Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand anders problemen met de Tesla Wall Charger en de "remote" knop?
Toen ik Tesla Service informeerde dat ik soms wel tot 10 keer moet drukken om de laadklep te openen zeiden ze dat die knop niet werkt voor de Model 3.
Bij mij doet het beter als ik op het knopje druk als de kabel ter hoogte van de achterdeur is, verder dan de achterdeur moet ik weer vaker drukken.
 
Hey mannen,
De laadknop werkt ook voor de model 3, geen enkel probleem. Als je een stekker met knop wil en er zit momenteel een Duosida (Dostar) stekker gemonteerd dan kan je een soort van "light" kit aanschaffen waar de knop en een nieuwe behuizing inzit, de rest kan je gewoon aangesloten laten...
Enig klein soldeerwerk is nodig, geen rocket science...
 
Probleem thuis met laden : Ratio EV box 16A/400V 11kW, netjes laten aansluiten , aparte groep in de meterkast
Na drie kwartier laden , stop met laden en melding " storing klepsensor laadcontact " na herstarten laden na 5 minuten weer een stop
Op het stopcontact laden precies hetzelfde gaat een tijd goed en stopt vanzelf
Tesla in service Centre geweest, niets aan de hand
Doe ik iets verkeerd?
 
  • Like
Reactions: mtvw
Probleem thuis met laden : Ratio EV box 16A/400V 11kW, netjes laten aansluiten , aparte groep in de meterkast
Na drie kwartier laden , stop met laden en melding " storing klepsensor laadcontact " na herstarten laden na 5 minuten weer een stop
Op het stopcontact laden precies hetzelfde gaat een tijd goed en stopt vanzelf
Tesla in service Centre geweest, niets aan de hand
Doe ik iets verkeerd?
Die EV Box was inderdaad niet zo'n handige keuze. Als je er nog vanaf kunt, gauw omwisselen tegen bijvoorbeeld een Tesla Wall Connector.
 
Hey mannen,
De laadknop werkt ook voor de model 3, geen enkel probleem. Als je een stekker met knop wil en er zit momenteel een Duosida (Dostar) stekker gemonteerd dan kan je een soort van "light" kit aanschaffen waar de knop en een nieuwe behuizing inzit, de rest kan je gewoon aangesloten laten...
Enig klein soldeerwerk is nodig, geen rocket science...

Waar vind ik die ?
 
6AAC84EA-27A2-4585-AC61-337EABE3D1FE.jpeg


Gezien mijn tedergeliefde echtgenote na enige proefritten nu ook helemaal gewonnen is voor elektrisch rijden (een Tesla zei haar niks, een compactere BMW i3 werd het), heb ik zopas zelf een tweede lader thuis in de garage geïnstalleerd.

Ik gebruik al bijna twee jaar fulltime een Fivari Mobile aan de muur tot volle tevredenheid. Als we een weekendje Frankrijk doen, gaan de riemvelcro’s los en gaat hij mee in de koffer met alle koppelstukken. Totaal probleemloos dienst bewezen tot dusver. No stress, altijd prijs.

Met een tweede auto op onze aansluiting thuis (max 19,9 kW / 3x230v zonder neuter / total feed max 50A) is loadbalancing een must geworden.

Ik laad zelf de Tesla ‘s nachts maar mijn vrouw zal haar wagen direct bij thuiskomst willen laden omdat de range van haar i3 (versie 94 Ah) maar 220 km is. Overlappingen met andere verbruikers en piekbelastingen gaan dus gegarandeerd voorkomen.

Ik heb dan ook vandaag voor de i3 een Fivari Smart gemonteerd, met wederom een top uitleg en een custom made toestel van Filip precies volgens mijn wensen en noden.
Ben hier bijzonder blij mee, en kan Fivari alleen maar aanbevelen.

Versta me niet verkeerd, ik kocht ook een Tesla TWC voor op mijn werk en vind ook dat een uitstekende lader. Maar deze Fivari’s boden voor mijn noden thuis en onderweg net dat beetje extra dat ik nodig had.
De brede expertise van Filip over de automerken heen garandeerde me dat ik niet voor onverwachte problemen sta en alles goed gaat samenwerken en ook futureproof is. De Tesla en de BMW sluiten net iets anders aan en op een 3x230v netwerk zonder neuter komt daar nog wat complexiteit bij.
Over een paar weken komt daar ook nog eens een PV installatie met 30 Panasonic Kuro zonnepanelen bij (9750 Wp).
Bovendien zijn dit standaard industriële componenten dus bij breuk snel en relatief goedkoop te vervangen.

We opteerden voor sockets ipv vaste kabels omdat we de wagens achter elkaar in de garage parkeren en een veelvoud aan losse Type2 kabels hebben met verschillende lengtes tussen 3 en 15 meter.

Nu nog wachten op de electricien deze week om mijn kakelverse bekabeling aan de sluiten op de meterkast ! De aansluitinstructies hangen al klaar !

