Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De nieuwe roadster

This site may earn commission on affiliate links.
Even alles in perspectief en dan is het niet zo mystiek als de experts in de artikelen het doen voorkomen. (Ik houd wat ronde aantallen aan omdat dat gemakkelijker rekent. De werkelijkheid zal dus iets kunnen afwijken)

1) Als we kijken naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren dan zien we dat de Powerwall met ongeveer gelijkblijvend volume en gewicht het dubbele aan capaciteit heeft plus een onboard inverter. Datzelfde geldt globaal voor de Powerpacks.
Trekken we dat door dan zou een pack dat zo groot is als dat van Model S meer dan het dubbele aan kWh'en kunnen bevatten.

2) Kijken we nu naar de Roadster 2 dan zien we dat in feite al. Een batterijpack met de nieuwe, iets hogere, cellen dat het dubbele geeft van dat van de S.
(men heeft het gevoel iets hoger te zitten al zou dat m.i. niet alleen door de fractioneel hogere cellen maar ook door de hardware voor het batterijmanagement komen, waarschijnlijk geen double layer, dat is niet nodig)

3) De Semi heeft voor een range van 500 mijl dan een batterijpack van zeg 800 kWh ( < 2 kWh per mijl verbruik) wat ruwweg 4 x zo groot is als wat de Roadster heeft. Als je die twee autootjes naast elkaar ziet dan is dat helemaal niet zoveel in verhouding.

4) We hebben de laadpoort van de Semi gezien en dat zijn in feite 4 afzonderlijke groepen. Elk van deze groep bedient één batterijpack. Om 400 mijl per half uur te laden, ofwel 800 mijl per uur heb je een vermogen nodig van 1.500 Kw (per poort dus tussen 350 en 400 Kw) voor een daaraan gekoppeld batterijpack van globaal 200 kWh. We moeten bedenken dat bijv. verhoging van het voltage naar 1.000 volt dit al grotendeels realiseert.
(Voor een SuC met 12 stalls in de huidige setting heb je een vermogen van 870 Kw nodig ( 6 x 145 Kw) maar voor een SuC met 20 stalls is dat al 1.450 Kw. Het beschikbaar stellen van dat vermogen zal met de huidige techniek al geen enkel probleem geven want daar zit men al regelmatig boven met de nieuwere SuC's, zeker wanneer op lokatie een royale buffer met Powerpacks wordt aangehouden)

5) Andere aanvliegroute: De stroomafgifte van de powerwall en powerpack is ook verdubbeld. Dat betekent dat de stroomopname ook verdubbelt. We weten dat men met de huidige batterijen erg behoedzaam is wat laadsnelheid betreft en dat ze wel meer aankunnen en dat waarschijnlijk ook wel langer kunnen aanhouden.
De aanname dat de nieuwe packs ook royaal het dubbele kunnen geeft dan zien we ook hier dat een batterijpack van 200 kWh kan laden aan 350 tot 400 Kw. Ook langs deze weg komen we dus aan die uitkomst.

6) De Roadster met 200 kWh batterij kan dan laden aan 350 tot 400 Kw wat op deze manier bezien eigenlijk helemaal niet uitzonderlijk is.

7) Er is geen sprake van speculeren op toekomstige nog te ontwikkelen batterijen. De laatst ontwikkelde cellen die in Powerwall en Powerpack (en Model 3) zitten kunnen het al allemaal aan. (Mogelijk dat er afhankelijk van de bestemming een iets andere samenstelling wordt aangehouden). Dat betekent dat vol kan worden ingezet op de productie van die cellen waarvan er nu al een aantal van 7 cijfers per dag wordt gefabriceerd. De Gigafactory is nog maar op een beperkt deel van de uiteindelijke grootte dus dat zal nog spectaculair gaan groeien. Dat moet natuurlijk ook gezien alle producten die men bouwt en gaat bouwen.

8) Gezien de enorme behoefte aan batterijen voor de Model 3 vloot zal Model S en X nog even moeten wachten op deze nieuwe packs. Persoonlijk schat ik dat in op op zijn vroegst 2019 maar dat is dus mijn inschatting. Het klopt overigens wel met wat Elon hierover zegt. Voorlopig komen die nieuwe cellen niet in S en X.

9) Om weer te eindigen met mystiek, Model 3 :)
 
Last edited:
Björn Nijland (Teslabjorn op Youtube) heeft middels het referral programma een gratis New Roadster verdiend. Dit betekent dat hij ongeveer 50 referrals heeft verzameld.

Mooie prestatie! Ik vind zijn vlogs vaak wel interessant (niet altijd) en ik leer er meer van dan van welke autojournalist dan ook.

 
  • Like
Reactions: AnalysiZ
Björn Nijland (Teslabjorn op Youtube) heeft middels het referral programma een gratis New Roadster verdiend. Dit betekent dat hij ongeveer 50 referrals heeft verzameld.

Mooie prestatie! Ik vind zijn vlogs vaak wel interessant (niet altijd) en ik leer er meer van dan van welke autojournalist dan ook.

Wij hebben een forumlid onder ons die Björn al voor was met het verkrijgen van een gratis roadster :rolleyes: