Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Het verschil in verlies tussen 2,5-4-6mm2 is bij 16 ampere niet echt schokkend:
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 2,5) = 44,8W x 3 = 134,4W
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 4) = 28W x 3 = 84W
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 6) = 18,6W x 3 = 55,8W

Mijn laadtijd is hooguit 6 uur dus ik verlies op 25m kabel 2.5mm2 6*134,4=806,4Wh = 17 eurocent
Met 6mm2 kabel is het verlies 6 * 55,8W = 334,8Wh = 7 eurocent

Spanningsval kan een reden zijn om dikker te gaan, maar de val over 25m is
Uv=I x ((l x rho) / a) = 16 x ((25 x 0,0175) / 2,5) = 2,8V x 2 = 5,6V in het slechtste geval, en
Uv=I x ((l x rho) / a) = 16 x ((25 x 0,0175) / 6) = 1,2V x 2 = 2,4V in het beste geval
Beide ruimschoots binnen de +/-10% marge die de netspanning mag hebben...

Aangezien die 25m kabel niet op een bosje ligt maar in de vrije lucht hangt of is ingegraven is koeling ook niet echt een issue, de kabel zal niet warm worden bij een verlies van 134W over 25m kabel...

De argumenten om 4mm te doen is als je 3 fase meer dan 11kW wil gaan laden, of als je 1 fase meer dan 3,6kW wil gaan laden, of als je kabellengte's hebt die ruim boven de 25m uitkomen. Of als je paranoia bent natuurlijk :p
 
Het verschil in verlies tussen 2,5-4-6mm2 is bij 16 ampere niet echt schokkend:

Waarom neem je bij de berekening van het vermogensverlies de afstand niet dubbel? Bij een 1 fase aansluiting heb je toch een spanningsval zowel over de fase als de nul.
Alleen bij een 3 fase aansluiting loopt er geen stroom door de nul, dus daar heb je alleen een spanningsval in de 3 fases.
 
Het verschil in verlies tussen 2,5-4-6mm2 is bij 16 ampere niet echt schokkend:
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 2,5) = 44,8W x 3 = 134,4W
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 4) = 28W x 3 = 84W
Pv=I^2((l x rho)/a) = 16x16x((25 x 0,0175) / 6) = 18,6W x 3 = 55,8W

Mijn laadtijd is hooguit 6 uur dus ik verlies op 25m kabel 2.5mm2 6*134,4=806,4Wh = 17 eurocent
Met 6mm2 kabel is het verlies 6 * 55,8W = 334,8Wh = 7 eurocent

Spanningsval kan een reden zijn om dikker te gaan, maar de val over 25m is
Uv=I x ((l x rho) / a) = 16 x ((25 x 0,0175) / 2,5) = 2,8V x 2 = 5,6V in het slechtste geval, en
Uv=I x ((l x rho) / a) = 16 x ((25 x 0,0175) / 6) = 1,2V x 2 = 2,4V in het beste geval
Beide ruimschoots binnen de +/-10% marge die de netspanning mag hebben...

Aangezien die 25m kabel niet op een bosje ligt maar in de vrije lucht hangt of is ingegraven is koeling ook niet echt een issue, de kabel zal niet warm worden bij een verlies van 134W over 25m kabel...

De argumenten om 4mm te doen is als je 3 fase meer dan 11kW wil gaan laden, of als je 1 fase meer dan 3,6kW wil gaan laden, of als je kabellengte's hebt die ruim boven de 25m uitkomen. Of als je paranoia bent natuurlijk :p

Yep beetje goede 2,5mm2 kan makkelijk 24A hebben (wordt lauw warm), allemaal "veel-te-ruim- door-nuon-etc-bedachte marges".
Jaag al jaren 24A door 2,5mm2 en voor 3 fase 11kw is meer dan 2,5mm2 al helemaal onzin. Bij mij gaat daarna vanaf de lader 15m kabel naar de auto: gewoon 230v in de Tesla.
We hebben een pand: 3 x50A en de kabel van de NUON is 4 x 6mm2 (dus zelf doen ze het wel gewoon), en nee komen ze niet aanpassen: "kan prima meneer".

