Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bedacht me trouwens nog iets, soms is het het waard om bewust iets duurdere zonnepanelen te kopen dan die van 270 watt.

Dit komt omdat de arbeidsloon bij zowel een 300 watt als een 270 watt paneel precies hetzelfde is.
De berekening komt neer op:
(zonnepaneel+omvormer+installatiemateriaal+arbeidsloon)/watt = euro per watt
Verzonnen voorbeeldcijfers aan totaalkosten per paneel:
(140+80+80+100)/270=1,48
(180+85+80+100)/300=1,48
Ondanks een duurdere zonnepaneel en een duurdere omvormer (en dus meer groene energie), dus toch dezelfde prijs per kWh.

Omdat in Nederland de arbeidsloon zo hoog is en installatiemateriaal voor iedere zonnepaneel vergelijkbare kosten heeft kan een duurdere paneel soms dus toch goedkoper per kilowatt zijn.
 
Ik hoor ook wel eens iets. En als het dan als wartaal klinkt, gaat het meteen het andere oor weer uit :)
Dat moet je dus niet te hard zeggen, windenergie op de zee kan inmiddels zijn geld waard zijn zonder subsidie, ware het niet dat er een kabel á 2 miljard aangelegd dient te worden.
Als je een eilandje gekocht hebt, om bij het varen af en toe eens langs te gaan in Vinkeveen, of de Loosdrechtse plassen bijvoorbeeld, ben je waarschijnlijk goedkoper uit om daar een accu, een omvormer en een paar zonnepanelen neer te leggen dan om een aansluiting te laten maken aan het grid via het water. Zelfs met een (fietsen)schuurtje waar je maar af en toe komt en meestal slechts eventjes een lampje aanzet kan het soms al goedkoper worden. Zonnepanelen dalen zo'n 11% per jaar in prijs, accu's zo'n 16% per jaar.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Even uit interesse: zijn er hier mensen die een PowerWall hebben gangen thuis?

Ik heb gisteren een offerte gekregen van het Crowdnett team van Eneco, maar zou graag eens wat eigenaren spreken ipv de nogal bevooroordeelde helpdesk van Eneco.
 
Even uit interesse: zijn er hier mensen die een PowerWall hebben gangen thuis?

Ik heb gisteren een offerte gekregen van het Crowdnett team van Eneco, maar zou graag eens wat eigenaren spreken ipv de nogal bevooroordeelde helpdesk van Eneco.

Geen ervaring maar wel nieuwsgierig of en hoe Eneco het voor elkaar krijgt om een positieve business case te maken hiervan. Met de beste wil van de wereld lukt mij dat namelijk niet.
 
Geen ervaring maar wel nieuwsgierig of en hoe Eneco het voor elkaar krijgt om een positieve business case te maken hiervan. Met de beste wil van de wereld lukt mij dat namelijk niet.

Ze gebruiken het reserve vermogen van de Powerwalls niet zozeer voor het vermogen an sich maar voor frequentiesturing op het net heb ik begrepen. En boetes op verstoren van de frequentie of niet op tijd kunnen bijschakelen kunnen kennelijk enorm hoog zijn.
 
Last edited:
In NL idd financieel nooit rendabel zolang we de salderingsregeling hebben... :rolleyes:
Hoe zit dat in België?
Ik vraag dat omdat wij een huis gekocht hebben uit de jaren 70 dat we helemaal willen gaan verbouwen en indien mogelijk een 0-woning en off-grid van willen maken.
Ik onderzoek daarom de mogelijkheden van een Teslaroof (te laat en te duur?) en een Tesla Powerwall.
 
Hoe zit dat in België?
Ik vraag dat omdat wij een huis gekocht hebben uit de jaren 70 dat we helemaal willen gaan verbouwen en indien mogelijk een 0-woning en off-grid van willen maken.
Ik onderzoek daarom de mogelijkheden van een Teslaroof (te laat en te duur?) en een Tesla Powerwall.
Off grid kan je voor elektriciteit niet omdat de opbrengst van de zonnepanelen in winter bijna nihil is. Je zou dus een gigantische hoeveelheid batterijen moeten hebben om de winter te overbruggen (laat staan je auto op te laden).
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Wat zouden de opties zijn om toch off-grid te kunnen gaan en in de winter toch elektriciteit te genereren? Pellets o.i.d?
Opslag, bijvoorbeeld in een waterstof bromide flow batterij, bijvoorbeeld Elestor | Electricity Storage
Vraag me (nog) niet naar de echte schaalbaarheid maar ik zie hem de laatste tijd veel voorbij komen.
Warmte zal meer je probleem zijn om in de winter offgrid te kunnen gaan.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Mooie duidelijke interface in de Tesla app voor de Powerwall:

upload_2018-4-20_17-4-56.png
upload_2018-4-20_17-5-27.png
 
Wat zouden de opties zijn om toch off-grid te kunnen gaan en in de winter toch elektriciteit te genereren? Pellets o.i.d?

Off-grid gaan betekent in de praktijk stevig overdimensioneren. Dat is uit oogpunt van people-planet-profit niet de efficientste keuze die het beste resultaat geeft voor iedereen. Eigenlijk alleen een goed idee wanneer de omstandigheden geen andere keuze toelaten of wanneer on-grid onevenredig veel infrastructuur vergt (in de bergen, dunbevolkt gebied enz.) Ik heb een powerwall in bestelling (leuk om een beetje mee te klooien) en ik krijg binnenkort betaald voor het beschikbaar stellen van accucapaciteit via de auto (gecontroleerd laden = peak-shaving).

Ik vind off-grid een mooie gedachte (onafhankelijkheid), maar vind een on-grid samenleving waarin wij energie uitwisselen uiteindelijk een nog mooiere gedachte...
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik vind zo’n Powerwall wel een mooie gedachte, dat het economisch gezien (nu nog) niet rendabel is, staat voor mij op 2e plaats. Dat is, als je puur kijkt naar transport van A naar B, een Tesla ook niet.

De situatie wordt in 2020 wellicht anders, maar begrijp dat niemand zo’n ding nog heeft hangen. Ook niet uit de referral?
 
Ik vind zo’n Powerwall wel een mooie gedachte, dat het economisch gezien (nu nog) niet rendabel is, staat voor mij op 2e plaats. Dat is, als je puur kijkt naar transport van A naar B, een Tesla ook niet.
Voor mij zeker wel hoor, Tesla rijdt per km all-in een stuk goedkoper dan mijn voormalig fossiel vervoer, een 15 jaar oude Citroen Saxo 1.4 op LPG.