Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk is het al meermaals besproken maar vind het niet meteen terug, kan iemand me op weg helpen?
Ik woon in Belgie en het een 3 fase 32A netaansluiting. Er is zoals in België verplicht een 300ma diff schakelaar en 30ma voor de badkamer.
Ondertussen heb ik een tesla wall connector aangekocht. Wat moet ik nu best voorzien voor de schakelkast? Veiligheid gaat (uiteraard) boven de kostprijs. Enig idée waar ik dit tegen een goede prijs kan aankopen?

edit: Ik heb ondertussen op stagobel.be het volgende gevonden:

  • De aardlekschakelaar 30mA type B voor het laadpunt parallel aftakken na de kWh teller, parallel op de 300mA type A voor de rest van de woning (zie figuur 2).
  • Hoofdbeveiliging 300mA type A vervangen door een 300mA type B en dan in de installatie de 30mA type B specifiek voor het laadpunt.
Wat geniet jullie voorkeur? Zijn er voor/nadelen? Zou ik in geval 2 ook mijn 30ma voor de badkamer moeten aanpassen naar type B?
 
Last edited:
Bedankt voor je hulp! Ik ga eens op zoek of ik die ook in 40A vind.
De 63A is de max belasting die je achter de aardlekschakelaar mag plaatsen. Je kan deze perfect gebruiken op een 32A kring. Uw 32A kring voor de laadpaal moet je sowieso nog apart beveiligen met een automaat.

Je moet het zo zien: de automaat is een kortsluit beveilinging: die verhindert dat de bedrading te heet wordt als er teveel stroom door loopt.
De aardekschakelaar is een isolatiebeveiliging: die schakelt af indien stroom langs een onbedoelde weg (via jouw hand bv) naar de aarde loopt.
 
Klein vraagje ivm de TWC. Die is geïnstalleerd door een elektricien omdat ik zelf twee linker handen heb. Een gewone standaard 3 fazige aansluiting in België. Hij vroeg op hoeveel Ampere de TWC mocht staan en had 20A gezegd, sneller dan de gewone kabel maar nu ook niet dat hij alles leegzuigt. Alles lijkt prima te werken maar als ik de nieuwe M3 eraan hang gaf die 12A aan als charged. Heb tegen mijn principes in de TWC toch maar opengemaakt en de switch op 7 (25A) gezet en nu geeft hij laden aan 14A aan. Staat wel zo'n 3tje voor die 14/14. Ik vermoed dat het staat voor 3fazig?

Mis ik iets simpel? Of moet ik die elektricien nog eens terug laten komen om er naar te kijken? Of direct naar Tesla bellen of er niet iets mis is met de TWC zelf?
 
Ik heb mijn aardlek type B bij Elektramat besteld, zelfde prijs als bij laadpaal24, levering daags na bestelling:
Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA - EMAT componenten

Je takt inderdaad best direkt na de meter af naar type A 300 mA (voor de rest van het huis) en type B 30 mA (voor de oplader) in parallel. De laadstroom van de auto mag niet door de type A gaan. Ik heb gewoon de type B aangesloten in dezelfde gaatjes waar de kabels van de meter in de type A gaan (dus NIET aan de andere kant want dan staan ze in serie en dat mag niet).

De reden dat ze parallel moeten staan is dat de type A "blind" wordt voor AC-lekstromen als er een beetje gelijkstroom door gaat (vanaf 6 mA DC wordt de gevoeligheid voor AC al drastisch minder). Een normaal huis produceert geen DC-lekstromen (hoewel...), maar een zware gelijkrichter zoals die in een auto-oplader wel. Dus als de auto een DC-lekstroom van 6 mA genereert (wat relatief weinig is, en niet voldoende om de type B te triggeren) en die 6 mA gaan door de type A, dan gaat die type A geen AC-lekstromen van de rest van het huis meer detecteren.

Een installateur wiens offerte ik te duur vond, heeft me proberen wijsmaken dat die Chint maar Chinees niet-gekeurd materiaal was dat niet aan de Belgische normen voldoet. Maar hij heeft wel degelijk een Europees Kema-keurmerk, dus dat zou in orde moeten zijn, en mijn keurder heeft er niets van gezegd. In principe dus geen probleem, en hij wordt ook gebruikt door professionele installateurs van publieke laadpalen.

Er is wel een regeltje dat een aardlekschakelaar van type B van 40A of minder een of andere speciale vermelding moet hebben, maar de aanbevolen Chint is goed tot 63 A en heeft die vermelding dus niet nodig. (Ik vermeld het maar moest iemand daar moeilijk over doen).

