Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Chill or No Chill

This site may earn commission on affiliate links.
Het is toch echt wel wennen en in chill is het aangrijpen van de acceleratie (vooral vanuit stilstand) een stuk soepeler. En ook als je een phantombrake krijgt druk je (ik) toch al gauw veel te hard op het gaspedaal om dat op te heffen.
Totaal geen last van. Is een kwestie van auto beheersing. Is denk ik meer een idee van mijn Panda schopte ik altijd gelijk vol gas dus O, wat ben ik verrast dat het dan in een Tesla onbehouwen gaat.
De gasresponse is exponentieel en dus is het eerste stuk ook wanneer hij niet op chill staat, eigenlijk al heel chill.
Wat dat betreft had ik liever iets zoals mijn Prius had, dat je de gasresponse kunt aanpassen. Daar had je drie standen, in de ECO stand had je net zoveel vermogen als in de PWR stand, alleen moest je je gaspedaal in ECO dieper indrukken dan in PWR om dezelfde response te krijgen.
Dus ze gaven je de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe exponentieel de curve is.👍
Dat is meer de persoonlijke voorkeur instelling. Dat men dit zou doen bij chill zou ik meer begrijpen dan chill.
 
Wat dat betreft had ik liever iets zoals mijn Prius had, dat je de gasresponse kunt aanpassen. Daar had je drie standen, in de ECO stand had je net zoveel vermogen als in de PWR stand, alleen moest je je gaspedaal in ECO dieper indrukken dan in PWR om dezelfde response te krijgen.

Gelukkig zit dat er niet in. Ik vind het juist zo prettig dat je dat in een Tesla allemaal niet hoeft in te stellen. Geen vage eco of sport standen of 5 smaken terugwinnen. Gewoon alles regelen met alleen het gaspedaal. Misschien heel even wennen, maar daarna: perfect!
 
Dus ze gaven je de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe exponentieel de curve is.👍
Dat is meer de persoonlijke voorkeur instelling. Dat men dit zou doen bij chill zou ik meer begrijpen dan chill.
Ze moeten twee instellingen maken. Nou eigenlijk drie, als ik Woodytoo begrijp:
1) standard and advanced settings. ;)
2) throttle response
3) maximum vermogen

En de huidge chill mode is een combinatie van 2 en 3. Als je in standaard settings zit dan krijg je alleen chill, als je in advanced settings zit dan krijg je 2 en 3.
 
Zouden ze in onderstaand artikel uit zijn gegaan van chill of non-chill…..

Als je van een ICE overstapt op een EV is voor velen de chill stand al een stuk sneller dan ze gewend zijn.
Het is vooral de snelle en vinnige acceleratie die (nieuwe) bestuurders verrast en tot ongelukken leidt

Zoals in het filmpje en het artikel al wordt aangegeven: “De rijstijl aanpassen is dus de boodschap: rekening houden met de veel vinnigere versnelling van de auto’s, het gaspedaal rustiger hanteren en afstand houden.”

 
Het grootste probleem met chill is, vind ik, dat je het niet kan overriden als het nodig is.

Daar heb ik me ook al eens aan mispakt bij het invoegen op de autostrade.
Ik verschoot en dacht dat de auto stuk was maar was wel met een manoeuvre bezig dus attentie op de baan en de situatie was tijdelijk weg. Ik snap niet dat ze er zo geen soort van kickdown functie aan hebben toegevoegd.

Voor al de rest is het allemaal zeer persoonlijk blijkbaar.
 
Zouden ze in onderstaand artikel uit zijn gegaan van chill of non-chill…..

Als je van een ICE overstapt op een EV is voor velen de chill stand al een stuk sneller dan ze gewend zijn.
Het is vooral de snelle en vinnige acceleratie die (nieuwe) bestuurders verrast en tot ongelukken leidt

Zoals in het filmpje en het artikel al wordt aangegeven: “De rijstijl aanpassen is dus de boodschap: rekening houden met de veel vinnigere versnelling van de auto’s, het gaspedaal rustiger hanteren en afstand houden.”

Dat heef volgens mij meer met desinteresse en onverschilligheid voor auto’s te maken.

