Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Voor wie een beetje in de gaten wil houden hoe het staat met de uitlevering van de I-Pace is dit een handige pagina (based on RDW data). Er zouden er nu in NL 69 geregistreerd staan waarvan circa 40 bij de dealers. Pagina wordt dagelijks ververst (twice a day, 8.00 and 13.00 GMT+1..)
Met dank aan DutchToms op het IPaceforums.
Tikkeltje off-topic... maar bestaat zo'n pagina ook voor Tesla's? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel X-en en S-en er nu wekelijks worden uitgeleverd... :D
 
Ik denk niet dat Jaguar een van de motoren in slaapstand kan brengen (dat heeft er bij Tesla voor gezorgd dat de auto zuiniger werd) omdat Jaguar gebruik maakt van twee elektromotoren met permanente magneten (zoals achterste motor bij Model 3). Dit type motoren kunnen niet zomaar los meedraaien. Omdat de permanente magneten altijd actief zijn zal deze motor altijd stroom opwekken die ergens naartoe moet en voor weerstand kan zorgen (mijn simplistisch uitleg, voor meer technische uitleg zoek even op internet). Je zou dus de motor fysiek los moeten koppelen via een versnellingsbak om dit probleem te omzeilen. Tesla maakt in S/X gebruik van twee inductiemotoren en die hebben dat probleem niet, maar zijn dan ook niet zo zuinig als PM motoren.

Goed gezien en verklaart de mix in de M3, om er 1 uit te kunnen zetten...
 
De Hyundai Ioniq EV heeft ook een permanente magneet motor, maar als ik de regeneratie uitzet dan blijft die vrolijk doorrollen en als het vals plat naar beneden gaat dan kan je zonder stroom te geven gewoon op snelheid blijven (zie ook test Fully Charged). Dus er is wel een truuk om met minimale weerstand uit te rollen en de verbruiksmeter gaat ook echt op nul. De Kona en Niro kennen dezelfde truuk. Dus of heeft de Hyundai nog een ander type permanente magneet motor dan de Jaguar, of Jaguar moet even kijken wat ze bij Hyundai/Kia hebben bedacht.

Edit: even nagezocht maar beiden gebruiken een pernament magnet synchronous electro motor. Mogelijk dat Hyundai dus iets heeft opgelost in een stuk electronische schakeling waardoor ze de opgewekte stroom naar het putje of /dev/null kunnen afvoeren.

Ik heb te weinig kennis om technisch uit te kunnen leggen wat de verschillen zijn, maar volgens mij zit het verschil hem in 1 of 2 motoren. Bij 1 motor is die altijd actief en maakt het niet uit, maar die tweede motor maakt wel uit want die wil je 100% uit kunnen zetten en dat kan niet met PM motoren.

Dit is de uitleg die ik vaak tegenkom: "Tesla went to the dual motor was torque sleep that was available in the front or rear motor. I believe you loose the the torque sleep advantage with Permanent magnetic motors. Because you always have a rotor magnet, you always have a drag on the rotor wither it is energized or not. An induction motor looses drag because shutting down the Stator field eliminates the Rotor magnetic field." van gebruiker MilesBB via Switch to Permanent Magnet Motors....? | Tesla

In andere woorden, de PM motor heeft altijd een beetje weerstand en dat kan geneutraliseerd worden als de motor actief is, maar je kan het niet reguleren zonder ook de wielen mee te reguleren tenzij je de wielen fysiek loskoppelt van de motor wat bij EV's doorgaans niet mogelijk is.
 
@CO2CLEAN Hyundai zet dat ding dus wel uit, zodanig dat de auto kan coasten. En zoals horta aangeeft, zonder stroomkring loopt er ook geen stroom, je zal misschien iets van wervelstromen in de electromotor overhouden omdat de magneten wel een stroom opwekken in de spoelen van de electromagneten. Trouwens ook bij de AWD van Tesla ligt het stroomverbruik hoger dan bij de RWD. Kijk maar naar de EPA ratings voor het gebruik. (Compare Side-by-Side) en dat komt grofweg op een 10% hoger verbruik.

Edit: even de voormotor bij de I-Pace er uitslopen en dan kijken wat het verbruik is ;):D Zal me niks verbazen dat die dan veel zuiniger is.
 
Zonder gesloten stroomkring loopt er ook geen stroom, en dus geen tegenkracht. Het is simpeler op te lossen dan je denkt.

Heb je wel eens een e-motor met bijv. neodymium magneet geprobeerd rond te draaien zonder gesloten stroomkring? (Dus gewoon niet aangesloten.)

Daar heb je best veel kracht voor nodig en dus heb je een behoorlijk verlies als deze motor nutteloos moet meedraaien.
Uiteraard wordt de benodigde kracht alleen maar nog groter als je de stroomkring sluit.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Mijn vader is overgestapt van de model S naar de i-Pace. Nog even gevraagd of hij toevallig extra rustig had gereden. Op mijn advies (lees zorg of ie het heen en weer zou halen) heeft hij ca. 115km/u gereden, dat scheelt bij mijn X al en zal dus ook zeker zijn positieve uitwerking bij de i-Pace gehad hebben. Mijn verbruik ligt over het algemeen 30% boven de afstand.

Reed je vader 115 km/h op de snelheidsmeter of op de GPS? Zoals veel Teslabezitters al hebben ondervonden door ongewenste post uit Leeuwarden, is de snelheidsmeter van een Tesla akelig accuraat, terwijl de snelheidsmeter van de I-Pace rondom 100 km/h 6-7% te veel aangeeft (volgens Teslabjörn). Dat lijkt niet zoveel maar betekent toch ca. 12% meer luchtweerstand.
 
@RobsEV Ik denk ook dat Hundai iets anders heeft gedaan. Grappig, ik zit me net te bedenken dat mijn Tacx Neo fietstrainer een Neodynium magneet motor heeft en daar passen ze doodleuk de weerstand op aan en laten hem zelfs meedraaien als je virtueel heuvel afgaat ook doet die aan uitrollen, maar dan moet de trainer wel van stroom worden voorzien (zonder stroom valt die vrij snel stil). Mogelijk zet Hyundai dus een ietsje stroom op de PMSM zodat die het gevoel geeft van uitrollen (vergelijkbaar met een fossiele auto die de koppeling op de snelweg intrapt). Dat is echt zo weinig dat het bijna geen stroom verbruikt (verbruik valt op de detail meter echt naar 0). Maar we weten dus niet of Jaguar zoiets doet, mogelijk deels, maar nog niet goed genoeg; misschien moeten ze gewoon de balans tussen beide motoren nog beter verdelen bij een software update.
 
Reed je vader 115 km/h op de snelheidsmeter of op de GPS? Zoals veel Teslabezitters al hebben ondervonden door ongewenste post uit Leeuwarden, is de snelheidsmeter van een Tesla akelig accuraat, terwijl de snelheidsmeter van de I-Pace rondom 100 km/h 6-7% te veel aangeeft (volgens Teslabjörn). Dat lijkt niet zoveel maar betekent toch ca. 12% meer luchtweerstand.
Zal op de snelheidsmeter geweest zijn. Hij is er niet zo mee bezig. Wil zelf graag eens wat uitgebreider testen maar kom er door drukte niet aan toe. Zodra ik wat te melden heb doe ik dat natuurlijk hier voor de geïnteresseerden.
 
  • Like
Reactions: fivari and robertvg
Last november week is begonnen. De uitlevering lijkt een beetje op stoom te komen, bijna 430 deze maand. De iPace wordt ongetwijfeld de best verkochte Jaguar dit jaar. Het lijkt er zelfs op dat er meer iPaces verkocht worden dan de andere Jaguar-modellen bij elkaar en mogelijk een verdubbeling van de omzet van Jaguar tov vorig jaar. Er ontstaat een echte EV-markt, in ieder geval voor het topsegment.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Na een dagje de i-pace vandaag met 1x32A te laden toch 170km erbij:confused:. Zolang je niet te vaak lange afstanden rijdt prima. Morgen weer verder laden maar die DC 15kWh lader die komt er wel...

