Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Vraag aan de experten hier. (Hoop dat ik het in de juiste thread plaats, wou geen apart draadje maken)

Onze woning is goed geïsoleerd en stookkosten zijn dus minimaal in de winter. Enige minpunt is dat onze woning snel opwarmt in de zomer en we de hitte dus bijna niet meer buiten krijgen:eek:.. Ik hoor bij vrienden met nieuwbouwwoningen dezelfde verhalen.

We hebben dus overal veel isolatie (vloer, muur, dak) en hoogrendementsglas HR++. Maar ik voel dus vooral door de ramen de hitte van de zon komen. We hebben 1,5 jaar geleden screens op de grote vensters laten plaatsen die gericht zijn naar het oosten en de meeste zon krijgen. Onze woning is een halfopen bebouwing met buren aan de zuidelijke zijde. Dus enkel in de voormiddag zon op de ramen in het oosten en dak+plat dak, namiddag zon op het westelijke deel en de ramen.

Hebben balans ventilatiesysteem D met warmtewisselaar en zomerstand staat aan. s'nachts neemt hij dus 100% buitenlucht om de binnenlucht te "koelen". -> geen zichtbaar resultaat, hoogstens 0,2°C op een hele nacht op hoogste ventilatie stand.

Dan vorig jaar ook nog een warmtewerende folie professioneel laten plaatsen op de ramen (welke geschikt is bij HR++) om de warmte tegen te houden. Spijtig genoeg heeft dit een (klein) spiegelend effect. Helpt wel, maar ook weer minimaal.

Als het nu 1 week warm is dan stijgt de binnentemperatuur en zelfs als het daarna 1 week 18°C is dan blijft het binnen 24-25°C. De warmte blijft echt in de muren zitten. (Alle ramen zo veel mogelijk open s'nachts om af te koelen). Maar als het dan 1-2 dagen terug warm is hebben we terug de warmte binnen. Dus warmte binnen houden gaat goed, afkoelen is echt een probleem.

Hoe is dit bij jullie? Enige tips die ik nog zou kunnen toepassen of nazien?
Airconditioning is duur en lijkt me totaal niet de bedoeling van een energiezuinige woning...
De screens zitten binnen of buiten? Als ze binnen zitten dan zetten ze hoogfrequente energie (licht, infrarood) om in een lagere frequentie warmtestraling en heb je de warmte dus toch binnen. Bij witte screen zal er misschien nog wat teruggekaatst worden naar buiten. Bij reflrecterend materiaal in de screens zal er nog meer terugkaatsen (bijv. Raamisolatie - Tonzon). Best is om screens buiten te hebben (zoals FVO al aangaf).

Desondanks zul je niet kunnen voorkomen dat het huis opwarmt, want de warmte die je huishoudelijke apparatuur en jij en je huisgenoten produceren verdwijnt niet, en overdag trekt je ventilatie ook warme lucht naar binnen.

Je zult dus toch op de een of andere manier geforceerd warmte aan de woning moeten gaan onttrekken. Een warmtepompje op je vloerverwarming aansluiten is dan denk ik de meest eenvoudige oplossing...

Zelf heb Ik plafondverwarming met capillaire matten in de stuclaag zitten (zie eerdere posts in deze thread), dat werkt als een tierelier voor koeling en is uitermate comfortabel. Energieverbruik is circa 200kWh/jaar alleen voor koelen (licht geisoleerde jaren 30 woning circa 950 kuub, aanvoertemperatuur water 18 graden, het water komt er op 20 graden weer uit en in huis is het dan op de muur 22 tot 23 graden.)
 
Onze woning is goed geïsoleerd en stookkosten zijn dus minimaal in de winter. Enige minpunt is dat onze woning snel opwarmt in de zomer en we de hitte dus bijna niet meer buiten krijgen:eek:.. Ik hoor bij vrienden met nieuwbouwwoningen dezelfde verhalen.

