Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Naar de bouwmarkt voor een schutting paal, potje zwarte verf, schilderen en klaar voor ik dacht 15 euro.
Op zich geen slecht idee.

Ik heb wat struiken vrijgemaakt en twijfel erover om de TWC gewoon aan de muur te bevestigen, wat betekent dat als je wil laden, je de goed tot bij de garagepoort moet parkeren of de auto achteruit inparkeren.

Ik ga straks eens kijken hoe lang de kabel is die ik ooit heb gekocht voor deze uitbreiding. Dat was toen gepland tot aan de muur, maar is kabel die eigenlijk enkel voor binnen geschikt is.
 
De TWC's die ik heb hebben 8 meter kabel :D

Maar als je de TWC monteert zodat ie eigenlijk rechtsvoor hangt, en de connector in de auto linksachter zit, heb je alle meters nodig.

De indoor kabel die ik heb, zou net genoeg moeten zijn voor montage aan de muur. Beetje jammer, want zo een houten paal met de TWC aan was ook mooi geweest.
 
Op zich geen slecht idee.

Ik heb wat struiken vrijgemaakt en twijfel erover om de TWC gewoon aan de muur te bevestigen, wat betekent dat als je wil laden, je de goed tot bij de garagepoort moet parkeren of de auto achteruit inparkeren.

Ik ga straks eens kijken hoe lang de kabel is die ik ooit heb gekocht voor deze uitbreiding. Dat was toen gepland tot aan de muur, maar is kabel die eigenlijk enkel voor binnen geschikt is.
Ik heb m ook aan de garage gemonteerd. Maar nu met inmiddels 4 EV's op de oprit wil ik m verplaatsen naar een paal halverwege de oprit. Scheelt een hoop gewissel en kan ik makkelijker bij een andere auto die dubbel geparkeerd staat op mijn oprit.

1632126758018.jpeg
 
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
De kabel die ik heb, is net genoeg om de muur te bereiken. Ik vrees wel dat als ik ook nog de nodige bekabeling bij een nieuwe aparte zekeringkast erbij tel, ik niet voldoende heb. Dan kan ik beter de kabel gebruiken voor een rooie 16A stekker en wat nieuwe kabel bestellen die voldoende lang is voor montage op een paal.

Zoveel keuzes!
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: job-lek
Maar, dat is mijn vraag, wil hij wel op L2 of L3 laden als alles is aangesloten? Of laadt hij alleen op L1? Dat zou betekenen dat er mogelijkerwijs iets meer aan de hand is.
Alsnog: dankjewel @horta @wooter @SparkyM3LR4WD voor jullie reacties (was niet handig om de vraag opnieuw te plaatsen vlak voor een lang weekend weg).

Ik moet er toch maar naar laten kijken die wel laadpalen durft openschroeven :rolleyes: . @horta: hoe zie ik op welke L wel/niet wordt geladen?
 
Alsnog: dankjewel @horta @wooter @SparkyM3LR4WD voor jullie reacties (was niet handig om de vraag opnieuw te plaatsen vlak voor een lang weekend weg).

Ik moet er toch maar naar laten kijken die wel laadpalen durft openschroeven :rolleyes: . @horta: hoe zie ik op welke L wel/niet wordt geladen?
Het is mijn aanname dat hij alleen op L1 wil laden als de andere fases wel aangesloten maar niet actief zijn, vandaar de vraag (aan de anderen, misschien dat @fivari een antwoord heeft).
 
Volgens mij kan je enkel eenfasig laden via de L1 (en de N, of de op N aangesloten geleider).
Maar, ik kijk het na. Ik probeer eens na te gaan wat er gebeurt als ik niet L1 maar L2 aansluit. Ik kom hierop terug.
Dankjewel @fivari . De situatie is dus dat ik sinds enige tijd, uitsluitend op mijn eigen laadpaal, slechts op 2 fasen stroom krijg (nooit slechts 1), althans dat is wat de melding in mijn scherm zegt. Kortgeleden kreeg ik bij een laadsessie plotseling weer wel de volle laag. Maar de keer daarna weer niet. Op andere AC-laadpunten heb ik geen issues, ook bij DC laden niet.
 
Ik heb een overschot (omdat ik onze Tesla's uiteindelijk toch meestal op kantoor laad) aan zonnepanelen bij mijn woning neergelegd op kosten van mijn bv. De stroom gebruik ik voor het laden van mijn zakelijke auto's. Als ik t overschot terug zou leveren aan het net krijg ik daar na saldering ca. 7 cent voor. Nu leveren de zonnepanelen van mijn bv de stroom terug via mijn privé aansluiting. Dit wordt dus ook nog gesaldeerd met mijn privé verbruik. Omdat de bv nu niet de 7 cent terugkrijgt vd energiemaatschappij betaal ik voor de privé gebruikte kWh 7 cent aan mijn bv. Want die wil ik niet tekort doen natuurlijk.
Gezien geen reacties op mijn redernering door leden met een enigszins fiscale achtergrond concludeer ik dat 7 cent heel redelijk is. Zo niet dan lees ik dat nog graag.
 
Gezien geen reacties op mijn redernering door leden met een enigszins fiscale achtergrond concludeer ik dat 7 cent heel redelijk is. Zo niet dan lees ik dat nog graag.
Hendrik, ik ben bang dat het fiscaal juiste antwoord is dat je niet veel mag afwijken van de energietarieven in de markt. Het verschil kan in de dga-situatie worden aangemerkt als verkapt dividend. We snappen allebei dat het zo'n vaart niet zal lopen.
 
Vraag: hoe voorkomen jullie overbelasting bij laden? Mijn Electricien zou een maxem leveren maar die blijkt niet meer te werken met de tesla lader en een alternatief is volgens hem niet te vinden.
Ik gebruik een zelf gebrouwen ding op basis van TWCManager aan de ene kant, en een ampere en voltage meting bij de meterkast. Maar dat werkt enkel bij de 2e generatie van Tesla Wall Charger.


De 3e generatie ondersteunt geen directe beïnvloeding, maar met een auto met firmware 2021.36 en later kan je wel via de API het vermogen regelen. Dus het zou in principe mogelijk zijn om wat bijeen te bouwen om een Gen3 TWC ook automatisch te regelen op overbelasting.

En natuurlijk is er altijd wel ergens een mogelijkheid om tussen TWC en aansluiting een aparte beveiliging te plaatsen, of een andere, slimme laadpaal te plaatsen.
 
  • Like
Reactions: Astrid
Ik heb maar 1 EV en een 40 A 1 fase huis. Ik laad na middernacht met 28 A. Dat is eigenlijk altijd genoeg voor mij en de 12 A die over zijn is genoeg voor de was en afwas en de rest van het huis.
Beetje hetzelfde verhaal: 1 fase maar 20A voor de EV. De hoofdzekering is 35A en de overgang naar 3 fase nog niet gemaakt.
's-avonds laden EV is geen enkel probleem.
 
  • Like
Reactions: Astrid