Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vanochtend hoorde ik op de radio een item over het gebruiken van de warmte van sloten voor de warmtepomp. Toevallig had ik daar zelf al eerder over gedacht als zijnde een relatief eenvoudig aan te leggen warmtebron. Wij hebben in de directe nabijheid van ons ons huis zeer veel eigen slootoppervlakte (veenweidegebied). Mijn idee was om in een van de sloten een warmtewisselaar te leggen. Dit leidingstelsel zou dan op de bodem komen te liggen (circa 50 tot 70 cm diep, het risico op bevriezing van het omliggende water lijkt mij dan afwezig.

Eens in de 10 jaar zullen de leidingen (kunststof?) dan de sloot uit moeten om deze te kunnen baggeren.

Het voordeel van slootwarmte ten opzichte van luchtwarmte is het gegeven dat de temperatuur gemiddeld genomen hoger zal zijn, maar in ieder geval niet onder de 0 graden komt. Het voordeel ten opzichte van een diepe boring zijn de lagere kosten.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk systeem? Zien jullie bezwaren tegen een dergelijke opzet? De beschikbare slootoppervlakte is - als het zou moeten - quasi onbeperkt, wij hebben ongeveer 300 strekkende meter aan eigen sloten, breedtes tussen de 5 en 10 meter, diepte 50 tot 70 cm.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Billy and Superendo
Vanochtend hoorde ik op de radio een item over het gebruiken van de warmte van sloten voor de warmtepomp. Toevallig had ik daar zelf al eerder over gedacht als zijnde een relatief eenvoudig aan te leggen warmtebron. Wij hebben in de directe nabijheid van ons ons huis zeer veel eigen slootoppervlakte (veenweidegebied). Mijn idee was om in een van de sloten een warmtewisselaar te leggen. Dit leidingstelsel zou dan op de bodem komen te liggen (circa 50 tot 70 cm diep, het risico op bevriezing van het omliggende water lijkt mij dan afwezig.

Eens in de 10 jaar zullen de leidingen (kunststof?) dan de sloot uit moeten om deze te kunnen baggeren.

Het voordeel van slootwarmte ten opzichte van luchtwarmte is het gegeven dat de temperatuur gemiddeld genomen hoger zal zijn, maar in ieder geval niet onder de 0 graden komt. Het voordeel ten opzichte van een diepe boring zijn de lagere kosten.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijk systeem? Zien jullie bezwaren tegen een dergelijke opzet? De beschikbare slootoppervlakte is - als het zou moeten - quasi onbeperkt, wij hebben ongeveer 300 strekkende meter aan eigen sloten, breedtes tussen de 5 en 10 meter, diepte 50 tot 70 cm.
Als sloten niet onder verantwoordelijkheid van een Waterschap vallen, kun je doen en laten wat je wil. Bij ons in NH is letterlijk ieder slootje onderdeel van de waterloop onder verantwoordelijkheid van het Hoogheemraadschap. Dat betekent jaarlijks aan de beurt om geheind te worden. Waterplanten moeten eruit en kanten geschoond. Ik woon op een eiland en heb duizenden meters sloot en groot water om onze woning. Toch maar de kosten van de boringen genomen. Ik moet er niet denken dat een onverlaat met een buitenboordmotor mijn warmtepomp slangen vernielt of een anker uitgooit en mijn slangen opvist.

Technisch zal het nog wel een ding worden om de slangen op de bodem van de sloot te verankeren. Er is voor een grote woning, zoals de onze, wel 1.300 meter slang nodig. Hoe je die lengte enigermate geordend in de sloot moet krijgen lijkt me een pittige opgave.
 
Als sloten niet onder verantwoordelijkheid van een Waterschap vallen, kun je doen en laten wat je wil. Bij ons in NH is letterlijk ieder slootje onderdeel van de waterloop onder verantwoordelijkheid van het Hoogheemraadschap. Dat betekent jaarlijks aan de beurt om geheind te worden. Waterplanten moeten eruit en kanten geschoond. Ik woon op een eiland en heb duizenden meters sloot en groot water om onze woning. Toch maar de kosten van de boringen genomen. Ik moet er niet denken dat een onverlaat met een buitenboordmotor mijn warmtepomp slangen vernielt of een anker uitgooit en mijn slangen opvist.

Technisch zal het nog wel een ding worden om de slangen op de bodem van de sloot te verankeren. Er is voor een grote woning, zoals de onze, wel 1.300 meter slang nodig. Hoe je die lengte enigermate geordend in de sloot moet krijgen lijkt me een pittige opgave.
Een drijvend net als de lucht er nog in zit. Dan, als het op zijn plaats ligt, vullen met de koelvloeistof en definitief "vast" leggen door betonblokken op te leggen of onder water met haken in de bodembevestigen?
 
Vandaag de uitbreiding besteld voor de zonnepanelen. Van 25 stuks (325wp) naar 38 stuks, (13x 335 extra) dan ligt alles vol ;) voldoende voor de nieuwe warmtepomp en laden.
Zou wel eens een goed moment kunnen zijn. In China zijn enkele grote projecten stilgevallen door nieuwe wetgeving waardoor er aan productiezijde een overaanbod zou kunnen zijn.
 
Als sloten niet onder verantwoordelijkheid van een Waterschap vallen, kun je doen en laten wat je wil. Bij ons in NH is letterlijk ieder slootje onderdeel van de waterloop onder verantwoordelijkheid van het Hoogheemraadschap. Dat betekent jaarlijks aan de beurt om geheind te worden. Waterplanten moeten eruit en kanten geschoond. Ik woon op een eiland en heb duizenden meters sloot en groot water om onze woning. Toch maar de kosten van de boringen genomen. Ik moet er niet denken dat een onverlaat met een buitenboordmotor mijn warmtepomp slangen vernielt of een anker uitgooit en mijn slangen opvist.

Technisch zal het nog wel een ding worden om de slangen op de bodem van de sloot te verankeren. Er is voor een grote woning, zoals de onze, wel 1.300 meter slang nodig. Hoe je die lengte enigermate geordend in de sloot moet krijgen lijkt me een pittige opgave.
Wij wonen in de polder, dit zijn dan ook allemaal polsersloten. Dus geen vaartuigen en al helemaal geen buitenboordmotoren!

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat zoveel strekkende meters nodig zijn voor de warmte uitwisseling: het voordeel van een slang in het water is de zeer goede warmte uitwisseling, beter dan met grond / grondwater.
 
Inmiddels woon ik een jaar naar volle tevredenheid in mijn nieuw gebouwde gasloze plushuis.
De volgende wens is energieopslag, niet alleen om de toekomstige afschaffing van de salderingsregeling het hoofd te bieden, maar ook om mijn ultieme wens: volledig off-grid te kunnen wonen gestalte te geven.
Nu kom ik als "potentieel betaalbaar" opslagmedium de flowbatterij van Elestor tegen. Elestor | Electricity Storage
Kan iemand hiet iets zinnigs over zeggen?
 
Een drijvend net als de lucht er nog in zit. Dan, als het op zijn plaats ligt, vullen met de koelvloeistof en definitief "vast" leggen door betonblokken op te leggen of onder water met haken in de bodembevestigen?
Het is technische natuurlijk wel op te lossen. Maar wil je afhankelijk zijn van het handelen van anderen waar het aankomt op betrouwbaarheid. Ons huis staat rondom in het water en ook ik heb er wel aan gedacht om de slangen in het water te leggen.
Tot ik in een strenge winter de buren allemaal bezig zie om gaten in het ijs te hakken. Daar werden vervolgens allemaal houten palen in de grond geramd voor lichtmasten. Leuk zo'n schaatsbaan naast je huis. Je zal daar je slangen onder hebben liggen.

Tenslotte is het hier zo dat zelfs het kleinste slootje wordt 'geschouwd'. Alles moet kunnen afwateren. Dat gaat hier, en ik denk elders ook, op een heel strenge manier. Je sloot niet ontdoen van waterplanten levert forse boetes op. De schouwmeesters, meestal locale boeren, dragen een derde gewoon op de sloot op jouw kosten op te schonen.
 
Tenslotte is het hier zo dat zelfs het kleinste slootje wordt 'geschouwd'. Alles moet kunnen afwateren. Dat gaat hier, en ik denk elders ook, op een heel strenge manier. Je sloot niet ontdoen van waterplanten levert forse boetes op.
De polder waar ik de dijkgraaf van ken (is mijn buurman) daar ruimen ze wel. Maar als het dit jaar niet is, dan is het volgend jaar...
 
Wij wonen in de polder, dit zijn dan ook allemaal polsersloten. Dus geen vaartuigen en al helemaal geen buitenboordmotoren!