De opwarming beperk ik met behulp van zonneschermen aan de buitenzijde, die ervoor zorgen dat er geen zon naar binnenkomt.
Moet je natuurlijk wel mooi vinden.
Wat ik verder zomers doe en wat goed helpt is gebruik maken van het feit dat warme lucht lichter is dan koude lucht: 's ochtends als je vroeg opstaat en het buiten nog koel is, beneden één of meerdere deuren open zetten, binnen in huis de deuren naar boven open zetten en dan op het hoogste niveau (zolder?) de ramen open zetten.
Het hele huis gedraagt zich dan als een grote schoorsteen en je zal ervan staan te kijken met wat voor kracht de koele lucht beneden het huis binnengaat, ook als is het windstil. En.... het is een heel goedkope en milieuvriendelijke manier!
 
Dit vereist helaas actieve koeling. Ipv airco kun je overwegen een warmtepomp met koeling. 18gr water erdoor houdt ons glazen paleis heerlijk koel via de wanden. Met vloerverwarming werkt het ook wel, maar koude voetjes...

Wij hebben thuis en op de zaak ook via de warmtepomp vloerkoeling. Fantastisch gewoon. De nieuwe types welke wij hebben geïnstalleerd kunnen zelfs naar 7 graden koelen Maar wel oppassen las je erg koud zet met condensvorming. Koude voetjes zijn bij temperaturen zoals van daag van 32 graden erg plezant zoals de zuiderburen van Nederland zouden zeggen...
 
Bij de Zuiderburen krijg je geen enkele subsidie voor een WP als het systeem ook kan koelen. De installateur moet attesteren dat de WP enkel kan verwarmen en het koelen moet hij technisch onmogelijk maken...
Damn.. Op onze units gewoon 2300 euro subsidie oid.... Bijna de helft van de aanschafprijs. Lekker dan.... Maar deze functie staat uit, en dien je middels jumpers aan te zetten.... Mogelijke loophole?
 
Bij ons tussen de 300 en de 4000 euro afhankelijk van het type toestel en of je woning al dan niet aansluitbaar is op aardgas. De installateur moet bij de installatie het volgende attesteren: "
De warmtepomp kan niet worden gebruikt voor actieve koeling. Ik voeg een technische fiche toe van de wijze waarop een eventuele actieve koelfunctie definitief werd uitgeschakeld"
Als ze een inbreuk vaststellen vorderen ze de premie terug. Een installateur die eraan meewerkt zou z'n erkenning verliezen. Hoe dan ook betaal je 30ct/kWh voor je stroom. In BE kan je veel beter met aardgas verwarmen, dat is helaas de realiteit.
 
Bij ons tussen de 300 en de 4000 euro afhankelijk van het type toestel en of je woning al dan niet aansluitbaar is op aardgas. De installateur moet bij de installatie het volgende attesteren: "
De warmtepomp kan niet worden gebruikt voor actieve koeling. Ik voeg een technische fiche toe van de wijze waarop een eventuele actieve koelfunctie definitief werd uitgeschakeld"
Als ze een inbreuk vaststellen vorderen ze de premie terug. Een installateur die eraan meewerkt zou z'n erkenning verliezen. Hoe dan ook betaal je 30ct/kWh voor je stroom. In BE kan je veel beter met aardgas verwarmen, dat is helaas de realiteit.

Ok, nou ik ben ook goedkoper uit met aardgas, maar niet alleen het finaciële aspect is voor mij bepalend. Ik heb op de zaak 7 splinternieuwe HR ketels van nog geen 1,5 jaar oud vervagen door warmtepompen, puur omdat het kan. Maar wel vreemd hoor, waarom zou koelen niet mogen dan? Willen ze dat je een aico dan gaat inzetten ofzo?
 
Ik heb beide: aardgas voor de echt koude dagen en een WP voor verwarmen én koelen. Dus geen subsidie voor gehad. Veel glas en zeer veel isolatie in mijn woning maken het er bloedheet zonder koeling. Er zijn ook geen massieve wanden die koelte/warmte vasthouden. Ik kon dus niet anders dan ook koeling te voorzien.
De reden dat ze koeling uitsluiten is omdat ze zeer goed weten dat verwarmen met een WP hier toch veel duurder is dan met gas, en men dus wil vermijden dat mensen gesubsidieerde warmtepompen plaatsen om te koelen maar toch gewoon op gas blijven verwarmen want dan haal je natuurlijk nooit je klimaatdoelstelling als overheid. Ze hebben er een potje van gemaakt...
 
Ik heb beide: aardgas voor de echt koude dagen en een WP voor verwarmen én koelen. Dus geen subsidie voor gehad. Veel glas en zeer veel isolatie in mijn woning maken het er bloedheet zonder koeling. Er zijn ook geen massieve wanden die koelte/warmte vasthouden. Ik kon dus niet anders dan ook koeling te voorzien.
De reden dat ze koeling uitsluiten is omdat ze zeer goed weten dat verwarmen met een WP hier toch veel duurder is dan met gas, en men dus wil vermijden dat mensen gesubsidieerde warmtepompen plaatsen om te koelen maar toch gewoon op gas blijven verwarmen want dan haal je natuurlijk nooit je klimaatdoelstelling als overheid. Ze hebben er een potje van gemaakt...

Aha, dat klinkt als een valide argument. Maar als je alleen een warmtepomp hebt om te koelen ben je echt verkeerd bezig. Het is lekker aan de voeten maar een Airco (wat ook gewoon een warmtepomp is, maar dan lucht/lucht) is dan vele malen goedkoper en effectiever. Dus die vlieger gaat niet echt op eigenlijk.

Maar ik ben thuis naar een warmtepomp gegaan om van het gas af te kunnen, dus ook koken op inductie en warm water uit een boiler. Met 96 zonnepanelen lukt het om energie neutraal te zijn. Ik begrijp dat niet iedereen in de positie is om dit te kunnen realiseren.
 
Dit aangezien verwarmen noodzakelijk is en koelen een luxe...
Koelen is een noodzakelijk iets en geen luxe. Als je een zeer goed geïsoleerd huis hebt, wil je in de winter met geringe hoeveelheid energie het huis kunnen verwarmen. In de zomerperiode moet je voorkomen dat een fors geïsoleerd huis niet veel te warm wordt, middels screens, een overstek etc. Maar klimaatbeheersing is een enorm goed geïsoleerd huis is geen luxe maar een noodzakelijk.
 
  • Like
Reactions: ErnstT
Aha, dat klinkt als een valide argument. Maar als je alleen een warmtepomp hebt om te koelen ben je echt verkeerd bezig. Het is lekker aan de voeten maar een Airco (wat ook gewoon een warmtepomp is, maar dan lucht/lucht) is dan vele malen goedkoper en effectiever. Dus die vlieger gaat niet echt op eigenlijk.

Maar ik ben thuis naar een warmtepomp gegaan om van het gas af te kunnen, dus ook koken op inductie en warm water uit een boiler. Met 96 zonnepanelen lukt het om energie neutraal te zijn. Ik begrijp dat niet iedereen in de positie is om dit te kunnen realiseren.

Mijn WP is dan ook lucht/lucht via een kanalensysteem. Op ditzelfde kanalensysteem is de gasgestookte luchtverwarmer op aardgas aangesloten. De gaskookplaat verving ik ook door inductie. Sanitair warm water gebeurt met een doorstromer op gas.

Ik vind dat je pas van "energieneutraal" kan spreken als je het net niet meer nodig hebt als buffer OF als er op het net geen CO2-bronnen meer nodig zijn om de donkere koude windstille dagen op te vangen. Op die momenten is mijn superzunige gasketel minder milieubelastend dan een WP die met een dan lage COP de op dat moment erg schaarse (bruine) stroom nodig heeft. Ik wil komen tot een situatie waar ik enkel verwarm met de WP als ik de energie zelf opwek of zeker ben dat er overschot van groene energie is op dat moment.
 
Wij hebben thuis en op de zaak ook via de warmtepomp vloerkoeling. Fantastisch gewoon. De nieuwe types welke wij hebben geïnstalleerd kunnen zelfs naar 7 graden koelen Maar wel oppassen las je erg koud zet met condensvorming. Koude voetjes zijn bij temperaturen zoals van daag van 32 graden erg plezant zoals de zuiderburen van Nederland zouden zeggen...
Als het goed is, zit hiervoor er een beveiliging op. Hij gaat niet lager dan de grens van de temperatuur tot het condensatiepunt.
 
Ik vind dat je pas van "energieneutraal" kan spreken als je het net niet meer nodig hebt als buffer OF als er op het net geen CO2-bronnen meer nodig zijn om de donkere koude windstille dagen op te vangen. Op die momenten is mijn superzunige gasketel minder milieubelastend dan een WP die met een dan lage COP de op dat moment erg schaarse (bruine) stroom nodig heeft.

Aangezien ik met mijn 96 panelen afdoende opwek voor het verbruik van het gehele jaar, is het om het even of er Bruine of Groene stroom van elders af en toe over het net bij mij geraakt. Immers, bij overcapaciteit lever ik aan het net terug wat mijn buren dan weer gebruiken en als het nacht is of in de wintermaanden haal ik het weer terug. Dus dan ben ik toch echt energie neutraal. Zodra in Nederland de salderingsregeling op de schop gaat, ga ik zorg dragen voor een volledige off grid oplossing.
 
By the way, 96 panelen... dat is dan toch geen huisinstallatie meer, de grens daarvoor ligt op 10kWp? Dan heb je een middenspaningscabine en zo?
:) 3x32 amp aansluiting. Je kan (mag is wat anders) 10% overbelasten. Dus 25.0000 Wp kan je dan aan maar daar kom ik niet eens aan. Panelen zijn 170 Wp per stuk dus 16.000 Wp. Deze panelen hebben geen hoge Wp maar leveren heel de dag goed op, en op jaarbasis net zoveel als een 270 Wp paneel. Er komen er nog 60 bij binnenkort. Dan komt er ook een beveiliging op welke de opbrengst gaat knijpen indien nodig maar dat zal bijna nooit voorkomen.
 
Aangezien ik met mijn 96 panelen afdoende opwek voor het verbruik van het gehele jaar, is het om het even of er Bruine of Groene stroom van elders af en toe over het net bij mij geraakt. Immers, bij overcapaciteit lever ik aan het net terug wat mijn buren dan weer gebruiken en als het nacht is of in de wintermaanden haal ik het weer terug. Dus dan ben ik toch echt energie neutraal. Zodra in Nederland de salderingsregeling op de schop gaat, ga ik zorg dragen voor een volledige off grid oplossing.
Zo'n off-grid wil ik ook maar dat zal natuurlijk pas interessant worden als ze de batterijen gaan subsidiëren. Dat moment komt vanzelf, want al die energie uit zonnepanelen moet toch ergens naartoe. Ik vraag me wel af wat mensen zullen doen met hun overproductie als de salderingsregel stopt, nu duwen ze die nog blij het net op maar als ze er niks meer voor krijgen dan misschien niet meer? Wat zou dat dan met de prijzen van groene energie doen?
Wat de neutraliteit betreft, ik volg uiteraard je stelling mbt de totaliteit van productie en verbruik die in evenwicht is, maar in de feiten blijft het zo dat er ook voor jou in de winter een gascentrale moet draaien. In de zomer hoeft dat overdag voor jou niet en dankzij jouw productie hoeft het gelukkig ook niet voor de buurman die geen panelen heeft, maar die centrale is wel continu stand-by en bemand en ze zal in de zomer 's nachts ook draaien, ook voor jou. Ik zou een systeem willen dat mijn laadstroom (en WP) regelt obv effectief beschikbare groene energie op het net, zodat er zeker geen gascentrale voor mij draait, maar zover zijn we in BE nog niet.
 
  • Like
Reactions: FVO