Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Destination Chargers in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap de discussie hier niet helemaal.
Het 'gesponsorde' DEC programma is toch helder: Tesla betaalt de DEC, de uitbater van het hotel/restaurant betaalt de stroom.
Dan is het toch logisch dat het kosteloos laden alleen voor de klanten van dat hotel/restaurant is?
En als er een hotel/restaurant zèlf een DEC betaalt en installeert, dan geldt het gratis laden dus niet zondermeer èn kan het hotel/restaurant ook nog eens zelf beslissen of het alleen voor klanten is of niet.
Die 'zelf betaalde' DEC's zouden dan m.i. ook niet de DEC-kaarten in de Tesla zelf moeten verschijnen.
Wel in andere apps, met vermelding van de kWh-kosten.
Bovenstaande heeft als voordeel: àls hij in de Tesla op de kaart staat is het dus een 'kostenloze' lader, dùs kan er geen discussie zijn.
Ook zou Tesla deze laders kunnen markeren, bijv. met een afwijkende kleur.
Gaat een hotel/restaurant dan toch kosten in rekening brengen bij een klant, dan zou Tesla maatregelen moeten nemen.
Ook moeten we niet onderschatten wat we met de sociale media kunnen doen om zo'n hotel/restaurant aan de kaak te stellen.
Persoonlijk: als ik ergens zou kunnen lezen dat een hotel/restaurant kosten voor het laden in rekening brengt voor een gratis door Tesla geleverde DEC, zal ik hem 100% zeker mijden.
 
  • Like
Reactions: FVO and dicktump
Er is voor mij niets erger dan een onbetrouwbaar netwerk, lees wel een laadpunt zien maar niet weten of je er wel kunt of mag laden. Het is toch belachelijk als er in een dorp een paar DeC's zijn maar je er niet mag laden(zelfs niet tegen betaling) omdat je toevallig in een ander hotel zit? Doe mij maar een openbare laadpaal dan. DeC's waar je niet ten alle tijden kunt laden zie ik liever niet in m'n navigatie.
 
  • Like
Reactions: BartJ
Tsja, dat is vervelend, maar ik vind het vanuit het standpunt van het hotel wel begrijpelijk.
Immers kan het zijn dat je, ook als je betaalt, een klant die speciaal daarvoor bij het hotel heeft geboekt in de weg staat.
Dat betekent m.i.dat je je, zolang er niet genoeg laadpunten zijn, je er dus van moet vergewissen dat er beschikbare laadpunten zijn op de plek van bestemming.
Maar dat is toch altijd verstandig als je een hotel reserveert?
Ach, volgens mij een situatie die zich vanzelf oplost met de tijd.
 
Vetrekpunt van laatste discussie was: er is een DeC, en we mogen er laden (bijvoorbeeld omdat het het hotel gereserveerd hebben net omdàt er een DeC was, of nog omdat de Tesla-site aangeeft dat de lader ook open staat voor niet-gasten) en dan blijkt het ding niet te werken. Dat is de onbetrouwbaarheid waarover Hendrik het heeft. En die kan niet. Die onbetrouwbaarheid zijn we jammer genoeg gewend van een heel aantal andere laadplekken, maar als Tesla een DeC op de navigatie aangeeft (zelfs bijv. alleen voor gasten) wil ik er verdorie op kunnen vertrouwen dat als ik daar een kamer boek ik er wel ook kan laden. Dat vergt wat opvoeding én opvolging vanwege Tesla. Alternatief: Tesla neemt het hotel niét op als DeC in de navigatie; dan weet ik dat het even onbetrouwbaar kan zijn als de rest, en boek ik geen hotel op basis van het al dan niet DeC-zijn ervan.
 
In het kader van "Sharing and Caring" hierbij een bijdrage van mij die overigens ook had gepast in het wintersport- of vakantiedraadje maar uiteindelijk hier het best op zijn plaats is.

We zijn dit jaar (voor het eerst) op een wintersportvakantie gegaan, overigens dit keer nog niet skiënd want geen van ons heeft nog ooit een meter op de ski gestaan. Wellicht zal dit een aanleiding blijken te zijn want we hebben het naar ons zin.

We hadden geboekt op Landal Rehrenberg (in de buurt van Zell am See) en hebben een mooi appartement en zitten hier echt voor ons plezier. Dagelijks naar een piste die op families gericht is en waar we (gratis) kunnen parkeren naast de piste, de kinderen urenlang met de slee in de weer zijn en waar een leuke après-ski hut is met een terras en zeer redelijke prijzen.

Met de Tesla is de reis hierheen geen enkel probleem. De laatste SuC is bij Bernau aan de Chiemsee en vandaar naar hier is 99km dus nog met aardig wat rest aangekomen. De eerste nacht heb ik de auto aangekoppeld bij het appartement en kreeg er zo weer wat bij. Helaas kwam de volgende dag de mededeling dat dat absoluut niet mag. Ok, kan ik natuurlijk wel begrijpen.

Maar dat maakte de zaak gelijk wat meer problematisch. Samen met de mededeling dat er geen laden mogelijk was hoorden we dat er 8 km verder, in Saalbach, een 22 Kw paal zou staan. Natuurlijk even heen gereden en die is er inderdaad. De eerste poging mislukte maar het is tegenover de VVV die 24 uur bemand is en daar had men de sleutel en zo kreeg men hem aan de praat. Maar zoals te zien op de foto is het maar één paaltje, nog gratis ook, dus de kans dat deze bezet gaat worden door een PHEV (er zijn hier behoorlijk wat NL Outlanders om maar wat te noemen) is meer dan denkbeeldig. Bovendien is het niet zo aantrekkelijk om daar een paar uur door te brengen (wij hebben 11 Kw lader).

IMG_4874.JPG


Omdat het hier behoorlijk koud is loopt het bereik al terug als je geparkeerd staat, laat staan als je gaat voorverwarmen. Ik wil niet graag in de gevarenzone komen dus heb vandaag besloten om vrouw en kinderen af te zetten op de piste en dan door te rijden naar de SuC van Kitzbühel. Het lag op dezelfde route en was 50 km verder. Ik ga niet klagen omdat ik genoten heb van de rit en de mooie bergen in de zon en de leuke klimmen en dalen maar het heeft me wel in totaal 2,5 uur gekost. En ik maak die rit liever omdat ik het wil en niet omdat het noodzaak is.

Wat gemengde gedachten. Enerzijds natuurlijk schitterend dat die SuC er is, alle lof voor Tesla, want door deze actie heb ik de rest van de week geen zorgen en halen we vrijdag Bernau met gemak. Anderzijds durf ik best te zeggen dat het verre van ideaal is en ons er wellicht van weerhoudt om hier terug te komen. Je moet teveel bezig zijn met het batterijniveau in je auto. Bovendien is dit ook weer niet de bedoeling van een SuC want het is een milde verkapte vorm van bestemmingsladen, maar daar ben ik in dit geval verder niet te principieel in.

Kant één van mijn verhaal, maar er is ook een tweede kant.

Alsof ik het aantrek trof ik net de tweede avond de rayonmanager D/AT/CH/CZ aan wie ik vertelde dat het erg jammer is dat er geen laadmogelijkheid is en dat dit voor echt elektrische auto's in feite een belemmering is om hier te komen. Ik was verrast dat hij dit direct bevestigde en ook vertelde dat men er net mee bezig was omdat het inderdaad een probleem gaat worden. Ik heb het Destination Charger netwerk aanbevolen want dat zou het probleem in één keer oplossen en bovendien zal het zeker Tesla's (voorlopig nog de enige full EV's die je hier als gast zult zien) deze kant op lokken.
Ik hoorde ook dat er nog twee niet toegewezen parkeerplaatsen zijn (elk appartement heeft een eigen aangeduide parkeerplaats) en ook op een plaats waar krachtstroom aanwezig is.
Mooier kan niet.
In feite is het dan voldoende om in een week als dit een keer of twee daar een uur of twee te staan om steeds voldoende niveau te hebben voor de, overigens slechts 50 km lange, dagtrips en weer met voldoende te vertrekken om op de terugweg de eerste SuC op de route te bereiken.
Ik heb de nodige informatie nog doorgemaild evenals de link naar deze post.

Het zou mooi zijn als familieparken als deze een destination charger zouden hebben. Ze staan dan ook letterlijk op de kaart, zowel op de Tesla site als op de navigatie van alle Tesla's. Overigens heeft Landal Hof van Saksen al twee destination chargers en dat werkt getuige Eerste Destination Charger in Europa?

