Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #34 is available now with topics timestamped. We covered Tesla's rollercoaster prices, Toyota pushing junk science, Mike's new Model 3, Optimizing track mode for snow driving, FSD V11 apparently coming by the end of this week, and more. You can watch and check out the chat replay on YouTube.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,651
2,929
Leuven, Belgium
Smart charging is voor jouw situatie een goed idee, los van de voedingskabel.
Ik zou gewoon de huidige kabel gebruiken. Je hebt, contactweerstanden verwaarloosd, 40W verlies bij 4mm2 tov 27W bij 6mm2. Dat is dus 13W meer of een extra laadverlies van 13/7400 of 0,17%. Dat zal het niet maken. Op 30.000 km bij een verbruik van 20 kWh/100km geeft dat een extra verlies van 10 kWh, ongeveer 2€ per jaar.
 

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
3,171
1,473
Utrecht
Denk er om dat de kabel warm wordt, en dat de plastic buis ruim genoeg zal moeten zijn om te koelen. Volgens het tabelletje dat wordt gegeven door @fivari volstaat 4 mm2 tot 25 meter tot 32 A, daarboven moet je naar 6 mm2. Hier ligt 4 mm2 over ongeveer 12 meter, en in theorie zou daar 32 A doorheen kunnen ware het niet dat ik een 25 A aansluiting heb en de ene laadpaal is afgezekerd op 16 A, en de andere op 20 A.

Smart charging is, zoals @fivari ook al aangeeft altijd een goed plan om je huis blijvend van elektriciteit te voorzien.
 
....En zou ik aan smart charging moeten gaan doen denk ik.
Ik weet niet of je al een lader hebt, maar je zou een Zappi lader kunnen overwegen. Deze heeft de mogelijkheid tot loadbalancing en als je een beetje handig bent kun je vrij eenvoudig zelf diverse parameters aanpassen zoals maximale stroomafname vanuit het net, of als je zonnepanelen hebt laden als je overproductie hebt.
Zappi Benelux - Home
[URL="https://myenergi.com/"]myenergi
[/URL]
 
Heb er ondertussen een maandje opzitten met de LR AWD. Omdat mijn werkgever tussenkomt in de energiekosten, heb ik eens in wat meer detail naar het verbruik gekeken en toch wel gekke dingen vastgesteld, en wilde graag eens polsen wat jullie ervaringen zijn.
Ik heb gedurende die maand 1524km gereden, gemiddeld 197 Wh/km, totaal 300kWh. Sentry altijd aan, vaak voorverwarmen, soms met een fietsenrek achterop en nog niet echt warm weer. In totaal heb ik 457 kWh geladen, met andere woorden 50% meer dan het verbruik door met de wagen te rijden. Dat lijkt me nu wel heel erg veel, of zie ik dat verkeerd? Is dit ook de ervaring van anderen? Momenteel wordt er niet veel gereden owv corona maar heb ondertussen sentry uitgezet en het wordt wat warmer - benieuwd wat dat als verschil zal geven.
 
Dag iedereen

ik ben al een paar avonden zoveel mogelijk aan het lezen op dit forum. Ik ben al veel wijzer geworden maar ik blijf met grote vragen en twijfels zitten.
Ik ben er mij van bewust dat al mijn vragen ongetwijfeld al eens gesteld zullen zijn in deze of andere posts, maar het zijn er zoooo veel. Ik hoop dat jullie het mij vergeven dat ik nog maar eens de beginnersvragen stel ;)

Via het werk is er een Tesla Model 3 LR besteld (lease van huidige wagen loopt af in oktober dus tegen dan zou ik de Tesla moeten krijgen)
Ik zit echter nog helemaal in de knoop met het thuisladen en zelf na paar avonden op dit forum rond te wandelen lukt het me nog niet.

De situatie:
Thuis hebben we 3 fasen 230v (ZONDER neuter) en 32A.
Via het werk krijgen we:
  1. Nexxtender Mobile Red (https://www.powerdale.com/sites/default/files/2020-02/Quick guide NM Red.pdf)
  2. optie tot extra laadinstallatie (welke specifiek hebben ze nog niet meegedeeld. Wel dat deze laadinstallatie over een loadbalancer beschikt)
Mijn grootste probleem zit hem bij de 3 fasen met 230 V en 32A ZONDER neuter.
Ik lees op verschillende plaatsen dat het onmogelijk is om 3 fasen te gebruiken wanneer het gaat over 3 fasen zonder neuter.
Is dit door de Tesla of door de laadpaal?

We hebben thuis een ongebruikte kring in de garage op 3fasen 230V en 20A (opnieuw zonder neuter). Ideaal gezien zou ik deze kunnen gebruiken en hierop de laadpaal installeren. Ik zou dan (als ik mij de basis elektriciteit nog herinner) 1,7x230Vx20A= 7,8kW hebben. Dit lijkt me voldoende.