Als zekering had mijn electricien een driefasige Vinckier C32 bij. Zekeringen zijn in elk geval stukken goedkoper, dus daar maakt het minder uit waar je hem haalt. Je hebt in elk geval geen aardlekautomaat nodig (i.e. combinatie van aardlekschakelaar en automaat), want je hebt al een aparte aardlekschakelaar type B. Een gewone automaat is dus voldoende en veel goedkoper. Ik denk trouwens dat de aardlekautomaat die je wou nemen er eentje is van type A met B-karakteristiek (geen type B), dus daar heb je sowieso niks aan voor aardlekdetectie. Op zich geen probleem omdat je er niet op vertrouwt voor lekstromen, maar die functionaliteit is dus weggegooid geld. En je weet nooit, als je keurder niet al te snugger is, keurt hij hem misschien wel (onterecht) af.

Succes ermee ;-)

(edit: "minder dan 40A" vervangen door "40A of minder")
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: mtvw
Hij vroeg op hoeveel Ampere de TWC mocht staan en had 20A gezegd, sneller dan de gewone kabel maar nu ook niet dat hij alles leegzuigt. Alles lijkt prima te werken maar als ik de nieuwe M3 eraan hang gaf die 12A aan als charged. Heb tegen mijn principes in de TWC toch maar opengemaakt en de switch op 7 (25A) gezet en nu geeft hij laden aan 14A aan. Staat wel zo'n 3tje voor die 14/14. Ik vermoed dat het staat voor 3fazig? Mis ik iets simpel? Of moet ik die elektricien nog eens terug laten komen om er naar te kijken? Of direct naar Tesla bellen of er niet iets mis is met de TWC zelf?
Die van mij staat op 20A en laadt aan 16A (het maximum dat de auto accepteert). Dat is natuurlijk wel 16 maal 3. Oftewel 66 km/h voor onze Model 3.
 
Wat bedoel je precies? Als je bij een andere laadpas leverancier gaat, kun je vaak met een maandabonnement aan de slag, die zijn doorgaans onder de €7 per mnd toch?

Wat ik bedoel is wat er staat: dat er niet veel winst valt te behalen. De ANWB bijvoorbeeld vraagt 5,20 euro per maand voor laden zonder starttarief. Besparing: 1,80 euro. Over de vraag of dat veel of weinig is kun je natuurlijk van mening verschillen.
 
Inmiddels heeft Tesla een nieuwe Wall Connector bezorgd. Binnen 2 dagen in huis. Netjes.

Gisteren heb ik hem aangesloten en alles werkt weer prima. Het knopje op de laadkabel om het laadklepje te openen functioneerde al 2 maanden niet meer. Dat kan blijkbaar een voorteken zijn van het compleet uitvallen van de laadkabel.

Vanavond tegen een soort gelijk probleem aangelopen. TWC wil niet starten op onze Model S (2017). Melding "controleer energiebron" Model X (2018) eraan gehangen. Laadt gewoon goed. Met de UMC laadt de S wel gewoon. Kabel is net iets ouder dan een jaar, 2,5 meter en nooit gedraaid of in een knoop. Kan het zijn dat ook bij onze kabel het cp draadje door is? Gekke is dat de X er geen last van heeft. Oplossing dus waarschijnlijk nieuwe TWC laten komen maar vind het zo apart dat de model X wel laadt en de S niet. We kwamen trouwens net met beide auto's van de Tesland bijeenkomst in Almere :) #Herbie65
 
Last edited:
Vanavond tegen een soort gelijk probleem aangelopen. TWC wil niet starten op onze Model S (2017). Melding "controleer energiebron" Model X (2018) eraan gehangen. Laadt gewoon goed. Met de UMC laadt de S wel gewoon. Kabel is net iets ouder dan een jaar, 2,5 meter en nooit gedraaid of in een knoop. Kan het zijn dat ook bij onze kabel het cp draadje door is? Gekke is dat de X er geen last van heeft. Oplossing dus waarschijnlijk nieuwe TWC laten komen maar vind het zo apart dat de model X wel laadt en de S niet. We kwamen trouwens net met beide auto's van de Tesland bijeenkomst in Almere :) #Herbie65

Ik heb vorige week mijn derde TWC geïstalleerd omdat de vorige 2 keer ditzelfde probleem hadden. Telefoontje naar Tesla en de nieuwe wordt opgestuurd. Je hebt 40 dagen om de kapotte gratis terug te sturen. Zou een storing in de datakabel zijn. De nieuwe kabel ziet er steviger uit, maar dat dacht ik de vorige keer ook. Er staat nu een code op de kabel.
 

Attachments

  • A1E73B75-C672-4CEB-928B-3ADB6EE8D49F.jpeg
    A1E73B75-C672-4CEB-928B-3ADB6EE8D49F.jpeg
    848 KB · Views: 66
  • Like
Reactions: Red P