Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dag, ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben in afwachting van mijn model3 (een S of X is helaas boven budget als privé auto). Daarnaast ben ik bezig met de bouw van een NOM woning.
In dat verband de volgende vraag: Als ik straks toch 60 kWh op de oprit heb staan kan ik daar best een beetje van gebruiken als buffer opslag voor mijn zonnepanelen ipv een powerwall installeren. Of kan dat niet?
Iemand daar ervaring mee of nuttige opmerkingen over? Ik hoor het graag.

Karel
 
Dag, ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben in afwachting van mijn model3 (een S of X is helaas boven budget als privé auto). Daarnaast ben ik bezig met de bouw van een NOM woning.
In dat verband de volgende vraag: Als ik straks toch 60 kWh op de oprit heb staan kan ik daar best een beetje van gebruiken als buffer opslag voor mijn zonnepanelen ipv een powerwall installeren. Of kan dat niet?
Iemand daar ervaring mee of nuttige opmerkingen over? Ik hoor het graag.

Karel

Voorlopig is het niet mogelijk met Tesla's om de auto te gebruiken om energie te leveren. Een tijd terug heeft JB Straubel (CTO Tesla) aangegeven geen heil te zien in deze vehicle-to-grid mogelijkheid, echter meer recent is er een gerucht gekomen dat Tesla deze mogelijkheid wel onderzoekt.

Vehicle-to-grid is hierbij gelijkgesteld (door mij bij deze) aan vehicle-to-home (of hoe je zoiets zou willen noemen)
 
Dag, ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben in afwachting van mijn model3 (een S of X is helaas boven budget als privé auto). Daarnaast ben ik bezig met de bouw van een NOM woning.
In dat verband de volgende vraag: Als ik straks toch 60 kWh op de oprit heb staan kan ik daar best een beetje van gebruiken als buffer opslag voor mijn zonnepanelen ipv een powerwall installeren. Of kan dat niet?
Iemand daar ervaring mee of nuttige opmerkingen over? Ik hoor het graag.

Karel
Het ligt er aan wat je verstaat onder buffer. Als je auto thuis staat terwijl je zonnepanelen opwekken, kan je de auto laden met zonnestroom. Als je het hebt over teruglevering, dat kan niet met tesla, de vraag is of dat ooit zal kunnen. De auto is namelijk best wel een dure accu om daarvoor te gebruiken, wetende dat de batterij altijd een beperkt aantal laad en ontlaad cycli hebben. mocht de batterij in de auto per kWh net zo goedkoop zijn als van een thuisbatterij, dan zou het technisch moeten kunnen, mits Tesla dat ook ondersteund.
 
Dank voor jullie snelle reacties. Het is dus niet mogelijk op dit moment. Dan gaan we de alternatieven onderzoeken. Zo te zien lijkt de powerwall momenteel de beste optie.

@Pascal-R: het gaat mij niet zozeer om terugleveren, maar om de avondpiek op te vangen met eigen opslag.


Dan is 28 oktober interessant voor je, wie weet is Powerwall 2.0 iets voor je zeker als het dan vanaf paneel en powerwall tot auto DC kan blijven en AC omzetting alleen hoeft voor huis en teruglevering. Dat is nu bron van veel verliezen.
 
Excuseer mijn subsidies? Dank zij het prosumententarief is dat negatief in plaats van positief. Het is mijn schuld niet dat er subsidies waren, dat is uitgevonden door iemand die geen flauw benul had van de gevolgen (gebrek aan zakrekenmachine).
Vergeet niet dat die zonnepanelen in 2012 een dure aangelegenheid waren en het voorstel was interessant in die tijd. Maar zoals zoveel maatregelen veranderen ze de spelregels terwijl je aan het spelen bent.

O, dus dat komt buiten Nederland ook voor? :p
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Eneco bouwt een netwerk van 400 Powerwalls om pieken en dalen in het stroomnet op te kunnen vangen.
Naast korting op de aanschaf krijg je 450 euro per jaar retour indien je 30% van de capaciteit van je Powerwall beschikbaar stelt.
Netwerk van thuisbatterijen vormt duurzame back-up voor landelijk stroomnet
Eneco CrowdNett

Als ik het goed hebt betaald Eneco dus 400*450€ = 180.000 euro per jaar voor 400*6.4kwh*30% = 768kwh gedistiubueerde storage. Zeg maar het dagelijks gebruik van zo'n 80 a 90 huishoudens. Zo'n 2000 a 2250 euro per huishouden.
Voorfinanciering door 400 powerwall eigenaren scheelt hun dus 900.000€ anders zelf te investeren of te lenen.
 
Als ik het goed hebt betaald Eneco dus 400*450€ = 180.000 euro per jaar voor 400*6.4kwh*30% = 768kwh gedistiubueerde storage. Zeg maar het dagelijks gebruik van zo'n 80 a 90 huishoudens. Zo'n 2000 a 2250 euro per huishouden.
Voorfinanciering door 400 powerwall eigenaren scheelt hun dus 900.000€ anders zelf te investeren of te lenen.
Vind het eigenlijk wel een interessant initiatief. Wat is de catch? Dat je minimaal een 5 jaar contract moet afsluiten?
 
Vind het eigenlijk wel een interessant initiatief. Wat is de catch? Dat je minimaal een 5 jaar contract moet afsluiten?

Ik ben nog even op zoek naar het voordeel voor mij. Met mijn panelen wek ik op zich redelijk wat op, maar de auto slurpt meer, dus ik ben netto een gebruiker.Zolang saldering nog kan heb ik niet super veel aan buffering.

Toch maar een offerte aangevraagd, eens kijken wat er in de echte kleine lettertjes staat, want de voorwaarden en actievoorwaarden vallen mee. Een vraag die ik nog heb is wat gaan de energietarieven zijn die ze gedurende die vijf jaar in rekening brengen.
 
Dit initatief steunt dus mijn stelling dat we voor wijkopslag geen nieuwe locaties moeten bouwen/verzinnen. Gewoon bij de mensen thuis en degenen die geen willen/kunnen kopen kunnen alsnog ruimte ter beschikking stellen.
 
Ik heb het idee van de warmtepomp voorlopig afgeschreven voor onze matig isoleerbare jaren 20 woning met houten vloeren zonder vloerverwarming. Mooi passende LT radiatoren heb ik niet gevonden en zouden sowieso het project te duur en onrendabel maken.

Zodoende denk ik toch weer aan zonnepanelen. Die zou ik vanwege het aanzicht en de ligging niet aan de voorzijde (NW) maar alleen achter plaatsen (ZO dus). Daar heb ik een dakopbouw, plat vlak dus, van 600 x 370 ongeveer, tot bijna aan de nok.

Waar ik nu aan denk Is dat het rendement zou kunnen worden verhoogd als ik de panelen op een kantelbaar rack zou kunnen plaatsen, zodat ze in de loop van de dag richting NW zouden kunnen draaien. Ik maak de dingen graag moeilijk weet u.

Ik zoiets nog niet gevonden. Iemand een tip?
 
Binnenkort gaan de laatste panelen erop zodat de we een 0€ rekening overhouden aan het eind van het jaar. Heb ook gedacht om iets van het systeem te maken om meer rendement eruit te halen. Maar heb er van afgezien. De kosten zijn dermate hoog dat het in mijn geval goedkoper was om er een paar extra panelen aan te schaffen. De extra investering waren dus duurder dan extra rendement wat je eruit zou halen.
 
Ik heb het idee van de warmtepomp voorlopig afgeschreven voor onze matig isoleerbare jaren 20 woning met houten vloeren zonder vloerverwarming. Mooi passende LT radiatoren heb ik niet gevonden en zouden sowieso het project te duur en onrendabel maken.

We zitten met hetzelfde probleem. Alleen geen mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen (op eigen dak).
Ik ben daarom op zoek naar mensen die ervaring hebben met bioclina/capillaire matten in het plafond (wanden vind ik onpraktisch) in een oude niet optimaal geïsoleerde woning. Iemand hier?
 
Interessant Merijn. Ben benieuwd of je een beeld hebt van de kosten.

Nu nog geen beeld van de kosten. Maar het voordeel dat we hebben is dat we geen bestaande cv-installatie hoeven te verwijderen / af te schrijven (nu gaskachels) en dat alles nog gerenoveerd moet worden. De plafonds en wanden moeten sowieso nog geïsoleerd en opnieuw gestuct worden. De kostenvergelijking die we maken is dus tussen het installeren van een conventionele cv-installatie plus het isoleren en stucen van wanden en plafonds, of het installeren van een warmtepomp en het verwerken van capillaire matten.
Overigens maak ik me niet zo'n zorgen over de extra kosten of langere terugverdientijd, maar wel over de haalbaarheid en het comfort. Een hoop geld uitgeven en uiteindelijk met een in de winter niet goed te verwarmen huis zitten, lijkt me geen leuk scenario. :eek:
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Nu nog geen beeld van de kosten. Maar het voordeel dat we hebben is dat we geen bestaande cv-installatie hoeven te verwijderen / af te schrijven (nu gaskachels) en dat alles nog gerenoveerd moet worden. De plafonds en wanden moeten sowieso nog geïsoleerd en opnieuw gestuct worden. De kostenvergelijking die we maken is dus tussen het installeren van een conventionele cv-installatie plus het isoleren en stucen van wanden en plafonds, of het installeren van een warmtepomp en het verwerken van capillaire matten.
Overigens maak ik me niet zo'n zorgen over de extra kosten of langere terugverdientijd, maar wel over de haalbaarheid en het comfort. Een hoop geld uitgeven en uiteindelijk met een in de winter niet goed te verwarmen huis zitten, lijkt me geen leuk scenario. :eek:
Mogelijk een combinatie van een warmtepomp en gas CV installatie. Je profiteert dan een heel groot deel van het jaar van het hoge rendement van de warmtepomp. Kan de warmtepomp het in de koude periode niet aan, door teveel verliezen door de matige isolatie, dan springt de gas CV bij.