Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nou je dat zo zegt, inderdaad, met een ICE met alleen CC is om de drie uur stoppen echt te weinig, maar uit een Tesla stap je nog steeds fit, mits je AP gebruikt.
Ik had de afgelopen week een storing in een gordel, waardoor CC én AP niet werkte (Alleen als het systeem registreert dat je gordel gesloten is werkt AP!) en jonge, wat is autorijden dan ineens weer vermoeiender. Had een paar lange ritten.
AP is adaptieve cruise control en tssen de lijntjes houden met elke 20 seconden gezeur om even op het stuur te drukken. Is dat zo relaxed rijden?
 
Ja, scheelt echt heel veel op de lange(re) afstanden. Gewoon veel minder concentratie nodig.

Met je handen aan t stuur geef je heel ernvoudig beetje tegendruk iedere 10-20 seconden.
Ik heb mijn hand meestal op mijn been en die hangt ook een beetje aan het stuur en ik krijg niet vaak een melding dat ik moet trekken.
 
AP is adaptieve cruise control en tssen de lijntjes houden met elke 20 seconden gezeur om even op het stuur te drukken. Is dat zo relaxed rijden?
Het feit dat je drukken zegt, toont aan dat je er nog nooit mee gereden hebt. Je moet niet op het stuur drukken. Het gaat niet om druk maar om rotatie.
Gewoon je arm laten hangen. Eenmaal je het gevonden hebt, kost het geen moeite.
En het is inderdaad superhandig en ontspannend. Ik was zelf verbaasd hoe ontspannen je reis daardoor is. Ook het moeten rusten om de 3 uur helpt.
Ik wil alvast niet terug.
 
AP is adaptieve cruise control en tssen de lijntjes houden met elke 20 seconden gezeur om even op het stuur te drukken. Is dat zo relaxed rijden?
Als je het stuur op de juiste manier vasthoud heb je (nagenoeg) geen last van de melding. Als je gewend bent om twee handen aan het stuur te houden dan heb je inderdaad vaker last van een melding omdat het “gewicht” van beide handen elkaar opheft.
Het stuur hoeft maar heel weinig kracht te voelen om een melding te voorkomen. Eigenlijk is het niet eens kracht die je moet uitoefenen. Bij het rijden op AP zit er een minimale “speling“ op het stuur, Als het stuur net uit het midden is en tegen de aanslag komt is dat al voldoende. Als je één hand iets laat rusten op het stuur zoals @Camelroel al aangeeft dan is dat meer dan voldoende. Leg bv je duim op het “T” stuk en laat je hand gewoon hangen/rusten, dat scheelt al heel veel.
 
Het feit dat je drukken zegt, toont aan dat je er nog nooit mee gereden hebt. Je moet niet op het stuur drukken. Het gaat niet om druk maar om rotatie.
Gewoon je arm laten hangen. Eenmaal je het gevonden hebt, kost het geen moeite.
En het is inderdaad superhandig en ontspannend. Ik was zelf verbaasd hoe ontspannen je reis daardoor is. Ook het moeten rusten om de 3 uur helpt.
Ik wil alvast niet terug.
zeker heb ik er mee gereden, maar zoals anderen ook zeggen, ik moet kennelijk mijn 'stuurvastpakgedrag' veranderen. Maar dan nog, het werkt alleen zolang je niet inhaalt, want dan moet je toch ingrijpen (richtingaanwijzer aan, sturen, ping! AP slaat gedeeltelijk af, tussen de lijntjes houden weer aanzetten en weer door. En dan natuurlijk oppassen dat je snelheid net vóór het inhalen niet is afgenomen.
 
zeker heb ik er mee gereden, maar zoals anderen ook zeggen, ik moet kennelijk mijn 'stuurvastpakgedrag' veranderen. Maar dan nog, het werkt alleen zolang je niet inhaalt, want dan moet je toch ingrijpen (richtingaanwijzer aan, sturen, ping! AP slaat gedeeltelijk af, tussen de lijntjes houden weer aanzetten en weer door. En dan natuurlijk oppassen dat je snelheid net vóór het inhalen niet is afgenomen.
Met EAP moet dat in theorie niet, enkel pinker opzetten en de rest gaat automatisch.
In de praktijk, met druk verkeer lukt dat niet en is het inderdaad zoals je beschrijft.
En met al die middenvakklevers, moet je vaak twee vakken terug en krijg je bij de 2e overgang van rijstrook nog eens oorverdovende lane warnings. Dit terwijl je richtingaanwijzer op staat.
Met de nieuwe richtingaanwijzerfunctionaliteit is het iets beter. Even een halve seconde rechtdoor sturen na de eerste rijstrookwijziging, de richtingaanwijzer gaat daarbij nu automatisch uit, opnieuw op zetten en dan krijg je de alarmen niet.
 
