Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga tijdelijk het vermogen maar terugzetten en laden op 3x10A. Omdat aan de verbruik situatie niets gewijzigd is, is mijn vermoeden dat het toch aan de ICU moet liggen. Denk dat er maar even een monteur bij moet komen.
Heb je geen (realtime) inzicht in het opgenomen vermogen op het moment dat de zekering eruit springt?
Toch wel interessant om te kunnen zien wat er aan de hand is.
 
Leuk!

Zelf heb ik een c# dingetje gemaakt die praktisch hetzelfde doet.

Tips:

1. Maakt de loop event driven ipv timer driven. Dan kun je zo snel mogelijk reageren op "overshoot" zoals jij het noemt in je code.
2. Als je echt teveel trekt moet je het laden stoppen
3. Publish een MQTT event bij een correctie zodat je dit weer leuk kunt loggen
Top! Waar kunnen we jouw code zien? Bedankt voor de tips.
  1. DSMR-reader publisht de MQTT berichten elke 2 seconden. Ik heb de sleep nu daarop aangepast. Dat maakt het (voor mij) een stuk simpeler dan met callback events te werken als er een overshoot is. Zelfs met de 10 seconden die ik eerst had was de reactietijd < 1 minuut wat geen enkel probleem is voor een 25A automaat met C curve.
  2. Dat is een goed idee. In mijn woning is het absoluut ondenkbaar dat er geen 5A over zou zijn voor het laden, maar dat kan elders natuurlijk anders zijn.
  3. Ik zal nog goede python logging via syslog erin stoppen. MQTT voor logging moet je dan ook weer ergens uitlezen..
 
DSMR-reader publisht de MQTT berichten elke 2 seconden.

Dit ligt denk ik aan het type slimme meter. Bij mij is het elke 5 seconden en dat komt volgens mij overeen het de telegram update frequentie van mijn meter.

Mijn brouwsel zit verweven met een aantal andere dependencies als ook de API toegevoegd op GitHub - at0dd/tesla-api: An unofficial .NET implementation of the Tesla API. maar daar nog geen PR voor gemaakt.

Zal eens kijken of ik daar komende dagen tijd voor heb even die PR te pushen.

Bedoelde MQTT niet specifiek voor logging maar voor visualisatie.

Moet wel zeggen, die python scriptjes en gebruik van de Tesla API via python is wel echt super mooi op elkaar afgestemd.
 
Binnenkort wordt mijn MY afgeleverd en nu ben ik aan het kijken naar de aansluiting van mijn TWC 3rd gen.
Het heeft letterlijk en figuurlijk nogal wat voeten in de aarde om een 3 fase kabel in te graven en nu zit ik eraan te denken om voorlopig even met 1 fase te gaan laden. (Ik rij niet iedere dag, hooguit 2 x per week) In de tuin heb ik vlak naast mijn parkeerplaats een enkelfase aansluiting voor een pomp. Deze aansluiting zit op een aparte zekering met aardlekschakelaar. (Zie foto)
Zo te zien is de aardlekschakelaar van het type A.
Moet deze vervangen worden door type B? Of hoeft dat niet bij TWC 3rd gen?
 

Attachments

  • BB2BE077-4225-409C-A01C-430260C2E3C0.jpeg
    BB2BE077-4225-409C-A01C-430260C2E3C0.jpeg
    563.4 KB · Views: 85
Binnenkort wordt mijn MY afgeleverd en nu ben ik aan het kijken naar de aansluiting van mijn TWC 3rd gen.
Het heeft letterlijk en figuurlijk nogal wat voeten in de aarde om een 3 fase kabel in te graven en nu zit ik eraan te denken om voorlopig even met 1 fase te gaan laden. (Ik rij niet iedere dag, hooguit 2 x per week) In de tuin heb ik vlak naast mijn parkeerplaats een enkelfase aansluiting voor een pomp. Deze aansluiting zit op een aparte zekering met aardlekschakelaar. (Zie foto)
Zo te zien is de aardlekschakelaar van het type A.
Moet deze vervangen worden door type B? Of hoeft dat niet bij TWC 3rd gen?
Kan je dan als je zo weinig rijdt voorlopig niet vooruit met de granny charger op die groep?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja
Ik meen dat de 3de generatie een DC aardlekbeveiliging heeft ingebouwd en dus volstaat wat er al aanwezig is.
Bedankt. Ik heb het ook nog even opgezocht in het installatie manual.
Aardlekautomaat
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even wat anders: Mijn energiecontract loopt begin januari af. Als ik nu verleng komt de kilowatt prijs op ruim 37 cent uit. Thuis laden dreigt dreigt zo een dure hobby te worden.
Wellicht een schrale troost, maar benzine tanken is ook een stuk duurder geworden. Thuis laden blijft dus goedkoper dan tanken.

Als je nu verlengt weet je wat de kosten zijn. Je kunt ook wachten tot de prijzen gaan zakken, maar dat blijft een gok en achteraf weet je pas wat de beste keuze was.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wellicht een schrale troost, maar benzine tanken is ook een stuk duurder geworden. Thuis laden blijft dus goedkoper dan tanken.

Als je nu verlengt weet je wat de kosten zijn. Je kunt ook wachten tot de prijzen gaan zakken, maar dat blijft een gok en achteraf weet je pas wat de beste keuze was.
Hmm, of je contract even door laten lopen, als 't goed is, kun je dan nog steeds maandelijks opzeggen/switchen (vooral even nakijken in je contract).
Redelijke kans dat in 't voorjaar de prijzen alweer stukje normaliseren.
 
Dat valt me best mee. Als ik kijk naar de dynamische consumenten prijzen van de ANWB is het niet boven de €0,25 per kWh uit gekomen. 's Nachts laadt je al voor €0,10 per kWh incl. btw. De backend wordt geregeld door EnergyZero en met de Laadje app kan je je Tesla op het goedkoopste tijdstip laden.
Dat zijn de inkooptarieven op de groothandelsmarkt.
Voor de consument komen hier nog allerlei belastingen, tarieven en marge bovenop. Tel maar 0,11 euro per kWh bij het getoonde inkooptarief.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Gaston Je hebt helemaal gelijk! De ANWB heeft het over "inkoopprijzen", beetje vaag. EasyEnergy zet de opslagen er netjes bij:
De genoemde energietarieven zijn inclusief BTW, maar exclusief opslag (0,968 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 4,7 ct/m3 incl. BTW voor gas), regiotoeslag (enkel bij gas, 2,197 ct/m3 incl. BTW), Energiebelasting (11,408 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 42,176 ct/m3 incl. BTW voor gas) en Opslag Duurzame Energie (3,630 ct/kWh incl. BTW voor stroom en 10,297 ct/m3 incl. BTW voor gas) en kosten voor de vergoening van de stroom (GvO, 0,064 ct/kWh incl. BTW).
Dat wil dus zeggen dat er voor stroom 0,968 + 11,408 + 3,630 + 0,064 = 16,088 cent/kWh bij komt. Dan ben ik opeens heel blij met mijn vast contract van 20 cent/kWh all-in in de dal uren. :cool:
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek