Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Grappig, ik heb het bijna hetzelfde, alleen heb ik twee omvomers, 1 x 2400Wh en 1 x 3000Wh. Enkelfasig. En ik laad met de TWC met 25A, dat is voor mijn Model S 85 met 23/25 km/h.

Type B, B-karakteristiek, het is soms wat verwarrend. Maar je hebt ook de icoontjes op de aardlekschakelaar. Het is de meest rechtse die je voor driefasig laden zou moeten installeren. Voor enkelfasig laden volstaat een type A, voor PV blijkbaar ook. Maar vraag me niet waarom het technisch voor een PV-installatie niet moet en voor het lade van een EV wel.
View attachment 405376

Is het nu zo dat je voor enkelfasig echt kunt volstaan met een Type A met het middelste icoontje uit #7580?
 
Grappig, ik heb het bijna hetzelfde, alleen heb ik twee omvomers, 1 x 2400Wh en 1 x 3000Wh. Enkelfasig. En ik laad met de TWC met 25A, dat is voor mijn Model S 85 met 23/25 km/h.

Is het nu zo dat je voor enkelfasig echt kunt volstaan met een Type A met het middelste icoontje uit #7580?

Als er kans is op een DC lekstroom naar het net dan moet je een Type B gebruiken en dat zowel voor een EV laadpaal als een PV installatie.
 
Let op het enkelfasig. Daar zou een type B niet nodig zijn (is bij mij ook niet geinstalleerd door de laadpaal installateur (2 laadpalen, 2 EV's))

Zou het toch maar even natrekken. Wellicht kunnen jouw laadpalen geen DC lekstroom genereren?

Het feit dat Tesla bij de TWC expliciet wel vermeld ga ik er vanuit dat dit apparaat geen galvanische scheiding heeft.

Of het hier om 1 of 3 fases gaat maakt echt helemaal niks uit.
 
Of het hier om 1 of 3 fases gaat maakt echt helemaal niks uit.
Dat zou ik ook denken.
Zou het toch maar even natrekken. Wellicht kunnen jouw laadpalen geen DC lekstroom genereren?
Volgens mij geven (alle?) AC laadpalen de stroom via een relais 1-op-1 door aan de auto, zodra de sessie eenmaal op gang gekomen is. Het niet kunnen genereren van een DC lekstroom groter dan 6 mA zou dus een eigenschap van de aangesloten auto moeten zijn, niet van dee laadpaal.
 
Er zijn de voorschriften en er zijn de reële gevaren. Ik denk eerlijk dat de reële gevaren te verwaarlozen zijn, in de zin van nog kleiner dan dat je door de bliksem getroffen wordt. Theoretisch wordt de echte aardlek uitgeschakeld/ verzadigd door een DC-lekstroom. Het reële gevaar van getroffen te worden door een AC-lekstroom op het moment dat er een DC-lekstroom aanwezig is bij een auto die een galvanische gescheiden lader heeft...
De voorschriften bepalen dat het bij driefasig laden wel en bij enkelfasig laden niet opgelegd wordt.
 
Je combineert de opmerking van fivari met mijn opmerking en zie daar: de conclusie: België en Nederland.
Jij denkt dat het niet nodig is.
Fivari zegt dat het niet nodig is.
En als ik Fivari vraag of zijn statement voor België geldt of heel Europe geldt, dan geef jij antwoord.

Hmmm .... ergens heb ik dan het idee dat er spontaan zekerheden zijn ontstaat :eek: Zal wel aan mij liggen ;)
 
Hehe. Eindelijk gehangen. Inderdaad werkt de twc soms niet op
E48E8C16-A37D-44E1-9E2B-2593B96A2998.jpeg
één fase. Ondanks wat in de beschrijving staat. Aan drie fasen gaat hij nu als een tierelier.
Groep voor de warmtepomp ook maar vast geplaatst. Bedacht me vandaag dat ik er ook nog eentje voor fornuis moet hebben.
 
Lees je de link wel? 1 Fase is anders dan 3 fase. 6 mA verklaring is voldoende, net als verklaring van de laadpaalmaker.
Gezocht op:
- auto
- laadpaal
- dc
- 6 ma
- 6ma
- ev
- gelijkstroom
- type
Allemaal niet gevonden in het gelinkte artikel. Het enige wat er (volgens mij) staat is dat je een éénfase gebruiker aan mag sluiten op een 3 fase aardlek van 30 mA.

Dat een 6mA verklaring voldoende is om geen type B aardlek te hoeven gebruiken hadden we volgens mij een hele tijd geleden al vastgesteld. Maar heb jij dan zo'n verklaring voor je Tesla? En voor alle andere auto's die misschien ooit gastgebruik gaan maken?

Wat heeft een verklaring van de laadpaalmaker er mee te maken? Als er een DC lekstroom op treedt, dan is dat in de auto en niet in de laadpaal.

BTW: als jij een 3 fasen laadpaal gebruikt om een Ampera E op te laden of zo'n Jaguar, dan heb je sowieso te maken met een enkelfase aansluiting achter een 3 fasen aardlek. Maar goed ook dat dat gewoon mag.

Maar nogmaals, dat zegt m.i. nog niets over het toe te passen type aardlek. Ik zeg ook niet dat een enkel fase laadpaal achter een type A persé NIET mag in Nederland, ik heb alleen nog geen argumenten gezien waaruit blijkt dat het wel mag.
 
Last edited:
De 6 mA verklaring wordt niet voor de auto maar voor de laadpaal afgegeven. En nee, ik heb geen Tesla, en ook geen Tesla lader maar twee éénfase laders (ieder op een eigen fase). De dc lekstroom wordt door de laadpaal doorgezet, dat heeft de laadpaal er mee te maken, die lekstroom gaat niet magisch van de auto naar de meterkast.

Aanvullend:
http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen
https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
Alk die tijd stel je dat een type B niet nodig is en nu blijkt dat jij laadpalen hebt met een ingebouwde type B? Als dat zo is ben je m.i. wel tamelijk onverantwoord bezig met je 'adviezen'.

Ik zie, ook op basis van deze twee linkjes, nog steeds niet wat het verschil is tussen 1 en 3 fasen toepassingen. Kun je een iets duidelijkere hint geven?