Het zal aan mijn eindeloze belangstelling voor auto’s en techniek liggen met een snuifje gezond verstand maar in my book respecteer je het aantal PKs.

Ik heb geregeld in een Porsche gereden toen ik zelf over een schamele 136pk beschikte. Immens verschil maar daar stap je ook niet zomaar in met vol gas of zonder besef dat je met iets (toen toch) snels onderweg was.

Ken je auto en dan bedoel ik niet enkel de locatie waar je je Iphone wireless kan opladen 🤷🏻‍♂️
 
Daar heb ik me ook al eens aan mispakt bij het invoegen op de autostrade.
Heb je dan niet gewoon de situatie fout ingeschat? Met chill heb je al ruimschoots meer vermogen dan menig ander weggebruiker.

Ik snap niet dat ze er zo geen soort van kickdown functie aan hebben toegevoegd.
Eigenlijk wil je de eigenschappen van een ICE ipv one pedal-drive?
 
Heb je dan niet gewoon de situatie fout ingeschat? Met chill heb je al ruimschoots meer vermogen dan menig ander weggebruiker.
Nee, ik wist dat het op standard makkelijk zou lukken.
Eigenlijk wil je de eigenschappen van een ICE ipv one pedal-drive?
Neen, heeft niets met one pedal drive te maken. Ken je de snelheidslimiter van BMW bijvoorbeeld?
Als die op bv 70 staat kan je heel het pedaal induwen en gaat hij niet sneller maar als je voorbij een kleine weerstand (kickdown) gaat, springt die af en kan je harder, net om in geval dat je toch wat meer pep nodig hebt.

Bij chill kan je niet overrulen. Ik veronderstel dat wanneer je op chill rijdt, je normaal gezien nooit heel het gas pedaal gaat induwen (beats the purpose) dus het zou perfect kunnen.
 
Ik denk dat de fijne motoriek in de rechtervoet een ding is hier. Als je niet in staat bent om nauwkeurig te doseren omdat je wat grovere bewegingen maakt, is chill een uitkomst.
Maar als je wel nauwkeurig kan doseren én jezelf kan beheersen is chill compleet overbodig.

Ik heb chill in ieder geval uitstaan. Ondanks dat ik me niet altijd beheers en een sprintje trekken bij het stoplicht nog steeds leuk vind. Helemaal met een gepimpt golfje naast me 😃
 
In chill modus rijdt de autopilot wel prettiger. Vooral bij filerijden. Merken jullie verschil?
Vanuit stilstand wegrijden in standaardmodus (in de file) resulteert vaak in te snelle acceleratie om vervolgens weer flink af te remmen.
Bij zelf rijden geen probleem met doseren van de krachten. Vooral fijn dat het aanwezig is wanneer je het nodig hebt.
 
In chill modus rijdt de autopilot wel prettiger. Vooral bij filerijden. Merken jullie verschil?
Vanuit stilstand wegrijden in standaardmodus (in de file) resulteert vaak in te snelle acceleratie om vervolgens weer flink af te remmen.
Bij zelf rijden geen probleem met doseren van de krachten. Vooral fijn dat het aanwezig is wanneer je het nodig hebt.
ga ik ook eens proberen.
 
In chill modus rijdt de autopilot wel prettiger. Vooral bij filerijden. Merken jullie verschil?

Nee, ik merk geen AP rijgedrag verschil. Was het maar zo'n feest want het acceleratie gedrag van AP in files is super irritant als de auto voor je flink optrekt en daarna weer flink remt. In mijn beleving is het vooral afhankelijk van je voorligger dan van de pedaal modus/mapping.

Ik rij vrijwel altijd op chill. Gewoon veel prettiger omdat je voet meer ontspannen is omdat je iets meer speling op het pedaal hebt. Vooral makkelijker met met een tikkie het pedaal in drukken om juist af te kunnen remmen ipv te coasten of te accellereren.
 
t het acceleratie gedrag van AP in files is super irritant als de auto voor je flink optrekt en daarna weer flink remt
Zels als de voorganger normaal start en stopt, vind AP het nodig om te hard op te trekken en te remmen. Als de file nog rijdt valt het wel mee. Het gaat vooral verkeerd als het een file is met stop en go’s.