Uiteraard heb hen gelijk ook aanbevolen bij Tesla, met een apart mailtje naar de verantwoordelijke functionaris.

Nu er het beste maar van hopen. Ik weet dat Tesla veel aanvragen heeft maar een keten als Landal mag eigenlijk niet ontbreken.
 
Bij het Radisson in Spa staat op de Tesla site vermeld dat ie toegankelijk is voor het publiek maar je moet melden bij de front desk. Ik vertrouw het DeC netwerk niet dus zou eerst bellen met t Radisson...

Ik ben er toevallig kort voor de kerst met mijn MS geweest, had niet eens gekeken of er een DC was (ik had hotel gebeld of ik er kon laden en die zeiden ja). Bij aankomst bleek het dus een DC te zijn, dus dat was een verrassing.

De laders (3 stuks) zijn in een openbaar toegankelijke parkeergarage (ingang zo'n 20 meter rechts van het hotel).
Het is een vrij krappe inrit, maar het is te doen met de MS...

Omdat het een parkeergarage is moet je wel parkeergeld betalen. Maar de garage is niet exclusief voor hotel gasten.
De drie laadplekken zijn duidelijk gemarkeerd en de garage was (toen ik er was) nauwelijks bezet.
 
  • Like
Reactions: HWS
Leuk om in aansluiting op Eerste Destination Charger in Europa? te kunnen melden dat ik zojuist de mailwisseling ontving die tussen Tesla en Landal is gestart naar aanleiding van mijn mails.

Men heeft het direct opgepakt en op 10/11 januari is er overleg waarna de mogelijkheden op 18 januari met de parkleiding hier besproken zullen worden.Hopelijk met positief resultaat.
Ik word op de hoogte gehouden en zal uiteraard hier melding blijven maken.

In ieder geval een reden voor ons om vooral (pro)actief te blijven!
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
Leuk om in aansluiting op Eerste Destination Charger in Europa? te kunnen melden dat ik zojuist de mailwisseling ontving die tussen Tesla en Landal is gestart naar aanleiding van mijn mails.

Men heeft het direct opgepakt en op 10/11 januari is er overleg waarna de mogelijkheden op 18 januari met de parkleiding hier besproken zullen worden.Hopelijk met positief resultaat.
Ik word op de hoogte gehouden en zal uiteraard hier melding blijven maken.

In ieder geval een reden voor ons om vooral (pro)actief te blijven!
Dorp naast je in Saalfelden zitten een aantal 22kW laders. Mischien een avondje uit eten daar.
 
  • Funny
Reactions: Hans Noordsij
Sinds juni al drie keer bij de DeC bij Hof van Saksen geweest. Twee keer zelf een weekend op het park gelogeerd en 1 keer op bezoek bij een Amerikaanse vriend die daar op mijn aanraden is geweest. Dat zijn al 3 boekingen direct te wijten aan hun DeC.

Zelf ben ik niet zo van de vakantieparken en neig eerder naar een leuk Airbnb-adresje, maar vond Hof v Saksen wel geslaagd. Zonder hun DeC had ik vandaag nog steeds niet van hun bestaan geweten.

Daarnaast een keer bij het Radisson in Spa overnacht, dankzij hun DeC. Inderdaad lastig naar binnen rijden met een scherpe bocht naar links. Tevens moesten we daar parkeergeld (€ 10 of € 15 per nacht) betalen, maar ik ken weinig hotels in toeristische centra's die dat niet in rekening brengen.

Vooralsnog zijn mijn ervaringen positief te noemen.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Nu we toch weer lekker positief bezig zijn;
Mama Shelter in Parijs, prima betaalbaar hotel (voor lokale begrippen dan). De receptie wist van niks bij het reserveren maar de DeC werkte uitstekend :). Alleen kamer en parkeren afgerekend.
Chenonceau (kasteel / bezienswaardigheid in Frankrijk) Bij het oprijden van het parkeerterrein werden we direct de goede hoek ingestuurd en ook hier weer gratis laden en in dit geval ook gratis parkeren.
Zeker bij de laatste plezier gehad van de dubbele laders, in Parijs was hij toch wel vol geraakt.
 
  • Informative
Reactions: HWS