Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wij mogen misschien zelf een huis bouwen. Nou ja... Laten bouwen. Ik zou heel graag daarbij zoveel mogelijk duurzame maatregelen nemen, wetende dat het wellicht duurder is en mogelijk niet 'terugverdiend' wordt. Maar laat ik eerlijk zijn, mijn badkamer verdiend zich ook niet terug.

Mijn ideale plaatje zou denk ik zijn
- zonnedak
- thuisbatterijen
- thuis lader

Zag het volgende filmpje en dat leek mij wel heel ideaal qua simpelheid en regelmogelijkheden


Zijn er hier mensen die een combinatie van een Tesla powerwall en lader hebben?
Echt duurzaam wordt het met biobased bouwen of alternatief: circulair
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Echt duurzaam wordt het met biobased bouwen of alternatief: circulair

Als ik nieuw zou gaan bouwen, zou ik bij die Kennisbank Biobased Bouwen (per project) missen:
Een interview met elke eigenaar, waarin deze aangeeft:
- Hier ben ik erg enthousiast over;
- Dit is goed;
- Dit is voor verbetering vatbaar, zou ik waarschijnlijk anders doen met wat ik nu weet;
- Dit was een misser; niet aan beginnen.
 
Mijn ideale plaatje zou denk ik zijn
- zonnedak
- thuisbatterijen
- thuis lader
Met een thuislader staat er dus reeds een grote batterij voor uw deur.

Een thuisbatterij zou ergens helemaal onderaan de prioriteitslijst moeten staan, want elektriciteit opslaan is niet goedkoop. En een nulverbruik op de teller zou geen doel op zich mogen zijn (financieel gezien).

De goedkoopste energie is namelijk diegene die je niet verbruikt, daar moet dus de voornaamste focus op liggen bij een nieuwbouw. Als er dan nog geld overschiet en er is dan nog een terugverdien-case voor een thuisbatterij, ga er dan pas voor.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Echt duurzaam wordt het met biobased bouwen of alternatief: circulair
Zeker ook niet uitgesloten.
We zitten dan wel in een andere hoek dan mijn huidige ervaringsvraag.

Bij biobased is niks te vinden over bv thuisbatterijen (icm zelf laden). Daar zit voor nu mijn vraag.
Nu weet ik dat bv zoutwater batterijen milieu vriendelijker zijn dan bv een powerwall. Maar het gemak en mogelijkheden van het filmpje lijk ik dan te missen.

Vandaar dat ik juist geïnteresseerd ben in ervaringen hier in NL, BE met de powerwall als extra input.
 
Met een thuislader staat er dus reeds een grote batterij voor uw deur.

Een thuisbatterij zou ergens helemaal onderaan de prioriteitslijst moeten staan, want elektriciteit opslaan is niet goedkoop. En een nulverbruik op de teller zou geen doel op zich mogen zijn (financieel gezien).

De goedkoopste energie is namelijk diegene die je niet verbruikt, daar moet dus de voornaamste focus op liggen bij een nieuwbouw. Als er dan nog geld overschiet en er is dan nog een terugverdien-case voor een thuisbatterij, ga er dan pas voor.
Tesla ondersteund geen bidirectioneel laden. Dan staat die batterij er wel, maar die kan alleen maar gebruikt worden om er energie in te stoppen.

Ik weet dat energie opslaan niet goedkoop is. Ben ook niet opzoek naar een business case waarin het ineens wel uit zou kunnen als terugverdientijd. Nul verbruik is ook niet een doel opzich.

Wat voor mij wel meespeelt is continu een soort speelbal te zijn van bv energie maatschappijen of een overheid die weer eens wat bedenkt. De mogelijkheid om zelf opgewekte energie op te slaan en te gebruiken spreekt me dan aan, de afhankelijkheid beperken. Geeft meer de illusie van controle.

Het feit blijft dan inderdaad dat ik die grote batterij voor de deur heb staan en die ook graag thuis wil laden. En los van andere leveranciers en opties, zit ik nu in mijn informatie vergaring van Tesla producten (niet gezegd dat daar de keus op gaat vallen of dat Tesla een doel opzich is).
 
Vandaar dat ik juist geïnteresseerd ben in ervaringen hier in NL

Bij mijn weten levert Tesla de Powerwall (nog) niet in Nederland.

Ik ken wel iemand op X die er 3 heeft maar die reageert niet op vragen hoe hij er aan komt 😅


Het Amerikaanse Energy draadje heeft veel informatie, let vooral op de verschillende versies, de PW3 is de laatste met een andere architectuur, ik meen een separate Gateway met inverters:



Als ik in de markt zou zijn zou ik met deze man gaan praten voor een systeemadvies en installatie, zeker als je blanco begint:




 
Last edited:
Tesla ondersteund geen bidirectioneel laden. Dan staat die batterij er wel, maar die kan alleen maar gebruikt worden om er energie in te stoppen.
Ik zeg ook nergens dat je jouw Tesla kan ontladen thuis. Ik wil hiermee gewoon zeggen dat je hiermee al heel wat elektriciteit direct kan opslaan, zonder de nodige extra omvorm- en opslagverliezen.

In combinatie met zonnepanelen en EV kan je al voor een groot deel uw “afhankelijk” verminderen, zonder een dure extra investering.

Ik weet dat energie opslaan niet goedkoop is. Ben ook niet opzoek naar een business case waarin het ineens wel uit zou kunnen als terugverdientijd.
Je hebt dus duidelijk een andere insteek om een batterij te installeren die niet financieel is (alvast niet op korte termijn), dus wie zijn wij om je tegen te houden :)

De mogelijkheid om zelf opgewekte energie op te slaan en te gebruiken spreekt me dan aan, de afhankelijkheid beperken. Geeft meer de illusie van controle.
“Illusie”, inderdaad :p
Ik betwijfel sterk of je hiermee de financiële kant meer onder controle zal hebben.
 
Ik zeg ook nergens dat je jouw Tesla kan ontladen thuis. Ik wil hiermee gewoon zeggen dat je hiermee al heel wat elektriciteit direct kan opslaan, zonder de nodige extra omvorm- en opslagverliezen.

In combinatie met zonnepanelen en EV kan je al voor een groot deel uw “afhankelijk” verminderen, zonder een dure extra investering.


Je hebt dus duidelijk een andere insteek om een batterij te installeren die niet financieel is (alvast niet op korte termijn), dus wie zijn wij om je tegen te houden :)


“Illusie”, inderdaad :p
Ik betwijfel sterk of je hiermee de financiële kant meer onder controle zal hebben.
Thanks.

Ik deel een deel van de door jou genoemde twijfels. At the end off the day moet het wel allemaal betaald worden. Als het verschil te groot is, dan zal ik ook aan het kortste eind trekken.

Mijn eigen devies voor nu: inlezen en ervaringen ophalen zodat ik een breed georiënteerde keuze kan maken.
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Ik ben daar momenteel ook mee bezig voor ons nieuwe huis en vind het een moeilijke. Bi-directioneel laden zou ideaal zijn maar dat zit er (voorlopig?) niet in. Wie weet komen ze bij Tesla nog met een update..of nooit, aangezien ze zelf thuisbatterijen verkopen.

Voorlopig enkel vervangen van de huidige kleine zonnepaneelinstallatie (Solis 1000 mini met 5 paneeltjes) met slimme laadpaal.
(Iemand interesse voor die installatie mag altijd iets laten weten via DM, die wordt namelijk verkocht als ze gedemonteerd is. Ze is amper 4jaar)

De optie voor een thuisbatterij zal ervan afhangen of we volledig van het gas zullen gaan dmv warmtepomp.
Zelf heb ik er te weinig kennis voor daarom heb ik een paar afspraken om bij onze thuiskomst in mei een aantal opties te bespreken.

Het is een recent energiezuinig huis, hoge vebruikkosten zijn niet te verwachten maar ook in huis willen wij liever van de fossiele brandstof af.
Als dat veel te duur blijkt, ik heb er iets voor over maar mijn groene overtuiging heeft wel zijn limieten, zal het bij zonnepanelen en slimme laadpaal blijven.
In het geval van warmtepomp voor verwarming en sanitair water, maw alles in huis elektrisch, lijkt de thuisbatterij op dit moment een interessante aanvulling. Wordt vervolgd..
 
Een thuisbatterij heeft in een gunstig geval de capaciteit om voor 1, misschien 2 maximaal 3 dagen het energieverbruik van je woning op te slaan, meer capaciteit is vooralsnog heel erg prijzig. Renderen icm zonnepanelen doen ze vooralsnog niet, je ontlast er wel het netwerk mee.

Een warmtepomp verbruikt met name in de koude maanden november-februari ongeveer.
Je zonnepanelen leveren juist in die maanden het minst op. Je thuisbatterij gaat waarschijnlijk niet vol raken omdat in die maanden het beetje zonnestroom wat je opwerkt in je huis direct op gaat.

Als je gaat bouwen zou ik persoonlijk inzetten op veel zonnepanelen, bij voldoende ruimte om ze neer te leggen net zoveel als je totale verwachte verbruik van huis, warmtepomp en auto laden bij elkaar (en 'n beetje extra als marge mocht je meer gaan verbruiken in toekomst en/of degradatie van je panelen). In een oost-west oriëntatie als het even kan zodat ze gedurende een groot deel van de dag stroom afgeven.

Vervolgens zorgen dat je verbruik in huis aansluit bij de opbrengst van je panelen. Dus grootverbruikers als wasmachines, drogers, vaatwassers, auto laden, elektrisch fornuis etc. zoveel mogelijk gedurende de zonne-uren overdag. Hier is wel al e.e.a. aan slimme aansturing voor te vinden, hoewel de perfecte oplossing nog niet is uitgevonden.
 
Een thuisbatterij heeft in een gunstig geval de capaciteit om voor 1, misschien 2 maximaal 3 dagen het energieverbruik van je woning op te slaan, meer capaciteit is vooralsnog heel erg prijzig. Renderen icm zonnepanelen doen ze vooralsnog niet, je ontlast er wel het netwerk mee.

Een warmtepomp verbruikt met name in de koude maanden november-februari ongeveer.
Je zonnepanelen leveren juist in die maanden het minst op. Je thuisbatterij gaat waarschijnlijk niet vol raken omdat in die maanden het beetje zonnestroom wat je opwerkt in je huis direct op gaat.

Als je gaat bouwen zou ik persoonlijk inzetten op veel zonnepanelen, bij voldoende ruimte om ze neer te leggen net zoveel als je totale verwachte verbruik van huis, warmtepomp en auto laden bij elkaar (en 'n beetje extra als marge mocht je meer gaan verbruiken in toekomst en/of degradatie van je panelen). In een oost-west oriëntatie als het even kan zodat ze gedurende een groot deel van de dag stroom afgeven.

Vervolgens zorgen dat je verbruik in huis aansluit bij de opbrengst van je panelen. Dus grootverbruikers als wasmachines, drogers, vaatwassers, auto laden, elektrisch fornuis etc. zoveel mogelijk gedurende de zonne-uren overdag. Hier is wel al e.e.a. aan slimme aansturing voor te vinden, hoewel de perfecte oplossing nog niet is uitgevonden.
Dank voor de reactie.

Zonnepanelen zijn inderdaad de basis. Daar zit ook een beetje mijn beperking qua kavel/zon en de kap. Er zitten dan veel vlakken in waardoor het aantal panelen teveel beperkt wordt. Dat wordt nog allemaal expliciet berekend. Met mijn noob-kennis zat ik daarom te denken aan een zonnedak, effectief meer ruimte gebruiken op het dak, maar met iets mindere efficiëncy en ook iets duurder. Vermoed dat daar dan wel 'over capaciteit' gehaald kan worden. Maar ook dat is weer een rekensom inclusief de berekening van de extra kosten.
 
Heb nu een 5kwh thuisaccu. Die doet zowat niks in de winter (WP verbruikt alle PV en verschil hoog/laag tarief is veel kleiner dan in de zomer). Nu elke dag vol en WP verbruikt nu weinig. Einde dag gaat de accu leveren tot ongeveer 22:00/23:00. Ochtend heb ik dan wel weer verbruik aan hoog tarief.

Ik ga dus niet een 20kwh accu of meer neerzetten maar 2 x 5 Kwh en dan 1 voor de ochtend piek en een voor de avond piek (dat is namelijk het hele jaar zo). De rest van de uren zijn toch goedkoper of gratis door PV. Alleen wat extra aansturing voor nodig. Zo betaal ik ongeveer niks van 9:00-23:00 geduurde de 8 zon-maanden. Wat ik dan betaal is de nacht (goedkope stroom en laagste verbruik van de dag).
 
Last edited:
Dank voor de reactie.

Zonnepanelen zijn inderdaad de basis. Daar zit ook een beetje mijn beperking qua kavel/zon en de kap. Er zitten dan veel vlakken in waardoor het aantal panelen teveel beperkt wordt. Dat wordt nog allemaal expliciet berekend. Met mijn noob-kennis zat ik daarom te denken aan een zonnedak, effectief meer ruimte gebruiken op het dak, maar met iets mindere efficiëncy en ook iets duurder. Vermoed dat daar dan wel 'over capaciteit' gehaald kan worden. Maar ook dat is weer een rekensom inclusief de berekening van de extra kosten.


Panelen hoeven niet op het huis hè 😁 als je een beetje tuin hebt kan je ook denken aan een patio-overkapping met panelen, carport etcetera.

In dat geval zou ik dan wel voor micro-omvormers gaan.
 
Bij voldoende aantal panelen zijn DC PV-heaters mss ook een mogeljkheid? De elektriciteit van de zonnepanelen wordt via een extra weerstand direct ingezet voor het opwarmen van water in een (bvb decentrale keuken- of badkamer-?) boiler. Nadeel: men mist de COP van de warmtepomp. Enkel voor diegenen die meer produceren dan verbruiken. Voordeel: stroom hoeft niet omgezet te worden, geen startdelay van de omvormer in de donkere maanden. Gaat jarenlang mee. Kan onafhankelijk van een netwerk. Geen transport van warm water naar de tappunten.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Ik denk dat een grote thuisbatterij momenteel vooral kan opbrengen door slim gebruik te maken van dynamische tarieven. Laden bij lage tarieven.
Verschillen tussen hoogste en laagste tarieven op een typische dag zijn echt niet voldoende om de opslagkost te compenseren, eventueel is er eens een uitzonderlijke dag, maar dat is niet voldoende. Althans niet vandaag de dag.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij mijn weten levert Tesla de Powerwall (nog) niet in Nederland.
Ik ken wel iemand op X die er 3 heeft maar die reageert niet op vragen hoe hij er aan komt 😅

Het Amerikaanse Energy draadje heeft veel informatie, let vooral op de verschillende versies, de PW3 is de laatste met een andere architectuur, ik meen een separate Gateway met inverters:
Op de site van Duurzame Huizen Route staat wel iemand (familie Vermaas) die een Tesla Powerwall heeft in Nederland. Ze hebben alleen geen Tesla auto.
Ze zijn eraan gekomen via een Pilot-project van Eneco. Op de site staat:
Elektrische energie-opslag: Tesla Powerwall-opstelling die tijdens overproductie van zonne-energie deze opslaat zodat tijdens piekvraag en gedurende avond- en nachturen de opgewekte eigen energie alsnog benut wordt. Pilot-project ism. Eneco CrowdNett

Je kunt ze desgewenst bevragen via de knop "Stel een vraag" op:
duurzamehuizenroute.nl/locatie/vrijstaande-woning-1980-nieuw-amsterdam
 
  • Informative
Reactions: ERvee and _Mattie_
Zeker ook niet uitgesloten.
We zitten dan wel in een andere hoek dan mijn huidige ervaringsvraag.

Bij biobased is niks te vinden over bv thuisbatterijen (icm zelf laden). Daar zit voor nu mijn vraag.
Nu weet ik dat bv zoutwater batterijen milieu vriendelijker zijn dan bv een powerwall. Maar het gemak en mogelijkheden van het filmpje lijk ik dan te missen.

Vandaar dat ik juist geïnteresseerd ben in ervaringen hier in NL, BE met de powerwall als extra input.
Als je energie wilt opslaan voor later gebruik is de meest voor de hand liggende accu warmte opslag. Dan kun je je zomerse overproductie in de winter verbruiken. Volgens mij de meest interessante oplossingen voor nieuwbouw zijn grond opslag of in basaltblokken in je fundering.
 
  • Like
Reactions: Mars2020