Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt. De wil is vaak het probleem.
Ik ben op kantoor nu van het gas af. Mijn gasketel en airco waren beide aan vervanging toe. Nu combi warmtepomp welke ook als airco kan dienen. Dus nu warme lucht uit plafond en oude radiatoren afgesloten maar laten hangen.
Was wel 4300 euro kwijt waar ik als ik beide oude systemen weer had gekocht een duizend euro had bespaard. Helaas staat mijn combi warmtepomp niet op subsidie lijst maar daar ben ik nog mee bezig.
Mijn 32 panelen op dak verzorgen de power, tevens voor de MS. Gewoon, omdat het kan
 
2023 was toegezegd door Kamp. In regeerakkoord staat 2020. Daarnaast heeft niet iedereen een geschikt dak, wil niet iedereen extra gaan lenen, kan ook niet iedereen dat, en wil niet iedereen die panelen op zijn dak want fraai is anders.
Sowieso, het meest veilig is deelname via de postcoderoosregeling. Die ontheffing geldt zolang het project loopt en kan niet worden ingetrokken. Maar dan ben je weer afhankelijk van een initiatief in je buurt.
Ik heb een plat dak met 25 panelen. Ik had het geld. En in 2019 ga ik winst draaien ermee.
Volgende zorg is hoe van het gas af te geraken.
Fraai is anders... Dat ligt er maar net aan. Gisteren op de garage het dak gereed. 36 panelen, keurig indak gelegd. Dus... Waar een wil is...
 
Ik ben op kantoor nu van het gas af. Mijn gasketel en airco waren beide aan vervanging toe. Nu combi warmtepomp welke ook als airco kan dienen. Dus nu warme lucht uit plafond en oude radiatoren afgesloten maar laten hangen.
Was wel 4300 euro kwijt waar ik als ik beide oude systemen weer had gekocht een duizend euro had bespaard. Helaas staat mijn combi warmtepomp niet op subsidie lijst maar daar ben ik nog mee bezig.
Mijn 32 panelen op dak verzorgen de power, tevens voor de MS. Gewoon, omdat het kan
Mooi, weer een gasverbruiker minder!
En die subsidie, als je de installatie zakelijk aanschaft, kun je toch de zakelijke subsidie krijgen E.I.A? Dan maakt het niet uit of de warmtepomp in de lijst van ISDE staat, want die mag je niet naast de EIA ook indienen.
 
Zit zelf niet op LinkedIn, maar H2-opslag op huisniveau komt er blijkbaar ook aan.

Johan Hendriks on Twitter
Weer clubje waar onderstaand logo wederom prominent aanwezig is.
Logo Europa.jpeg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: FVO
Ze subsidiëren ook genoeg andere duurzame projecten hoor, als je je daar druk om maakt?
Nederland is aardig goed in binnenhalen van geld uit dit soort fondsen, niks mis mee lijkt me.
Stimuleren van duurzame projecten is niks mis mee. Subsidiëren van waterstofprojecten mag wat mij betreft beperkt blijven tot fundamenteel onderzoek. Zolang ze na 50 jaar onderzoek nog steeds geen hoger rendement uit een brandstofcel weten te halen dan 50% is het simpelweg niet geschikt om projecten commercieel op te schalen. Die projecten zijn gedoemd te mislukken als anderen dan de onderzoekers/initiatiefnemers zien hoe hoog de rekening oploopt.
 
Zijn er eigenlijk al mensen op dit forum met een Powerwall 2? Ik ben in de verleiding om een bestelling te plaatsen, in combinatie met extra panelen, maar het is onduidelijkheid wat de levertijd nu is.
Eneco heeft een actie waarbij ze een deel vd Powerwall gebruiken voor balanceren van het net. Zonplan regelt dit, zij installeren ook panelen.
Als dank krijg je van Eneco 500 euro per jaar gedurende 5 jaar en kan je zelfs als particulier een deel vd btw terug krijgen. Per saldo kost een Powerwall 2 na 5 jaar ca. 5.500,-
Zover ik weet gaat de installatie in NL binnenkort van start. Ikzelf sta voor een zakelijke Powerwall op de lijst.
 
