Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn elektricien vroeg bij de koffie of hij of een half jaar alleen laadpalen zou moeten aansluiten, of juist zou moeten focussen op zonnepanelen (op platte daken). Waar is meer vraag naar? Waar is veel wachttijd? Iemand een tip voor deze man?
Why not both?

Zonnepanelen liggen een beetje op hun gat in Nederland, door de onzekerheid rondom salderen. Maar eens salderen is afgeschaft, gaan zonnepanelen wel terug komen. Zie maar naar België.
 
is/wordt uiteindelijk een ecosysteem -> integratie van zonnepanelen / thuis batterij / laadpaal. zeker zoals hier in belgie waar je al dan niet rekening wilt houden met het capaciteitstarief en slim wilt laden.
Ik geloof niet dat er in Nederland snel een verdienmodel komt voor het integreren van een thuisbatterij. Misschien wel een buurt batterij
 
  • Like
Reactions: OttoR
Er is wel al een verdienmodel met dynamische tarieven. De thuisbatterij opladen op zon en goedkope stroom, en wanneer het donker is, kan jouw thuisbatterij nog stroom leveren aan het net wanneer de stroom duur is. Sowieso combineer je dat met een hoger eigenverbruik, maar ga niet mikken op een thuisbatterij die ook voldoende is om je auto vol te laden, want dat verschil haal je er niet uit.
 
Er is wel al een verdienmodel met dynamische tarieven. De thuisbatterij opladen op zon en goedkope stroom, en wanneer het donker is, kan jouw thuisbatterij nog stroom leveren aan het net wanneer de stroom duur is. Sowieso combineer je dat met een hoger eigenverbruik, maar ga niet mikken op een thuisbatterij die ook voldoende is om je auto vol te laden, want dat verschil haal je er niet uit.

Is dat (in Nederland) echt al rendabel?
Bij ANWB zie ik verschillen in tarief per dag van 5 tot 20 cent (exclusief belastingen).
Ik krijg daar met de huidige thuisbatterij prijzen nog geen rendabele businesscase van gemaakt.
 
Daarbij moet je ook nog de energiebeslating goed maken. Je verliest toch al snel 10 % met een cycle. Met een energiebelasting van ruim 15c/kWh sta je dus al 1,5 c/kWh achter....
Het gaat alleen werken wanneer je als buurt als buurt samen met een paar bedrijven kan worden aangemerkt als coöperatie en dan onderling de stroom gaat leveren. En dan gaat een grote batterij waarschijnlijk beter werken wannneer die uit kan in het model.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Nog even terugkomend op mijn vraag eerder dit jaar. Alfen Pro via Eneco staat er.

Menu van mijnlaadpaal / emobility is net iets te simpel. Had ik geen rekening mee gehouden dat je een deel van de functionaliteit van de RFID op de paal kwijkt raakt.

bijvoorbeeld :
  • dat je in menu maar één tarief kwijt kunt. Familie en vrienden dus niet gratis kunt laten laden maar iedereen aan hetzelfde tarief.
  • instellingen laadpaal zelf kun je daar ook niet in veranderen. Bijvoorbeeld helderheid of display uit na xx tijd.

Of zie ik iets over het hoofd
 
Last edited:
Nog even terugkomend op mijn vraag eerder dit jaar. Alfen Pro via Eneco staat er.

Menu van mijnlaadpaal / emobility is net iets te simpel. Had ik geen rekening mee gehouden dat je een deel van de functionaliteit van de RFID op de paal kwijkt raakt.

bijvoorbeeld :
  • dat je in menu maar één tarief kwijt kunt. Familie en vrienden dus niet gratis kunt laten laden maar iedereen aan hetzelfde tarief.
  • instellingen laadpaal zelf kun je daar ook niet in veranderen. Bijvoorbeeld helderheid of display uit na xx tijd.

Of zie ik iets over het hoofd
Alfen heeft een app voor installateurs waar je veel meer van de laadpaal in kunt instellen.
De vraag is wel hoe aan de benodigde inloggegevens te komen :)

Edit: het is ook mogelijk dat er geen password op de paal zit kennelijk, dan kan je hem op ip adres benaderen.
 
Last edited:
@robertvg Dat dacht ik vooraf ook. Dat je een admin en een gebruikers deel zou hebben. Maar denk niet dat Eneco connectie en login van de paal met mij als gebruiker gaat delen omdat zij als onderdeel van de eConnect service de clearing doen. Connectie met de paal loopt rechtstreeks via de slimme meter .

Het staat ook wel zo in het Eneco eConnect verhaal. Daar staat o.a.

Mogelijkheid om in je persoonlijke MijnLaden omgeving jouw vergoedingstarief in te stellen

Lees dat persoonlijke en vergoedingstarief niet als één prijs zeker niet icm infor van Alfen zelf.

Max tarief zit er ook in en is niet eens extreem hoog.
 
Zal van de prijsevolutie van de batterij afhangen, het feit dat saldering al dan niet stopt (net is je batterij nu), dynamische uur tarieven en of Nederland ook met een capaciteitstarief zal komen, denk ik.
Er is ook nog zoiets als het niet zo fijn vinden zo afhankelijk te zijn van de energie bedrijven.

Iedereen werd geadviseerd toch naar vaste contracten te gaan; “de gasprijzen zouden eens flink kunnen stijgen” ,
Is dat bewust in de wereld gebracht door de energiefirma’s ?

Inmiddels, 2-3 weken later is de gasprijs enorm gedaald want de aanvoer is inmiddels goed geregeld.

Dat spelen met klanten maakt dat ik thuis batterijen installeer, op de 20e is het zover….
En ik weet dat het er niet geheel uit zal komen maar mijn onafhankelijkheid van deze bedrijven is weer wat gegroeid.
 
Er is ook nog zoiets als het niet zo fijn vinden zo afhankelijk te zijn van de energie bedrijven.

Iedereen werd geadviseerd toch naar vaste contracten te gaan; “de gasprijzen zouden eens flink kunnen stijgen” ,
Is dat bewust in de wereld gebracht door de energiefirma’s ?

Inmiddels, 2-3 weken later is de gasprijs enorm gedaald want de aanvoer is inmiddels goed geregeld.

Dat spelen met klanten maakt dat ik thuis batterijen installeer, op de 20e is het zover….
En ik weet dat het er niet geheel uit zal komen maar mijn onafhankelijkheid van deze bedrijven is weer wat gegroeid.
Dat is leuk maar zekerheid heeft ook een prijs en daar betaal ik gerust voor. Het is ook niet zo dat ik nu 20% meer zal betalen.

Als ik zie wat mijn panelen hebben opgebracht sinds dit najaar daar loop je niet ver mee. Vandaag was dat voor 17x 450wp panelen een 2,2kWh … daar sta je dan met een EV, een warmtepomp en een batterij van 10kWh.

Ik snap de Bcase dus niet, al zeker niet met de levensduur en de prijzen die sowieso nog gaan zakken.

Ik begrijp je sentiment en ken je situatie niet maar in mijn geval zou het een dure en vooral een principe kwestie Zijn.
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
De business case is groter dan opslag uit je panelen. Als je variabele prijzen hebt dan had je bijvoorbeeld afgelopen zondagnacht 10 kW in 3 uur kunnen laden tegen prijzen van 16,3-16,7 cent en die 10 kW had je in de middag kunnen verbruiken voor je warmtepomp toen de prijzen 25,5-30,1 cent waren. Zo 9-14 cent/kWh verdiend.
Of dat de business case positief maakt weet ik niet, maar hij is breder dan je doet voorkomen en zelfs in de winter heb je er voordeel van.

Uiteraard is dat voordeel niet elke dag te halen. Vandaag bijvoorbeeld laden tegen 23,9 cent in de nacht en verbruik tegen 27,5 cent overdag. Maar 3,6 cent /kWh voordeel.
En dat is exclusief laadverliezen.
 
De business case valt te maken indien je zeer veel kan automatiserend. ik heb zelf sinds april mijn bestaande zonnepanelen installatie uitgebreid met extra zonnepanelen en thuis batterij. Ondertussen Home assistant toegevoegd om alles te monitoren. Als je door automatiseren kunt optimaliseren valt er wel een verantwoorde besparing te doen in combinatie met dynamische tarieven. (is mijn conclusie, voor mijn installatie) Je moet ook op voldoende grote schaal denken, met een batterij opslag van 10kWh ga je het inderdaad niet halen. In BE is dat, als je geluk hebt, net voldoende om piekverbruik onder controle te houden.
 
Als je variabele prijzen hebt dan had je bijvoorbeeld afgelopen zondagnacht 10 kW in 3 uur kunnen laden tegen prijzen van 16,3-16,7 cent en die 10 kW had je in de middag kunnen verbruiken voor je warmtepomp toen de prijzen 25,5-30,1 cent waren. Zo 9-14 cent/kWh verdiend.

En dan nu nog even de het omvorm verlies tellen. Eerst van AC naar DC en dan terug van DC naar AC.
Misschien blijft er van je winst van 90c€ tot 1,4€ wel helemaal niets over...
 
  • Like
Reactions: job-lek
De business case valt te maken indien je zeer veel kan automatiserend. ik heb zelf sinds april mijn bestaande zonnepanelen installatie uitgebreid met extra zonnepanelen en thuis batterij. Ondertussen Home assistant toegevoegd om alles te monitoren. Als je door automatiseren kunt optimaliseren valt er wel een verantwoorde besparing te doen in combinatie met dynamische tarieven. (is mijn conclusie, voor mijn installatie) Je moet ook op voldoende grote schaal denken, met een batterij opslag van 10kWh ga je het inderdaad niet halen. In BE is dat, als je geluk hebt, net voldoende om piekverbruik onder controle te houden.
Apart, ik heb modellen gezien waaruit blijkt dat alles boven de 4kWh thuis zinloos is. Of toch kosten/baten. Wat de meerkost is van die 6kWh haal je er niet uit de dynamische tarifering.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and job-lek