Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Eens, ben ook begonnen met alles aandraaien , dat loste het helaas niet op.

Ben gaan meten, geen verschillen kunnen ontdekken. Andere laadpalen werken wel goed.


Thankx, die hou ik in gedachten.
Een zwevende nul kun je doorgaans alleen bij grote belasting "meten".
Op vol vermogen laden en de spanning op je scherm volgen zou wellicht iets op kunnen leveren (of uitsluiten).
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Sinds een aantal weken heb ik wat problemen met thuis laden.
Het is al een aantal keren voorgekomen dat bij het opstarten met laden het laadproces ook weer direct wordt afgebroken, meestal direct, soms na 1 of 2 minuten.

In overleg met leverancier laadpaal (die nu 9 jaar oud is overigens) een relais en een aan/uit schakelaar vervangen.
Dat heeft het probleem helaas niet opgelost.

Vanochtend zag ik bij de foutmeldingen in de auto de meldingen 'Opladen niet mogelijk, spanning te hoog' staan.

Misschien helemaal niet gerelateerd, maar vanmiddag heb ik de auto bij m'n werk opgeladen (openbare laadpaal) en zag ik in de meldingen 'communicatie met laadapparatuur verloren' en 'laadapparatuur niet gereed'. Laadproces is wel doorgegaan en gewoon voltooid.

De Mennekes stekker van m'n laadpaal thuis lijkt net iets meer speling te hebben dan andere laadstekkers, dat ie daardoor minder goed communiceert met de auto wil ik snappen, maar kan die te hoge laadspanning meldingen er niet door verklaren.

Ik weet niet zo goed waar ik het probleem moet zoeken, menneke stekker thuis versleten?, m'n laadpaal? Of toch iets in de auto?
En weet dus ook niet zo goed wat ik kan doen om te analyseren waar het probleem precies zit.

Iemand hier ideeën over?
Exact hetzelfde probleem plotseling na 5 jaar met een gen 2. Tesla support heeft me aan geraden een nieuwe twc te kopen. Heb ik gedaan, probleem niet opgelost. Dan hebben ze me aangeraden de kabel te vervangen (25mm)Gedaan niet opgelost.
Daarna de aardingslus moeten vervangen.

Nu is alles vervangen nog steeds hetzelfde probleem.

Laatste raadt is opladen met lagere amperage.

Heb hem dus verlaagd van 24a naar 20a.


Netbeheerder ziet geen probleem.

Er is maar 1 aansluit punt.

Hartelijk dank dat u contact met Tesla hebt opgenomen.

De auto detecteert een hoge impedantie op het elektrische circuit.

Om de woning te beschermen, stopt het opladen of wordt de stroomsterkte verlaagd vanwege de hoge impedantie.

Om dit op te lossen, kunt u de volgende opties overwegen:

1. Laad de auto op met een lager vermogen

2. Vergroot/Vervang de draaddikte tussen het netaansluitpunt en de TWC-stroomonderbreker

3. Verminder het aantal aansluitingen tussen het netaansluitpunt en de TWC-stroomonderbreker

4. Neem contact op met de netbeheerder om het probleem te melden


Laat het ons weten als u nog vragen hebt.


Kind regards/ Cordiali Saluti / Saludos cordiales,
Charging Support EMEA
 
Even korte update. Laadkabel is een stukje ingekort aan autozijde en laadstekker aan autozijde is vervangen.
Afgelopen paar dagen geen laadstoringen meer gehad, hopen dat 't zo is opgelost.

Overigens met aandraaien wel gemerkt dat de schroeven van de zekeringen van m'n zonnepanelen behoorlijk los zaten.
Die ook direct weer opnieuw goed vastgezet. Geen verloren tip dus!
 
Even korte update. Laadkabel is een stukje ingekort aan autozijde en laadstekker aan autozijde is vervangen.
Afgelopen paar dagen geen laadstoringen meer gehad, hopen dat 't zo is opgelost.

Overigens met aandraaien wel gemerkt dat de schroeven van de zekeringen van m'n zonnepanelen behoorlijk los zaten.
Die ook direct weer opnieuw goed vastgezet. Geen verloren tip dus!

Goed dat je dat meldt.
Het na een verloop van tijd gaan loszitten van schroeven van elektrische verbindingen is een belangrijke tip om jaarlijks even te controleren.
Risico bij los zitten is dat de weerstand te groot wordt met alle mogelijke nare (brand)gevolgen vandien!
 
