Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Magna Steyer produceert 200.000 auto per jaar, 800 per dag. 4.000 voor Jaguar is dus echt maar 5 dagen werk.
Magna Steyr - Wikipedia
Alle merken bij elkaar ja op verschillende productie lijnen. Die kunnen ze toch niet opeens ombouwen om alleen iPacen te bouwen? Alhoewel ik wel het gezicht van de BMW managers zou willen zien als ze opeens een week geen 5 series bouwen
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Gerard60
Er zijn maar 20 Jaguar I-Pace geregistreerd in september, in Nederland :eek:
Gelukkig zijn er meer landen in Europa ;-)

Ik heb vandaag begrepen dat er geen HSE’s besteld meer kunnen worden voor 2018, omdat de Matrix koplampen op zijn voor dit jaar en dit is standaard op de HSE. Blijkbaar was het succes groter dan verwacht en dus besteld bij toeleveranciers.

De auto’s die nu er hadden moeten zijn, worden over 3 weken verwacht. Hoop voor Jaguar op een eindsprint, als de verwachte productie voor december in januari komt, dan wordt het lachen.
 

Ja het bereik van die Jaguar en de laadsnelheid gaat denk ik nog voor wat ellende zorgen. Je komt met die auto nergens. Bereik is kut, laden is kut (of simpelweg onmogelijk als je buiten Nederland komt).. Dan hebben we mensen zo ver gekregen om een EV te kopen en dan kopen ze die Jaguar mislukking.

Die gaan na de lease periode allemaal weer terug naar een ICE :(. Die gaan op deze manier niet geloven in het evangelie.
 
Ja het bereik van die Jaguar en de laadsnelheid gaat denk ik nog voor wat ellende zorgen. Je komt met die auto nergens. Bereik is kut, laden is kut (of simpelweg onmogelijk als je buiten Nederland komt).. Dan hebben we mensen zo ver gekregen om een EV te kopen en dan kopen ze die Jaguar mislukking.

Die gaan na de lease periode allemaal weer terug naar een ICE :(. Die gaan op deze manier niet geloven in het evangelie.
Ik weet dat de range minder goed is dan die van een Tesla, maar dat is toch een range van 300km?
Dat haal ik ook net met een X75D met de genoemde snelheid en die gebruik ik toch ook dagelijks? Met een wat enthousiastere rijstijl kom ik daarmee ook op 220-250km.

Dus voor iemand in NL is een EV met een range van 300km niet bruikbaar, ook niet als hij weer laadt met 50kW (op dit moment, later wordt het meer)? Beetje overdreven lijkt me.

Wanneer gaan we de WLTP van Tesla eigenlijk zien? Of is die al bekend?
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Ik weet dat de range minder goed is dan die van een Tesla, maar dat is toch een range van 300km?
Dat haal ik ook net met een X75D met de genoemde snelheid en die gebruik ik toch ook dagelijks? Met een wat enthousiastere rijstijl kom ik daarmee ook op 220-250km.

Je hebt helemaal gelijk maar door de supercharging blijft het comfortabel long-range rijden terwijl Jaguar het nog moet doen met rond 50-73 kW laadsnelheid, wat laadtijd vergeleken met jouw X75D verdubbelt.
 
Je hebt helemaal gelijk maar door de supercharging blijft het comfortabel long-range rijden terwijl Jaguar het nog moet doen met rond 50-73 kW laadsnelheid, wat laadtijd vergeleken met jouw X75D verdubbelt.
Absoluut waar, voor langere afstanden bijvoorbeeld buiten NL of vakantie reizen is de Jaguar niet geschikt op dit moment. Althans, zo lang er niet meer snelle laders zijn waar de Jaguar 80 kW haalt.
 
Absoluut waar, voor langere afstanden bijvoorbeeld buiten NL of vakantie reizen is de Jaguar niet geschikt op dit moment. Althans, zo lang er niet meer snelle laders zijn waar de Jaguar 80 kW haalt.

Klopt, maar zelfs met 80 kW is het jammer. Er schijnt een update aan te komen waarbij met 100 of zelfs meer kW kan worden geladen. Door het hogere energiegebruik, moet de laadsnelheid ook flink hoger liggen om te compenseren. Zo laadt de Hyundai Kona sneller op (in echte km's) dan de I-Pace door 65-70 kW te halen en veel efficienter te rijden.
 
