Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
@Energie Gratiz : is afhankelijk van dag/nacht verbruik. Zeker voor de grotere verbruikers.

zie ook https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1712951/ voor 20.000kwh, dat is mijn situatie.
Met 5.000 kWh dag en 15.000kWh nacht kom ik op 4.500€ voor de goedkoopste aanbieder.


In België hebben we gelukkig een eenvoudige tool om de verschillende stroomleveranciers te vergelijken.
(let wel : leveranciers ! aan de netbeheerder hang je vast)

VREG V-test

Daar kan je simulaties doen.
Vul even postcode 2280 in ;-)
 
dat is de Nederlandse situatie.
In België moeten er nog vele politieke postjes gezocht worden voor derderangspolitiekers; en om de kas van de politieke partijen te spijzen.
En daar zijn de netbeheerders een dankbare bron voor !

En bij ons zijn de netkosten wél prorata het verbruik.
Dus ja, ik betaal mij blauw aan netkosten.

Voilà, dat is een belangrijk element dat meespeelt in mijn overweging: liever betalen voor een micro-wkk dan voor zitpenningen van politici met een mandaat bij de netbeheerder. Dat brengt niks bij. Mijn CO2 uitstoot zal inderdaad stijgen t.o.v. vroeger en als alles goed loopt zal ik uiteindelijk minder betalen, net zoals zij die pv panelen plaatsten. Ik zal echter het net veel minder belasten dan pv-eigenaars want ik produceer continu en vang zo zelfs mee de productieschommelingen op. Last but not least, in tegenstelling tot heel wat pv-eigenaars "verkwist" ik veel minder energie want mijn huis is supergeisoleerd, en zo komen we weer tot het cliché dat de schoonste kWh de niet verbruikte kWh is :-D.

Dat doet me er aan denken: was het niet zo dat om te kunnen genieten van groenestroomcertificaten voor zonnepanelen dat je moest aantonen dat je minstens dakisolatie hebt? Waarom ken ik dan mensen met pv panelen op een dak zonder (!!!) dakisolatie en een oude stookolieketel in de kelder? Zo'n toestanden sterken mij in mijn overtuiging dat ik van dat net weg moet, al is het maar om een statement te maken.
 
Voilà, dat is een belangrijk element dat meespeelt in mijn overweging: liever betalen voor een micro-wkk dan voor zitpenningen van politici met een mandaat bij de netbeheerder. Dat brengt niks bij. Mijn CO2 uitstoot zal inderdaad stijgen t.o.v. vroeger en als alles goed loopt zal ik uiteindelijk minder betalen, net zoals zij die pv panelen plaatsten. Ik zal echter het net veel minder belasten dan pv-eigenaars want ik produceer continu en vang zo zelfs mee de productieschommelingen op. Last but not least, in tegenstelling tot heel wat pv-eigenaars "verkwist" ik veel minder energie want mijn huis is supergeisoleerd, en zo komen we weer tot het cliché dat de schoonste kWh de niet verbruikte kWh is :-D.
Vooral ook omdat je die niet verbruikte kWh ook niet hoeft af te rekenen, proef ik zo...;) (Niks mis mee hoor)

Dat doet me er aan denken: was het niet zo dat om te kunnen genieten van groenestroomcertificaten voor zonnepanelen dat je moest aantonen dat je minstens dakisolatie hebt? Waarom ken ik dan mensen met pv panelen op een dak zonder (!!!) dakisolatie en een oude stookolieketel in de kelder? Zo'n toestanden sterken mij in mijn overtuiging dat ik van dat net weg moet, al is het maar om een statement te maken.
Ok maar je hebt het net wel nodig om terug te leveren en voor piekvermogen.

Ik vind het wel jammer dat je ervoor kiest om je eerder genoemde doel om groener te zijn opzij zet en je behaalde resultaat op dat gebied deels teniet doet door voor lange tijd weer grijze stroom te gaan maken. En dat eigenlijk vanuit een afgunst (zo te lezen) ten opzichte van zonnepaneelbezitters en onvrede over distributiekosten. Terwijl je waarschijnlijk al veel minder energie gebruikt en betaalt dan een ICE bezitter met een slecht geïsoleerd huis...
Je laat dan door negatieve gevoelens leiden in plaats van door positieve...
(Tot zover het paternalistische opgewezen vingertje, wat doe ik dat graag en wat heb ik er een hekel aan als anderen dat bij mij doen :confused::):D;))
 
Vooral ook omdat je die niet verbruikte kWh ook niet hoeft af te rekenen, proef ik zo...;) (Niks mis mee hoor)


Ok maar je hebt het net wel nodig om terug te leveren en voor piekvermogen.

