Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Het is voor mij al weer flink wat jaartjes geleden dat ik een nieuwe audinheb besteld. Toen werd er ook gemeld dat de levertijd een maand of 3 was, werd in de praktijk ruim 10 maanden, zonder enige zinnige reden.

Nu zou audi al volop aan het produceren zijn, echter het blijkt dat het contract voor levering van de batterijen door LG Nog niet rond is. Dan geloof ik niet heel hard in levering binnen een paar maanden.

Precies. Ik ben bij de introductie van de E-tron geweest en daar kon je ook gaan bestellen.
Bij de voorwaarde stond dat je hem niet kosteloos kunt afbestellen als de levering wordt uitgesteld en een gegarandeerde leverdatum kon men niet geven.:eek:
 
In België kan men bij Audi enkel bevestigen dat e-tron bestellingen vanaf eind januari mogelijk zouden zijn. De snelste beslissers wordt dan een levering vanaf eind februari beloofd. In Nederland was men blijkbaar specifieker, ik las hier 10 januari, maar ze gaan het dus hoogstwaarschijnlijk niet waar kunnen maken.
 
Ik denk dat als je nu een I-Pace bestelt, de levering gebeurt wanneer de eerste Model 3’s geleverd worden in NL. En als je Duitse merken gewoon bent (of alleszins de merken van de VAG stal) dan is een levertermijn van minder dan 6 maanden opmerkelijk snel. Voor de bijtelling alleen al loont het dan om even te wachten. Maar goed, ik vertel evenmin iets nieuws.

Ik denk dus dat het argument “nu leverbaar en bestelbaar” enkel minder relevant wordt de komende weken.

Even terug naar feiten ipv assumpties. Wij hebben 6 weken geleden een Ipace besteld op het bedrijf en die wordt volgende week geleverd. Is dan nog een right hand drive...
 
  • Informative
Reactions: HWS
Vandaag de 1e grote rit met i-Pace. 90km enkele reis. Vanwege het trage laden goteren tot ca. 90% kunnen laden, in KMS 289. 180km gereden met dit koude weer, Den Haag -Soest. Met 93km thuisgekomen. Het meer verbruik is aanzienlijk lager dan in mijn model X, daar was ik toch dicht tegen de 0 aan mee thuis gekomen.
Zou die warmtepomp toch een voordeel hebben tov de Tesla met dit koudere weer?
 
Ik lees: 90% geladen bij vertrek en na 180 km nog 93 km range over. Dus 273 km voor 90% geladen of 303 km bij 100%.
Batterijcapaciteit zou 84,7 kWh zijn. Dus een verbruik van 279 Wh/km. Hetgeen nog veel is, maar niet zo ver verwijderd van het winterverbruik van een MX.
Opletten met zo'n beweringen: voor je het weet worden ze voor waar overgenomen door fanatieke Tesla-fans. :mad:
 
  • Funny
Reactions: HWS
Vandaag de 1e grote rit met i-Pace. 90km enkele reis. Vanwege het trage laden goteren tot ca. 90% kunnen laden, in KMS 289. 180km gereden met dit koude weer, Den Haag -Soest. Met 93km thuisgekomen. Het meer verbruik is aanzienlijk lager dan in mijn model X, daar was ik toch dicht tegen de 0 aan mee thuis gekomen.
Mijn S verbruikt ook structureel meer op een koude dag. Denk je dat je nog de tijd vind voor een iets verder gaande vergelijkende review?
 
Vreemde manier van berekenen, niet fout maar minder representatief voor het gereden traject, lijkt me. Een combinatie van een aangegeven range bij start (heeft eerder met SOC en historisch verbruik te maken) en een berekende vermoedelijke SOC op basis van de range bij aankomst in verhouding tot de range bij vertrek. Maar goed, het verschil is niet enorm.
 
Vreemde manier van berekenen, niet fout maar minder representatief voor het gereden traject, lijkt me. Een combinatie van een aangegeven range bij start (heeft eerder met SOC en historisch verbruik te maken) en een berekende vermoedelijke SOC op basis van de range bij aankomst in verhouding tot de range bij vertrek. Maar goed, het verschil is niet enorm.

Komt ook door de gegeven data en ervan uitgaande dat de I-pace ook in typical range staat. (Wat ik niet weet maar wel heb aangenomen en niet een historisch verbruik.) Percentage rest lading klopt dan beter naar mijn idee.

100% zou dan ook 321KM i.p.v. de door jou berekende 303km
Ook jouw berekening is niet fout maar min-of-meer tegelijk zijn we aan het rekenen gegaan met een beperkte hoeveelheid info.

Als hij stilstaand lang de auto aan het voorverwarmen is geweest dan vervuild dat i.i.d. de data maar dat weten we niet.
 
Ik reageerde op
Het meer verbruik is aanzienlijk lager dan in mijn model X, daar was ik toch dicht tegen de 0 aan mee thuis gekomen.
Volgens mij staat er dat hij dus in een MX vrijwel leeg was thuisgekomen na 180km, voor een x100d na 180km is dat +/- 90 van 100kwh = 90 /180 =500. Dat leek me wat veel.
 
EV-vrienden, hier nog wat aanvullende info en toelichting. Zelf rij ik in een model XP100D met 22" sinds deze zomer. Mijn ATA is op dit moment 292wh/km. Nu zo'n 15.000km gereden.

Mijn vader is overgestapt van de model S naar de i-Pace. Nog even gevraagd of hij toevallig extra rustig had gereden. Op mijn advies (lees zorg of ie het heen en weer zou halen) heeft hij ca. 115km/u gereden, dat scheelt bij mijn X al en zal dus ook zeker zijn positieve uitwerking bij de i-Pace gehad hebben. Mijn verbruik ligt over het algemeen 30% boven de afstand.
 
HWS, leuk om te lezen dat die zo veel lol heeft van zijn i-Pace. En het verbruik kon nog wel eens omlaag gaan bij een software update. Bjorn Nyland vertelde dat Tesla met de eerste MS met AWD aanvankelijk ook een hoog verbruik had en dat hebben ze softwarematig opgelost. Mogelijk omdat de twee elektromotoren niet precies dezelfde snelheid aanhouden en als dan de één tegen de ander gaat werken heb je daardoor extra verliezen. Ik weet ook niet of Jaguar heeft gekozen voor een freewheelstand op de voor-motor op de snelweg bij contstante snelheden en alleen de voorwielen laten meewerken bij acceleratie en/of weinig grip.

btw: grappig om te lezen dat je constant kort bent over de afwerking van de Jaguar ;)
 
HWS, leuk om te lezen dat die zo veel lol heeft van zijn i-Pace. En het verbruik kon nog wel eens omlaag gaan bij een software update. Bjorn Nyland vertelde dat Tesla met de eerste MS met AWD aanvankelijk ook een hoog verbruik had en dat hebben ze softwarematig opgelost. Mogelijk omdat de twee elektromotoren niet precies dezelfde snelheid aanhouden en als dan de één tegen de ander gaat werken heb je daardoor extra verliezen. Ik weet ook niet of Jaguar heeft gekozen voor een freewheelstand op de voor-motor op de snelweg bij contstante snelheden en alleen de voorwielen laten meewerken bij acceleratie en/of weinig grip.

btw: grappig om te lezen dat je constant kort bent over de afwerking van de Jaguar ;)

Ik denk niet dat Jaguar een van de motoren in slaapstand kan brengen (dat heeft er bij Tesla voor gezorgd dat de auto zuiniger werd) omdat Jaguar gebruik maakt van twee elektromotoren met permanente magneten (zoals achterste motor bij Model 3). Dit type motoren kunnen niet zomaar los meedraaien. Omdat de permanente magneten altijd actief zijn zal deze motor altijd stroom opwekken die ergens naartoe moet en voor weerstand kan zorgen (mijn simplistisch uitleg, voor meer technische uitleg zoek even op internet). Je zou dus de motor fysiek los moeten koppelen via een versnellingsbak om dit probleem te omzeilen. Tesla maakt in S/X gebruik van twee inductiemotoren en die hebben dat probleem niet, maar zijn dan ook niet zo zuinig als PM motoren.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De Hyundai Ioniq EV heeft ook een permanente magneet motor, maar als ik de regeneratie uitzet dan blijft die vrolijk doorrollen en als het vals plat naar beneden gaat dan kan je zonder stroom te geven gewoon op snelheid blijven (zie ook test Fully Charged). Dus er is wel een truuk om met minimale weerstand uit te rollen en de verbruiksmeter gaat ook echt op nul. De Kona en Niro kennen dezelfde truuk. Dus of heeft de Hyundai nog een ander type permanente magneet motor dan de Jaguar, of Jaguar moet even kijken wat ze bij Hyundai/Kia hebben bedacht.

Edit: even nagezocht maar beiden gebruiken een pernament magnet synchronous electro motor. Mogelijk dat Hyundai dus iets heeft opgelost in een stuk electronische schakeling waardoor ze de opgewekte stroom naar het putje of /dev/null kunnen afvoeren.
 
Last edited: