Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wat is het voordeel van een WP als je de temperatuur op 50gr moet zetten? Het extra gas dat je nodig hebt om de elektriciteit te produceren die je dan nodig hebt, weegt dat dan op tegen dat gas rechtstreeks in de boiler te stoppen en met hoger rendement gedurende minder tijd warmte (want enkel verwarmen indien nodig) te produceren.
Het is rendabeler om elektriciteit in een gascentrale op te wekken, dan lokaal te verbranden. Het is ook rendabeler om elektriciteit via een warmtepomp in te zetten dan om gas te verbranden, toch zeker voor dergelijke temperaturen.

Dit is een berekening die ik heb gemaakt voor mijn huidige situatie. Wij verbruiken momenteel zo een 4000l per jaar aan huisbrandolie op een oude ketel, dus met een verwacht rendement van 65%. Daaruit kan je energiebehoefte uit afleiden, en daaruit berekenen hoeveel pellets, gas of elektriciteit zou nodig zijn om ons huis een jaar te verwarmen.

1647679576207.png


Ons probleem is dat gas en huisbrandolie nu abnormaal hoog zijn, maar normaal lager:
1647679950178.png


De vraag is nu: gaat abnormaal het nieuwe normaal worden, of gaan we terug naar normaal?
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Krisja
Het is rendabeler om elektriciteit in een gascentrale op te wekken, dan lokaal te verbranden. Het is ook rendabeler om elektriciteit via een warmtepomp in te zetten dan om gas te verbranden, toch zeker voor dergelijke temperaturen.
Inderdaad, voor een leefruimte die in beide gevalen continu warm gehouden wordt ben ik volledig akkoord.
Maar een paar uur met gas tov continu met elektriciteit is een ander verhaal.
Zelfde redenering als de Belgische regering die nog extra gascentrales bouwt om enkel de pieken op te vangen, totdat er voldoende hernieuwbare energie is. Omdat dat beter is dan continu kernenergie, die een rem vormt op de vergroening.
 
Maar een paar uur met gas tov continu met elektriciteit is een ander verhaal.……
Je verwarmt niet continu met elektriciteit, maar gebruikt elektriciteit voor het opwekken van warmte.
Voor elk deel electriciteit dat je erin stopt krijg je gemiddeld 3,5 delen warmte terug en ik denk met de huidige warmtepompen zelf nog meer. Het maximale rendement loopt tegenwoordig op tot bijna 600% (cop 6). Nu zal je dat in jou situatie zeker niet halen, maar het omslagpunt ligt al ongeveer op een cop van gemiddeld 2,8.


 
Je verwarmt niet continu met elektriciteit, maar gebruikt elektriciteit voor het opwekken van warmte.
Voor elk deel electriciteit dat je erin stopt krijg je gemiddeld 3,5 delen warmte terug en ik denk met de huidige warmtepompen zelf nog meer. Het maximale rendement loopt tegenwoordig op tot bijna 600% (cop 6). Nu zal je dat in jou situatie zeker niet halen, maar het omslagpunt ligt al ongeveer op een cop van gemiddeld 2,8.


2,8 is voor de warmteproductie. Die is dan bijna continu nodig ipv een paar uur per week (sporadisch gebruikte kamers). 168 uur ipve 2-3 keer 4 uur. Dan nog een pomp die bijna continu draait ipv een paar keer per uur, ventilatoren onder de radiatoren…
De 1,8 overschot zal snel weg zijn.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
2,8 is voor de warmteproductie. Die is dan bijna continu nodig ipv een paar uur per week (sporadisch gebruikte kamers). 168 uur ipve 2-3 keer 4 uur. Dan nog een pomp die bijna continu draait ipv een paar keer per uur, ventilatoren onder de radiatoren…
De 1,8 overschot zal snel weg zijn.
Heb je wel eens door een professioneel bedrijf een berekening laten maken? Dat kan denk ik heel veel duidelijkheid geven. Voor zo’n berekening kun je dan het beste de fabrikant benaderen en niet een willekeurige installateur, die hebben doorgaans te weinig kennis in huis.
De berekening die ze (Nibe) bij mij hebben gemaakt klopte vrijwel exact met het werkelijke verbruik (ze zaten er achteraf slecht een paar honderd kWh per jaar naast en dat verschil komt grotendeels omdat ik mijn koeling heb aan staan en die hebben ze niet in de berekening meegenomen.

