Ter info, heb een uitnodiging te pakken om op 15/10 in het Vlaams Parlement mijn ideeën te verdedigen.![]()
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ter info, heb een uitnodiging te pakken om op 15/10 in het Vlaams Parlement mijn ideeën te verdedigen.![]()
Voor 15000 in de maand wil ik ook wel modereren
De voorzitter heeft behalve het modereren van het parlement geen enkele macht...
(en er hingen 2 linten en een verbodsbordje in de weg)
Energieopslag in flowbatterijen voor 5ct/kWh t.o. zo'n 40ct/kWh bij lithium-ion batterijen.
Op basis van waterstof en broom ipv waterstof en zuurstof geeft een rendement van 80% in plaats van het veelgenoemde lage rendement van 30-45% zoals bij de waterstof auto.
Iemand een professionele mening ?
Vers uit het lab: Energieopslag voor 5 cent per kilowattuur
Ondanks dat ik enorm hoop dat dergelijke oplossingen werkend op de markt komen, voor nu mijn gevoel:Energieopslag in flowbatterijen voor 5ct/kWh t.o. zo'n 40ct/kWh bij lithium-ion batterijen.
Op basis van waterstof en broom ipv waterstof en zuurstof geeft een rendement van 80% in plaats van het veelgenoemde lage rendement van 30-45% zoals bij de waterstof auto.
Iemand een professionele mening ?
Vers uit het lab: Energieopslag voor 5 cent per kilowattuur
Mijn professionele mening als ingenieur:Energieopslag in flowbatterijen voor 5ct/kWh t.o. zo'n 40ct/kWh bij lithium-ion batterijen.
Op basis van waterstof en broom ipv waterstof en zuurstof geeft een rendement van 80% in plaats van het veelgenoemde lage rendement van 30-45% zoals bij de waterstof auto.
Iemand een professionele mening ?
Vers uit het lab: Energieopslag voor 5 cent per kilowattuur
Ondanks dat ik enorm hoop dat dergelijke oplossingen werkend op de markt komen, voor nu mijn gevoel:
- nu gaat men een testopstelling op kleine schaal bouwen 1 kWh om in 2017 de producten aan de man te brengen. Onmogelijk. Voordat het wordt geaccepteerd dat er een waterstoftank en broomtank bij iemand thuis mag staan, ben je een flinke tijd verder (certificering etc). Het lijkt er op dat het mechanisme werkt (lab opstelling), dan tel maar snel 3 jaar voordat het op de markt is.
Ik geloof meer in verbeterde batterijen, denk aan grafeen als mogelijke toekomstige oplossing. Op hun manier blijf je met giftige stoffen werken en ik denk dat de meeste mensen dan de voorkeur geven aan kolencentrales. Ook omdat de meeste kolencentrales niet vlakbij woningen staan.
Inderdaad. Wel wazig artikel wat dat betreft. Men heeft het over concurrentie met thuisbatterijen zoals de Powerwall en chinese aftreksels. Zowieso is opslag bij bedrijven veel minder relevant. Immers, elektriciteit wordt daar juist met name ook gebruikt wanneer zonnepanelen deze juist ook opwekken. En systemen met een vermogen van 50 kW die worden gecombineerd in stacks tot 250 kWh is m.i. voor industriële schaal of productielocaties beperkt.Mijn professionele mening als ingenieur:
Wel een boel innovatieprijzen maar nog geen werkend prototype op realistische schaal?
Succes met de volgende financieringsronde en ik hoop de jullie de executie van dit plan in orde krijgen. Ik kijk over een jaar of 5 wel weer een keer opnieuw op de website.
Wat mij bevalt: ze mikken op grote industriele toepassingen bij netbeheerders en energieleveranciers, niet op prive of mkb.
Wat me niet bevalt: de reden dat ze op grote toepassingen mikken is omdat de stoffen die in het proces worden gebruikt zo gevaarlijk zijn.
Hierdoor hebben ze veel infrastructuur nodig om het proces te beheersen en te beveiligen.
Dat betekent dus dat de uitvoering van het verder simpele plan verre van simpel is. Dat maakt investeren erin moeilijk en onzeker.
Uit het artikel:
"Elestor mikt bovendien niet op de consumentenmarkt of op mobiele toepassingen. “Met alle veiligheidssystemen en andere randapparatuur loont het niet om slechts een paar kilowattuur op te slaan.” Kout richt zich op kantoren en productielocaties met een groter energieverbruik."
Zo te zien hoeven consumenten helemaal niet te kiezen of ze tanks met gevaarlijke stoffen in huis willen. Het is bedoeld voor de industrie, bedrijventerreinen etc.
Ik ben daar zelf altijd erg sceptisch in. Als bedrijven zoals Shell een snellere transitie willen naar duurzame energie, moeten ze zelf eerst eens transparant worden over hoe vervuilend hun productieproces nu daadwerkelijk is, zodat een betere well-to-wheel vergelijking kan worden gemaakt. En dan moeten ze duidelijk maken hoeveel belastingvoordelen en subsidies ze als zeer vervuilende industrie nu werkelijk krijgen, en hoeveel ze zelf investeren in duurzame energie.https://fd.nl/ondernemen/1172570/nederlands-energiebeleid-te-versnipperd
Hier word ik nou wel een beetje positief van: Nederlandse bedrijven waaronder Shell, willen een snellere transitie naar duurzame energie.
Als die omzetting naar waterstof een enorme reductie van CO2 uitstoot als gevolg heeft, dan ben ik voor...Ik ben daar zelf altijd erg sceptisch in. Als bedrijven zoals Shell een snellere transitie willen naar duurzame energie, moeten ze zelf eerst eens transparant worden over hoe vervuilend hun productieproces nu daadwerkelijk is, zodat een betere well-to-wheel vergelijking kan worden gemaakt. En dan moeten ze duidelijk maken hoeveel belastingvoordelen en subsidies ze als zeer vervuilende industrie nu werkelijk krijgen, en hoeveel ze zelf investeren in duurzame energie.
Tot op heden heb ik bij Shell het idee, dat het enige wat zij interessant vinden is om hun verkoop om te zetten naar waterstof.
Als die omzetting naar waterstof een enorme reductie van CO2 uitstoot als gevolg heeft, dan ben ik voor...
Natuurlijk, voor de automotive toepassing is het een inferieure oplossing. Er zijn echter genoeg andere processen die veel fossiele brandstoffen verbruiken waar nog geen adequate accu/renewables oplossingen voor zijn.Een snel rekensommetje met de volgende cijfers:
76 gram CO2 per liter waterstof (is schoonste inschatting volgens co2emissiefactoren.nl)
140 liter (ongeveer) waterstof nodig voor Mirai om 500 km te rijden (beetje zoeken levert ongeveer dit getal op)
12 gram CO2 per kWh windenergie
90 kWh voor 500 km
Geeft het volgende beeld:
Waterstof CO2 per km: 21
BEV CO2 per km: 2
Waterstof als tijdelijke overbrugging? Ok. Zonder grote efficientieslag zie ik er echter geen toekomst in.
Ik heb nu natuurlijk eenvoudig berekend wat het verschil in gebruik is. Laadverlies en energie voor het op druk brengen van waterstof heb ik niet meegenomen, maar productie, recycling, onderhoud en slijtage ook niet. Het gaat maar om het idee![]()
Natuurlijk, voor de automotive toepassing is het een inferieure oplossing. Er zijn echter genoeg andere processen die veel fossiele brandstoffen verbruiken waar nog geen adequate accu/renewables oplossingen voor zijn.