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat zoveel strekkende meters nodig zijn voor de warmte uitwisseling: het voordeel van een slang in het water is de zeer goede warmte uitwisseling, beter dan met grond / grondwater.

Bij grondboringen liggen de slangen ook volledig in het grondwater. De boorgaten van 22 cm diameter worden volledig voorzien van zogenaamde 'mudcake'. Dat is een poreuze steenlaag waar het grondwater wel door kan, maar klei e.d. niet.
Vergeet niet dat de temperatuur van het grondwater op grote diepte veel hoger is dan de temperatuur van het oppervlaktewater vlak onder het ijs. Het zou zelfs kunnen zijn dat je bij oppervlaktewater nog meer lengte slang nodig hebt dan bij grondboringen.
Bij ons is de grondwater temperatuur op 65 meter diepte 11,4 gr. C. Dat levert een COP van 6.0 op. Liggen je slangen in oppervlakte water van 1 gr. C. dan hou je een COP van 4.3 over. In de winter, als de warmtebehoefte het grootst is, is het rendement het laagst.

Tenslotte heb je in de zomer niks aan de fantastische koelmogelijkheden van een grondwater warmtepomp. Als de buiten watertemperatuur 20 gr. C. is, is er namelijk geen koelcapaciteit meer over.
 
Bij grondboringen liggen de slangen ook volledig in het grondwater. De boorgaten van 22 cm diameter worden volledig voorzien van zogenaamde 'mudcake'. Dat is een poreuze steenlaag waar het grondwater wel door kan, maar klei e.d. niet.
Vergeet niet dat de temperatuur van het grondwater op grote diepte veel hoger is dan de temperatuur van het oppervlaktewater vlak onder het ijs. Het zou zelfs kunnen zijn dat je bij oppervlaktewater nog meer lengte slang nodig hebt dan bij grondboringen.
Bij ons is de grondwater temperatuur op 65 meter diepte 11,4 gr. C. Dat levert een COP van 6.0 op. Liggen je slangen in oppervlakte water van 1 gr. C. dan hou je een COP van 4.3 over. In de winter, als de warmtebehoefte het grootst is, is het rendement het laagst.

Tenslotte heb je in de zomer niks aan de fantastische koelmogelijkheden van een grondwater warmtepomp. Als de buiten watertemperatuur 20 gr. C. is, is er namelijk geen koelcapaciteit meer over.
Dat moet je even toelichten Wim, als je in de winter met 1gr je huis kan verwarmen tot 20 gr, waarom kan je dan in de zomer met 20 gr je huis niet koelen van 26gr naar 22 gr?
 
Dat moet je even toelichten Wim, als je in de winter met 1gr je huis kan verwarmen tot 20 gr, waarom kan je dan in de zomer met 20 gr je huis niet koelen van 26gr naar 22 gr?
Voor verwarmen gebruikt de warmtepomp zijn systeem van compressor en condensor. Voor koelen wordt uitsluitend de temperatuur van het beschikbare bronwater gebruikt. In de zomer wordt het water in ondiepe sloten makkelijk boven 22 graden C. Als je je huis op 22 graden wil houden is er simpelweg geen koelvermogen beschikbaar.
Bij een grondwater systeem zoals bij ons, is de temperatuur 11,4 graden. Dat wordt gemengd in het buffervat tot ongeveer 14 graden en gaat dan de vloer in. Kouder kan niet omdat er anders condens op vloer ontstaat.
Als het water zijn ronde door de vloer heeft gemaakt is het 20 gr. C en gaat dan weer de grond in.
Hiermee heb je voldoende koelvermogen in de zomer en in de winter een bijzonder hoge COP van 6.0.

Het is naar mijn mening óf een grondwater systeem met boringen, óf een lucht/water warmtepomp.
De lucht/water warmtepomp heeft in de winter ook een lager rendement en in de zomer minder of geen koelvermogen, maar daar kun je je de boringen besparen.
 
Huh? Met een L/W warmtepomp kun je prima koelen, alleen kost dat stroom (actief koelen) in plaats van vrijwel gratis zoals bij een grondbron (passief koelen).
Dat bedoel ik. Een lucht/water warmtepomp gebruikt in de zomer zijn hele vermogen, zeg 3 kW om te koelen. De grondwater warmtepomp gebruikt 40 Watt voor alleen het circulatiepompje. Da's wel een factor 75 minder.
Het kan zomaar voor komen dat de koeling bij ons drie dagen achtereen werkt. De temperatuur in huis is en blijft dan rond 2 graden hoger dan de op de thermostaat ingestelde waarde. Wordt de benodigde koelcapaciteit minder doordat de buitentemperatuur daalt dan zie je de temperatuur van het koelwater oplopen. Is het temperatuurverschil tussen ingaand en uitgaand water minder dan 2 graden dan stopt het koelen automatisch. Een geweldig systeem.
 
Dat moet je even toelichten Wim, als je in de winter met 1gr je huis kan verwarmen tot 20 gr, waarom kan je dan in de zomer met 20 gr je huis niet koelen van 26gr naar 22 gr?
Huh? Met een L/W warmtepomp kun je prima koelen, alleen kost dat stroom (actief koelen) in plaats van vrijwel gratis zoals bij een grondbron (passief koelen).
Moet je wel actief koelen idd... Sterker nog, met zo'n klein temperatuurverschil haal je in de zomer met je wp wel een COP die hoger dan 6 ligt! :D:p

Een lucht/water warmtepomp gebruikt in de zomer zijn hele vermogen, zeg 3 kW om te koelen
Niet zijn hele vermogen hoor, hij verbruikt alleen datgene dat nodig is (op dit moment 300W zo te zien bij mij). Er zit een boel elektronica op die dat netjes regelt. Circa 250kWh elektriciteit per jaar voor koeling vs circa 2500kWh verwarmen in mijn (hybride) geval.
 
Wim, ik merk dat je mijn idee erg sterk vertaald naar jouw eigen situatie. Onze sloten zijn ons eigendom, daar gebeurt niet dat wij niet willen. Daar zit dus geen beperking in. Onze sloten moeten wel op diepte worden gehouden. Dat houdt concreet in dat eens in de 10 tot 15 jaar moet worden gebaggerd.

Koelen is voor onze situatie niet relevant: wij hebben geen vloerverwarming en krijgen die ook niet. Verwarmen vindt dus plaats met radiatoren, al dan niet op termijn specifieke ltv radiatoren. Wij verwarmen nu met een hr++ ketel die wordt gestookt vanuit onze 2800 liter propaangastank. Vanwege de beperkte verwarmingscapaciteit wil ik onze ketel stand-by houden en zondig in kunnen zetten om op erg koude dagen bij te verwarmen. Propaangas willen wij sowieso houden, wij zijn erg gelukkig met onze gas op glas tiptoetsen kookplaat van boretti.

Bij deze stand van zaken is de keuze dus (1) een lucht/water warmtepomp of (2) een water/water warmtepomp met diepe grondputten of (3) een water/water warmtepomp op slootwater. Ik denk dat optie 3 dan zo gek nog niet is onze specifieke situatie,of mis ik iets? Zijn water/water warmtepompen qua kosten gelijkwaardig met lucht/water watermtepompen?
 
Wim, ik merk dat je mijn idee erg sterk vertaald naar jouw eigen situatie. Onze sloten zijn ons eigendom, daar gebeurt niet dat wij niet willen. Daar zit dus geen beperking in. Onze sloten moeten wel op diepte worden gehouden. Dat houdt concreet in dat eens in de 10 tot 15 jaar moet worden gebaggerd.

Koelen is voor onze situatie niet relevant: wij hebben geen vloerverwarming en krijgen die ook niet. Verwarmen vindt dus plaats met radiatoren, al dan niet op termijn specifieke ltv radiatoren. Wij verwarmen nu met een hr++ ketel die wordt gestookt vanuit onze 2800 liter propaangastank. Vanwege de beperkte verwarmingscapaciteit wil ik onze ketel stand-by houden en zondig in kunnen zetten om op erg koude dagen bij te verwarmen. Propaangas willen wij sowieso houden, wij zijn erg gelukkig met onze gas op glas tiptoetsen kookplaat van boretti.

Bij deze stand van zaken is de keuze dus (1) een lucht/water warmtepomp of (2) een water/water warmtepomp met diepe grondputten of (3) een water/water warmtepomp op slootwater. Ik denk dat optie 3 dan zo gek nog niet is onze specifieke situatie,of mis ik iets? Zijn water/water warmtepompen qua kosten gelijkwaardig met lucht/water watermtepompen?

