Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik gebruik dezelfde kabels voor de Fivari-laders met vaste kabel. Slank, soepel en erg degelijk.
En als er al eens een probleem is (bij enkele klanten was er vochtschade in de Tesla-knop) dan lost Erwin dit, in tegenstelling tot vochtschade bij een iPhone bv, zonder morren perfect en erg snel op.
 
Ik moet zeggen dat het wel stuitend is hoeveel geld er voor een laadkabel gevraagd wordt richting de consument. Vanuit mijn vorige werkgever weet ik dat de inkoop prijzen van een kabel en stekker assembly een factor 10 lager kunnen liggen bij High Volume Productie van thuisladers. Kabels lijken wel het nieuwe goud...
 
Ik moet zeggen dat het wel stuitend is hoeveel geld er voor een laadkabel gevraagd wordt richting de consument. Vanuit mijn vorige werkgever weet ik dat de inkoop prijzen van een kabel en stekker assembly een factor 10 lager kunnen liggen bij High Volume Productie van thuisladers. Kabels lijken wel het nieuwe goud...
Zijn ze ook, maar dat geldt voor alle kabels, niet alleen laadkabels. Het handwerk is in China echt extreem goedkoop, daar kun je niet tegenop als je ze hier laat maken.
 
Is dat echt aan te bevelen zo'n T3 laadkabel voor Frankrijk? Klinkt wel zo "zoals je ze meestal vindt op publieke laadplaatsen in Frankrijk." Type 3 laadkabels - evChargeking
zijn ook wel wat forumleden in het bezit van zo’n kabel, lenen moet meestal ook wel lukken. Ik heb er een sinds 2014 liggen 1 keer gebruikt, maar aan dezelfde paal (in parkeergarge bij appartement) kon ik ook aan shuko laden.
 
  • Like
Reactions: gDrive
Met het thuisladen heb ik vaak geklooi met het vrijgeven aan de kant van de auto (Model3). De app werkt vaak niet omdat ik lopen van huis naar de auto, de wifi overgaat op 4g. Ter plekke werkt met de app wel, maar staat vaak nog een tijdje te laden. En kan het vooraf doen, maar had het idee dat hij dan soms weer locked (of trigger ik dat ergens mee).

Kortom: wat is nu de handigste manier om kabel aan de kant van de auto - als het kan automatisch - te laten vrijkomen voordat je instapt?
 
Met het thuisladen heb ik vaak geklooi met het vrijgeven aan de kant van de auto (Model3). De app werkt vaak niet omdat ik lopen van huis naar de auto, de wifi overgaat op 4g. Ter plekke werkt met de app wel, maar staat vaak nog een tijdje te laden. En kan het vooraf doen, maar had het idee dat hij dan soms weer locked (of trigger ik dat ergens mee).

Kortom: wat is nu de handigste manier om kabel aan de kant van de auto - als het kan automatisch - te laten vrijkomen voordat je instapt?
Je zou deze kabel kunnen overwegen. Ik gebruik mijn telefoon om de auto te ontgrendelen en ook de kabel kan ontgrendeld worden als je met je telefoon in de buurt van de auto bent.
evChargeking
 
  • Like
Reactions: hvandijk
Met het thuisladen heb ik vaak geklooi met het vrijgeven aan de kant van de auto (Model3). De app werkt vaak niet omdat ik lopen van huis naar de auto, de wifi overgaat op 4g. Ter plekke werkt met de app wel, maar staat vaak nog een tijdje te laden. En kan het vooraf doen, maar had het idee dat hij dan soms weer locked (of trigger ik dat ergens mee).

Kortom: wat is nu de handigste manier om kabel aan de kant van de auto - als het kan automatisch - te laten vrijkomen voordat je instapt?
Er zijn verschillende manieren.
- Als je Android telefoon hebt kan je Tasker met Tesla plugin voor Tasker gebruiken. Als event gebruik ik drukken op mijn ongebruikt Bixby knop op mijn Samsung Galaxy S9. Maar je kan ook ook andere events gebruiken daarvoor.
- Als je iPhone hebt kan je kijken naar bijvoorbeeld NFC tags met Stats for Tesla app of met Siri met iPhone of Apple Watch.
- Andere manier is met home automation zoals IFTTT of Alexa.
- Nog een manier is met apps op je horloge zoals Samsung Galaxy Watch of Apple Watch, maar dat vond ik te omslachtig omdat ik dan mijn pols moet vrijmaken (lastig met winterjas) en met andere hand bedienen (waar ik net een tas of telefoon in heb). Mogelijk dat je dan ook last hebt van switchen van wifi naar 4G.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Met de handleiding kom je al heel ver.

