Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vattenfall rekent per 1 januari 2022 €0,262 per kWh. Het lijkt me dat hier die 16,1 cent aan heffingen nog bij moet en de extra korting daarop van 7 cent eraf. Kom je samen op de eerder genoemde €0,35. Auw.
Ik denk dat het meevalt van 23,6 cent naar 26,2 cent. Die 23,6 cent is zonder korting voor langer blijven en dan komt het redelijk overeen want ik nu betaal. dus er komt maar een beetje bij. Maar het is wel bijna een verdubbeling van de kale stroomprijs.
 
Vattenfall rekent per 1 januari 2022 €0,262 per kWh. Het lijkt me dat hier die 16,1 cent aan heffingen nog bij moet en de extra korting daarop van 7 cent eraf. Kom je samen op de eerder genoemde €0,35. Auw.
Gemiddeld huishouden betaalt bij Vattenfall volgend jaar 40 euro per maand extra
Uit het artikel kan ik niet op maken dat er nog heffingen bij komen. Als het €0,262 is dan is het niet heel veel extra tov de tarieven van afgelopen zomer. Ik betaal nu (tarieven augustus 2021) €0,24 per kWh.
 
Uit het artikel kan ik niet op maken dat er nog heffingen bij komen. Als het €0,262 is dan is het niet heel veel extra tov de tarieven van afgelopen zomer. Ik betaal nu (tarieven augustus 2021) €0,24 per kWh.
Precies. Het kan gewoon niet anders dan dat die €0,262 exclusief heffingen is. Gezien de huidige uurprijzen zou Vattenfall anders heel Nederland als klant krijgen in januari als die prijs de consumentenprijs inclusief heffingen en BTW is. Foutje van de Volkskrant denk ik.
 
Binnenkort staat er bij ons een nieuwe M3 op de stoep, dus ik zoek naar een mooie oplossing voor het laden.
Load balancing is echt een must, gezien het aantal bezette groepen in de groepenkast.
Voorkeur qua lader is voor een TWC, ook al lijkt het erop dat elke installateur een ander merk aanbeveelt dan Tesla.
De vraag is: kan load balancing met een gen3 of is dit alleen haalbaar met een gen2?
We hebben 3fase 3x25A. De slimme meter is aangevraagd.

Een abonnement voor load balancing, zoals bij maxem het geval is, hebben we eigenlijk niet zo'n trek in.
Welke werkende oplossingen zijn aan te bevelen?
 
Binnenkort staat er bij ons een nieuwe M3 op de stoep, dus ik zoek naar een mooie oplossing voor het laden.
Load balancing is echt een must, gezien het aantal bezette groepen in de groepenkast.
Voorkeur qua lader is voor een TWC, ook al lijkt het erop dat elke installateur een ander merk aanbeveelt dan Tesla.
De vraag is: kan load balancing met een gen3 of is dit alleen haalbaar met een gen2?
We hebben 3fase 3x25A. De slimme meter is aangevraagd.

Een abonnement voor load balancing, zoals bij maxem het geval is, hebben we eigenlijk niet zo'n trek in.
Welke werkende oplossingen zijn aan te bevelen?

heb je grote verbruikers in de nacht? (Warmtepomp bijvoorbeeld die samen met de vaatwasser, droger en/of wasmachine aanstaan).
 
Binnenkort staat er bij ons een nieuwe M3 op de stoep, dus ik zoek naar een mooie oplossing voor het laden.
Load balancing is echt een must, gezien het aantal bezette groepen in de groepenkast.
Voorkeur qua lader is voor een TWC, ook al lijkt het erop dat elke installateur een ander merk aanbeveelt dan Tesla.
De vraag is: kan load balancing met een gen3 of is dit alleen haalbaar met een gen2?
We hebben 3fase 3x25A. De slimme meter is aangevraagd.

Een abonnement voor load balancing, zoals bij maxem het geval is, hebben we eigenlijk niet zo'n trek in.
Welke werkende oplossingen zijn aan te bevelen?
Vanwaar de voorkeur voor de TWC? Er zijn genoeg laders die standaard loadbalancing ondersteunen. Zelf gebruik ik de Zappi v2. Heeft veel instelmogelijkheden, loadbalancing en als je zonnepanelen hebt, kun je laden op basis van overschot.
 
Binnenkort staat er bij ons een nieuwe M3 op de stoep, dus ik zoek naar een mooie oplossing voor het laden.
Load balancing is echt een must, gezien het aantal bezette groepen in de groepenkast.
Voorkeur qua lader is voor een TWC, ook al lijkt het erop dat elke installateur een ander merk aanbeveelt dan Tesla.
De vraag is: kan load balancing met een gen3 of is dit alleen haalbaar met een gen2?
We hebben 3fase 3x25A. De slimme meter is aangevraagd.

Een abonnement voor load balancing, zoals bij maxem het geval is, hebben we eigenlijk niet zo'n trek in.
Welke werkende oplossingen zijn aan te bevelen?
De Gen2 TWC is een domme lader, met RS-485 om tussen 3 andere TWC's te load balancen.

Met TWCManager kan je een Raspberry Pi bouwen die zo een Gen2 TWC's aanstuurt, en deze TWCManager kan dan weer input krijgen van bv een meter van je inkomende fases. In mijn geval heb ik een andere Raspberry Pi die met een extra board en CT-klemmen het ampereverbruik per fase meten en zo berekent hoeveel marge er nog over is die naar de TWC's kan. Ik heb dan 2 TWC's die met TWCManager elk de helft krijgen als ze tegelijk laden.


De TWC Gen3 ondersteunt deze koppeling (nog) niet. Maar met een recente firmware op je auto kan je via de API wel de stroomsterkte aansturen, zoals je in de app kan. In principe kan je dus iets bouwen dat dynamisch het overige amperage toewijst naar je auto, maar je zit natuurlijk met een vertraging omdat alles van de API moet, en je auto wakker moet zijn.
 
Vanwaar de voorkeur voor de TWC? Er zijn genoeg laders die standaard loadbalancing ondersteunen. Zelf gebruik ik de Zappi v2. Heeft veel instelmogelijkheden, loadbalancing en als je zonnepanelen hebt, kun je laden op basis van overschot.
Die knop is erg handig. Ik zou echt lastig lopen moest ik telkens op de keyfob duwen om de kabel los te krijgen, of nog ergens met een pasje moeten zwaaien om het laden te starten.

Maar goed, les gouts et les couleurs :).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoeveel denk je er per nacht bij te moeten laden? Daar kan ie van 22:00 hr tot 7:00 over doen. Dus is de max stroom wel beperkt.
Ik heb een 1 fase huis en red het met 28 ampere.
Ik heb het een tijd ook zo gedaan, maar het probleem is dat je dan echt op voorhand moet bekijken aan welk vermogen je auto volgeladen kan worden, en als je dan eens vergeet de instelling aan te passen, de zekering er weer uit slaat.

Dan is een slimme lader veel makkelijker. Run and forget.
 
Je kan een losse laadkabel kopen met zo'n geïntegreerde Teslaknop.
Zelf voer ik de Fivari-solar regelmatig met zo'n kabel uit. Je krijgt dan een slimme lader met solar-modus waarmee je ook nog eens de laadpoort kan openen en de kabel ontgrendelen na afloop van het laden.
 
Ik heb het een tijd ook zo gedaan, maar het probleem is dat je dan echt op voorhand moet bekijken aan welk vermogen je auto volgeladen kan worden, en als je dan eens vergeet de instelling aan te passen, de zekering er weer uit slaat.

Dan is een slimme lader veel makkelijker. Run and forget.
Dat klopt maar is natuurlijk erg afhankelijk van het gebruik. Met 28 Amp op 1 fase kan ik alles gewoon doen. kan ik de laadtijd nog wel naar 20:00 zetten als ik veel moet laden. Maar 28 Amp is voor mij 6 1/2% per uur. Hoe vaak moet je meer dan 60% in een X laden als je 's morgens vroeg weg moet?

Jij hebt er 2 dus dat is een ander probleem.
 
Hoe vaak moet je meer dan 60% in een X laden als je 's morgens vroeg weg moet?
Als ik naar Brussel rij kom ik vaak met minder dan 20% thuis en vertrek ik met 80%.

Zet er nog een 2e Tesla bij, en het wordt toch al moeilijk om gedoseerd te laden.

Nu, vanavond gemerkt dat de was doen + avondeten maken ook niet lukt. Dat zit allemaal op dezelfde fase. Maar als ik een auto heb die staat te laden aan 6A en ik sta in de keuken, dan flirt dat ding soms ook al met de limiet van 20A hoor.

Afijn, tot vanavond heeft de constructie met meerdere Raspberry Pi's het goed gedaan. Volgend plan is de wasmachine slim maken ;).
 
Die knop is erg handig. Ik zou echt lastig lopen moest ik telkens op de keyfob duwen om de kabel los te krijgen, of nog ergens met een pasje moeten zwaaien om het laden te starten.

Maar goed, les gouts et les couleurs :).
Ik heb het beste van twee werelden.…..
Een Zappi lader die standaard al heel veel mogelijkheden heeft zonder dat je zelf moet knutselen met een Raspberry Pi en een kabel met een knop (van evChargeKing) die op dezelfde manier werkt als de knop op de Tesla kabel;)
 
  • Like
Reactions: horta
Als ik naar Brussel rij kom ik vaak met minder dan 20% thuis en vertrek ik met 80%.

Zet er nog een 2e Tesla bij, en het wordt toch al moeilijk om gedoseerd te laden.

Nu, vanavond gemerkt dat de was doen + avondeten maken ook niet lukt. Dat zit allemaal op dezelfde fase. Maar als ik een auto heb die staat te laden aan 6A en ik sta in de keuken, dan flirt dat ding soms ook al met de limiet van 20A hoor.

Afijn, tot vanavond heeft de constructie met meerdere Raspberry Pi's het goed gedaan. Volgend plan is de wasmachine slim maken ;).
Of de groepen wat beter verdelen?
 
Of de groepen wat beter verdelen?
Ho da's te makkelijk ;)

Nee, de aansluiting van de wasmachine is later ingebouwd door de vorige eigenaar, en mag duidelijk zijn dat ie dat op dezelfde groep heeft aangesloten als de rest van de keuken. Niet handig als je tegelijk ook oven en fornuis wil gebruiken. En dat zal ik eens nader moeten onderzoeken, inderdaad.