Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Nee staat voornamelijk uit te … advies altijd standaard aan? Maar dan gaat de airco stinken als je die niet droog rijdt?
Mijn MS had 200000km en was 6 jaar oud toen ik hem verkocht. Stond altijd buiten en nooit geurtjes gehad. Er zit een hepa filter in.
1 keer onderhoud laten doen, net voor de 80k km garantie zou voorbij zijn.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Goedemorgen, ik heb gisteren mijn MYP opgehaald en kom er niet helemaal uit met de Autopilot. Zo reed ik op een 80 km weg en stond er voor de parallelbaan een bord met 60 erop. Vervolgens ging de auto uit zichzelf in de remmen. Ik kreeg de snelheid vervolgens ook handmatig niet meer omhoog. Ik heb uiteindelijk zelf ‘gas’ bij gegeven om 80 te blijven rijden, tot hij een stuk verderop weer de correcte snelheid van 80 oppikte.

Hoe gaan jullie hiermee om? Is er een manier om de settings zo in te stellen dat je hier geen/minder last van hebt?
 
Goeiemiddag, ik las in de eerste post van dit draadje dat ik hier domme vragen mag stellen - en ik heb al geprobeerd om het antwoord elders te vinden (logaritme, laadgedrag, navigatie, suc, etc), maar kon niets vinden. Mijn vraag > hoe denkt de Tesla (M3) navigatie bij het toevoegen van superchargers tijdens de reis? Wij zijn net met de M3 op wintersport geweest. Op de heenreis met een geheel volgeladen accu leidde de navigatie ons gelijk naar Zevenaar (met nog meer dan 50% in de accu). Ik heb dit toen maar blindelings gevolgd, maar achteraf (en ik ben dit soort "vreemde" beslissingen nog wel vaker tegengekomen) vraag ik me af waarom dit nou nodig was. We konden nog veel verder op de accu rijden, en de SUCs die nog volgden waren ook allemaal helemaal niet vol/drukbezet (dat is me trouwens zowel op de heen- als terugreis enorm meegevallen: altijd genoeg plek om te laden bij de SUCs). Weet iemand hoe de navigatie deze afweging maakt? Wij hebben maar besloten om daarna de navigatie te gaan controleren en hebben af en toe handmatig een SUC verder geselecteerd, maar ik zou verwachten dat de software slim genoeg zou zijn om dit uit handen te nemen.
 
Goeiemiddag, ik las in de eerste post van dit draadje dat ik hier domme vragen mag stellen - en ik heb al geprobeerd om het antwoord elders te vinden (logaritme, laadgedrag, navigatie, suc, etc), maar kon niets vinden. Mijn vraag > hoe denkt de Tesla (M3) navigatie bij het toevoegen van superchargers tijdens de reis? Wij zijn net met de M3 op wintersport geweest. Op de heenreis met een geheel volgeladen accu leidde de navigatie ons gelijk naar Zevenaar (met nog meer dan 50% in de accu). Ik heb dit toen maar blindelings gevolgd, maar achteraf (en ik ben dit soort "vreemde" beslissingen nog wel vaker tegengekomen) vraag ik me af waarom dit nou nodig was. We konden nog veel verder op de accu rijden, en de SUCs die nog volgden waren ook allemaal helemaal niet vol/drukbezet (dat is me trouwens zowel op de heen- als terugreis enorm meegevallen: altijd genoeg plek om te laden bij de SUCs). Weet iemand hoe de navigatie deze afweging maakt? Wij hebben maar besloten om daarna de navigatie te gaan controleren en hebben af en toe handmatig een SUC verder geselecteerd, maar ik zou verwachten dat de software slim genoeg zou zijn om dit uit handen te nemen.
Ik kan het niet voor je verklaren maar herken het wel. Gedrag is in loop der jaren ook wel veranderd. Laden als je nog vrij vol zit (50+) is denk ik altijd verdacht. Hoe voller de accu, hoe trager je laadt. Alleen als er daarna heel lang geen SuCs zijn is het zinvol.
Ik kijk dan verderop de route en prik er met de hand een andere lader als tussenstop in.
 
  • Like
Reactions: kelvin72
Goedemorgen, ik heb gisteren mijn MYP opgehaald en kom er niet helemaal uit met de Autopilot. Zo reed ik op een 80 km weg en stond er voor de parallelbaan een bord met 60 erop. Vervolgens ging de auto uit zichzelf in de remmen. Ik kreeg de snelheid vervolgens ook handmatig niet meer omhoog. Ik heb uiteindelijk zelf ‘gas’ bij gegeven om 80 te blijven rijden, tot hij een stuk verderop weer de correcte snelheid van 80 oppikte.

Hoe gaan jullie hiermee om? Is er een manier om de settings zo in te stellen dat je hier geen/minder last van hebt?
Ik dacht dat het binnen de bebouwde kom was waar je niet boven de snelheidslimiet mocht met AP, was dit ook in jou geval? Op de snelweg heb je dat bijvoorbeeld niet, daar kan je wel boven de Max snelheid en remt hij niet zomaar naar de snelheid die geldt.

