In het kader van "Sharing and Caring" hierbij een bijdrage van mij die overigens ook had gepast in het wintersport- of vakantiedraadje maar uiteindelijk hier het best op zijn plaats is.
We zijn dit jaar (voor het eerst) op een wintersportvakantie gegaan, overigens dit keer nog niet skiënd want geen van ons heeft nog ooit een meter op de ski gestaan. Wellicht zal dit een aanleiding blijken te zijn want we hebben het naar ons zin.
We hadden geboekt op Landal Rehrenberg (in de buurt van Zell am See) en hebben een mooi appartement en zitten hier echt voor ons plezier. Dagelijks naar een piste die op families gericht is en waar we (gratis) kunnen parkeren naast de piste, de kinderen urenlang met de slee in de weer zijn en waar een leuke après-ski hut is met een terras en zeer redelijke prijzen.
Met de Tesla is de reis hierheen geen enkel probleem. De laatste SuC is bij Bernau aan de Chiemsee en vandaar naar hier is 99km dus nog met aardig wat rest aangekomen. De eerste nacht heb ik de auto aangekoppeld bij het appartement en kreeg er zo weer wat bij. Helaas kwam de volgende dag de mededeling dat dat absoluut niet mag. Ok, kan ik natuurlijk wel begrijpen.
Maar dat maakte de zaak gelijk wat meer problematisch. Samen met de mededeling dat er geen laden mogelijk was hoorden we dat er 8 km verder, in Saalbach, een 22 Kw paal zou staan. Natuurlijk even heen gereden en die is er inderdaad. De eerste poging mislukte maar het is tegenover de VVV die 24 uur bemand is en daar had men de sleutel en zo kreeg men hem aan de praat. Maar zoals te zien op de foto is het maar één paaltje, nog gratis ook, dus de kans dat deze bezet gaat worden door een PHEV (er zijn hier behoorlijk wat NL Outlanders om maar wat te noemen) is meer dan denkbeeldig. Bovendien is het niet zo aantrekkelijk om daar een paar uur door te brengen (wij hebben 11 Kw lader).
Omdat het hier behoorlijk koud is loopt het bereik al terug als je geparkeerd staat, laat staan als je gaat voorverwarmen. Ik wil niet graag in de gevarenzone komen dus heb vandaag besloten om vrouw en kinderen af te zetten op de piste en dan door te rijden naar de SuC van Kitzbühel. Het lag op dezelfde route en was 50 km verder. Ik ga niet klagen omdat ik genoten heb van de rit en de mooie bergen in de zon en de leuke klimmen en dalen maar het heeft me wel in totaal 2,5 uur gekost. En ik maak die rit liever omdat ik het wil en niet omdat het noodzaak is.
Wat gemengde gedachten. Enerzijds natuurlijk schitterend dat die SuC er is, alle lof voor Tesla, want door deze actie heb ik de rest van de week geen zorgen en halen we vrijdag Bernau met gemak. Anderzijds durf ik best te zeggen dat het verre van ideaal is en ons er wellicht van weerhoudt om hier terug te komen. Je moet teveel bezig zijn met het batterijniveau in je auto. Bovendien is dit ook weer niet de bedoeling van een SuC want het is een milde verkapte vorm van bestemmingsladen, maar daar ben ik in dit geval verder niet te principieel in.
Kant één van mijn verhaal, maar er is ook een tweede kant.
Alsof ik het aantrek trof ik net de tweede avond de rayonmanager D/AT/CH/CZ aan wie ik vertelde dat het erg jammer is dat er geen laadmogelijkheid is en dat dit voor echt elektrische auto's in feite een belemmering is om hier te komen. Ik was verrast dat hij dit direct bevestigde en ook vertelde dat men er net mee bezig was omdat het inderdaad een probleem gaat worden. Ik heb het Destination Charger netwerk aanbevolen want dat zou het probleem in één keer oplossen en bovendien zal het zeker Tesla's (voorlopig nog de enige full EV's die je hier als gast zult zien) deze kant op lokken.
Ik hoorde ook dat er nog twee niet toegewezen parkeerplaatsen zijn (elk appartement heeft een eigen aangeduide parkeerplaats) en ook op een plaats waar krachtstroom aanwezig is.
Mooier kan niet.
In feite is het dan voldoende om in een week als dit een keer of twee daar een uur of twee te staan om steeds voldoende niveau te hebben voor de, overigens slechts 50 km lange, dagtrips en weer met voldoende te vertrekken om op de terugweg de eerste SuC op de route te bereiken.
Ik heb de nodige informatie nog doorgemaild evenals de link naar deze post.
Het zou mooi zijn als familieparken als deze een destination charger zouden hebben. Ze staan dan ook letterlijk op de kaart, zowel op de Tesla site als op de navigatie van alle Tesla's. Overigens heeft Landal Hof van Saksen al twee destination chargers en dat werkt getuige
Eerste Destination Charger in Europa?
Uiteraard heb hen gelijk ook aanbevolen bij Tesla, met een apart mailtje naar de verantwoordelijke functionaris.
Nu er het beste maar van hopen. Ik weet dat Tesla veel aanvragen heeft maar een keten als Landal mag eigenlijk niet ontbreken.