Nu nog wel, maar icm een home battery niet meer, daar wil ik naartoe.

Ik vind het wel jammer dat je ervoor kiest om je eerder genoemde doel om groener te zijn opzij zet en je behaalde resultaat op dat gebied deels teniet doet door voor lange tijd weer grijze stroom te gaan maken. En dat eigenlijk vanuit een afgunst (zo te lezen) ten opzichte van zonnepaneelbezitters en onvrede over distributiekosten. Terwijl je waarschijnlijk al veel minder energie gebruikt en betaalt dan een ICE bezitter met een slecht geïsoleerd huis...
Je laat dan door negatieve gevoelens leiden in plaats van door positieve...
(Tot zover het paternalistische opgewezen vingertje, wat doe ik dat graag en wat heb ik er een hekel aan als anderen dat bij mij doen :confused::):D;))

Weet je, het is verre van zeker dat ik hiermee doorga, want van die aardgasaansluiting wil ik eigenlijk ook af :) Het gaat me meer om brainstorming dan om echte plannen.
Om je veronderstelling over minder betalen in vgl met "verkwisters" te beantwoorden: helaas betaal ik veel meer doordat de WP stroom vreet (huis van 350m2) en de Tesla ook (50.000km/j). De superisolatie compenseert veel maar daar betaal ik nog 15 jaar voor af aan de bank . De valsspelers zonder isolatie betalen geen netvergoeding (meter draait achteruit en panelen dekken hun jaarverbruik), geen groene? stroom uit windmolens of wat dan ook (panelen dekken eigen verbruik), krijgen certificaten per opgewekte kWh die ze overdag als ze niet thuis zijn het net opjagen (het net waarvoor ze nul euro betalen want afhankelijk van netto nulverbruik op kWh teller) en die er 's avonds als er geen zon is kwistig weer afhalen (want de rekening is toch nul) en die komt van een STEG of Pelletcentrale waaraan ze niet eens meebetalen (want hun teller staat op nul). Uit de schoorsteen komt intussen mazoutrook, aangekocht met de opbrengst van de groenestroomcertificaten.
Het is niet zozeer afgunst dus, eerder erg milieubewust en verantwoordelijk om te trachten daar niet langer aan mee te werken :-D.
 
Weet je, het is verre van zeker dat ik hiermee doorga, want van die aardgasaansluiting wil ik eigenlijk ook af :) Het gaat me meer om brainstorming dan om echte plannen.
Om je veronderstelling over minder betalen in vgl met "verkwisters" te beantwoorden: helaas betaal ik veel meer doordat de WP stroom vreet (huis van 350m2) en de Tesla ook (50.000km/j). De superisolatie compenseert veel maar daar betaal ik nog 15 jaar voor af aan de bank . De valsspelers zonder isolatie betalen geen netvergoeding (meter draait achteruit en panelen dekken hun jaarverbruik), geen groene? stroom uit windmolens of wat dan ook (panelen dekken eigen verbruik), krijgen certificaten per opgewekte kWh die ze overdag als ze niet thuis zijn het net opjagen (het net waarvoor ze nul euro betalen want afhankelijk van netto nulverbruik op kWh teller) en die er 's avonds als er geen zon is kwistig weer afhalen (want de rekening is toch nul) en die komt van een STEG of Pelletcentrale waaraan ze niet eens meebetalen (want hun teller staat op nul). Uit de schoorsteen komt intussen mazoutrook, aangekocht met de opbrengst van de groenestroomcertificaten.
Het is niet zozeer afgunst dus, eerder erg milieubewust en verantwoordelijk om te trachten daar niet langer aan mee te werken :-D.
Bedankt voor de nuancering. Blij dat je geen aanstoot neemt aan mijn woorden, je frustratie wordt me steeds duidelijker.
Het wordt tijd dat teruglevering aan het net niet meer vanzelfsprekend wordt. Laat die subsidie in plaats daarvan maar aan opslag uitgegeven worden, dat zorgt voor een veel duurzamer net. Het zou me niet verbazen dat het daar binnenkort van gaat komen zodra opslag betaalbaar(der) wordt.
 
Dat doet me er aan denken: was het niet zo dat om te kunnen genieten van groenestroomcertificaten voor zonnepanelen dat je moest aantonen dat je minstens dakisolatie hebt? Waarom ken ik dan mensen met pv panelen op een dak zonder (!!!) dakisolatie en een oude stookolieketel in de kelder?
Die dakisolatie is pas in voege gekomen rond 2010. Terwijl de eerste 450€-GSC's dateren van 2006...
 
Het wordt tijd dat teruglevering aan het net niet meer vanzelfsprekend wordt. Laat die subsidie in plaats daarvan maar aan opslag uitgegeven worden, dat zorgt voor een veel duurzamer net. Het zou me niet verbazen dat het daar binnenkort van gaat komen zodra opslag betaalbaar(der) wordt.
De tijd van "gratis" terugleveren is eindig. Want zoals je zelf zegt gaat men meer en meer naar opslag.
En ik verwacht dat de volgende Vlaamse legislatuur er wel een beslissing wordt genomen omtrent de slimme meters (verplichten voor iedereen). Tenzij Tommelein nu al 5 minuten politieke moed bijeen kan schrapen.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Die dakisolatie is pas in voege gekomen rond 2010. Terwijl de eerste 450€-GSC's dateren van 2006...
Helaas heb ik het wel degelijk over installaties uit het tijdperk 2010-2012, waar effectief geen dakisolatie aangebracht is en toch subsidies gegeven worden. De man die moest attesteren dat er effectief dakisolatie was die was wel bereid een oogje dicht te knijpen. Je kent dat wel, typisch Vlaams.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Tenzij Tommelein nu al 5 minuten politieke moed bijeen kan schrapen.
Ik betwijfel het. Ik ben ontgoocheld door een aantal uitspraken van Tommelein:
- dat EV (hij had het over full ev's, niet hybride) overganstechnologie is en op termijn waterstof het gaat halen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat Elon Musk gelijk heeft ('fool cells')
- dat zonnepanelen een 'no brainer' zijn financieel. Een quote van na de invoering van de netvergoeding. Terwijl mijn spreadsheet zegt dat (althans voor mijn situatie) zonnepanelen financieel niets opleveren, en in het best geval financieel neutraal zijn als je hoopt dat je nooit iets gaat moeten repareren er aan. Voor de invoering van de netvergoeding waren zonnepanelen zetten voor mijn situatie financieel positief (maar niet voldoende om tot de installatie àver te gaan)

Mij lijkt Tommelein volledig in de hoek van de grootindustrie te zitten, en ik heb geen hoop dat zijn beleid iets gaat doen dat puur op ecologische motieven gebaseerd is.

Idealiter zou de invoering van slimme meters in een forse variabiliteit aan kWh prijs (totale prijs inclusief allerhande taksen etc, niet gewoon de energiekost) moeten resulteren, waar EV rijders dan als on demand users profijt kunnen uit halen. Maar ik vrees er voor dat het niet dat zal worden.
 
Misschien naief, maar zouden we niet beter trachten ons te verenigen aan de "demand" zijde van de keten en dan samen met hogere politieke overheden (Europa) trachten iets uit te werken? Uiteindelijk is de energiemarkt Europees en ik kan me voorstellen dat een "onnozel" distributienetbeheerderke (sorry voor de woordkeuze) zoals Infrax toch zal moeten plooien als ze te veel een rem worden op vooruitgang, gelijk wat de lokale politici of zelfs een Vlaamse politicus daar van vindt. Als de "demand" zijde zich verenigt en het initiatief neemt dan moeten zij wel volgen. In dat verband vind ik het wel interessant wat de SEDC doet, ik volg hen al een tijdje van kortbij :)

Smart Energy Demand – Events
 
Tesla Hacker Jason Hughes Reveals His Impressive Solar/Battery Home

En (sorry dat ik de discussie weer heropen) kijk maar eens op wk057.solar en 03/09/2016 meer in het bijzonder. Daar zie je zeer duidelijk het voordeel van het verschillend oriënteren van je PV-panelen.
Bedoel je 9 maart of 3 september?
Ik zie op 9 maart dat het ground array een uurtje eerder begint te leveren en het andere array een uurtje langer doorgaat, maar in beide gevallen leveren ze gedurende dat uurtje nog geen 10% van de maximale output van die dag, nl. gemiddeld zo'n 4kW (op een 44kW array). Misschien kijk ik naar de verkeerde data?

Het lijkt me dat het ground array optima(a)l(er) staat uitgelijnd, terwijl het andere array pas later inkomt maar wel langer doorgaat, alleen dan zijn z'n batterijen vol en heeft hij die energie nauwelijks nodig (rood in de tabel). Het roof array levert ook relatief veel minder energie dan het ground array, dat al veel eerder en langer in de buurt van zijn max. zit.
Daarbij wel de kanttekening dat Jason dichter bij de evenaar zit, en dat het voor hem met dikke batterij erbij de uitlijning van de arrays niet veel uitmaakt.

Terugrekenend naar een gewoon huis tuin en keuken 3kW array ga je dus gedurende op een zonnige dag een uur gemiddeld 300W minder uit het net opnemen aan het eind van de middag bij een O-W opstelling, terwijl je zeker 10 tot 25% van je dagopbrengst inlevert ten opzichte van zuid... Kun je beter een klein accuutje bij zetten voor die 2x 300Wh... ;)

Uiteraard is een O-W opstelling wel beter op een plat dak waar je geen schans op kwijt kunt, gewoon omdat je dan veel meer panelen kwijt kunt dan in zuidrichting met tussenruimte. In dat geval ben ik het met je eens. Maar o-w ipv zuid bij gelijkblijvend aantal panelen, nee dat lijkt me minder nuttig.
 
Groene energie is weeral een bron van belastingen geworden waar ik al voor vreesde.
Zoals de vrijstelling van verkeersbelastingen voor elektrische wagens tot 2020 en wat daarna volgens KW?.
Prosumententarief nog zoiets, ik verbruik op een jaar 190 euro elektriciteit en moet 850 euro tax betalen incl turtletaks.
Een normale situatie kan je dat niet noemen. :confused:
 
Groene energie is weeral een bron van belastingen geworden waar ik al voor vreesde.
Zoals de vrijstelling van verkeersbelastingen voor elektrische wagens tot 2020 en wat daarna volgens KW?.
Prosumententarief nog zoiets, ik verbruik op een jaar 190 euro elektriciteit en moet 850 euro tax betalen incl turtletaks.
Een normale situatie kan je dat niet noemen. :confused:
Natuurlijk gaan we vanaf 2021 terug wegentaks betalen. De wegen moeten toch onderhouden worden? Al zal dat waarschijnlijk wel onder de vorm van een kilometertaks zijn. We kunnen alleen maar hopen dat er een fikse correctie komt voor EV's, maar dan nog zal die correctie tegen vb. 2030 weggewerkt worden.
Trouwens, je gebruikt het elektriciteitsnet dubbel, dan is het ook logisch dat hier een kost tegenover staat. Ik die in mijn eerste 12 jaren sinds het verlaten van de schoolbanken nog geen geschikte situatie had om PV-panelen te plaatsen moet nu wel meebetalen aan uw subsidie.
En ja, ook al ga je volledig off-grid, dan nog moeten de gemeenten inkomsten halen voor allerlei werkingskosten (daar waar ze een deel hiervan nu uit het dividend van Eandis/Infrax halen).

Kortom,
1) Zoals Edison tegen een VS-president ooit zei: "gelijk wat ik uitvind, U zal altijd een manier vinden om het te belasten".
2) Stof genoeg tot discussie die we allicht hier niet op het forum uitgeklaard krijgen, maar wat wel zeker is, is dat het huidige systeem grondig zal veranderen. (vandaar ook mijn topic omtrent het aangekondigde capaciteitstarief)
 
Natuurlijk gaan we vanaf 2021 terug wegentaks betalen. De wegen moeten toch onderhouden worden? Al zal dat waarschijnlijk wel onder de vorm van een kilometertaks zijn. We kunnen alleen maar hopen dat er een fikse correctie komt voor EV's, maar dan nog zal die correctie tegen vb. 2030 weggewerkt worden.
Trouwens, je gebruikt het elektriciteitsnet dubbel, dan is het ook logisch dat hier een kost tegenover staat. Ik die in mijn eerste 12 jaren sinds het verlaten van de schoolbanken nog geen geschikte situatie had om PV-panelen te plaatsen moet nu wel meebetalen aan uw subsidie.
En ja, ook al ga je volledig off-grid, dan nog moeten de gemeenten inkomsten halen voor allerlei werkingskosten (daar waar ze een deel hiervan nu uit het dividend van Eandis/Infrax halen).

Kortom,
1) Zoals Edison tegen een VS-president ooit zei: "gelijk wat ik uitvind, U zal altijd een manier vinden om het te belasten".
2) Stof genoeg tot discussie die we allicht hier niet op het forum uitgeklaard krijgen, maar wat wel zeker is, is dat het huidige systeem grondig zal veranderen. (vandaar ook mijn topic omtrent het aangekondigde capaciteitstarief)


Excuseer mijn subsidies? Dank zij het prosumententarief is dat negatief in plaats van positief. Het is mijn schuld niet dat er subsidies waren, dat is uitgevonden door iemand die geen flauw benul had van de gevolgen (gebrek aan zakrekenmachine).
Vergeet niet dat die zonnepanelen in 2012 een dure aangelegenheid waren en het voorstel was interessant in die tijd. Maar zoals zoveel maatregelen veranderen ze de spelregels terwijl je aan het spelen bent.