen via het scherm. Als je al in de auto zit is dat het makkelijkst.
 
Bij de S en X zit er een nood ontgrendel palletje aan de binnenkant van decbekleding bij de laadpoort. Ook eens nodig gehad ivm defect in laadkabel, toen wilde poort ook niet unlocken.
Dat had ik ook als laatste redmiddel in gedachten. Maar gelukkig zag ik toevallig op het laadscherm een 'unlock' button. En die deed het. Kon ik in elk geval verder rijden.
 
Goeie vraag, ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit.

Volgens een mede-M3 rijder is de volgorde belangrijk. Eerst de auto unlocken (door een deur open te doen), dan de laadsessie afbreken op de laadpaal en daarna zou de kabel meteen los moeten komen uit de auto.

Maar goed, ik ben niet zo precies in het uitvoeren van procedures dus ik heb ook al diverse keren van die knop op het laadscherm gebruik moeten maken (rukken aan connector, auto in, knop zoeken, auto uit, weer rukken aan connector, je kent het wel)

Gelukkig nog nooit aan het rubberen noodkoordje hoeven trekken :)
De auto was de hele tijd ontgrendeld met een deur open. Ik weet niet meer precies waar ik de laadsessie had beëindigd: in de auto of op de lader. Maar we hebben nog wel even te gaan met elektrisch rijden als je precies de voorschriften moet volgen wan anders ben je de sjaak. :) Kabel erin kabel eruit pasje bij de lader kabel toch eerst in de auto steken dan de laadpaal of nee toch omgekeerd eerst pasje aanbieden en dan stekker er in of eerst de stekker in de auto en dan pasje bij de lader.... enfin we hebben allemaal wel eens zo'n rondedansje gedaan. Maar dat was vroeger, Ik was er in 2020 niet op voorbereid en dacht dat CCS wel een beetje uitontwikkeld was.

Er over nadenkend kan het zijn dat als de sessie via de lader vroegtijdig wordt beëindigd, dat Tesla dat interpreteert als een storing en het laden later weer hervat kan worden. Tesla houdt de stekker vergrendeld zodat niet een of andere grapjanus in jouw aanwezigheid de stekker verwijdert.
 
ik rijd al wat langer met de M3 en met FSD. Toch nog een beginnersvraag over NoA. Ik lees hier en daar dat de auto zelf afslagen neemt. En dat daarbij automatisch ook het knipperlicht aangaat. Lees ik dat nou goed of niet? Maw knippert de auto zelf als er een afslag genomen moet worden? Ik heb tot nu toe altijd zelf de invoeg/uitvoeg/baanwissel moeten initiëren.
Ja dat doet de M3 met FSD maar wel alleen bij afslagen waar je echt van de snelweg afgaat volgens mij. Wanneer je gaat uit/ invoegen op een andere snelweg werkt het niet altijd. Ik schakel FSD meestal uit want mijn M3 neemt de afslagen vaak wel wat abrupt waar ik zelf vloeiender uitvoeg naar mijn gevoel.
 
ik rijd al wat langer met de M3 en met FSD. Toch nog een beginnersvraag over NoA. Ik lees hier en daar dat de auto zelf afslagen neemt. En dat daarbij automatisch ook het knipperlicht aangaat. Lees ik dat nou goed of niet? Maw knippert de auto zelf als er een afslag genomen moet worden? Ik heb tot nu toe altijd zelf de invoeg/uitvoeg/baanwissel moeten initiëren.
Ja, dat doet de auto zelf, maar alleen in het geval dat het alleen een uitvoeg- of invoegstrook is. Als hij dus uitvoegt, mag er geen verkeer kunnen rijden op die baan (zoals bij een gecombineerde in/uitvoegstrook). En het werkt uiteraard alleen als je een route op de navigatie volgt.
 
Ja, dat doet de auto zelf, maar alleen in het geval dat het alleen een uitvoeg- of invoegstrook is. Als hij dus uitvoegt, mag er geen verkeer kunnen rijden op die baan (zoals bij een gecombineerde in/uitvoegstrook). En het werkt uiteraard alleen als je een route op de navigatie volgt.

Ik rij niet meer op NoA, maar altijd op EAP. Reden: NoA nam al twee keer een een niet bestaande afslag van de snelweg... Niet leuk. Wilde een busbaan met slagboom oprijden..... Toegevoegde waarde van NoA sowieso gering: als je de voorgestelde baanwissel bevestigd is er weer zo veel veranderd dat de wissel afgebroken wordt. Ik ben groot fan van EAP, maar NoA werkt voor mij echt niet...
 
Met mijn MS loop ik tegen een raar probleem aan. Ik krijg het op geen enkele manier voor elkaar om met AP van rijbaan te verwisselen. Ik zie wel het bericht verschijnen dat ik moet bevestigen met de richtingaanwijzer, maar wat ik doe, het lukt niet.
 

Attachments

  • D0F8F3A3-97B5-4ABE-9A07-BB6D5D53E535.jpeg
    D0F8F3A3-97B5-4ABE-9A07-BB6D5D53E535.jpeg
    280 KB · Views: 84
Met mijn MS loop ik tegen een raar probleem aan. Ik krijg het op geen enkele manier voor elkaar om met AP van rijbaan te verwisselen. Ik zie wel het bericht verschijnen dat ik moet bevestigen met de richtingaanwijzer, maar wat ik doe, het lukt niet.
Nog wat aanvullende info:

MS, 75D uit 11-2018
Software 2019.40.2.1 (update krijg ik met wifi niet binnen)

zowel al een soft als een hard reset uitgevoerd.

Wat kan ik nog meer doen?

83B0FC9A-C119-4BB5-8258-BEFC734A209B.jpeg
 
Last edited:
Heb je al eerder met AP2/2.5 gereden? Je moet bevestigen met de richtingaanwijzer, maar deze niet doorduwen zodat hij vast blijft staan. Dus alleen even omhoog/omlaag drukken en meteen weer loslaten. Daarna (of tegelijkertijd) draai je lichtjes aan het stuur. Dan zet de AP de rijbaanwissel in.
 
Heb je al eerder met AP2/2.5 gereden? Je moet bevestigen met de richtingaanwijzer, maar deze niet doorduwen zodat hij vast blijft staan. Dus alleen even omhoog/omlaag drukken en meteen weer loslaten. Daarna (of tegelijkertijd) draai je lichtjes aan het stuur. Dan zet de AP de rijbaanwissel in.
Ik heb nooit eerder met AP gereden.
Ook dat had ik al geprobeerd. Op een gegeven moment duw ik dan iets te hard waardoor hij uit zijn automatisch sturen gaat.