En nee, het is vrij eenvoudig. Zorg er natuurlijk wel voor dat de TWC geen stroom meer krijgt. En label de kabels naargelang hun connector. In het beste geval heeft de installateur de kleurcode gevolgd en kan je makkelijk de kabels in de nieuwe TWC monteren. Noteer ook de stand van de DIP schakelaars en draaischakelaar.

Installation - TESLA Wall Connector

https://www.tesla.com/sites/default...installation-manual-nl-NL-v2.pdf?201612081439

Even een korte rapportage: Ik heb de lader vervangen en dat was inderdaad super makkelijk. Spanning eraf (ging met 1 schakelaar) en de monteur had destijds de kleurcodes gevolgd. Stand van de dipswitch stond, die van de draaischakelaar niet. En ik me maar afvragen waarom hij eerst wel 16A laadde, en nu maximaal 6A.... Lader weer opengemaakt, draaischakelaar naar stand 5 en voila! Alles werkt correct en beter dan voorheen, omdat in deze kabel geen draadbreuk zit.

Dank voor de tips allemaal!
 
  • Like
Reactions: DutchTM3 and wooter
Hello

I have bought a (CVO) 2015 70D Model S from Tesla, but I have problems getting much juice from my plugs by my garage at home, and I don't have free supercharging. Same problem in the office, normal plug by the garage doesn't give me any charge. I can't change the installation in the office, so I decided to request an upgrade from the network provider (fluvius, Vlaams Brabant) at home.

I could then add a Wall Charger (or is that not really worth it?).

They reply

Om u een correcte offerte te kunnen bezorgen, ontvangen we graag nog de volgende informatie van u:
- Bevestiging gewenst aansluitingsvermogen op 400V? U heeft reeds 17,3kVA
- Maximum 4p32A (22,2kVA) zonder studiekost

Do I need 400V or not really? Shall I ask for the 4p32A they offer without "studiekost"?
Looks like I cannot get more than 16kW anyway?
Oplaadinstallatie voor thuis

I can read Dutch, but English is easier.

Thanks in advance
NikoLars
 
Hello

I have bought a (CVO) 2015 70D Model S from Tesla, but I have problems getting much juice from my plugs by my garage at home, and I don't have free supercharging. Same problem in the office, normal plug by the garage doesn't give me any charge. I can't change the installation in the office, so I decided to request an upgrade from the network provider (fluvius, Vlaams Brabant) at home.

I could then add a Wall Charger (or is that not really worth it?).

They reply

Om u een correcte offerte te kunnen bezorgen, ontvangen we graag nog de volgende informatie van u:
- Bevestiging gewenst aansluitingsvermogen op 400V? U heeft reeds 17,3kVA
- Maximum 4p32A (22,2kVA) zonder studiekost

Do I need 400V or not really? Shall I ask for the 4p32A they offer without "studiekost"?
Looks like I cannot get more than 16kW anyway?
Oplaadinstallatie voor thuis

I can read Dutch, but English is easier.

Thanks in advance
NikoLars
Hi NikoLars,

Personally I have probably the same 17,3kVA, which might be 25A on three phase 230V since you'd have a whopping 75A if that was single phase 17,3kVA.

So, first go check in your cabinet if there are 4 wires coming out of the meter, into a differential switch, marked with N, L1, L2 and L3. If so, you already have 3 phase and you're set to go.

I personally added a 4 pole 16A fuse, added the necessary 5 pole wiring (N, L1, L2, L3, earth) to a Tesla wall charger and since then charge with 16A on 3 phases which gives you 11kW, which is plenty enough to charge overnight past your bedtime to early in the morning.

You can have them extend the power to 22,2kVA but this might come with additional yearly 'aansluitingskosten'. You'd get a maximum of three phase 32A with that.

Depending on the model you have, your car might have one AC charger limited to 11kW, or 2 AC chargers able to do 22kW. Best guess is to find an Allego public AC charger nearby and try to see if your car charges at 11 or manages 22kW if you are not sure about the configuration of chargers within your car. Or ask Tesla.
 
Hi NikoLars,

Personally I have probably the same 17,3kVA, which might be 25A on three phase 230V since you'd have a whopping 75A if that was single phase 17,3kVA.

So, first go check in your cabinet if there are 4 wires coming out of the meter, into a differential switch, marked with N, L1, L2 and L3. If so, you already have 3 phase and you're set to go.

I personally added a 4 pole 16A fuse, added the necessary 5 pole wiring (N, L1, L2, L3, earth) to a Tesla wall charger and since then charge with 16A on 3 phases which gives you 11kW, which is plenty enough to charge overnight past your bedtime to early in the morning.

You can have them extend the power to 22,2kVA but this might come with additional yearly 'aansluitingskosten'. You'd get a maximum of three phase 32A with that.

Depending on the model you have, your car might have one AC charger limited to 11kW, or 2 AC chargers able to do 22kW. Best guess is to find an Allego public AC charger nearby and try to see if your car charges at 11 or manages 22kW if you are not sure about the configuration of chargers within your car. Or ask Tesla.

Hi wooter, thanks!

I am able to charge from a wall socket inside my garage (close to where my electricity meters and main switch are), but the car is normally parked outside and a socket I had for 3 years for a Mitsubishi Outlander PHEV (which charged its 40 kms range in 4 hrs) doesn't give sufficient power to get the Tesla charging. The wall socket in my work garage (which is physically far from the meters, long cable drawn under tiles to gaage box, probably 20 m) doesn't charge either - I get a red light on the car when I plug it in both at work and ont he outdoor plug I have at home.

I can see the car can take 22kW - its a 70D. I am not so concerned with the speed, as you say I can charge overnight, but I wonder if I could just install a wall charger on the wall outside the garage nearer the electricity meter and solve the problem. I guess I could ask fluvius.

I do seem to have three phases... (see pictures). I currently get around 13 km per h (and 13A). Screenshot_20200719-214822_Tesla.jpg 20200719_193105.jpg 20200719_205828.jpg
 
Hi wooter, thanks!

I am able to charge from a wall socket inside my garage (close to where my electricity meters and main switch are), but the car is normally parked outside and a socket I had for 3 years for a Mitsubishi Outlander PHEV (which charged its 40 kms range in 4 hrs) doesn't give sufficient power to get the Tesla charging. The wall socket in my work garage (which is physically far from the meters, long cable drawn under tiles to gaage box, probably 20 m) doesn't charge either - I get a red light on the car when I plug it in both at work and ont he outdoor plug I have at home.

I can see the car can take 22kW - its a 70D. I am not so concerned with the speed, as you say I can charge overnight, but I wonder if I could just install a wall charger on the wall outside the garage nearer the electricity meter and solve the problem. I guess I could ask fluvius.

I do seem to have three phases... (see pictures). I currently get around 13 km per h (and 13A).View attachment 566427 View attachment 566424 View attachment 566426
If you were able to charge an Outlander to 100% in 4 hours, your socket provides at least 16 amps single phase (or 14.5 to be exact. From the same socket you should be able to charge a model S at 10 amps are 2.2 kW. Won't be fast but should normally work. Maybe a grounding issue?
 
I wonder if I could just install a wall charger on the wall outside the garage nearer the electricity meter and solve the problem.
Yes you can. You can buy a Tesla wall charger and set it up anywhere on your property, and run the necessary cable to the electricity meter, install a 4 pole fuse switch, and connect the 4 wires N, L1, L2 and L3 to the differential switch.

I guess I could ask fluvius.
As you have seen, they can only tell you what the maximum amount of power is they deliver to you. They do not have any insight in your local installation.

A knowledgeable electricity specialist can help you out.

13A single phase is the normal output on a wall socket. You need a dedicated wall charger, properly wired to three phases, to reach 11kW or higher.