Dus de vraag: is het mogelijk om 3fasen 230V zonder neuter te gebruiken? In dit geval hoef ik de laadpaal niet te nemen en kan ik gwn een rode stekker installeren op deze kring en de Nexxtender Mobile gebruiken.

In het geval dat het niet mogelijk is, kan ik eventueel bekijken om een nieuwe kring aan te leggen met 1 fase en 32A. Door de loadbalancer in de laadpaal (die ik dan zeker moet nemen) zal ik nie in de problemen komen veronderstel ik.

De vraag is dan: Is dit voldoende? Of zijn er betere opties? (een verzwaring of omschakeling naar 400V is niet mogelijk)

Ps: ik zou ongeveer een 150 a 200km per dag verbruiken


nu al ontzettend bedankt. Ik hoop dat er enkele bomen omgelegd kunnen worden zodat ik het bos terug een beetje begin te zien ;)
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,651
2,929
Leuven, Belgium
Powerdale is een Belgische firma uit het Brusselse. Zij kunnen en zouden je perfect moeten informeren over wat de mogelijkheden zijn op een netwerk zonder neuter. of de lader uit de meegegeven link kan loadbalancen of slim laden kan ik niet afleiden uit de info, het zou me echter verwonderen. Mobiele laders zijn zelden slim in de zin dat ze rekening zouden houden met overige verbruikers
Een tesla kan normaal tweefasig laden waardoor de belasting van je aansluiting beter verdeeld wordt.
Met een Fivari-SMART zou je op deze aansluiting aan 7,4 kW kunnen laden.
 
of de lader uit de meegegeven link kan loadbalancen of slim laden kan ik niet afleiden uit de info, het zou me echter verwonderen. Mobiele laders zijn zelden slim in de zin dat ze rekening zouden houden met overige verbruikers
Bedankt voor het antwoord. De lader waarvan ik de link meegaf is zeker zonder loadbalancing. Het is de wallbox die we optioneel kunnen nemen, dat beschikt over loadbalancing.

Een tesla kan normaal tweefasig laden waardoor de belasting van je aansluiting beter verdeeld wordt.
Met een Fivari-SMART zou je op deze aansluiting aan 7,4 kW kunnen laden.
Als ik het goed begrijp kan ik dus de al bestaande kring (van 3 fase 230V zonder neuter 20A) hergebruiken en hierop de wallbox aansluiten en (wanneer er niet teveel andere dingen aan het verbuiken zijn) laden aan 7,4kW?
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,651
2,929
Leuven, Belgium
Omdat de stroom in de bestaande kring beperkt is tot 20A, zal je niet tot 7,4 kW kunnen gaan, maar slechts tot 5,3kW. Je hebt dan in de geleiders respectievelijk 11,5; 11,5 en 20A stromen. Dat is nog altijd beter dan 4,6kW bij enkelfasig 20A waarbij je in twee geleiders 20A hebt en in de derde 0A.
Afhankelijk van de sectie van de geleiders in de huidige kabel, kan je mits enkel het plaatsen van een nieuwe zekering het vermogen verder laten oplopen tot 7,4kW. Maar dat moet dus nagekeken worden. Dan heb je 16A, 16A en 27,7A stroom in de drie geleiders. De kans is groot dat je dan rekening moet houden met de overige verbruikers want in de veronderstelling dat je 3x32A als aansluiting hebt, wordt de reserve anders te klein en krijg je vroeg of laat uitval.
Voor de aansluiting: ofwel sluit je de wallbox rechtstreeks aan op de vermogenkabel ofwel sluit je de bestaande kring op een stopcontact. Normaal wordt 3x230V + aarde aangesloten op een blauw vierpolig stopcontact. De lader moet je dan van een stekker voorzien.
 
Laat me beginnen met aan te geven dat ik niet veel van electriciteit ken. Ik heb onlangs een TWC laten installeren, en heb een huisaansluting van 3x230V zonder neuter en met 40A. Bij de plaatsing van de TWC is er een nieuwe kabel getrokken vanaf de hoofdzekering met de nodige bijkomende zekeringen etc, zodat er 32A geleverd wordt aan de TWC. Dit leidt tot een laadsnelheid van 7 kW maximaal en met 19A (volgens het scherm in de wagen, dat ook 3 fasen aangeeft). Men had me initieel een hogere laadsnelheid beloofd met deze opstelling, maar nadat er verschillende specialisten naar gekeken hebben blijkt dat dit het maximale is wat eruit te halen is. Op zich wel voldoende om elke nacht bij te laden. Ik rij met een Model 3 LR.
 
Omdat de stroom in de bestaande kring beperkt is tot 20A, zal je niet tot 7,4 kW kunnen gaan, maar slechts tot 5,3kW. Je hebt dan in de geleiders respectievelijk 11,5; 11,5 en 20A stromen. Dat is nog altijd beter dan 4,6kW bij enkelfasig 20A waarbij je in twee geleiders 20A hebt en in de derde 0A.