90A36A91-2412-4EB5-BAB2-4263383857B7.jpeg
AFF6A3AD-05AF-49A9-9815-CD555CE5CE1A.jpeg
 
Goedenavond Teslarijders,

Ook bij mij is de kogel door de kerk en ik heb (eindelijk) een Model 3 besteld. Levering eind mei / begin juni.

Ik heb dit forum, en specifiek dit topic, al een tijdje gevolgd en wil nu bij mij thuis een laadpaal laten installeren.
Door de vele berichten in dit topic zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer dus ik hoop dat jullie me willen / kunnen helpen.

Ik ben a-technisch, excuus daarvoor alvast-;)

Ik overweeg om een TWC te installeren, gewoon aan de muur naast de voordeur (daar achter zit de meterkast, dus geen graaf/straat werkzaamheden). Ik heb daarnaast 15 zonnepanelen op mijn dak liggen.

Ik heb concreet de volgende vragen

- De TWC: welke versie? 2,5 meter of 7,5 meter ?
(ik zal in het vraag/aanbod draadje kijken of iemand er nog 1 te koop heeft)
- Kan de TWC
- Weet iemand een goede en betaalbare installateur in de regio Amersfoort / Harderwijk?
- Ik lees veel over een Maxem. Is dit raadzaam om te installeren? (ivm de zonnepanelen).

PS. iemand een tip waar welke laadpas te bestellen als ik publiek moet laden?

Bedankt en nogmaals excuus als dit onderwerp (vast en zeker) al behandeld is in deze thread
 
  • Like
Reactions: MarcVG
Bomen en het bos verhaal.
Ik wil voor alle zekerheid toch een laadpaal zodat straks (net bestelde M3) gewoon thuis kan opladen (zonnepanelen). Welke laadunit kan ik het best nemen en weet iemand een goed bedrijf voor de installatie? Bedankt voor jullie reacties alvast. Woon in Tilburg. Meterkast is nieuwe kan aangepast worden..
 
Die EV Box was inderdaad niet zo'n handige keuze. Als je er nog vanaf kunt, gauw omwisselen tegen bijvoorbeeld een Tesla Wall Connector.

Raar dat derde partij laadpunten zols de Ratio worden afgeraden... Soms heb je niet de keuze om een vaste kabel te gebruiken. Ik heb de goedkoopste die ik kon vinden opgehangen, Een EVSE is nou niet echt rakettechniek en hij werkt prima. Het is dat ik met de WAF te maken heb (Wife Acceptance Factor) anders had ik zelf iets geknutseld met een Arduino ofzo.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Goedenavond Teslarijders,

Ook bij mij is de kogel door de kerk en ik heb (eindelijk) een Model 3 besteld. Levering eind mei / begin juni.

Ik heb dit forum, en specifiek dit topic, al een tijdje gevolgd en wil nu bij mij thuis een laadpaal laten installeren.
Door de vele berichten in dit topic zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer dus ik hoop dat jullie me willen / kunnen helpen.

Ik ben a-technisch, excuus daarvoor alvast-;)

Ik overweeg om een TWC te installeren, gewoon aan de muur naast de voordeur (daar achter zit de meterkast, dus geen graaf/straat werkzaamheden). Ik heb daarnaast 15 zonnepanelen op mijn dak liggen.

Ik heb concreet de volgende vragen

- De TWC: welke versie? 2,5 meter of 7,5 meter ?
(ik zal in het vraag/aanbod draadje kijken of iemand er nog 1 te koop heeft)
- Kan de TWC
- Weet iemand een goede en betaalbare installateur in de regio Amersfoort / Harderwijk?
- Ik lees veel over een Maxem. Is dit raadzaam om te installeren? (ivm de zonnepanelen).

PS. iemand een tip waar welke laadpas te bestellen als ik publiek moet laden?

Bedankt en nogmaals excuus als dit onderwerp (vast en zeker) al behandeld is in deze thread
De TWC kan buiten hangen.

Wij namen eerst de 2,5m omdat we dachten dat het teveel kabel ging zijn om compact op te bergen, maar 2,5m is echt te weinig, je moet dan net binnen bereik staan (TWC moet bijna naast de laadklep hangen).
We hebben nu de 7,5m en het snoer kan je compact rond de TWC hangen, en we kunnen nu de wagen zelfs buiten laten staan om te laden (ook handig voor bezoek).
 
  • Like
Reactions: M.W.
De volgende vraag zal zeker wel eens aan de orde zijn geweest, maar ik heb het (nog) niet terug gevonden.
Bij thuisladen via wisselstroom/ AC ( uiteraard) kan de M3 of de convertor daarvan max (3 x) 16A en 11 kWh aan, zo heb ik begrepen.
En wat ik ook heb begrepen is dat langzaam laden beter is voor de levensduur van de batterijen.
Maakt het ivm de levensduur nog verschil uit als je via wisselstroom 5A laadt ipv 16A? 5A is beduidend langzamer dan 16A.