Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ze precies zoals jij ze hier beschrijft. Zoek even op bioclina in dit draadje dan vind je mijn eerdere posts wel terug erover.

Ik ben er zeer content mee, het levert enorm comfortabele warmte (of koeling) op. Het plafond straalt de vloer, tafel, stoelen, bank aan en warmt die op, waardoor de temperatuur over de hele ruimte erg gelijkmatig is (dus absoluut geen koude voeten en/of warm hoofd). Je merkt er eigenlijk niks van dat het systeem werkt, het is gewoon heel erg behaaglijk in huis.
Ik heb met dit systeem altijd het gevoel dat het buiten lekker warm is, ongeacht het weer. Blijkbaar zoek je onwillekeurig naar een warmtebron...

Daarnaast ook geen last van tocht of luchtcirculatie. Ik heb nog wel wat koudeval in de erkers (waar vroeger dikke radiatoren onder de ramen stonden) maar zodra je uit de erker stapt is dat helemaal weg, ook geen tocht over de vloer dus daardoor. Wanneer het systeem uit is voel ik die koudeval wel in de kamer (bijv. enkele uren nadat het systeem overgeschakeld is op nachtstand).

Boven in de slaapkamers heb ik nog van dat mooi wemelende enkel glas en flink kierende oude stolpramen. Ook daar geen enkele moeite met warmstoken. We hebben de elektrische deken niet meer gebruikt sinds we dit systeem hebben.

Ik heb een 8kW warmtepomp van daikin met daarop geplakt een kleine intergas gasketel (het systeem heet Daikin Altherma hybride). De gasketel komt ergens net boven het vriespunt erbij, en bij lager dan -5 is alleen de gasketel nog in bedrijf.
Aanvoer temperatuur uit de ketel/wp het systeem in ligt weersafhankelijk tussen de 30°C (bij 15°C buitentemperatuur) en de 48°C (bij -10°C) in mijn geval. Retour is een 3 tot 5 graden lager.

Gasketels kunnen prima lage temperaturen leveren, dan werken ze juist efficienter (door gebruik te maken van condensatie van de uitlaatgassen). Als je in huis nog circuits hebt die hogere temperaturen nodig hebben dan moet er een thermostaatkraan tussen zoals bij vloerverwarming. Verder kunnen die matten makkelijk tot 80 graden, maar de levensduur gaat dan wel iets achteruit (van 70 naar 50 jaar of zoiets). Of je plafond het fijn vindt is een ander verhaal :-D
Maar sowieso ga je dat niet nodig hebben, Het afgifteoppervlak is groot, en de bioclina ligt heel dicht onder het oppervlak, dus nauwelijks thermische weerstand.

Puntje van aandacht: bioclina is van polypropyleen buizen gemaakt, die zuurstofdoorlatend zijn. Oftewel alle leidingen die in direct contact staan met het water dat door de bioclina stroomt moeten tegen zuurstofhoudend water kunnen (dus kunststof of edelmetaal zoals koper, messing etc). Dit was voor mij van invloed op de keuze van de warmtebron, want niet alle modellen hebben koperen warmtewisselaars en gecoate of bronzen waterpompen.
Het is ook op te lossen door een warmtewisselaar in het systeem op te nemen die het bioclina circuit van de warmtebron scheidt, maar dit kost wel een paar procent rendement.

Kosten hangen erg af van je situatie natuurlijk maar reken op een 60 a 70 euro per vierkante meter plafondoppervlakte aan materiaal, alles meegerekend (thermostaten in iedere ruimte, verdelers, pijpelarij etc), exclusief installatie, stucwerk en exclusief de warmtepomp of warmtebron.
Installatie is simpel en komt niet nauw doordat de kunstof buizen behoorlijk flexibel zijn, lekkages zijn super-eenvoudig te repareren.
Verder heb ik nog een specialist ingehuurd die een uitgebreide warmteberekening voor het huis heeft gedaan, en die alle benodigde afmetingen en groepering van de matten heeft doorgerekend.
In mijn geval kom ik met alle wijzigingen die ik gedaan heb (gevelisolatie, kruipruimte isolatie, bioclina en wp) op een terugverdientijd van zo'n 10 tot 12 jaar.
Ik heb verder geen enkele moeite gedaan om de kosten te drukken, omdat ik erg krap in de tijd zat om alle werkzaamheden gepland en gedaan te krijgen.

Je (of andere geïnteresseerden) zijn van harte welkom om een keertje te komen kijken/voelen, liefst op een koude gure dag, of een hete warme dag natuurlijk :) (ik kan je al wel verklappen hoe het voelt: het voelt niet anders dan op een warme herfst of lentedag waarop de verwarming nauwelijks hoeft te werken).

Ik zal even wat fotootjes van de installatie opzoeken en hier eens posten.

Heel erg bedankt! Precies het soort info/ervaring dat ik zocht!
Wellicht dat ik nog een keer contact opneem om van je aanbod gebruik te maken om langs te komen (als onze plannen concreter worden).
 
Ik realiseer me dat het capillaire systeem geen hoge temperaturen aankan. Maar als je een slecht geïsoleerd huis hebt is de wens om uitsluitend dit systeem te gaan gebruiken m.i. onrealistisch. In oudere woningen vind ik de daar vaak aanwezige vintage verwarmingsradiatoren vaak heel fraaie ornamenten. Warmtepompen vragen sowieso een goed geïsoleerd huis. Is goede isolatie niet mogelijk dan is een hybride systeem inderdaad alleen mogelijk als je naast vloerverwarming of lage temperatuur radiatoren een beperkt aantal gewone radiatoren accepteert.
Uhm hier geen radiatoren in dit oude eind jaren 20 huis hoor, alles eruit laten halen. Wel spouwmuurisolatie maar niet gek veel want maar 5cm spouw, en tonzon folie in de kruipruimte onder de houten vloer. Beneden enkel glas met voorzetramen, boven enkel glas. Alleen beneden wat kierdichting bij buitendeuren en ramen (gewoon van die plakstrips).
Boven geen kierdichting (ik kies voor natuurlijke ventilatie in de slaapvertrekken). Ramen (origineel grenen van 90 jaar oud) kan ik een millimeter of 3 in de sponning op en neer bewegen zonder ze te openen.
Ook in de koudste week van de vorige winter geen enkele moeite gehad om het warm te krijgen. Ok het was ook niet de koudste winter.
Daarbij hadden we ook nog geen verwarming in de badkamer en keuken want moeten nog verbouwd worden, dus gewoon deuren open zeg maar. In de badkamer was het 1 a 2 graden lager dan in de hal (waar het 20 graden was). Dus die werd puur op het plafonnetje van de overloop meeverwarmd...
 
@basvk Nog een paar vragen die bij me opkomen:
- Waarom gekozen voor een hybride systeem en niet voor een warmtepomp met booster (zoals eerder als optie genoemd werd)?
- Hoeveel ruimte neemt alles in? Ik houd van machinekamers, maar de ruimte die we hebben is wel beperkt...
- Begrijp ik uit je verhaal goed dat overal matten in het plafond zitten (dus alle etages en ook gangen etc.)?
- Heb je nog speciale maatregelen getroffen voor condensvorming bij het koelen in de zomer?
 
Ik krijg spontaan zin om een huis te verbouwen. Desnoods een willekeurig huis :)
Hoe dik zijn die matten in de muur en plafond @basvk ?
Als je een keer een open huis organiseert hou ik me aanbevolen.
De matten zelf zijn iets van 4 millimeter dik als ik me goed herinner, en de aanvoerleidingen 20mm doorsnede. Die moet je dus langs de randen in het plafond of de muur wegwerken, of zoals ik heb gedaan achter holle hoeken of ornamenten.
Er gaat ongeveer een liter water per vierkante meter in de mat, dus het weegt erg weinig. Door de kleine hoeveelheid water warmt het ook snel op als je het systeem aanzet.
Er is ongeveer een 12 tot 15mm dikke stuclaag gesmeerd (inclusief de matten erin, het plafond was niet helemaal vlak anders was er minder in gegaan). Dat heeft ook als voordeel dat er minder snel scheuren ontstaan dan bij de gebruikelijke 3 a 5 mm die men over gipsplaten heensmeert.

Mocht je een keertje in de buurt van Eindhoven zijn, dan laat maar weten (dat geldt voor Merijn natuurlijk ook :))
 
@basvk Nog een paar vragen die bij me opkomen:
- Waarom gekozen voor een hybride systeem en niet voor een warmtepomp met booster (zoals eerder als optie genoemd werd)?
Om de volgende redenen:
- ik had heel weinig tijd om te kiezen, dus was eigenlijk genoodzaakt mee te gaan in wat mijn leveranciers me aanboden.
- ik wilde van de leverancier garantie hebben dat het systeem geen last zou hebben van zuurstofhoudend water, zonder een warmtewisselaar te moeten monteren
- ik was onzeker over de benodigde capaciteit
- ik wilde niet teveel ruimte opofferen aan het systeem
- budget
Met de kennis van nu zou ik een grotere 3fase warmtepomp gekozen hebben (zeker met de huidige subsidies) en het tapwater ook met de wp en een groot buffervat (plus eventueel een zonneboiler) gedaan hebben, en had ik met het budget wat geschoven.
- Hoeveel ruimte neemt alles in? Ik houd van machinekamers, maar de ruimte die we hebben is wel beperkt...
Je hebt ergens ruimte nodig voor de verdelers, bij mij zitten die in een inbouwkast op de middenverdieping, en nemen ongeveer 15cm diepte van de achterwand van die kast in beslag. Ze kunnen ook op zolder of waar dan ook geplaatst worden, alleen al je leidingen moeten er heen dus je moet daar een beetje slim in zijn. Breedte van een verdeler is circa 50cm.
De hybride unit is net zo breed en hoog als een standaard CV ketel, maar komt een cm of 15 meer van de muur vandaan omdat er nog de binnenunit van de warmtepomp achter zit. Verder nog de open verdeler, bypass en circulatiepomp. Meer dan wat je op de foto's ziet is het niet voor binnen. Verder natuurlijk wel een buitenunit, die neemt wel minimaal 90x60x40cm (BxHxD) ruimte in beslag, waarbij je rekening moet houden met wat ruimte voor luchtcirculatie eromheen.
Ga je met buffervaten en een grotere wp aan de slag, ja dan wordt het al snel groot.
Verder win je natuurlijk ruimte doordat je de radiatoren weg kan halen.
- Begrijp ik uit je verhaal goed dat overal matten in het plafond zitten (dus alle etages en ook gangen etc.)?
Bij mij wel, behalve op zolder, die verwarm ik nu nog niet (ik heb er wel rekening mee gehouden). De zolder en het dak zijn ongeisoleerd dus daar is het niet echt heel warm als het buiten hard vriest (circa 16 graden). De vloer van de zolder krijgt natuurlijk wel wat warmte van de plafondverwarming mee.
De keuken en badkamers hebben nog geen verwarming totdat de verbouwing daarvan af is. We hebben daar vorige winter desondanks nauwelijks last van koude gehad.
- Heb je nog speciale maatregelen getroffen voor condensvorming bij het koelen in de zomer?
Dat is niet zo'n probleem, omdat de systeemtemperatuur niet onder de 17 graden komt (de plafonds zijn dan 20 graden, het is dan 23 graden in huis en 34 graden buiten).
De thermostaten berekenen wanneer er condensvorming zou optreden en dimmen dan de koeling. Ik heb enkele aanvoerpijpen nog niet geïsoleerd, en tijdens de echt heel vochtige hete dagen aan het eind van zo'n hete periode druppelde daar het condenswater vanaf. Afgezien van die dagen zag je wel een laag condens op die aanvoerpijpen maar geen druppelvorming.
Op de plafonds zelf geen enkele vorm van condens gezien.
Met een beetje buisisolatie is de condens op die aanvoerpijpen ook zo opgelost dus dat ga ik binnenkort doen.
 
Zou dit wat zijn:
Inkoopactie SpeedComfort - Qurrent
Is het principe van een lage temperatuur radiator, maar die zal wel een groter oppervlak hebben waarlangs de lucht stroomt.
Maar dit kan werken lijkt me.
Het helpt maar een beetje doordat de temperatuur van het water iets lager kan worden ingesteld. De luchtstroom wordt iets groter, maar het oppervlak blijft even klein. Een echte lage temperatuur radiator heeft zeer veel fijne lamellen. Dat laatste is belangrijker.
De claim als zou je tot 30% besparen is naar mijn mening onzin. Als de opbrengst van een radiator toeneemt doordat de luchtstroom wordt verhoogd, verbruikt die radiator ook meer. Er is in een ruimte simpelweg een hoeveelheid energie nodig om deze te verwarmen, daar kun je niet opeens 30% op besparen.
 
  • Like
Reactions: Refie
Zou dit wat zijn:
Inkoopactie SpeedComfort - Qurrent
Is het principe van een lage temperatuur radiator, maar die zal wel een groter oppervlak hebben waarlangs de lucht stroomt.
Maar dit kan werken lijkt me.
Dit vergroot inderdaad kunstmatig het afgifteoppervlak van de radiator, dus het is alsof je een grotere radiator monteert. Dan kun je volstaan met een lagere watertemperatuur om dezelfde hoeveelheid energie de kamer in te krijgen, met als gevolg dat je gasketel efficiënter kan verwarmen (beter gebruik van condensatie van uitlaatgassen) of je warmtepomp met een hogere COP kan verwarmen (doordat er een kleiner temperatuurverschil is tussen bron en water).

Dit alles vergezeld met de bekende mitsen en maren van een goed ingeregelde en bemeten installatie.
Nadeel van deze ventilatoren lijkt me dat je meer luchtcirculatie (stof en tocht) in een kamer veroorzaakt hiermee.
TOT 30% besparing... Dan moet je wel de meest verkeerd bemeten en ingeregelde installatie hebben om dat te behalen... Zal bij een normale installatie denk ik dichter bij de 5% zitten schat ik.
 
Het helpt maar een beetje doordat de temperatuur van het water iets lager kan worden ingesteld. De luchtstroom wordt iets groter, maar het oppervlak blijft even klein. Een echte lage temperatuur radiator heeft zeer veel fijne lamellen. Dat laatste is belangrijker.
De claim als zou je tot 30% besparen is naar mijn mening onzin. Als de opbrengst van een radiator toeneemt doordat de luchtstroom wordt verhoogd, verbruikt die radiator ook meer. Er is in een ruimte simpelweg een hoeveelheid energie nodig om deze te verwarmen, daar kun je niet opeens 30% op besparen.
Die 30% besparing zal 'm zitten in de verminderde verliezen tijdens de omzetting en het transport van de energie naar die kamer. In de kamer zelf zul je idd dezelfde hoeveelheid energie nodig hebben.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Ik heb het idee van de warmtepomp voorlopig afgeschreven voor onze matig isoleerbare jaren 20 woning met houten vloeren zonder vloerverwarming. Mooi passende LT radiatoren heb ik niet gevonden en zouden sowieso het project te duur en onrendabel maken.

Zodoende denk ik toch weer aan zonnepanelen. Die zou ik vanwege het aanzicht en de ligging niet aan de voorzijde (NW) maar alleen achter plaatsen (ZO dus). Daar heb ik een dakopbouw, plat vlak dus, van 600 x 370 ongeveer, tot bijna aan de nok.

Waar ik nu aan denk Is dat het rendement zou kunnen worden verhoogd als ik de panelen op een kantelbaar rack zou kunnen plaatsen, zodat ze in de loop van de dag richting NW zouden kunnen draaien. Ik maak de dingen graag moeilijk weet u.

Ik zoiets nog niet gevonden. Iemand een tip?


Is dit niks voor jou?
'Slimme bloem' volgt altijd de zon | HLN Kalmthout
zonnepanelen in de vorm van een bloem - Google zoeken
 

Tiens!? In de vorm van een bloem ja, maar dat bestaat toch al jaren? Zonnepanelen die de zon meevolgen, wordt suncatcher genoemd. Een paar klanten van mij hebben dit al jaren. Duur, maar werkt goed.

waar-moet-ik-op-letten-bij-zonnepanelen-op-de-grond-371-w800.jpg