Hier ben je me volledig kwijt. Zei je niet in je vorig bericht dat met een Fivari Smart, je tot 7,4kW zou halen op deze aansluiting?
Hoe kom je dan nu plots aan maar 5,3 kW?
Heb net nog eens gekeken en het is blijkbaar een kring van 25A. Misschien dat dit een verschil maakt?



Zijn er mensen met ervaring met laden op 5,3kW. Ik heb namelijk angsten dat dit niet voldoende zou zijn en ik te vaak met een niet volle batterij moet vertrekken.
Ik heb nog nooit een EV gehad en heb nu al bang van de range axienty
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,651
2,929
Leuven, Belgium
Met de Fivari-SMART en met een TWC kan je op een 3x230 netwerk een M3 tot maximaal een vermogen van 7,4 kW gaan. Omdat je een kring hebt waarin maar 20A kan stromen zal dat maximum niet gehaald worden, maar dat is te wijten aan de beperking van de kring en niet aan die van de lader of de M3.
Dus absolute maximum, in ideale omstandigheden, is 7,4 kW of 40 km/u. Maximum op een kring die beperkt is tot 20A is 5,3 kW of 30 km/u. Die 150 à 200 km ga je dus probleemloos halen.
Maar er is nog de maximale stroom in de thuisaansluiting en de overige verbruikers waar ik geen zicht op heb. Als je met een beperkte aansluiting en nogal wat zware elektrische toestellen zit dan zal je ofwel een buffer moeten instellen zodat je lader niet te veel stroom trekt, ofwel het laden moeten beperken tot die uren dat er geen overige zware verbruikers actief zijn, ofwel een slimme lader moeten gebruiken.
 
ok dus met de kring dat ik thuis heb liggen, ga ik met 5,3kW (of 30km/u) kunnen laden. De maximale stroom bij ons is 32A denk ik. Maar ongeacht er weinig buffer is, zal ik dankzij de load balancer in de laadpaal niet in de problemen komen. Maar wellicht niet constant aan volle snelheid kunnen laden door andere verbruikers op het thuisnet?

Als ik het een beetje begrijp zou dit willen zeggen dat het beter is om een nieuwe kring te leggen die niet op 20 ampère begrensd is? Dan zou ik dus een kring hebben van 32A en 3 fasen 230V zonder neuter.
Zou ik in dit geval wel de 7,4kW halen? Of moet ik hiervoor meer hebben dan 32A?
Uiteraard is er, wanneer ik een kring van 3 fase en 32A gebruik, geen buffer. Maar dit vangt de loadbalancer dan op?


alvast super bedankt voor de info!
 

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
3,171
1,473
Utrecht
Maak je niet te veel zorgen, je auto staat vast langer dan 8 uur per nacht aan de lader. Dat is al 8*30=240 km/nacht. En ja, de hele bedoeling van een smart charger is dat hij automatisch rekening houdt met de andere verbruikers in huis. De meeste mensen plegen te slapen tussen 23.00 en 7.00 uur. Dat is al 8 uur. Meestal koppel je de auto eerder aan.
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,651
2,929
Leuven, Belgium
Voor een driehoekig netwerk zonder neuter gebruik ik volgende formule voor het bepalen van de stroomsterkte:
Formule tweefasig laden.jpg

waarbij bv. L3L1 de stroom is die tussen geleider 1 en geleider 3 verbruikt wordt.
Ik ga er van uit dat bij tweefasig laden er een lader tussen L1 en L3 en een tussen L2 en L3 benut wordt. L3 wordt dan, zoals het in de handleiding van de TWC voorzien is, op de N-aansluiting aangekoppeld. De derde lader wordt niet gebruikt.
Verder heeft een M3 laders die maximaal 16A stroom kunnen verwerken over een spanningsverschil van 230V. Die spanning heb je bij een 3x400V + N tussen elke fase en de N en bij een 3x230V zonder N tussen elke koppel fasen.
De stroom in L3 is de grootste en moet beperkt blijven tot het maximum, dat is 20A. Daaruit leid je af dat de stromen in tussen L3 en L1 én tussen L3 en L2 (die gelijk zullen zijn) beide 20/V3=11,5A zullen zijn en die in L3 dus 20A. Het vermogen is de 2x11,5x230V of 5,3kW.
Bij maximaal laden, dus zonder de beperking van 20A, zullen de stromen tussen L3 en L2 én tussen L3 en L1 allebei 16A zijn, de stroom in L3 zal dan 27,7A. Het vermogen is dan 7,4kW; Dat is evenveel als enkelfasig aan 32A laden. Alleen is de stroom gelijkmatiger verdeeld want bij enkelfasig laden heb je twee keer 32A en een keer 0.
Tot slot: een MS of een MX heeft laders die tot 24A kunnen verwerken. Voor die auto's zal je tweefasig met een hoger vermogen dan 7,4kW kunnen laden wanneer de aansluiting 32A toelaat in L3. Je krijgt dan twee keer een stroom van 18,5A tussen L2 en L3 én tussen L1 en L3 met een vermogen van 8,5kW.
Bovenstaande komt overeen met metingen bij klanten.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top