Maar als je moet graven, dan altijd meer erin, ben je "toekomst vaster" (kun je naar 22kw of meer). Maar 4mm2 is zat voor 22kw, meer palen wordt ander verhaal. Dus gooi er wat in zou ik zeggen gaat maar om paar euro verschil.
 
Yep beetje goede 2,5mm2 kan makkelijk 24A hebben (wordt lauw warm), allemaal "veel-te-ruim- door-nuon-etc-bedachte marges".
Jaag al jaren 24A door 2,5mm2 en voor 3 fase 11kw is meer dan 2,5mm2 al helemaal onzin. Bij mij gaat daarna vanaf de lader 15m kabel naar de auto: gewoon 230v in de Tesla.
We hebben een pand: 3 x50A en de kabel van de NUON is 4 x 6mm2 (dus zelf doen ze het wel gewoon), en nee komen ze niet aanpassen: "kan prima meneer".

Maar als je moet graven, dan altijd meer erin, ben je "toekomst vaster" (kun je naar 22kw of meer). Maar 4mm2 is zat voor 22kw, meer palen wordt ander verhaal. Dus gooi er wat in zou ik zeggen gaat maar om paar euro verschil.
Met een rechtstreekse kabel van 30 meter en 6mm2 heb ik rond de 215 volt bij 16A in de Tesla.
 
Weet iemand eigenlijk wat technisch het verschil is tussen een aardlekschakelaar type B, en eentje type A +EV? Beide zijn geschikt voor AC lekstromen en voor DC lekstromen, maar is er ook iets anders?

misschien had ik mijn vraag iets duidelijker moeten stellen, aangezien de aardlek schakelaars al uitvoerig besproken zijn in dit forum (en daarom had ik van PaulusdB een funny gekregen). Het ging mij dus om het verschil tussen een type B (zoals de Chint aardlekschakelaar Type B 63A 4pol 30mA), en de type A + EV (zoals de Doepke DFS 4 EV). Als beide AC en DC lekstromen detecteren, zou ik verwachten dat ze hetzelfde type zouden zijn (hetzij Type B, of Type A + EV), maar blijkbaar is er toch een verschil, want ze hebben een ander type.

na wat verder googlen, heb ik een datasheet van de Doepke gevonden, waarin het volgende staat:
upload_2019-5-30_21-59-9.png


Het blijkt dus dat een Type A + EV frequenties anders dan 50Hz (en DC) dus niet (goed) detecteert, en een Type B dit dus wel doet. Mogelijk is een type B dus meer dan wat vereist is, maar gezien het feit dat de Chint goedkoper is dan de Doepke, is de logische keuze dus de Chint.
 
Hee, ik heb en vraag rondom scheduled charging.

Ik heb zitten kijken op de forums maar ik zie niet echt een vergelijkbaar issue.

Ik wil namelijk met de laag tarief stroom laden en dus vanaf 21u laden thuis. Ik kom meestal tussen 17u30 en 18u30 thuis dus ik zet Scheduled Charging aan. Ik heb een paal van EVBox. Die scheduled charging heeft een tijdje wel gewerkt, maar opgegeven moment (en ik weet niet meer wanneer) niet meer. Ik kwam s'ochtend thuis met een ongeladen auto (gelukkig hoef ik maar 40km te maken per dag meestal). In de app stond er "Check power source". Dit maak ik dus nu iedere keer mee, waardoor ik dan toch maar meteen het laadsessie begint om te zorgen dat hij wel oplaad (of zet in een laag amper zodat hij dan langer duurt en grotendeels na 21u laad).

Ik had het al gevraagd op de Beginner vragen thread en iemand zei dat ik de kabel waarschijnlijk niet goed had ingeplugd, maar ik geloof niet dat dat de issue is want de auto herkent wel dat hij gaat om 21u beginnen met laden, ik zie alle lichtjes zowel op de auto als op de laadkabel helemaal kloppen, dus ik weet niet wat er aan de hand is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er na X tijd na het scannen van de laadpas op de paal, het eigenlijk niet meer werkt... Maar waarom heeft het de eerste weken wel gewerkt...