  • Informative
Reactions: Remog and PaulusdB
Bjorn heeft het over een laadsnelheid van 50kW bij een 50kW lader en rond de 80kW bij de 175kW lader.
Ik heb Bjorn's video's bekeken. Een trip van 1700 km met een verbruik van 270-285 Wh/km dwingt hem zowat iedere 150-200 km te stoppen en een uur of meer te laden met 50 kW laders (een enkele keer 75 kW). En dan komt hij bij een lader (vaak maar een enkele) en doet die het niet!:eek: Foutmelding, laadpasprobleem of stopt gewoon. Wat lijkt dat me een irritant gedoe.

Meest typerende moment in de video. Hij staat te laden bij een 50 kW lader en naast hem een heleboel superchargers en hij verzucht 'wat had ik daar graag aan willen staan' oid. That says it all.
 
De Koreaanse broertjes Kona en Niro zijn zeer bruikbare en compleet uitgeruste auto's, met laadsnelheden in km/u die vergelijkbaar zijn met de duurste EVs en een fantastische bereik/prijsverhouding, maar ze situeren zich wel in een ander segment.
Maar goed ook: in de hogere segmenten is het aanbod ondertussen al behoorlijk. In het D-segment heb je eigenlijk nog niets, alleen de M3 die vermoedelijk vanaf half 2019 in België bestelbaar wordt.
 
Klopt, maar zelfs met 80 kW is het jammer. Er schijnt een update aan te komen waarbij met 100 of zelfs meer kW kan worden geladen. Door het hogere energiegebruik, moet de laadsnelheid ook flink hoger liggen om te compenseren. Zo laadt de Hyundai Kona sneller op (in echte km's) dan de I-Pace door 65-70 kW te halen en veel efficienter te rijden.
Het voordeel van de Jaaaaaaag is dat voltage hoger is dan bij de meeste EV's. Door de ;aassnelheid te verhogen naar > 100kW is het accupakket snel genoeg vol. Met die 80kW heb je met 35 min weer een range van 66 à 70%
 
Het voordeel van de Jaaaaaaag is dat voltage hoger is dan bij de meeste EV's. Door de ;aassnelheid te verhogen naar > 100kW is het accupakket snel genoeg vol. Met die 80kW heb je met 35 min weer een range van 66 à 70%

Zeker. Maar als je dan deze grafiek bekijkt valt de I-Pace een beetje door het ijs. De grafiek toont hoeveel km/u er geladen wordt, gebaseerd op consumptie van betreffende modellen bij 90 km/u. Hopelijk kunnen ze inderdaad (met hoger voltage moet dat makkelijker lukken) 100+ kW halen straks.
I-Pace kmu laden.jpg
 
Zeker. Maar als je dan deze grafiek bekijkt valt de I-Pace een beetje door het ijs. De grafiek toont hoeveel km/u er geladen wordt, gebaseerd op consumptie van betreffende modellen bij 90 km/u. Hopelijk kunnen ze inderdaad (met hoger voltage moet dat makkelijker lukken) 100+ kW halen straks.
View attachment 340026
Ik denk dat de grafiek van de iPace dan iets dicht bij de grafiek van Niro/Kona komt te liggen. Maar dat verbeteren lijkt me onmogelijk...
 
'Like any vehicle, you just need to operate it within its limitations'.
Dat is de laatste zin het artikel. En dat zegt alles. Je gaat een auto kopen die 100.000 euro kost en het eerste waar je tegenaan loopt is de zwaar tegenvallende range. Dan moet je tussentijds laden en dat gaat aan de nu standaard laders met 50 KW.
Het blijft wel een mooie boodschappenauto.
We moeten het overigens ook niet overdrijven. Als de i-Pace in de zomer rond 280 km haalt en in de winter rond 230 km, zijn er veel ritten mee te maken. Op vakantie huur je dan een BMW of een Mercedes ICE.

Of ... je komt tot de conclusie dat je beter een Tesla kunt kopen, dan kun je met één auto alles doen.