Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Die heb ik wel inderdaad: groot voordeel van mijn inductieplaat is het makkelijke schoonmaken, even na het koken een doek erover. Is eventuele vocht in die afzuiging (ook bij overkoken) geen probleem ?

Overkoken is geen probleem, je moet alleen niet de pan spaghetti uit je handen laten vallen... :D

Er zit een opvangbak in die groot genoeg is om een overkookincident op te vangen en deze is eenvoudig schoon te maken.
Ter illustratie een paar beelden:

tsl_1.png

zo zit het gemonteerd, links de lijst voor de luchtstroom en rechts het vetfilter

Beide zijn eenvoudig uit te nemen en dan ziet het er zo uit:

tsl_2.png


En dat is dus simpel schoon te houden. Onder de mond van het afzuigkanaal is een rand van 1,5 cm hoog.


En zijn er ook modellen waar je onder de kookplaat nog gewoon een oven kan monteren? De meeste hebben de extra ruimte nodig voor de afzuiginstallatie.

Ik ben ze niet tegengekomen. Bij ons zitten er twee lades onder de kookplaat en afzuig, die wat minder diep zijn dan de overige lades, maar groot genoeg voor pannen enzo.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De link gaat naar de website van het bedrijf dat de airco's importeert van Cooper&Hunter.
Toevallig heb ik morgen een gesprek daar om de websites af te stemmen...

Hoe mijn website heet kunnen jullie vast raden.
Ze zijn eigenlijk al wel leverbaar en er zijn ook al een paar door klanten besteld, de eerste is bijna bedrijfsgereed in onze nieuwe loods. We willen graag even wat proefdraaien en testen uitvoeren, en dan gaan we ook officieel van start! :cool:
 
Wie heeft er een tip voor een betrouwbare, goed geïnformeerde partij voor advies en installatie van zonnepanelen?

Wij hebben 18 oude zonnepanelen (1999) op ons dak liggen, die niet veel (meer) opbrengen. Vervangen is een optie maar panelen bijplaatsen ook. Er is nog veel plek over. Ik wil de slimste optie eens met een betrouwbare partij bespreken en deze lente graag tot actie overgaan.

Doel is zo onafhankelijk mogelijk te worden. Daar hoort want mij betreft ook opslag bij voor de avonduren.

Maarten
 
Wie heeft er een tip voor een betrouwbare, goed geïnformeerde partij voor advies en installatie van zonnepanelen?

Wij hebben 18 oude zonnepanelen (1999) op ons dak liggen, die niet veel (meer) opbrengen. Vervangen is een optie maar panelen bijplaatsen ook. Er is nog veel plek over. Ik wil de slimste optie eens met een betrouwbare partij bespreken en deze lente graag tot actie overgaan.

Doel is zo onafhankelijk mogelijk te worden. Daar hoort want mij betreft ook opslag bij voor de avonduren.

Maarten
Zonnepanelen Volendam kan deze wel aanraden hebben 3 jaar geleden bij mij 41 panelen geïnstalleerd. Is geen verkoper maar een achte techneut. Recht door zee hardwerkende man, komt zijn afspraken prima na en houdt van echte koffie.
 
Wie heeft er een tip voor een betrouwbare, goed geïnformeerde partij voor advies en installatie van zonnepanelen?

Wij hebben 18 oude zonnepanelen (1999) op ons dak liggen, die niet veel (meer) opbrengen. Vervangen is een optie maar panelen bijplaatsen ook. Er is nog veel plek over. Ik wil de slimste optie eens met een betrouwbare partij bespreken en deze lente graag tot actie overgaan.

Doel is zo onafhankelijk mogelijk te worden. Daar hoort want mij betreft ook opslag bij voor de avonduren.

Maarten
Goede partijen zijn er weinig meer helaas. Ook mijn leverancier is failliet, de zonnepanelen branche is niet zo gezond als er uit ziet. Zelf ben ik ook op zoek naar nieuwe leverancier, zal je op de hoogte houden.
 
Wie heeft er een tip voor een betrouwbare, goed geïnformeerde partij voor advies en installatie van zonnepanelen?

Wij hebben 18 oude zonnepanelen (1999) op ons dak liggen, die niet veel (meer) opbrengen. Vervangen is een optie maar panelen bijplaatsen ook. Er is nog veel plek over. Ik wil de slimste optie eens met een betrouwbare partij bespreken en deze lente graag tot actie overgaan.

Doel is zo onafhankelijk mogelijk te worden. Daar hoort want mij betreft ook opslag bij voor de avonduren.

Maarten

Ik ken natuurlijk je situatie niet, maar overweeg zeker ook de installatie van oost-west ipv. 100% zuid. (als het mogelijk is met je dak uiteraard)
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Ik ken natuurlijk je situatie niet, maar overweeg zeker ook de installatie van oost-west ipv. 100% zuid. (als het mogelijk is met je dak uiteraard)

Ik heb reeds 3 jaar Oost-West liggen. Enorm goede opbrengst, en voor mij nog belangrijker, een goed gemiddelde over de gehele dag. Vroeg tot laat, in een mooie parabool. Dit is erg belangrijk straks ivm stoppen salderen en in mijn geval, meer piekvermogen dan de netaansluiting. Bij 3x80amp heb je niets aan veel panelen met een hoge piek, dan wil je een goede opbrengst over de gehele dag. Nu denk ik dat er maar 3-4 dagen per jaar zijn dat mijn systeem moet knijpen omdat de opbrengst te hoog is voor de netaansluiting. Straks als saldere er niet meer is, heb je niets aan een kort moment een hoge teruglevering. Als je dan ook nog eens CIS/CIGS panelen neemt zoals wij ipv Kristallijne heb je helemaal een goede opbrengst overall. Issue is wel dat de CIS panelen van Solar Frontier uit de handel gaan voor Europa aangezien Solar Frontier vindt dat in Europa er alleen maar naar de prijs gekeken wordt en zij niet hieraan mee willen doen. Ik heb nog even snel 20 pallets gekocht een maand geleden. Overigens zijn CIS/CIGS veel minder milieu belastend dan Kristallijne, dus slaat nergens op dat de NL subsidie regelingen zich focussen op max WattPiek ipv milieu belasting en totaal opwekkend vermogen per jaar. Je hebt namelijk meer m2 CIS/CIGS panelen nodig om dezelfde WattPiek als een Kristallijne te verkrijgen. En dan zien de CIG/CIGS panelen er ook nog eens veel beter uit (diepzwart) en hebben veel minder last van schaduw. Geen lijntjes of van die vlakjes te zien, niet reflecterend.
 
Vraag aan de experten hier. (Hoop dat ik het in de juiste thread plaats, wou geen apart draadje maken)

Onze woning is goed geïsoleerd en stookkosten zijn dus minimaal in de winter. Enige minpunt is dat onze woning snel opwarmt in de zomer en we de hitte dus bijna niet meer buiten krijgen:eek:.. Ik hoor bij vrienden met nieuwbouwwoningen dezelfde verhalen.

We hebben dus overal veel isolatie (vloer, muur, dak) en hoogrendementsglas HR++. Maar ik voel dus vooral door de ramen de hitte van de zon komen. We hebben 1,5 jaar geleden screens op de grote vensters laten plaatsen die gericht zijn naar het oosten en de meeste zon krijgen. Onze woning is een halfopen bebouwing met buren aan de zuidelijke zijde. Dus enkel in de voormiddag zon op de ramen in het oosten en dak+plat dak, namiddag zon op het westelijke deel en de ramen.

Hebben balans ventilatiesysteem D met warmtewisselaar en zomerstand staat aan. s'nachts neemt hij dus 100% buitenlucht om de binnenlucht te "koelen". -> geen zichtbaar resultaat, hoogstens 0,2°C op een hele nacht op hoogste ventilatie stand.

Dan vorig jaar ook nog een warmtewerende folie professioneel laten plaatsen op de ramen (welke geschikt is bij HR++) om de warmte tegen te houden. Spijtig genoeg heeft dit een (klein) spiegelend effect. Helpt wel, maar ook weer minimaal.

Als het nu 1 week warm is dan stijgt de binnentemperatuur en zelfs als het daarna 1 week 18°C is dan blijft het binnen 24-25°C. De warmte blijft echt in de muren zitten. (Alle ramen zo veel mogelijk open s'nachts om af te koelen). Maar als het dan 1-2 dagen terug warm is hebben we terug de warmte binnen. Dus warmte binnen houden gaat goed, afkoelen is echt een probleem.

Hoe is dit bij jullie? Enige tips die ik nog zou kunnen toepassen of nazien?
Airconditioning is duur en lijkt me totaal niet de bedoeling van een energiezuinige woning...
 
Vraag aan de experten hier. (Hoop dat ik het in de juiste thread plaats, wou geen apart draadje maken)

Onze woning is goed geïsoleerd en stookkosten zijn dus minimaal in de winter. Enige minpunt is dat onze woning snel opwarmt in de zomer en we de hitte dus bijna niet meer buiten krijgen:eek:.. Ik hoor bij vrienden met nieuwbouwwoningen dezelfde verhalen.

We hebben dus overal veel isolatie (vloer, muur, dak) en hoogrendementsglas HR++. Maar ik voel dus vooral door de ramen de hitte van de zon komen. We hebben 1,5 jaar geleden screens op de grote vensters laten plaatsen die gericht zijn naar het oosten en de meeste zon krijgen. Onze woning is een halfopen bebouwing met buren aan de zuidelijke zijde. Dus enkel in de voormiddag zon op de ramen in het oosten en dak+plat dak, namiddag zon op het westelijke deel en de ramen.