Iemand hier met het zelfde issue toevallig (en die een oplossing heb het liefst)?
 
Hee, ik heb en vraag rondom scheduled charging.

Ik heb zitten kijken op de forums maar ik zie niet echt een vergelijkbaar issue.

Ik wil namelijk met de laag tarief stroom laden en dus vanaf 21u laden thuis. Ik kom meestal tussen 17u30 en 18u30 thuis dus ik zet Scheduled Charging aan. Ik heb een paal van EVBox. Die scheduled charging heeft een tijdje wel gewerkt, maar opgegeven moment (en ik weet niet meer wanneer) niet meer. Ik kwam s'ochtend thuis met een ongeladen auto (gelukkig hoef ik maar 40km te maken per dag meestal). In de app stond er "Check power source". Dit maak ik dus nu iedere keer mee, waardoor ik dan toch maar meteen het laadsessie begint om te zorgen dat hij wel oplaad (of zet in een laag amper zodat hij dan langer duurt en grotendeels na 21u laad).

Ik had het al gevraagd op de Beginner vragen thread en iemand zei dat ik de kabel waarschijnlijk niet goed had ingeplugd, maar ik geloof niet dat dat de issue is want de auto herkent wel dat hij gaat om 21u beginnen met laden, ik zie alle lichtjes zowel op de auto als op de laadkabel helemaal kloppen, dus ik weet niet wat er aan de hand is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er na X tijd na het scannen van de laadpas op de paal, het eigenlijk niet meer werkt... Maar waarom heeft het de eerste weken wel gewerkt...

Iemand hier met het zelfde issue toevallig (en die een oplossing heb het liefst)?
Hoi, niet dezelfde situatie gehad maar wel veel EV box ervaring op mijn werk.
Ik zou zeker EV box ook even contacten, hun doen ook wel eens een update....
 
  • Informative
Reactions: Cely
Als er geen stroom door gaat.
Het vliegt wel wat op en neer.

In de auto zag ik bij begin van laden 232 volt staan bij 0 ampère op het scherm. Bij 16 nu 217 volt.
Dan is het m.i. vooralsnog de vraag of de spanningsval die je ziet plaats vindt tussen de meter en de auto óf misschien al voor de meter. Misschien heb je te maken met een onstabiele aanvoer die wat ingeklapt als er een hoge belasting bij komt?
 
Hee, ik heb en vraag rondom scheduled charging.

Ik heb zitten kijken op de forums maar ik zie niet echt een vergelijkbaar issue.

Ik wil namelijk met de laag tarief stroom laden en dus vanaf 21u laden thuis. Ik kom meestal tussen 17u30 en 18u30 thuis dus ik zet Scheduled Charging aan. Ik heb een paal van EVBox. Die scheduled charging heeft een tijdje wel gewerkt, maar opgegeven moment (en ik weet niet meer wanneer) niet meer. Ik kwam s'ochtend thuis met een ongeladen auto (gelukkig hoef ik maar 40km te maken per dag meestal). In de app stond er "Check power source". Dit maak ik dus nu iedere keer mee, waardoor ik dan toch maar meteen het laadsessie begint om te zorgen dat hij wel oplaad (of zet in een laag amper zodat hij dan langer duurt en grotendeels na 21u laad).

Ik had het al gevraagd op de Beginner vragen thread en iemand zei dat ik de kabel waarschijnlijk niet goed had ingeplugd, maar ik geloof niet dat dat de issue is want de auto herkent wel dat hij gaat om 21u beginnen met laden, ik zie alle lichtjes zowel op de auto als op de laadkabel helemaal kloppen, dus ik weet niet wat er aan de hand is. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er na X tijd na het scannen van de laadpas op de paal, het eigenlijk niet meer werkt... Maar waarom heeft het de eerste weken wel gewerkt...

Iemand hier met het zelfde issue toevallig (en die een oplossing heb het liefst)?
Waarom laat je de laadpaal het scheduled charging bepalen, je kunt dat toch ook gewoon in de auto instellen? Voordeel is dan ook dat je dat via de App kunt overrulen. Als dat niet voldoende flexibel is kun je het allemaal ook nog via Apps zoals TeslaFi instellen.