Overigens is het verbruikt van mijn warmtepomp ongeveer net zoveel als mijn auto op jaarbasis.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Maarten and job-lek
Klinkt goed, maar ik heb nog niet veel activiteit van een professioneel bedrijf gezien - zou niet herkennen hoe ze eruit zien - en bij fabrikanten kom ik niet verder dan dat ze me doorverwijzen naar een installateur in de buurt.

Da's eigenlijk mijn grootste probleem met duurzame energie... Ik weet nog vrij goed wat een goeie laptop of auto is, maar er is zoveel aanbod aan PV panelen, omvormers, batterijen, warmtepompen en nog meer installateurs met gladde verkopers, dat het onbegonnen werk is om te achterhalen wat men je wil verkopen.

En met bovenstaande cijfers vond ik zelfs niemand die de moeite wil doen om me een warmtepomp te verkopen. Toen gas goedkoop was, was er geen interesse omdat ze voor goedkoper gasketels zaten te plaatsen, en nu gas duur is, zijn ze overstelpt door vragen voor warmtepompen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Klinkt goed, maar ik heb nog niet veel activiteit van een professioneel bedrijf gezien - zou niet herkennen hoe ze eruit zien - en bij fabrikanten kom ik niet verder dan dat ze me doorverwijzen naar een installateur in de buurt.

Da's eigenlijk mijn grootste probleem met duurzame energie... Ik weet nog vrij goed wat een goeie laptop of auto is, maar er is zoveel aanbod aan PV panelen, omvormers, batterijen, warmtepompen en nog meer installateurs met gladde verkopers, dat het onbegonnen werk is om te achterhalen wat men je wil verkopen.

En met bovenstaande cijfers vond ik zelfs niemand die de moeite wil doen om me een warmtepomp te verkopen. Toen gas goedkoop was, was er geen interesse omdat ze voor goedkoper gasketels zaten te plaatsen, en nu gas duur is, zijn ze overstelpt door vragen voor warmtepompen.
Ik heb 6 jaar geleden wat fabrikanten gebeld en zowel Nefit als Nibe hebben toen voor mij een berekening gemaakt.
Die van Nefit was onrealistisch. Bij Nibe was zowel de berekening als de onderbouwing uitstekend en zoals ik al eerder zij, de berekening klopte exact. Nibe is één van de grootste en ze komen van oorsprong uit Zweden en daar hebben ze al heel veel ervaring opgedaan in koude omstandigheden.
Uiteindelijk leveren en installeren ze niet zelf, maar ze gaven wel goed en eerlijk advies.
 
Hier ook 24 panelen zelf gelegd in 2010 uit die “Wij willen zon” actie, nu 24 nieuwe panelen zelf bijgezet met FlatFix en optimizers - die ik trouwens nog niet kan gebruiken omdat de Solaredge omvormers pas eind mei weer leverbaar worden…. Zolang op een ook nieuwe Solis omvormer aangesloten.
Is allemaal goed te doen op een plat dak. Veel info op Youtube te vinden.
Op een schuin dak zou ik er wel even over na moeten denken, wellicht met een goede hoogwerker te doen.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Maarten and FVO
Wat is het voordeel van een WP als je de temperatuur op 50gr moet zetten? Het extra gas dat je nodig hebt om de elektriciteit te produceren die je dan nodig hebt, weegt dat dan op tegen dat gas rechtstreeks in de boiler te stoppen en met hoger rendement gedurende minder tijd warmte (want enkel verwarmen indien nodig) te produceren.
Die fatsoenlijke isolatie is hier geen optie in een ouder deel van het huis dat sporadisch gebruikt wordt, al zou het met 50 gr inderdaad wel lukken.
Het verschil is dat je met een hoog rendementsketel ruim 3x zoveel energie nodig hebt in vergelijking met een warmtepomp
 
Inderdaad, voor een leefruimte die in beide gevalen continu warm gehouden wordt ben ik volledig akkoord.
Maar een paar uur met gas tov continu met elektriciteit is een ander verhaal.
Zelfde redenering als de Belgische regering die nog extra gascentrales bouwt om enkel de pieken op te vangen, totdat er voldoende hernieuwbare energie is. Omdat dat beter is dan continu kernenergie, die een rem vormt op de vergroeningje
Warmtepomp draait niet continue wanneer er helemaal geen warmtegraad is maar ik neem aan dat een ander deel van je huis wel op temperatuur moet blijven.
verder klopt dat van die verwarmingventilatoren ook niet. ik ga er even van uit dat het slaapkamers zijn die je niet warmer dan 19 graden wilt stoken. Vaak voldoen de oude radiatoren dan gewoon nog.
zoals gezegd, schroef de temperatuur van je cv terug en doe de test. Er is echt geen enkele goede reden om een hoog rendementsketel op 90* te laten draaien behalve wanneer je geen enkele isolatie hebt.
 
Geen vlambogen? Toch wel... Dit is het probleem met zonnepanelen, warmtepompen, PVTs etc. Er wordt heel veel geroepen, ook onzin (no offense).

Leg even uit wanneer je vlamboog krijgt...

Dan heb je GEEN verbinding, en dat is de situatie NA de problemen met overgangsweerstand. Overgangsweerstand is het brandveiligheids probleem, niet de vlamboog. Er wordt inderdaad veel onzin verteld.

Hoe wil je een vlamboog creëren in een gesloten circuit?
 
Leg even uit wanneer je vlamboog krijgt...

Dan heb je GEEN verbinding, en dat is de situatie NA de problemen met overgangsweerstand. Overgangsweerstand is het brandveiligheids probleem, niet de vlamboog. Er wordt inderdaad veel onzin verteld.

Hoe wil je een vlamboog creëren in een gesloten circuit?
Wat is je punt nu precies? Zijn micro omvormers en optimizers nu wél of niet veiliger dan in serie geschakelde panelen, want dáár ging het om. En in je post hieronder doe je het voorkomen alsof het allemaal wel mee valt.

Nee, want de zonnepanelen geven geen hoog voltage, iets van 60 V. Dat geeft echt geen vlambogen. Het gaat om slechte contacten waar de vermogensontwikkeling en dus de temperatuur en dus de brandveiligheid in het geding is. P=I^2*R, I is hoog, R is niet laag, dus veel vermogensontwikkeling in het contact, en dus veel warmte in het contact.


Zie ook Serie, parallel, of toch optimizers?
 
Wat is je punt nu precies? Zijn micro omvormers en optimizers nu wél of niet veiliger dan in serie geschakelde panelen, want dáár ging het om. En in je post hieronder doe je het voorkomen alsof het allemaal wel mee valt.




Zie ook Serie, parallel, of toch optimizers?
Micro omvormers zijn veiliger. Altijd. De panelen staan parallel en geven 230 V wisselspanning.

Optimizers doen niets aan veiligheid want de panelen zijn nog altijd in serie geschakeld. Optimizers doen alleen iets met het rendement als en paneel (gedeeltelijk) in de schaduw ligt en de rest van de panelen niet. En ik ging specifiek in op een oplossing zonder micro omvormers.

Optimizers proberen van een slechte configuratie iets minder slechts te maken, maar het blijft een prutsoplossing in vergelijking met micro omvormers (die ook nog eens veiliger zijn om genoemde redenen).
 
Micro omvormers zijn veiliger. Altijd. De panelen staan parallel en geven 230 V wisselspanning.

Optimizers doen niets aan veiligheid want de panelen zijn nog altijd in serie geschakeld. Optimizers doen alleen iets met het rendement als en paneel (gedeeltelijk) in de schaduw ligt en de rest van de panelen niet. En ik ging specifiek in op een oplossing zonder micro omvormers.

Optimizers proberen van een slechte configuratie iets minder slechts te maken, maar het blijft een prutsoplossing in vergelijking met micro omvormers (die ook nog eens veiliger zijn om genoemde redenen).
Dan zijn we het daarover volledig eens! Excuses voor het misverstand.
 
  • Like
Reactions: ERvee and horta
Klopt er gaat er iedere keer maar eentje kapot. Voor mij is het ongeloofwaardig dat je de functionering van een condensator onder extreme omstandigheden voor 25 jaar garandeert.
Is dat een vermoeden (simpel omdat jij het ongeloofwaardig vindt), of een stelling gebaseerd op de praktijk? In het laatste geval zou de leverancier allang failliet moeten zijn, ze geven immers 25 jaar garantie op hun micro-omvormers. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: horta and Emphyrio