Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, zeker, houdt alleen geen rekening met mijn eigen elektriciteitsgebruik en capaciteit huisinstallatie op moment van (starten) slim laden.

Ik denk dat ik het voorlopig zelf in de hand hou en gepland 's nachts blijf laden, en als ik het zie aankomen (zijn vaak weekenden en/of feestdagen) handmatig profiteer van de negatieve prijzen op beschreven wijze. Alleen jammer dat Tesla dus geen optie heeft om laden enkel manueel te kunnen starten en er een 'workaround' of third party app nodig is om dat te doen.
Het meest complete scenario ga je met je TWC en een Raspberry Pi kunnen bouwen, waarin je zelf definieert wat je maximum gewenste vermogen is, en je op basis van tarief ook het vermogen kan gaan regelen. En dat betekent dan ook dat je niet continu een app moet hebben die toegang heeft tot je auto, en je auto wakker houdt.

Maar dergelijke specifieke noden vereisen dus een specifieke oplossing die je niet zomaar ergens kant en klaar kan kopen. Da's ook omdat niet veel mensen zo een variabel contract hebben, en de combinatie met thuisbatterij en PV ook nog niet iedereen gegeven is.
 
Ik kende deze partij nog niet maar ziet er interessant uit, qua aanbod vergelijkbaar met EasyEnergy maar die waren weer overgenomen. Zal er einde vh jaar (als mijn contract weer afloopt) weer naar kijken. Ben in de tussentijd erg benieuwd naar je ervaringen, hou je ons hier op de hoogte?
Voor ervaringen met de Jedlix app bestaat een draadje:

 
Wij hebben binnenkort 2 Teslas. Nu ben ik aan het kijken naar een laadoplossing.

voor onze “oude tesla had ik de oude Maxem oplossing (die zonder abo).

we zijn ook verhuisd inmiddels en de meterkast moet ook opnieuw opgebouwd worden.

nu willen we dus 2 teslas tegelijk kunnen laden met een slimme lader (zoals de Maxem), maar geen abo afsluiten. Van de slimme lader zouden we alleen load balancing willen gebruiken en de kwh meter.

wat is jullie advies hierin? Ik kom nu bij wallbox uit denk ik.
 
Als je geen laadpalen in je bezit hebt, zijn 2 Tesla Wall Chargers een optie. Die ondersteunen tot 22kW en met een kabeltje tussen de 2 kan je eenvoudig load balancing opzetten.

Volgens de website van Wallbox ondersteunt de Pulsar alleen load balancing als 'slave'. Prijzen zijn ook €130 dan die van Tesla. De Pulsar Plus heeft het dan wel, maar kost €360 meer dan de TWC.
 
Je vergeet dat bij in ieder geval Tesla ook de 2 Type B aardlekschakelaars a 300 euro (of 150 euro voor een B merk) nodig zijn. Ik weet niet of een Wallbox die ook nodig heeft.

Je kunt ook eens bij Ratio kijken of die master slave bedrijf ondersteunen. Die hebben in ieder geval wel de type B en zijn relatief goedkoop.
 
Wallbox Pulsar vereist een aparte type B aardlekschakelaar.

Ratio:
1619543805160.png
 
Wij hebben binnenkort 2 Teslas. Nu ben ik aan het kijken naar een laadoplossing.

voor onze “oude tesla had ik de oude Maxem oplossing (die zonder abo).

we zijn ook verhuisd inmiddels en de meterkast moet ook opnieuw opgebouwd worden.

nu willen we dus 2 teslas tegelijk kunnen laden met een slimme lader (zoals de Maxem), maar geen abo afsluiten. Van de slimme lader zouden we alleen load balancing willen gebruiken en de kwh meter.

wat is jullie advies hierin? Ik kom nu bij wallbox uit denk ik.

2 x SmartEVSE. Kan slim laden, verdeelt zelf de beschikbare capaciteit en is zelf te bouwen of te koop als kant-en-klaar product. Ook de Type B beveiliging (DC stroom) is een stuk goedkoper (€ 59 ipv € 300). Geen abbo en eenmalige investering is laag.
 
Recent nog werd een Fivari-Solar expliciet goedgekeurd (ik stel vast dat niet elke klant vraagt een keuring van zijn laadstation vraagt) met enkel de hoofdaardlekschakelaar type A en de 6mA DC-module. De keurder had de technische fiche van de module opgevraagd en gaf daarna aan dat de installatie conform was.
 
  • Like
Reactions: adjego
Beter lezen @wooter. Die zit er in (inclusief een ... DC aardlekdetectie). Dus nee, geen type B nodig. Een gewone alamat volstaat.

Type B ALS is een aardlekschakelaar met DC detectie. Dat laatste maakt hem zo duur.
Kan je me verwijzen naar documentatie waar dat uit blijkt?

Wallbox gegevensblad zegt dat externe RCCB Type A of B vereist is.


Ratio ga ik vanuit dat je me niet zit te corrigeren, want uit het snippet dat ik net laat zien zeg ik dat Type B inclusief is.
 
Op 10mm2 mag je zelfs tot 62A gaan, lijkt me een beetje overkill.
Bron: Elektriciteitsleiding - Wikipedia
Een 5x6mm2 kabel zal voldoende zijn voor aan 3x32A (22kW) te kunnen laden over 15m lengte.
Klopt. Is voldoende.

Energiebedrijf heeft hier zojuist wel 3x16 mm2 gelegd naar de meterkast voor 3x50 A. Tot 3x32 A volstaat 3*6 mm2, daarboven gaan ze naar 16 mm2.
Overigens volstaat 4x6 mm2 met een YMVK-as (en die heb je nodig!). De -as is ook een geleider.
 
