Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Was vanmorgen de documenten van een nieuwe 10kV MS-cabine op ons werk aan het doornemen...
Zie ik dat er tegenwoordig plaats gereserveerd wordt voor smartgrid-uitbreiding... #thefutureisnow

upload_2017-10-27_9-2-53.png
 
SpaceX could provide satellite broadband service as early as 2020

Dit kan zo enorm veel energie besparen, hoe vaak hoor je niet dat een elektricien 30km moet rijden om een lampje te vervangen en ter plaatse blijkt dat hij niet een 230 volt lamp, maar een 12 volt lampje blijkt te moeten aanpassen oid. Nu kan dit gewoon op afstand bekeken worden. Zelfde met intercoms, gewoon op afstand bekijken of het een gebruikersfout is, of dat het apparaat daadwerkelijk kapot is, of niet goed aangesloten. Lijkt me geweldig om zoveel dingen gewoon op afstand op te kunnen lossen. Hoeven mensen thuis ook niet meer te snappen hoe een router werkt en hoeven oplichters geen dementerende oma's te bellen met de vraag of ze supersnel internet willen. Helemaal prima, ik kan niet wachten.
 
Was vanmorgen de documenten van een nieuwe 10kV MS-cabine op ons werk aan het doornemen...
Zie ik dat er tegenwoordig plaats gereserveerd wordt voor smartgrid-uitbreiding... #thefutureisnow

View attachment 256431

Kleine correctie.
Er wordt plaats voorzien voor toekomstige uitbreiding... de future is not now.:(
Maar.... er wordt over nagedacht. En dat is uiteraard wél positief!:cool:
 
Eén van de potentiële issues met warmtepompen is het geluid dat wordt geproduceerd bij piekbelasting.

Ik ben nu voor mijn eigen huis aan het rondkijken en de ideale plaatsing van de compressor is vlakbij de ramen van de buren. Aan mijn kant is dat een blinde muur, vandaar ook dat het zo'n interessante plek is :)
In een zoektocht naar mogelijke oplossingen en alternatieven kwam ik dit tegen: Omkastingen van Merford - We dempen het geluid van je warmtepomp Deze omkasting schijnt zo'n 15 dB te dempen.
 
Eén van de potentiële issues met warmtepompen is het geluid dat wordt geproduceerd bij piekbelasting.

Ik ben nu voor mijn eigen huis aan het rondkijken en de ideale plaatsing van de compressor is vlakbij de ramen van de buren. Aan mijn kant is dat een blinde muur, vandaar ook dat het zo'n interessante plek is :)
In een zoektocht naar mogelijke oplossingen en alternatieven kwam ik dit tegen: Omkastingen van Merford - We dempen het geluid van je warmtepomp Deze omkasting schijnt zo'n 15 dB te dempen.
De COP zal wel flink zakken met zo'n ding om je buitenunit heen...
 
De COP zal wel flink zakken met zo'n ding om je buitenunit heen...
Geluid verplaatst zich rechtlijnig. Als je een blinde muur hebt en de ramen van de buren zitten er vlak boven, dan is een afdak en eventueel twee zijschotten al voldoende om de hinder voor de buren heel sterk te beperken. Wel moet er dan niet vlak tegenover een muur staan die het geluid weer terugkaatst.
 
Iemand uit mijn buurt had het laatst terloops over een compact waterstof-energie-opslagsysteem voor thuis waarin je een stuk meer energie kon opslaan dan een Powerwall (2). Weken i.p.v. dagen. Dit systeem kwam uit Zwitserland. Iemand een idee welk systeem hij bedoeld kan hebben?
 
Eén van de potentiële issues met warmtepompen is het geluid dat wordt geproduceerd bij piekbelasting.

Ik ben nu voor mijn eigen huis aan het rondkijken en de ideale plaatsing van de compressor is vlakbij de ramen van de buren. Aan mijn kant is dat een blinde muur, vandaar ook dat het zo'n interessante plek is :)
In een zoektocht naar mogelijke oplossingen en alternatieven kwam ik dit tegen: Omkastingen van Merford - We dempen het geluid van je warmtepomp Deze omkasting schijnt zo'n 15 dB te dempen.
Sommige warmtepompen zoals de Altherma hebben de mogelijkheid om op een aantal niveau's in Quiet Mode te opereren op gezette tijden.
 
Geluid verplaatst zich rechtlijnig. Als je een blinde muur hebt en de ramen van de buren zitten er vlak boven, dan is een afdak en eventueel twee zijschotten al voldoende om de hinder voor de buren heel sterk te beperken. Wel moet er dan niet vlak tegenover een muur staan die het geluid weer terugkaatst.
Heel juist, ik heb mijn twee warmtepompen en zwembadpomp vlakbij de scheiding met de buren staan. Zij hebben daar hun terras. Om geen problemen te hebben heb ik met zware betonstenen op 1m afstand van de compressoren en pomp een muurtje gezet van 1,20m hoog. De buurman zit 15m verder en die hoort daardoor helemaal niets. De zware stenen kaatsen het geluid weg. Werkt prima.
 
Ingeschreven voor een nieuw te bouwen 2 onder 1 kap in de regio Utrecht:
Helft van dubbele villa - Villapark Bosranden

Op zich mooie energiezuinige woningen (achtertuin op ZZW) maar...
- er komt een cv ketel in van Nefit
- ze leggen slechts 3! 250wp zonnepanelen om aan een lagere EPC te komen... (dus waarschijnlijk een kleine omvormer)

Weghalen van de bovenstaande items is pas mogelijk na oplevering :(

Wat zouden jullie doen qua verwarming?
- warmtepomp plaatsen (als vervanging ventilatiebox of buitenunit) icm die ketel?
- iets anders?

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de zonnepanelen?
 
Ingeschreven voor een nieuw te bouwen 2 onder 1 kap in de regio Utrecht:
Helft van dubbele villa - Villapark Bosranden

Op zich mooie energiezuinige woningen (achtertuin op ZZW) maar...
- er komt een cv ketel in van Nefit
- ze leggen slechts 3! 250wp zonnepanelen om aan een lagere EPC te komen... (dus waarschijnlijk een kleine omvormer)

Weghalen van de bovenstaande items is pas mogelijk na oplevering :(

Wat zouden jullie doen qua verwarming?
- warmtepomp plaatsen (als vervanging ventilatiebox of buitenunit) icm die ketel?
- iets anders?

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de zonnepanelen?
Proberen via de publieke opinie af te dwingen dat er geen achterhaalde warmtetechniek wordt geïnstalleerd, die daarna weer verwijderd moet worden.
 
  • Like
Reactions: FVO