In de regel gebruik ik AP alleen op de snelweg, of op rechttoe rechtaan N wegen (maar daar rij ik niet zo vaak).

Zelf gas bijgeven is in zo’n situatie het enige wat je kan doen. Persoonlijk zou ik gewoon AP afzetten, want ik heb vraagtekens bij hoe goed automatisch sturen nog werkt als AP niet zelf in control is van de snelheid en zelf remmen doet die dan ook niet meer natuurlijk.

Het is een heerlijk systeem om lange stukken mee te kunnen rijden, maar buiten de snelweg is de naam nogal misleidend;)
 
  • Like
Reactions: MBdriver
Gewoon gas bijbg
Ik dacht dat het binnen de bebouwde kom was waar je niet boven de snelheidslimiet mocht met AP, was dit ook in jou geval? Op de snelweg heb je dat bijvoorbeeld niet, daar kan je wel boven de Max snelheid en remt hij niet zomaar naar de snelheid die geldt.

In de regel gebruik ik AP alleen op de snelweg, of op rechttoe rechtaan N wegen (maar daar rij ik niet zo vaak).

Zelf gas bijgeven is in zo’n situatie het enige wat je kan doen. Persoonlijk zou ik gewoon AP afzetten, want ik heb vraagtekens bij hoe goed automatisch sturen nog werkt als AP niet zelf in control is van de snelheid en zelf remmen doet die dan ook niet meer natuurlijk.

Het is een heerlijk systeem om lange stukken mee te kunnen rijden, maar buiten de snelweg is de naam nogal misleidend;)
Gewoon gas bijgeven. Sturen werkt perfect. Al moet je nu ook niet aan 100km/u een haakse bocht nemen. Dus blijven opletten.
Ik zit eigenlijk constant met mijnvoet klaar biven de wattpedaal in de bebouwde kom zn bij druk verkeer ook op de autoweg.
Bochten worden ook te traag genomen. Maar dat is vooral door de aangepaste Europese regelgeving voor AP. In het begin ging dit beter.
 
Interessant. Vandaag in een parkeergarage in Nijmegen geladen en had ruwweg hetzelfde. Na in mijn geval een uurtje stopte het laden volgens de appmelding. Drukken Srart Laden (oid) geeft een foutmelding. Zoiets als " er is reeds een opdracht tot srarten gegeven, kijk in uw auto voor info ". Wel viel me op dat de app op dat moment als stroomsterkte 5A aangaf, terwijl hij begon op 13A en bij het stoppen nog verre van vol was. Het lijkt wel alsof de loadbalancing van de (5) laadpunten onderling, een te laag amperage voor de auto opleverde (5A) en de auto het opgaf. Daarna nieuwe sessie gestart en na 1,5u weer hetzelfde. App geeft niet thuis bij poging tot herstart. Niet teruggegaan. Toen ik enige uren later bij m'n auto kwam bleek hij tóch verder gegaan te zijn...
Ik heb voor mijn laadglitch een service melding gemaakt in de app en krijg nu het voorstel om voor €232 de laadpoort te laten vervangen:

Na de glitch heb ik normaal kunnen laden aan diverse laadpalen en bij SuCs. Is het zinvol om nu de laadpoort te laten vervangen?

3C0C000B-64C5-4153-A7C2-EAE30E95586B.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DM231191
Vandaag heb ik gedrag dat ik niet eerder heb gehad (of niet opgemerkt).
Op de tolweg in Frankrijk, cc op 130, bij het inhalen van sommige vrachtautos zakt de snelheid terug naar ca 110km/h.
Ook valt me op dat zodra er een vrachtwagen in beeld is, strepen op de weg komen op het beeld.

Iemand die een verklaring of toelichting heeft?
20230320_134849.jpg
 
Vandaag heb ik gedrag dat ik niet eerder heb gehad (of niet opgemerkt).
Op de tolweg in Frankrijk, cc op 130, bij het inhalen van sommige vrachtautos zakt de snelheid terug naar ca 110km/h.
Ook valt me op dat zodra er een vrachtwagen in beeld is, strepen op de weg komen op het beeld.

Iemand die een verklaring of toelichting heeft?
View attachment 919452
Met die pijlen geeft hij aan dat er een te groot snelheidsverschil is. Je kunt dit overrulen door een keer op je gaspedaal te drukken.

1679317446074.png


Bron: Model 3 Owner's Manual | Tesla
 
Op de tolweg in Frankrijk, cc op 130, bij het inhalen van sommige vrachtautos zakt de snelheid terug naar ca 110km/h.

Met 130 heb ik dat niet... met 140 wel... vrachtwagens rijden praktisch altijd 90 op de begrenzer. AP vind kennelijk 40km/u verschil ok en daar boven niet.

SUPER irritant gedrag overigens maar ja.. je kan tegenwoordig toch geen 150 meer op AP (ook super irritant...).

Deze wintersport ook veel minder op AP gereden want ik werd helemaal kriegel van het corrigeren met het gaspedaal en de AP limiet. Sorry, maar 140 op een lege autobahn in de nacht is gewoon echt te laag.
 
  • Like
Reactions: PvDr and CRTS