  • Like
Reactions: Daniel 74
Eneco heeft een actie waarbij ze een deel vd Powerwall gebruiken voor balanceren van het net. Zonplan regelt dit, zij installeren ook panelen.
Als dank krijg je van Eneco 500 euro per jaar gedurende 5 jaar en kan je zelfs als particulier een deel vd btw terug krijgen. Per saldo kost een Powerwall 2 na 5 jaar ca. 5.500,-
Zover ik weet gaat de installatie in NL binnenkort van start. Ikzelf sta voor een zakelijke Powerwall op de lijst.
Maar ook hier, ik stelde de vraag ook aan Herr Jones, wat word je er wijzer van zolang onbeperkt salderen mogelijk is?
 
Maar ook hier, ik stelde de vraag ook aan Herr Jones, wat word je er wijzer van zolang onbeperkt salderen mogelijk is?
Dat is helemaal waar, het hoeft ook niet maar het is gewoon leuk om de techniek al te ervaren voordat het financieel pas nodig wordt als het salderen ooit verdwijnt / afgebouwd wordt. Om dezelfde reden rijden we allemaal een Tesla, niet omdat het moet maar kan. En pioniers heb je nodig om bv de installatie te optimaliseren. Voor mijn huis in Ierland komt de Powerwall pas in 2019, omdat Tesla dan de operationele organisatie ervoor pas rond heeft. Daar is het financieel nu wel interessant omdat daar geen saldering is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HerrJones and Edi99
Welke voordelen zie jij in een PowerWall 2? Het net is toch, door salderen, één grote gratis accu?

Die van mij draagt bij aan het tegengaan van verwoestijning (veiling E-rally 2017, opbrengst naar JustDiggit). Mooi meegenomen is dat de Powerwall 2 straks back-up biedt voor wanneer de stroom uitvalt. Wat naar verwachting de komende jaren vaker zal gebeuren aangezien de onbalans in het net toeneemt.
 
Die van mij draagt bij aan het tegengaan van verwoestijning (veiling E-rally 2017, opbrengst naar JustDiggit). Mooi meegenomen is dat de Powerwall 2 straks back-up biedt voor wanneer de stroom uitvalt. Wat naar verwachting de komende jaren vaker zal gebeuren aangezien de onbalans in het net toeneemt.
Ik vraag me af of de Powerwall het overneemt als de stroom uitvalt. Wanneer komt die gesigneerde versie van jou ?
 
Eneco heeft een actie waarbij ze een deel vd Powerwall gebruiken voor balanceren van het net. Zonplan regelt dit, zij installeren ook panelen.
Als dank krijg je van Eneco 500 euro per jaar gedurende 5 jaar en kan je zelfs als particulier een deel vd btw terug krijgen. Per saldo kost een Powerwall 2 na 5 jaar ca. 5.500,-
Zover ik weet gaat de installatie in NL binnenkort van start. Ikzelf sta voor een zakelijke Powerwall op de lijst.

Ook eens naar gekeken. Haakte toen af op deze voorwaarde:
,,In die periode moet je klant zijn van Eneco voor stroom en gas.”
 
Die van mij draagt bij aan het tegengaan van verwoestijning (veiling E-rally 2017, opbrengst naar JustDiggit). Mooi meegenomen is dat de Powerwall 2 straks back-up biedt voor wanneer de stroom uitvalt. Wat naar verwachting de komende jaren vaker zal gebeuren aangezien de onbalans in het net toeneemt.
Als de stroom uitvalt stopt als het goed is de powerwall ook direct. Anders krijg je hele onveilige situaties.

Maar je hebt het wel over heel veel termen die een beetje op klok klepel lijken. Onbalans in het net? Onbalans is een verschil in vraag en aanbod. Lokale congestie zou in theorie voor problemen kunnen zorgen maar het is maar net de vraag of het zo'n vaart zal lopen dat daardoor het net sneller overbelast raakt en de stroom uitvalt.