Het na een verloop van tijd gaan loszitten van schroeven van elektrische verbindingen is een belangrijke tip om jaarlijks even te controleren.
Risico bij los zitten is dat de weerstand te groot wordt met alle mogelijke nare (brand)gevolgen vandien!

Gek dat daar niet iets op bedacht kan worden eigenlijk.
Ik denk dat 9 van de 10 huishoudens dit sowieso niet controleert.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Soms heb je een klemverbinding waarbij de kabel met een verend mechanisme met een constante kracht contact maakt. Dat is oa zo bij de rijgklemmen van WAGO. Het zou logisch zijn iets gelijkaardig toe te passen in de componenten (automaten, aardlekschakelaars) van de zekeringenkast.
De verbindingen in mijn Keba-laadstation dat ik terug in 2013 installeerde, werkten op dezelfde manier. Met dergelijke systemen blijft het goede contact gegarandeerd.
Het wordt trouwens helemaal problematisch als je twee geleiders met volle sectie en verschillende diameter in één zo'n verbinding een degelijk contact wil laten maken.
wago-wago-2-draads-rijgklem-topjob-25mm2-2002-1201.jpg
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Ik lees dit altijd dat 31A wordt geleverd op een max van 32A.

Pijltje naar rechts is beschikbaar. Dus je kunt hem ophogen naar 32.
Dom van mij. Ik was er van overtuigd dat er 32 ingesteld stond. Ik moet per ongeluk eens op het pijltje naar links gedrukt hebben.
Het is nog vroeg voor een zaterdag en mijn brain is in weekendmodus gegaan.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: job-lek and adjego
Wat voor TMC wordt er bij de huidige Model Y meegeleverd? Dezelfde als vroeger bij mijn S? (kan even niet kijken, Y staat op de zaak :) )
Is het een driefase lader met verschillende aansluitstekkers?
Of kan ik beter de oude TMC van de S bewaren? En de nieuwe van de Y verkopen of bij de verkoop van de model S meegeven?
Ik gebruik ze nooit, maar voor nood ligt hij wel altijd in de auto..
 
Bij de Y wordt dezelfde TMC als bij de 3 meegegeven: de nieuwe 1 fase.

Ik zou het stom vinden dat je iemand opzadelt met de nieuwe 1 fase van je Y, en zelf de oude 3 fase van je S houdt voor je Y. Da's een beetje profiteren van de onwetendheid van de koper van je S, want ik zou nooit een S of X accepteren zonder de originele mobile connector, zeker als het een 90 of 100 batterij is en 3 fasen daar echt wel handig zijn, vs de 1 fase die op vakantie voldoende toekomt om een Standard of LR 3 en Y te laden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toch alleen als je dat niet gewoon vermeldt ?
Als ik een S of X tweedehands zou kopen en de verkoper zou me een nieuwe TMC willen geven, of helemaal geen, dan zou ik moeilijk doen ja. En als hij zou vermelden dat er geen TMC bij v1 zit, zou ik ook moeilijk doen, of zeker 1K korting eisen omdat ik zelf een 3 fase alternatief moet zoeken dat past op rooie en Schuko stekker, en dan nog janken dat er geen knop op de stekker zit want niet Tesla. Nee, ik zou vrij lastig zijn.

TMC v1 hoort bij de legacy S/X. Elk ander alternatief is de koper belazeren. Maar misschien vind je kopers die belazerd willen worden, of een niet-Tesla-alternatief wensen.
 
Let’s agree to disagree.

Ik heb m sinds 2014 (model s) nooit nodig gehad of gemist. Wel genoeg gebruikt op de reguliere stopcontacten maar nooit als 3 fase lader, dat terwijl ik de rode stekker erbij had en het in 2014 in t buitenland best nog wel s wat pionieren was.

Nu is ie handig voor me omdat ik op 2 plekken aan een rode kracht stroom aansluiting zou kunnen laden zonder dat ik op beide plekken een laadstation hoef te plaatsen.

Ik wil nu denk ik twee tweedehands laadstations op de kop te pikken. (zijn plekken waar ik maximaal 1x per maand zou laden en soms n bezoeker blij mee kan maken). Had eigenlijk de gen 1 twc moeten kopen toen ie in de aanbieding was, nooit over nagedacht.