Hebben balans ventilatiesysteem D met warmtewisselaar en zomerstand staat aan. s'nachts neemt hij dus 100% buitenlucht om de binnenlucht te "koelen". -> geen zichtbaar resultaat, hoogstens 0,2°C op een hele nacht op hoogste ventilatie stand.

Dan vorig jaar ook nog een warmtewerende folie professioneel laten plaatsen op de ramen (welke geschikt is bij HR++) om de warmte tegen te houden. Spijtig genoeg heeft dit een (klein) spiegelend effect. Helpt wel, maar ook weer minimaal.

Als het nu 1 week warm is dan stijgt de binnentemperatuur en zelfs als het daarna 1 week 18°C is dan blijft het binnen 24-25°C. De warmte blijft echt in de muren zitten. (Alle ramen zo veel mogelijk open s'nachts om af te koelen). Maar als het dan 1-2 dagen terug warm is hebben we terug de warmte binnen. Dus warmte binnen houden gaat goed, afkoelen is echt een probleem.

Hoe is dit bij jullie? Enige tips die ik nog zou kunnen toepassen of nazien?
Airconditioning is duur en lijkt me totaal niet de bedoeling van een energiezuinige woning...
Buitenzonwering
 
Wie heeft er een tip voor een betrouwbare, goed geïnformeerde partij voor advies en installatie van zonnepanelen?

Wij hebben 18 oude zonnepanelen (1999) op ons dak liggen, die niet veel (meer) opbrengen. Vervangen is een optie maar panelen bijplaatsen ook. Er is nog veel plek over. Ik wil de slimste optie eens met een betrouwbare partij bespreken en deze lente graag tot actie overgaan.

Doel is zo onafhankelijk mogelijk te worden. Daar hoort want mij betreft ook opslag bij voor de avonduren.

Maarten

Ik zou zeggen, wacht nog even. Ik denk dat er binnenkort mogelijkheden komen om dit via Tesla te gaan doen in een geïntegreerde oplossing. Ik maak ook pas op de plaats wat uitbreidingen betreft. In ieder geval even afwachten of er bij de nieuwigheden van de unveil in september iets bij zal zitten.
 
  • Informative
Reactions: HerrJones
Vraag aan de experten hier. (Hoop dat ik het in de juiste thread plaats, wou geen apart draadje maken)

Onze woning is goed geïsoleerd en stookkosten zijn dus minimaal in de winter. Enige minpunt is dat onze woning snel opwarmt in de zomer en we de hitte dus bijna niet meer buiten krijgen:eek:.. Ik hoor bij vrienden met nieuwbouwwoningen dezelfde verhalen.

We hebben dus overal veel isolatie (vloer, muur, dak) en hoogrendementsglas HR++. Maar ik voel dus vooral door de ramen de hitte van de zon komen. We hebben 1,5 jaar geleden screens op de grote vensters laten plaatsen die gericht zijn naar het oosten en de meeste zon krijgen. Onze woning is een halfopen bebouwing met buren aan de zuidelijke zijde. Dus enkel in de voormiddag zon op de ramen in het oosten en dak+plat dak, namiddag zon op het westelijke deel en de ramen.

Hebben balans ventilatiesysteem D met warmtewisselaar en zomerstand staat aan. s'nachts neemt hij dus 100% buitenlucht om de binnenlucht te "koelen". -> geen zichtbaar resultaat, hoogstens 0,2°C op een hele nacht op hoogste ventilatie stand.

Dan vorig jaar ook nog een warmtewerende folie professioneel laten plaatsen op de ramen (welke geschikt is bij HR++) om de warmte tegen te houden. Spijtig genoeg heeft dit een (klein) spiegelend effect. Helpt wel, maar ook weer minimaal.

Als het nu 1 week warm is dan stijgt de binnentemperatuur en zelfs als het daarna 1 week 18°C is dan blijft het binnen 24-25°C. De warmte blijft echt in de muren zitten. (Alle ramen zo veel mogelijk open s'nachts om af te koelen). Maar als het dan 1-2 dagen terug warm is hebben we terug de warmte binnen. Dus warmte binnen houden gaat goed, afkoelen is echt een probleem.

Hoe is dit bij jullie? Enige tips die ik nog zou kunnen toepassen of nazien?
Airconditioning is duur en lijkt me totaal niet de bedoeling van een energiezuinige woning...
Dit vereist helaas actieve koeling. Ipv airco kun je overwegen een warmtepomp met koeling. 18gr water erdoor houdt ons glazen paleis heerlijk koel via de wanden. Met vloerverwarming werkt het ook wel, maar koude voetjes...