Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ergo je moet een behoorlijke (en prijzige) accu neerzetten om zelfs maar een paar uur opbrengst te kunnen afvangen.


De markt voor BESS (Battery Electric Storage System) komt nu in het steile gedeelte van de S-curve. Met prijzen van $40 per kWh LFP op celniveau die voor dit jaar nog geprojecteerd zijn is dat vanzelfsprekend.

Tesla opent Q3 zijn tweede Megapacktory in Shanghai, BYD en CATL leveren eveneens complete turn-key systemen.. een kwestie van tijd.
 
Decentrale accu's voor onbalans (thuis/zaak of wijk) lijkt mij goede oplossing en momenteel financieel rendabel (<5 jaar). Echter dan doe je niks voor je eigen verbruik (moet je dus accu ernaast hebben of de accu voor de onbalans moet dat ook kunnen).

Straks veel accu's: minder verdiensten onbalans. Dan gaan mensen de accu dus voor eigen gebruik inzetten en dus minder accu's beschikbaar voor de onbalansregeling (zeker als salderen stopt).

Beetje lastig in te schatten waar dit heen gaat.
Zolang de energiebedrijven, of grote gebruikers, niet zelf investeren, zou ik de thuisaccu links laten liggen. Als er subsidies komen wordt het nog beter opletten… Maar goed we rijden ook een Tesla….
 
Ik heb een thuisaccu. Terugverdientijd is 7-10 jaar (op basis van eigen verbruik, nog geen jaar...... nog wat weinig data). Als onbalans accu is dat korter. Zo gek is het nog niet, maar met je eens is nog wat vroeg. Was meer van ik wil z'n ding om te kijken wat ermee kan (best leerzaam). BTW betaal je overigens niet (mits dynamisch contract).
 
Last edited:
De markt voor BESS (Battery Electric Storage System) komt nu in het steile gedeelte van de S-curve. Met prijzen van $40 per kWh LFP op celniveau die voor dit jaar nog geprojecteerd zijn is dat vanzelfsprekend.
Dat zijn inderdaad bizar lage verwachte prijzen.
Waar zitten ze nu op?

Edit: En waar haal je die info vandaan, wil ik ook wel wat beter volgen.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Dat zijn inderdaad bizar lage verwachte prijzen.
Waar zitten ze nu op?

Edit: En waar haal je die info vandaan, wil ik ook wel wat beter volgen.

Voor specifiek batterijtechnologie volg ik Jordan Giesige van the limiting factor.

Hoge informatiedichtheid en interessante ‘deep dives’. Hier zijn laatste, nog relevant ook voor de BESS markt waarschijnlijk:


 
  • Informative
Reactions: mnno
  • Like
Reactions: T-Rob
Eerste Verkenning van de Autoriteit Consument en Markt over de problematiek rond teruglevering, er komt een vervolgonderzoek:


Heldere uitleg qua effecten, alleen het financiële deel is nog vaag.

Conclusies voor mij nu: variabele uurtarieven hanteren lossen alle issues voor de energiebedrijven op, want de extra kosten en risico’s komen dan voor rekening afnemer. Deze zullen wel gemeengoed gaan worden. Dus als je zonnepanelen hebt, ga zo lang het kan niet over op variabele tarieven.
Energiebedrijven proberen mensen met zonnepanelen te weren, omdat ze dan goedkoper uit zijn en dus lagere tarieven kunnen hanteren. Ik verwacht dat de zonnepanelen boetes dus de pan uit zullen vliegen.

Voorschot naar de toekomst: thuisladen van auto’s zijn onvoorspelbaar en zorgen daarmee indirect voor extra kosten voor mensen zonder elektrische auto.
Mensen met warmtepompen nemen vooral in de winter af, gebruiken duur geproduceerde stroom waar ze met een gemiddeld jaartarief weer profiteren van de mensen zonder warmtepompen.
 
Voor specifiek batterijtechnologie volg ik Jordan Giesige van the limiting factor.

Hoge informatiedichtheid en interessante ‘deep dives’. Hier zijn laatste, nog relevant ook voor de BESS markt waarschijnlijk:


Thanks, erg veel inhoudelijke informatie inderdaad. Ik zoek meer de samenvattingen, blijf jouw updates wel braaf volgen ;)

Sodium Ion heeft wel mooie potentie, goedkoper, grondstoffen uit de VS en dus minder afhankelijk van China en in potentie heel hoge laadsnelheden. Klinkt goed.
 
In Nederland: geen congestiemanagement!

Tweede Kamer vraagt kabinet om stroomverbruik consumenten niet te reguleren


Dit gaat wel over ingrijpen in het stroomverbruik, niet over regulering d.m.v. kosten. De vrees was dat netbeheerders of leveranciers de warmtepomp zouden gaan uitzetten als het net overbelast was.


Overigens wordt dit nu wel al op vrijwillige basis gedaan. Coteq biedt bijvoorbeeld aan om je laadpaal te regelen, en daar krijg je een paar cent/kWh voor terug. Dat vind ik niet verkeerd, op vrijwillige basis.

De motie is overigens met algemene stemmen aanvaard.
Ik snap niet waarom die wet nodig was. Het is nu al zo dat, wanneer anderen mijn data willen zien of controle willen krijgen over een stukje aparatuur dat in mijn bezit is, er al toestemming moet worden gevraagd volgens de huldige wet en regelgeving.
 
Ik ga ervan uit dat die gasten hun job kennen. In veel gevallen naïef misschien maar deze zijn gescreend :cool:
Veel verstand heb ik er niet van maar nav de vraag van @SparkyM3LR4WD ben ik aan het Googlen gegaan en oa dit gevonden.
Zal het uiteraard ook nog eens expliciet voorleggen aan de installateur.

Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en efficiënter en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties. Een 1 fase omvormer kan zonder problemen op een driefasige aansluiting worden aangesloten. De netbeheerder adviseert daarin op welke fase uw zonnepanelen dan aangesloten dienen te worden. Een aansluiting op een enkele fase in uw groepenkast is echter alleen toegestaan tot maximaal 5.000kw omvormervermogen om onbalans in het elektriciteitsnet te voorkomen. Dit betekend dat vanaf ongeveer 6.500Wp aan geïnstalleerde zonnepanelen een enkele 1 fase omvormer al geen optie meer is.
Ik heb drie één fase omvormers verdeeld over drie fasen
 
Dit is niet best.
Eneco trekt zich terug uit bouw grootste Nederlandse windpark op zee: ‘De risico’s zijn te groot geworden’

Maar als je het hele artikel kunt lezen (ik heb het in de papieren krant gelezen) lees je dat dit komt door gestegen kosten, inflatie en hogere rente, niet direkt omdat ze verwachten dat de stroomprijs te laag wordt (nou ja, dat heeft er natuurlijk wel mee te maken).
Mijn eerste gedachte was namelijk dat dat het grootste probleem wordt: als je maar genoeg windmolens neerzet zijn er genoeg momenten waarop je er teveel uit moet zetten waardoor je geen opbrengst meer hebt. Maar dat wordt iig niet uitgesproken.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Dit is niet best.
Eneco trekt zich terug uit bouw grootste Nederlandse windpark op zee: ‘De risico’s zijn te groot geworden’

Maar als je het hele artikel kunt lezen (ik heb het in de papieren krant gelezen) lees je dat dit komt door gestegen kosten, inflatie en hogere rente, niet direkt omdat ze verwachten dat de stroomprijs te laag wordt (nou ja, dat heeft er natuurlijk wel mee te maken).
Mijn eerste gedachte was namelijk dat dat het grootste probleem wordt: als je maar genoeg windmolens neerzet zijn er genoeg momenten waarop je er teveel uit moet zetten waardoor je geen opbrengst meer hebt. Maar dat wordt iig niet uitgesproken.

En de overheid wil nu flink doekoe ontvangen voor de kavels, dat speelt ook mee in de hogere kosten.
 
En de overheid wil nu flink doekoe ontvangen voor de kavels, dat speelt ook mee in de hogere kosten.
Ja ach, als 't echt tegenvalt met de biedingen moeten ze dat flink doekoe ontvangen misschien toch maar loslaten ;)
Zijn wel meer openbare overheidsaanbestedingen tegenwoordig waar de marktpartijen niet zo'n trek meer in hebben...
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Thuisbatterij niet nuttig, daar zou ik graag iets meer over weten. Niet nuttig omdat ze nog te duur zijn of echt niet nuttig/nodig zijn in samenwerking met een slimme sturing of overkill bij kleinere PV installaties..
Net zoals de goedkoopste energie de energie is die je niet verbruikt, moet je ook bij een batterij eerst de andere goedkopere opties aanwenden om uw elektriciteitsfactuur te verlagen, zoals het spreiden en verplaatsen van de elektriciteitsverbruik (laden voertuig, warmtepomp, wasmachine…).

Pas wanneer je dat hebt gedaan, kan je een potentiële “business case” voor een thuisbatterij gaan bekijken. En ik ben van mening dat vandaag de investeringskosten niet opwegen tegen de potentiële opbrengsten, zelfs bij een dynamisch tarief zijn de verschillen in elektriciteitsprijs op een dag te klein om de opslagkost te overtreffen.
En voor PV, je kan nu eenmaal geen seizoensopslag doen met batterijen. Met reeds een 60 kWh batterij op de oprit die ik perfect kan sturen (om zelfconsumptie te verhogen) vanwege thuiswerk, zal ik een thuisbatterij nooit kunnen terugverdienen.

Ik ben ervan overtuigd dat vandaag de dag slechts voor een minderheid een thuisbatterij interessant kan zijn. En laat ons eerlijk zijn, zelfs als je de batterij terug zou kunnen verdienen in 10-15 jaar, dit is gewoon te lang qua terugverdientijd, dan lijken me er betere manieren om dat geld te laten renderen…
Idealisme is mooi, maar in the end is en blijft het een financiële beslissing. Een terugverdientijd van minder dan 3 jaar voor mijn PV installatie was destijds een no-brainer. Een terugverdientijd van meer dan 10 jaar voor een batterij is het zelfs niet waard om het ook maar even te overwegen.
 
Last edited:
  • Like
  • Helpful
Reactions: ToemkeWTM and T-Rob
Voldoende intekeningen voor IJmuiden Ver, kavel Alpha en Beta, ondanks het terugtrekken van Eneco en hier wordt blijkbaar voor het eerst in Nederland een HVDC verbinding naar vasteland gelegd.

Vier GW, online in ‘29-‘30. Winnaar van de tender bekend in juni.

 
Wij mogen misschien zelf een huis bouwen. Nou ja... Laten bouwen. Ik zou heel graag daarbij zoveel mogelijk duurzame maatregelen nemen, wetende dat het wellicht duurder is en mogelijk niet 'terugverdiend' wordt. Maar laat ik eerlijk zijn, mijn badkamer verdiend zich ook niet terug.

Mijn ideale plaatje zou denk ik zijn
- zonnedak
- thuisbatterijen
- thuis lader

Zag het volgende filmpje en dat leek mij wel heel ideaal qua simpelheid en regelmogelijkheden


Zijn er hier mensen die een combinatie van een Tesla powerwall en lader hebben?