Wanneer verwacht jij 130km/u te kunnen rijden tegen 160wh/km en verwacht jij met 83kwh in 15 min dat evs voor lange afstand dan minimaal 83 gedeeld door 0,8 is 104kwh batterijen gaan meesjouwen en wanneer die combinatie ook 130km/u tegen 160wh/km zal doen tegen een redelijke prijs van zeg €50k

Ik zeg toch niet dat het betaalbaar moet zijn en morgen beschikbaar is? Ik geef aan wat ik ideaal vind aan af te leggen afstand/tijd t.o.v. laadtijd met een bierviltjes berekening.

Qua laadsnelheid gaan we daar echt wel komen. Terechte opmerking dat wellicht mijn verbruik bij 130km/u wat te optimistisch is al denk ik dat menige model 3 dat nu al haalt bij 130km/u in hartje zomer gezien ik met mijn Model S bij 100km/u in de zomer al die kant op gaat met 21".

Ik denk dat de komende jaren de energiedichtheid echt nog flink verder toeneemt en dat die afstand/tijd + laadsnelheid er wel is over 5 jaar en anders zeker wel over 10.
 
al denk ik dat menige model 3 dat nu al haalt bij 130km/u in hartje zomer gezien ik met mijn Model S bij 100km/u in de zomer al die kant op gaat met 21".

Nee, dan zit je echt wel 'n stapje hoger in 't verbruik hoor. Echt lang continu 130 rijden is me nog niet gelukt.
Die stukken dat 't wel lukt, zit ik al snel richting een verbruik van 190/200. Snelheid blijft echt een range killer.
 
Lekker belangrijk of het nu € 0,35 of € 0,70 per kW kost. ?
Het maakt toch een verschil voor je werkgever? En niet zo weinig ook. Vind het wonderlijk dat als de rekening privé moet worden betaald er wel naar wordt gekeken.
Dit heb ik wel vaker gehoord, geld uitgegeven van iemand anders. Todat ze ineens hun baan kwijt zijn en iedere euro omgedraaid moet worden. Dan kan er niet eens meer een kop koffie vanaf als je langs komt…
 
Je moet wel heel erg goed opletten, het zijn hoofdzakelijk de 175 kW laders, je hebt ook 160 kW laders en daar is het 30/30 ipv 21/7. Als je een beetje aan het loeren bent kan je soms ook AC laders vinden van 65ct + 10, compleet absurd hoe goedkoop Shell Recharge dan nu is. Benieuwd hoe lang dat blijft ;)
ik kan bij de snellader op de hoek ook nog altijd voordelig laden met FM, komt met mijn laadprofiel op 35ct, zou graag toch eens hun business model zien
 
Leuk om lezen dat ze er werk van maken, maar aan 0,70 €/kWh blijft het een dure bedoeling. 🧐

2 dingen die me opvallen

De kostprijs berekening per 100 kilometer.
25kWh * 0,70€ = 17,50€ ->is wel een hoog gemiddeld verbruik aan een dure kost per eenheid.
bij tesla (met een hoog gemiddelde) 20kWh * 0,41€ = 8,2 per 100km -> goedkoper dan het diesel voorbeeldje.

anderzijds het voorbeeldje van de vertegenwoordiger die veel tijd met laden gaat verspillen.
Ik merk op dat (mijnziens) het geen ervaringsdeskundigen zijn die steeds waarschuwen voor de tijd die we met z'n allen gaan verspillen aan het laden en dat onze werkgever dit niet leuk gaat vinden.
Ik ben wekelijks ook zelf enkele malen op pad bij klanten en heb onderweg nog geen minuut verloren met laden.
ik zie ook veel meer laadpalen bij bedrijven geïnstalleerd worden die ook publiek toegankelijk zijn. Dus de tijd die je in de toekomst besteed aan het vergaderen bij de klant, kan je gebruiken om de wagen bij te laden zo is het verlies zeer beperkt. Ook zie ik vooral een oplossing in het combineren, zoals door de supermarkten aangegeven. laden + winkelen.