Kan je me verwijzen naar documentatie waar dat uit blijkt?

Wallbox gegevensblad zegt dat externe RCCB Type A of B vereist is.


Ratio ga ik vanuit dat je me niet zit te corrigeren, want uit het snippet dat ik net laat zien zeg ik dat Type B inclusief is.
Kijk maar eens bij de Pulsar Plus. DC bescherming ingebouwd.

Pulsar maar met een grote PLUS. Naast alle functies van Pulsar is onze Pulsar Plus voorzien van Wi-Fi, DC-lekbescherming en beschikbaar voor Power Boost.
 
3x 10mm2 + ground? So that's 4 wires in total?

I'm not sure if that will be enough to support 3-phase power.

You need 5 wires:
1. L1
2. L2
3. L3
4. Neutral
5. Ground

It could be that the Model S can charge without the Neutral, but other EVs which accept 230V at max need a Neutral to charge.

5G10 (or 5G6) would be sufficient.
You need YMVK-as cable, that is 4G6 with shield. If used as ground cable shield is absolutely required.
 
Hulp nodig... Ik heb net een M3LR uit GER gekocht, vanmiddag afgeleverd, en wil hem aan mijn TWC koppelen maar hij geeft na ongeveer halve minuut een melding dat hij niet meer verder laadt wegens gevaar voor "overstroom". Enkele keren geprobeerd, elke keer opnieuw. TWC geeft zonder laden netjes groen licht en bij laden in begin groen streaming light maar vervolgens een rode LED. DE M3 nu aan een stopcontact gezet, dat gaat wel goed. De TWC is door een electricien aangelegd en was nieuw. Waar moet ik de fout zoeken??
 
Hulp nodig... Ik heb net een M3LR uit GER gekocht, vanmiddag afgeleverd, en wil hem aan mijn TWC koppelen maar hij geeft na ongeveer halve minuut een melding dat hij niet meer verder laadt wegens gevaar voor "overstroom". Enkele keren geprobeerd, elke keer opnieuw. TWC geeft zonder laden netjes groen licht en bij laden in begin groen streaming light maar vervolgens een rode LED. DE M3 nu aan een stopcontact gezet, dat gaat wel goed. De TWC is door een electricien aangelegd en was nieuw. Waar moet ik de fout zoeken??

Als de mobiele lader het wel doet lijkt de TWC de verdachte.

Wat heeft het scherm van de M3 weer?
Met name even kijken bij voltage / aantal fase / etc. (desnoods eerst met mobiele lader en daarna nog een keer met TWC)

Of wellicht eerst even checken of alles correct is aangesloten conform de handleiding. (liefst met multmeter)
Een elektricien kan ook fouten maken.
 
Als de mobiele lader het wel doet lijkt de TWC de verdachte.

Wat heeft het scherm van de M3 weer?
Met name even kijken bij voltage / aantal fase / etc. (desnoods eerst met mobiele lader en daarna nog een keer met TWC)

Of wellicht eerst even checken of alles correct is aangesloten conform de handleiding. (liefst met multmeter)
Een elektricien kan ook fouten maken.
Dank. Het scherm geeft aan dat laden is gestopt wegens systeemfout. het woord "overstroom" kwam ook voorbij... Ik heb inmiddels de M3 zowel aan het stopcontact als aan een 11kw openbare lader geladen en dat doet hij prima. Dus idd de TWC wsl.
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-04-29 at 13.25.31.jpeg
    Screen Shot 2021-04-29 at 13.25.31.jpeg
    154.5 KB · Views: 30
  • Screen Shot 2021-04-29 at 13.25.13.jpeg
    Screen Shot 2021-04-29 at 13.25.13.jpeg
    149.5 KB · Views: 33
Dank. Het scherm geeft aan dat laden is gestopt wegens systeemfout. het woord "overstroom" kwam ook voorbij... Ik heb inmiddels de M3 zowel aan het stopcontact als aan een 11kw openbare lader geladen en dat doet hij prima. Dus idd de TWC wsl.

Ik zou de spanning op de aansluitklemmen (voeding) in de TWC eens meten met een multimeter. (zie handleiding)
Een verwisseling van nul/fase/verkeerde aansluiting zou een dergelijke melding te weeg kunnen brengen.

De TWC zelf verhoog/verlaagd de spanning niet dus daarom twijfel ik meer aan je elektricien dan aan de TWC :p
 
Dank. Het scherm geeft aan dat laden is gestopt wegens systeemfout. het woord "overstroom" kwam ook voorbij... Ik heb inmiddels de M3 zowel aan het stopcontact als aan een 11kw openbare lader geladen en dat doet hij prima. Dus idd de TWC wsl.
Probleem opgelost! TWC van de stroom afgehaald en voor de zekerheid nog eens gereset. Nu laadt hij/zij als een zonnetje.
 
Ben ik hiermee niet een hoop aan het hobby-en?

ik gebruik al veel jaren een SmartEVSE, werkt prima en ben er erg blij mee. Met een aantal early adopters hebben we eens bij Tesla Amsterdam een paar presentaties gegeven over EVSEs, smartcharging en hoe een EVSE te ‘bouwen’ met de SmartEVSE.

Maar het is verstandig deze in elkaar te laten zetten door iemand die ervaring heeft met zoiets, de juiste gereedschappen (o.a. voor de kabelhulsjes) en ‘respect’ voor de hoge continue stroomsterkten.

Maar dan is het een heel mooie en economische oplossing.
Nu met de EVSE 2.0 blijkbaar ook voor loadbalancing (ik heb nog de 1.0, dus daarmee geen ervaring).