Daniel, uiteraard ga ik uit van mijn al 11 jaar ervaring met een grondwater warmtepomp.
Waarom zou je niet kunnen koelen? Als je een warmtepomp gaat gebruiken ga je sowieso met een laagtemperatuur systeem aan de gang. Het erbij houden van een extra verwarmingssysteem heb ik al vanaf dag één ongewenst gevonden. Met een grondwater warmtepomp is dat ook niet nodig. In jullie situatie zal, bij gebrek aan een laag temperatuur afgifte systeem, de watertemperatuur in het systeem hoog gaan worden. Het rendement zal dan drastisch afnemen.
Als je daarnaast ook niet kan/wil koelen, is voor mij de vraag wat een warmtepomp dan voor jullie van meerwaarde is.

Mijn oplossing zou zijn, de hele huidige setup met propaangas weg doen, een grondwater warmtepomp laten aanleggen en op inductie gaan koken. Alles elektrisch dus en geen halfwas technische oplossing die het m.i. nu zou gaan worden.

Ik ben niet op de hoogte van de precieze prijzen van grondwater warmtepompen versus lucht water warmtepompen. Het zou kunnen zijn dat, naast de kosten van boringen, de grondwater warmtepomp iets duurder is.

Ik heb uitgerekend dat in ons geval de grondwater warmtepomp in vergelijking met een lucht water warmtepomp in 19 jaar is terugverdiend. Een grondwater warmtepomp met een COP van 6.0 is 40% zuiniger dan een lucht water warmtepomp.
Een warmtepomp met slangen in de sloot, zal een rendement halen dat maar weinig gunstiger is dan een lucht water warmtepomp.

Alles overziende zou ik in jullie geval, even ervan uitgaande dat je geen grondwater warmtepomp kiest, een hybride warmtepomp kiezen.
Dit is een lucht water warmtepomp die bij buitentemperaturen van 25 tot net boven het vriespunt actief is. Wordt het kouder dan neemt de oude CV het over. Bij veel gebruikers van een hybride warmtepomp, doet de oude CV het dan ergens tussen 1 en 2 maanden per jaar. De rest van het jaar doet de warmtepomp de job. Je energiebesparing kan dan ergens rond 40% op jaarbasis zijn.
Je hebt dan ook geen lage temperatuur radiatoren nodig. Een aantal van die LTV radiatoren kosten een vermogen.
 
Verwarmen vindt dus plaats met radiatoren, al dan niet op termijn specifieke ltv radiatoren.
Wat is je huidige jaarverbruik aan gas? En hoe is je warm tapwater geregeld?

Energie uit slootwater halen is zeker mogelijk en hot (pun intended ;)), ik kom met een google search actie allerlei recente krantenartikelen tegen, bijv. deze: De sloot barst stiekem van de schone energie | TROUW

en deze is ook interessant: De wei en de sloot warmen straks de kerk op | TROUW
Daarin wordt gerept over 600m slang om een kerk te verwarmen. In een ander artikel las ik dat er 50m slang gebruikt werd om 3kW warmte te oogsten.

Een andere mogelijkheid kan zijn om het slootwater op te pompen (of door natuurlijk verval) door een losstaande warmtewisselaar te laten stromen, dan hoef je niets in de sloot zelf te leggen. Lijkt me dat je dan wel weer te maken krijgt met meer onderhoud...

En als je verder de buizen van en naar de sloot lekker diep wegwerkt (op een meter diepte of zo) dan pak je daar ook nog wat energie mee. Mogelijk kun je de buizen met een 'raket' op perslucht door de grond schieten, dan hoef je geen sleuven te graven.

De efficiëntie of COP van het systeem zal meer beïnvloed worden door de eindtemperatuur die je in huis nodig hebt (de temperatuur van het water in je radiatoren) dan door de temperatuur in de sloten, verwacht ik...
 
En als je verder de buizen van en naar de sloot lekker diep wegwerkt (op een meter diepte of zo) dan pak je daar ook nog wat energie mee. Mogelijk kun je de buizen met een 'raket' op perslucht door de grond schieten, dan hoef je geen sleuven te graven.

De efficiëntie of COP van het systeem zal meer beïnvloed worden door de eindtemperatuur die je in huis nodig hebt (de temperatuur van het water in je radiatoren) dan door de temperatuur in de sloten, verwacht ik...

De uiteindelijke COP is altijd het resultaat uit de combinatie temperatuur van het bronwater en de temperatuur die je je vloerverwarming instuurt. Is de bron 11 graden en de temperatuur in je vloer bijv. 35 graden, dan is je COP boven 6.0.
Is je bron 1 gr. C, bij eenzelfde 35 graden in je vloer, dan is je COP nog maar 4.3.