Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla Wall Charger is een consistent budgetgunstige domme laadoplossing tot 22kW (je auto is daarbij de beperking omdat ie maar tot 11kW kan laden op driefase netstroom). Je hebt dezelfde knop als op superchargers, dus je kan contactloos de laadklep openen als je de kabel wil aansluiten, en zit dus niet elke ochtend te hannesen met apps, kaartjes en kabels. In de shop staat ie voor €530,00.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/zilveren-wall-connector

Als je handig bent en later wat meer mogelijkheden wil: omdat deze versie 2.0 ook load balancing met 3 andere Tesla Wall Chargers kan doen, kan je 'm ook aansturen via RS-485. Ik heb de mijne zo ingericht dat ie overdag aan max. 10A gaat laden en pas na middernacht tot 13A gaat laden, om de aansluiting hier te ontlasten. Als je zonnepanelen hebt, kan je op die manier ook ervoor zorgen dat ie bijvoorbeeld overdag enkel laad wat ie van vermogen van de zonnepanelen krijgt, zodat je je laden zoveel mogelijk beperkt tot eigen verbruik.
 
Waarom zou je niet sneller willen laden dan 23km/h?
Kijk eens bij Zappi. Bij deze lader heb je geen tag nodig, maar kun je wel heel veel instellen zoals bv maximale vermogen etc.
Hoi,
Ik zou natuurlijk best sneller willen laden, maar ik heb een lange ingegraven grondkabel van 2,5 mm. Voor een hoog amperage of 3 fase moet ik dus heel veel werk verzetten, bovenop een aanpassing in de meterkast en/of vastrecht.

23 kmp/u is goed te doen, maar het moet niet terugvallen naar 15/16 ofzo (mobiele lader/16a?). Zappi kende ik nog niet, maar ik ook gewoon 700 euro.

Ik heb een klein huishouden met weinig piekbelasting (geen droger, geen vriezer, geen elektrische kookplaat) ik zoek een zo simpel mogelijk wallbox. Vind ook lastig te begrijpen dat die box precies toevoegt. De auto heeft toch ook een instelbare limiet voor het amperage.
 
De Tesla Wall Charger is een consistent budgetgunstige domme laadoplossing tot 22kW (je auto is daarbij de beperking omdat ie maar tot 11kW kan laden op driefase netstroom). Je hebt dezelfde knop als op superchargers, dus je kan contactloos de laadklep openen als je de kabel wil aansluiten, en zit dus niet elke ochtend te hannesen met apps, kaartjes en kabels. In de shop staat ie voor €530,00.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/zilveren-wall-connector

Als je handig bent en later wat meer mogelijkheden wil: omdat deze versie 2.0 ook load balancing met 3 andere Tesla Wall Chargers kan doen, kan je 'm ook aansturen via RS-485. Ik heb de mijne zo ingericht dat ie overdag aan max. 10A gaat laden en pas na middernacht tot 13A gaat laden, om de aansluiting hier te ontlasten. Als je zonnepanelen hebt, kan je op die manier ook ervoor zorgen dat ie bijvoorbeeld overdag enkel laad wat ie van vermogen van de zonnepanelen krijgt, zodat je je laden zoveel mogelijk beperkt tot eigen verbruik.
Bedankt, dat ik ook wel een goede optie.

Heb zonnepanelen, maar dat die aansturing is denk iets te ingewikked voor mij. De situatie is dat mijn parkeerplaats uit zicht en ver buiten bereik van wifi is. Ben al blij dat het gelukt is een laadpaal te hebben (VVE parkeerplaats, meterskast daar ver vandaan).
 
De Tesla Wall Charger is een consistent budgetgunstige domme laadoplossing tot 22kW (je auto is daarbij de beperking omdat ie maar tot 11kW kan laden op driefase netstroom). Je hebt dezelfde knop als op superchargers, dus je kan contactloos de laadklep openen als je de kabel wil aansluiten, en zit dus niet elke ochtend te hannesen met apps, kaartjes en kabels. In de shop staat ie voor €530,00.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/zilveren-wall-connector

Als je handig bent en later wat meer mogelijkheden wil: omdat deze versie 2.0 ook load balancing met 3 andere Tesla Wall Chargers kan doen, kan je 'm ook aansturen via RS-485. Ik heb de mijne zo ingericht dat ie overdag aan max. 10A gaat laden en pas na middernacht tot 13A gaat laden, om de aansluiting hier te ontlasten. Als je zonnepanelen hebt, kan je op die manier ook ervoor zorgen dat ie bijvoorbeeld overdag enkel laad wat ie van vermogen van de zonnepanelen krijgt, zodat je je laden zoveel mogelijk beperkt tot eigen verbruik.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik voor thuis voor deze lader ga. Ik vind het wel een beetje spannend: stel dat iemand anders op mijn oprit gaat laden... Ik woon namelijk nabij het centrum van een populaire badplaats.
Heeft iemand anders dat wel eens gehad met zijn/haar Wall Charger, dat er iemand anders oplaadt? Of zijn hier oplossingen voor te bedenken? (Bijv. Alleen laden bij eigen auto).
 
De Zappi is er in 1 en in 3 fase. Je kunt ook eenvoudig een koppeling maken met de productie van je zonnepanelen.
Je moet natuurlijk wel thuis zijn als de zon schijnt, maar het kan wel.
Er is wel een draadloze verbinding nodig tussen de Lader en de module in je meterkast dus als deze ver uit elkaar liggen kan dat een probleem zijn, tenzij je bv een utp erbij kunt aanleggen. Anders voegt de Zappi denk ik voor je situatie niet veel toe.
 
  • Like
Reactions: hvandijk
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik denk dat ik voor thuis voor deze lader ga. Ik vind het wel een beetje spannend: stel dat iemand anders op mijn oprit gaat laden... Ik woon namelijk nabij het centrum van een populaire badplaats.
Heeft iemand anders dat wel eens gehad met zijn/haar Wall Charger, dat er iemand anders oplaadt? Of zijn hier oplossingen voor te bedenken? (Bijv. Alleen laden bij eigen auto).
De oplossing:
  • een slimme lader met RFID kaartlezer, maar dat kost wat en je moet telkens zelf de kaart gebruiken
  • een domme lader zoals de Tesla Wall Charger, en in het huis een schakelaar voorzien en telkens manueel de schakelaar omzetten.
De realiteit is dat je zelden tot nooit iemand zal zien laden aan je eigen laadpaal, omdat die laadpaal in geen enkel navigatiesysteem zal weergegeven worden.
 
Nog een tweede vraag: wat is de beste maximale oplaadstand. Ik las hier dat 100% niet aan wordt geraden (Waarom je jouw Tesla niet tot 100% moet opladen - Tesla360). Is 80% of 90% ideaal?
Dat is misschien ook wat voor het beginners topic.

Kort gesteld: Batterijen altijd tjokvol laden en volgeladen houden is niet zo gezond. Bij je iPhone en laptop is 100% op het display dan vaak ook niet echt 100%, maar eigenlijk maar 90%. Tesla heeft ook zo een marge, maar die is kleiner, omdat Tesla vind dat je dagelijks wel probleemloos 90% mag laden, maar er dagen zijn dat die laatste 10% voor een lange trip handig kan zijn en als je na tot 100% te laden ze direct weer leeg rijdt je geen problemen veroorzaakt.

Dagdagelijks staat de mijne op 90%. Net voor vakantie laat ik 'm laden tot 100% voor ik vertrek, en tijdens corona tijden zet ik 'm op 80%.
 
  • een domme lader zoals de Tesla Wall Charger, en in het huis een schakelaar voorzien en telkens manueel de schakelaar omzetten.
De realiteit is dat je zelden tot nooit iemand zal zien laden aan je eigen laadpaal, omdat die laadpaal in geen enkel navigatiesysteem zal weergegeven worden.

Bedankt voor je uitgebreide reply. Ik denk dat ik voor de TWC ga en dan met schakelaar in huis. Die zal ik dan alleen omzetten als ik gedurende meerdere dagen op rij niet thuis ben (bijvoorbeeld vakantie). Goede tip!
 
In de praktijk laat je die zekering ook gewoon altijd aan staan, want er staat gewoon niemand anders te laden.

Voor die 2 keren per jaar dat ie de schakelaar gaat uit zetten gaat dat ding niet kapot. En anders koop je een nieuwe automaat na +10 jaren.
 
Bedankt voor je uitgebreide reply. Ik denk dat ik voor de TWC ga en dan met schakelaar in huis. Die zal ik dan alleen omzetten als ik gedurende meerdere dagen op rij niet thuis ben (bijvoorbeeld vakantie). Goede tip!
Heb dezelfde oplossing en ben er erg tevreden mee. Begonnen op 1 fase en dat blijkt in de praktijk voor mij snel genoeg. Wat wildladers betreft ben ik niet zo bang: hun auto staat dan toch pontificaal in het zicht inclusief kenteken en ze moeten er erg lang staat wil je meer dan een paar euro schade hebben.
Je kan de TWC op Tesla only zetten trouwens, beperk je het risico nog wat. Je mede Tesla rijders zijn natuurlijk keurige mensen allemaal ;)
 
De Tesla Wall Charger is een consistent budgetgunstige domme laadoplossing tot 22kW (je auto is daarbij de beperking omdat ie maar tot 11kW kan laden op driefase netstroom). Je hebt dezelfde knop als op superchargers, dus je kan contactloos de laadklep openen als je de kabel wil aansluiten, en zit dus niet elke ochtend te hannesen met apps, kaartjes en kabels. In de shop staat ie voor €530,00.

https://shop.tesla.com/nl_nl/product/zilveren-wall-connector

Als je handig bent en later wat meer mogelijkheden wil: omdat deze versie 2.0 ook load balancing met 3 andere Tesla Wall Chargers kan doen, kan je 'm ook aansturen via RS-485. Ik heb de mijne zo ingericht dat ie overdag aan max. 10A gaat laden en pas na middernacht tot 13A gaat laden, om de aansluiting hier te ontlasten. Als je zonnepanelen hebt, kan je op die manier ook ervoor zorgen dat ie bijvoorbeeld overdag enkel laad wat ie van vermogen van de zonnepanelen krijgt, zodat je je laden zoveel mogelijk beperkt tot eigen verbruik.

Hoe heb je dat ingeregeld Wooter? Overdag 10A en 's nachts 13A klinkt voor hier ook prima maar ben er nog steeds niet uit hoe ik dat het best (lees: gemakkelijk) kan inregelen. Zou het liefst ook gewoon een 'domme' TWC aansluiten en verder met (de aanwezige) domotica programmeren wanneer de lader een bepaald vermogen toegewezen krijgt.
 
Hoe heb je dat ingeregeld Wooter? Overdag 10A en 's nachts 13A klinkt voor hier ook prima maar ben er nog steeds niet uit hoe ik dat het best (lees: gemakkelijk) kan inregelen. Zou het liefst ook gewoon een 'domme' TWC aansluiten en verder met (de aanwezige) domotica programmeren wanneer de lader een bepaald vermogen toegewezen krijgt.
Ik heb mijn TWC aangesloten aan een Raspberry Pi die ik al in de garage heb hangen om via HomeKit de garagepoorten te openen en te sluiten met mijn smartphone. Van daaruit heb ik een USB naar RS-485 adapter, een kabel naar de TWC en de TWC ingesteld als 'slave'. Op de Raspberry Pi draait TWCManager, waarlangs ik via een web interface 'm zo heb ingesteld dat ie dus overdag max. 10A geeft en na middernacht max. 13A. Indien nodig kan ik opschroeven tot 16A (of wat je zelf instelt in de configuratiebestanden).

TWCManager en alle documentatie vind je hier: dracoventions/TWCManager

TWCManager is gemaakt om overdag het vermogen van je TWC te beperken in functie van de opbrengst van je PV-installatie, maar werkt ook perfect zonder PV-installatie. Er zijn ook forks die toelaten om het vermogen van de TWC te beperken in functie van het totale vermogen gevraagd op je installatie, dus als je oven, fornuis en microgolfoven tegelijk meer energie vragen dat je TWC zich beperkt. Bekijk het als een zelf bijeen gerommelde slimme lader.

Variaties op het thema zijn Smart-EVSE en OpenEVSE.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Heb dezelfde oplossing en ben er erg tevreden mee. Begonnen op 1 fase en dat blijkt in de praktijk voor mij snel genoeg. Wat wildladers betreft ben ik niet zo bang: hun auto staat dan toch pontificaal in het zicht inclusief kenteken en ze moeten er erg lang staat wil je meer dan een paar euro schade hebben.
Je kan de TWC op Tesla only zetten trouwens, beperk je het risico nog wat. Je mede Tesla rijders zijn natuurlijk keurige mensen allemaal ;)

Eerlijk gezegd zelfs nooit een verhaal gehoord van dat mensen op je oprit gaan staan laden.... En idd, risico is financieel wel erg klein :)

En mocht er een mede Tesla rijder energie nodig hebben, dan kan hij nog koffie krijgen ook.

Nou is er sinds kort in Naarden een SuC dus ik denk niet dat het voor gaat komen, maar ook vanaf december 1997 nog nooit een probleem gehad.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik ben het helemaal met voorgaande post eens, incl. kop koffie ;)

Als je een TWC neemt en je stelt deze in op "only Tesla" dan kun je eventueel ook een kastje met slot toepassen waarin je de stekker "verstopt". Een kleine gleuf aan de onderzijde waar de kabel door past. Dan is het voor anderen onmogelijk om te laden en kun je zelf vrij eenvoudig/snel aankoppelen zonder iedere keer het laadsnoer op te bergen.

(daarnaast is het wellicht mogelijk om een "sleutelschakelaar" in de TWC in te bouwen. Als deze schakelaar de "stuurdraad" onderbreekt zal het laden alleen gestart kunnen worden als de sleutel in goede stand staat. Wellicht dat iemand op dit forum hier ervaring mee heeft)