Mag ik vragen waarom je vader geen Tesla genomen heeft? De looks waarschijnlijk... Vind de Jaquar eigenlijk ook een mooiere auto...
Alleen de kwaliteit is al stukken beter en mooier.
En waarom de X100D snel plaats moest maken voor de MXP100D?
 
Vandaag de 1e grote rit met i-Pace. 90km enkele reis. Vanwege het trage laden goteren tot ca. 90% kunnen laden, in KMS 289. 180km gereden met dit koude weer, Den Haag -Soest. Met 93km thuisgekomen. Het meer verbruik is aanzienlijk lager dan in mijn model X, daar was ik toch dicht tegen de 0 aan mee thuis gekomen.

Kijk dit lijkt er idd beter op de MX. Bij mij had hij zeker op 0 gestaan! En dan 100% geladen ipv 90% wat aanbevolen word.

Oke oke ik mag hier niet liegen, mis 2-3 km over dan. (is me al 2x overkomen ja)
 
Schitterend om iemand zo te zien stralen!

Mooie auto!

Zou graag mijn MX voor een I-pace willen ruilen!

Totdat je dit soort ervaringen op het Ipcaeforum leest... om nog maar te zwijgen van de ervaringen van mensen op weg naar het zuiden met de laadfaciliteiten.. vind je daar ook terug.
Nogmaals: tenzij je "rondjes rond de kerk" rijdt natuurlijk, dan is dit allemaal niet zo'n punt ... Overigens, Jaguar is altijd sterk in de looks geweest natuurlijk - weet er alles van -;)
 
  • Like
Reactions: svbladel
Totdat je dit soort ervaringen op het Ipcaeforum leest... om nog maar te zwijgen van de ervaringen van mensen op weg naar het zuiden met de laadfaciliteiten.. vind je daar ook terug.
Nogmaals: tenzij je "rondjes rond de kerk" rijdt natuurlijk, dan is dit allemaal niet zo'n punt ... Overigens, Jaguar is altijd sterk in de looks geweest natuurlijk - weet er alles van -;)

Nu is het ook een beetje overdreven om meer dan 60 km buffer aan te houden. Hij had beter de Kona kunnen kopen of straks de Model 3. Maar als je een Macan gewend bent, ga je niet naar Hyundai toe denk ik...
 
60km buffer zou ik alleen aanhouden op vakantie als ik niet weet hoe goed het laadnetwerk is. Met Fastned in NL durf ik verder leeg te rijden. Maar het is natuurlijk wennen voor velen en helaas heeft Jaguar niet een RWD versie neer gezet die waarschijnlijk veel zuiniger was geweest. Trouwens: het valt me op dat de cijfers van de Audi e-tron ook zo tegenvallen... wat hebben Tesla, Hyundai/Kia wel voor elkaar wat nu enkele luxe merken niet lukt?

Wel een mooie auto en bijbehorende afwerking, maar jammer van het verbruik. Hopelijk krijgen ze dat nog beter met een firmware update.
 
Nu is het ook een beetje overdreven om meer dan 60 km buffer aan te houden. Hij had beter de Kona kunnen kopen of straks de Model 3. Maar als je een Macan gewend bent, ga je niet naar Hyundai toe denk ik...

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar als je de ervaringen leest met het laden bij CSS palen dan ga ik dat wel beter begrijpen... We hebben met het SuC netwerk natuurlijk een geweldige voorspong... ik kom rustig aan met 5 km Typical over omdat je er op kan vertrouwen dat het werkt.
Maar daarnaast zal je praktisch nog moeite hebben om bij langere trips op die 225 km range die hij noemt te komen, ook als je je reserve wat lager neemt. Die 225km gaat nl wel uit van 100% laden, zou je dat onderweg doen dan sta je wellicht bijna 1,5 uur te laden om daarna 2 uur te kijken rijden. Dan wordt het eerder laden en rijden dan andersom -;). En dan heb ik het nog niet eens over de beperkte aanwezigheid van echte snelladers. (UK bijvoorbeeld). Is er niet mer dan 50kW dan wordt het op zo'n dag als in dit voorbeeld helemaal leuk.... twee uur rijden - ruim twee uur laden.. twee uur rijden..
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN