Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Het is en blijft een drama in Nederland als het op installateurs van warmtepompen aankomt.
Na vier offerte aanvragen voor mijn zoon, is er uiteindelijk één installateur met een offerte gekomen. Twee installateurs hebben hun afspraak afgezegd en zijn zelfs nooit meer gekomen.
Die ene offerte bedraagt dan wel een lieve 18.000 euro voor een lucht/water warmtepomp en is n.m.m. buiten alle proporties. Let wel, het gaat alleen om de warmtepomp en een 300 liter boilervat. De rest, incl. vloerverwarming, is al aanwezig.
Warmtepompen | De Klimaatbeheerser al geprobeerd? hebben in elk geval al >10 jaar ervaring :)
 
Als het salderen stopt komt er een regeling voor een teruglever vergoeding. Die nieuwe regeling zal een terugverdientijd van 7 jaar als uitgangspunt hebben. Betekent dat een PowerWall ook straks geen enkel financieel voordeel zal hebben. .


Dat is niet helemaal waar.
Als je als ZZP-er in zee gaat met Crowdnett vang je naast de KIA, EIA en de normale afschrijving nog eens 500 euro per jaar van Crowdnett, dan ben je in 5j uit de kosten.
En elke opgeslagen kWh levert je 21ct ipv een geschatte 10ct terugleververgoeding op.
 
Dat is niet helemaal waar.
Als je als ZZP-er in zee gaat met Crowdnett vang je naast de KIA, EIA en de normale afschrijving nog eens 500 euro per jaar van Crowdnett, dan ben je in 5j uit de kosten.
En elke opgeslagen kWh levert je 21ct ipv een geschatte 10ct terugleververgoeding op.
Ik ben benieuwd naar je Excel sheet. 21 cent per kWh terugleververgoeding betekent dat je ook de energiebelasting, de transportkosten, de SDE kosten, de capaciteitsvergoeding, periodieke aansluitvergoeding, eigenlijk alles betaald krijgt. Ik kan dat moeilijk geloven.

En waarom zou je investeren in een accu als je de hele rekening van je energieleverancier al kunt salderen met de opbrengst van je zonnepanelen?
Ik ben gek op Excel sheets, dus kom maar op :)
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Zodra het salderen in 2020 gaat stoppen lijkt me een Powerwall toch wel aantrekkelijk.
Heb contact op genomen met Crowdnett, maar wat blijkt nu:
De Powerwall moet op een vrije fase aangesloten worden, er moet minimaal 21A beschikbaar zijn. Als je een 3 fase PV-installatie hebt dan ga je dat niet redden met 3x25A.
Bij Crowdnett gaan ze er van uit dat zowel de PV-installatie als de Powerwall(s) maximaal moeten kunnen leveren, bij Crowdnett wordt de Powerwall mede gebruikt voor het balanceren van het net dus wellicht speelt dat mee.
Toch vreemd, dat is de andere kant op (bij smart charging) wel goed opgelost, daar wordt gemeten wat er nog over is aan op te nemen vermogen en dat deel neemt de charger dan af. Kun je toch ook met terugleveren doen? Maar het was meer een principe kwestie.
Dus Crowdnett was helaas geen optie.

Bij Tesla e.e.a. nagevraagd en dan kom je al snel in USA uit, en daar meldde ze dat Zonneplan samen met Eneco ook Powerwalls installeert.
Ook daar maar eens wat info opgevraagd.
En Zonneplan meldde eigenlijk hetzelfde verhaal, bij testen is gebleken dat de Powerwall echt met 21A afgezekerd moet worden en alleen op een fase of op 3x35A, anders gaat de maximaalschakelaar er regelmatig uit.
Op mijn vraag dat ze dan weinig Powerwalls zullen verkopen aan particulieren was het antwoord dat ze nu helemaal geen Powerwalls meer verkopen/installeren en dat ik beter nog 2-3 jaar kan wachten...Vreemde situatie.

Ik heb er een gereserveerd. Zojuist 8060 Wp aan zonnepanelen laten installeren. TPW zou geleverd worden in september. Wanneer dit klopt kan ik de TPW weer annuleren:(
 
Ik ben benieuwd naar je Excel sheet. 21 cent per kWh terugleververgoeding betekent dat je ook de energiebelasting, de transportkosten, de SDE kosten, de capaciteitsvergoeding, periodieke aansluitvergoeding, eigenlijk alles betaald krijgt. Ik kan dat moeilijk geloven.

En waarom zou je investeren in een accu als je de hele rekening van je energieleverancier al kunt salderen met de opbrengst van je zonnepanelen?
Ik ben gek op Excel sheets, dus kom maar op :)

Omdat salderen per 2020 ophoudt!
De berekening van de powerwall kosten staat op de site van Crowdnett ( Voor ondernemers ) en de 21ct per kWh is de normale consumentenprijs voor een kWh. Elke kWh die ik niet uit het net haal bespaart me dus 21ct. Als ik een kWh teveel opwek en moet deze terugleveren krijg ik na 2020 (geschat) zo'n 10ct en 's avonds mag ik diezelfde kWh weer afnemen tegen 21ct.
Je kunt de aankoop van een PW natuurlijk ook uitstellen tot 2020, maar nu krijg je nog EIA en die 500 euro per jaar van Crowdnett.
 
Omdat salderen per 2020 ophoudt!
De berekening van de powerwall kosten staat op de site van Crowdnett ( Voor ondernemers ) en de 21ct per kWh is de normale consumentenprijs voor een kWh. Elke kWh die ik niet uit het net haal bespaart me dus 21ct. Als ik een kWh teveel opwek en moet deze terugleveren krijg ik na 2020 (geschat) zo'n 10ct en 's avonds mag ik diezelfde kWh weer afnemen tegen 21ct.
Je kunt de aankoop van een PW natuurlijk ook uitstellen tot 2020, maar nu krijg je nog EIA en die 500 euro per jaar van Crowdnett.
Ik heb die berekening gezien en mijn conclusie is dat dit alleen en maar deels opgaat als er voldoende winst wordt gemaakt.
Jouw vermoeden dat je na 2020 maar 10 ct per opgewekte kWh krijgt is niet juist. De saldering verdwijnt, maar de terugleververgoeding zal zodanig zijn dat een investering in zonnepanelen in 7 jaar is terugverdiend. Nu is de terugverdientijd van eigen zonnepanelen rond 5,5 jaar en dat zal 'verslechteren' tot 7 jaar. Dat verschil is ongeveer 20% en dus zal een kWh die nu tegen 100% wordt vergoed, misschoen straks 16 tot 17 cent opbrengen.

Ook zal er een ruime overgangsperiode worden gehanteerd zodat eventuele nadelige effecten van de terugleververgoeding in vergelijking met salderen zullen worden verzacht.
Er zal ook straks bij teruglevering geen verschil zijn in opbrengst per kWh overdag en 's avonds. Jouw idee dat je overdag voor 10 ct moet leveren en 's avonds voor 21 ct moet terugkopen is echt niet reëel.
Betekent overigens niet dat de aanschaf niet OK is. Maar het is echt alleen voor 'de leuk' en veel minder voor de portemonnee.
Heb ik 11 jaar geleden ook gedaan met een grondwater warmtepomp. Ik werd door iedereen voor gek verklaard. Blijkt nu een van mijn beste beslissingen ooit te zijn geworden.
 
Vraagje aan de gebruikers die er al weleens naar gekeken hebben, nu het salderen nog is kun je dan beter de panelen overdag hun stroom terug laten leveren voor hoog tarief en s'avonds voor laag tarief de Tesla laden of gewoon de stroom die je opwekt gelijk in de Tesla stoppen?

Ze komen over 2,5week 16.000kW leggen bij mij dus begin me er nu pas voor het eerst een beetje in de verdiepen
 
nu het salderen nog is kun je dan beter de panelen overdag hun stroom terug laten leveren voor hoog tarief en s'avonds voor laag tarief de Tesla laden of gewoon de stroom die je opwekt gelijk in de Tesla stoppen?

Is de CO2-footprint niet interessanter dan de dubbeltjes? Meteen in de Tesla dus. Want overdag opgewekte stroom direct verbruiken is ‘groener’ dan die stroom uploaden en ‘s nachts weer stroom downloaden.

Ik zou vooral verder vooruit denken. Je legt zo een installatie aan voor >25 jaar. Wat is gunstig na 2020? Direct eigen verbruik. Bijvoorbeeld: de installatie van 16 kWp in 1 richting hebben liggen is vanaf 2020 minder gunstig dan een opdeling in 2x 8 kWp gericht op oost-west. Want dan heb je meer kans op direct verbruik.

En als de stroomprijs variabel wordt, dan levert de opgewekte stroom tussen 12.00 en 14.00 waarschijnlijk het minste op.
 
Vraagje aan de gebruikers die er al weleens naar gekeken hebben, nu het salderen nog is kun je dan beter de panelen overdag hun stroom terug laten leveren voor hoog tarief en s'avonds voor laag tarief de Tesla laden of gewoon de stroom die je opwekt gelijk in de Tesla stoppen?

Ze komen over 2,5week 16.000kW leggen bij mij dus begin me er nu pas voor het eerst een beetje in de verdiepen

Het verschil tussen dag en nacht is in mijn geval 0.5 cent. Bij een verbruik van de Tesla van 5000kWh per jaar praat je over 25 euro per jaar verschil. Gewoon inpluggen en direct laden dus zodat auto altijd vol is mocht je opeens toch weg moeten
 
  • Informative
Reactions: Advh
Vraagje aan de gebruikers die er al weleens naar gekeken hebben, nu het salderen nog is kun je dan beter de panelen overdag hun stroom terug laten leveren voor hoog tarief en s'avonds voor laag tarief de Tesla laden of gewoon de stroom die je opwekt gelijk in de Tesla stoppen?

Ze komen over 2,5week 16.000kW leggen bij mij dus begin me er nu pas voor het eerst een beetje in de verdiepen
Puur financieel bekeken:
wat je tijdens hoog tarief opwekt wordt verrekend met je verbruik tijdens hoog tarief, en wat je tijdens dal tarief opwekt wordt verrekend met je verbruik in dal tarief. Met 16kW zul je al snel over je hoog tarief verbruik heen zitten (tenzij je dan je auto laadt) en daarna ontvang je een veel lagere teruglevevergoeding dan 21ct, een en ander afhankelijk van je leverancier.
Dus financieel is het met piek/dal tarief ook niet aantrekkelijk om overdag terug te leveren en 's avonds te laden.
 
  • Like
Reactions: Advh
Zo'n hybride systeem lijkt interessant. Al;s ik het goed lees, hoef ik m'n oude radiotoren dan niet te vervangen.
Ben benieuwd of de capaciteit voldoende is. Zo te zien gaan ze niet verder dan 36kW
Zo jammer dat ik dat zo vaak tegenkom! Alsof een warmtepomp die onderdeel uitmaakt van een hybride-installatie opeens wel een goed rendement kan maken met ouderwetse - dus hoog-temperatuur - radiatoren! Niet natuurlijk!
Allerlei goed bedoelde adviezen luiden: als je de stap om direct volledig van het gas af te gaan te groot vindt, en je hebt ook geen vloerverwarming maar 'gewone' / hoog-temperatuur radiatoren, kies dan een hybride-systeem. Als de warmtepomp te weinig warmtecapaciteit kan leveren springt de gasketel bij. Klinkt mooi maar werkt in de praktijk vaak niet goed. Bij meerdere werkende hybride-installaties van een jaar oud wezen kijken: klanten ontevreden want gasverbruik nauwelijks gedaald maar wel fors meer stroomverbruik. Oftewel geen besparing op de energienota, investering lijkt weggegooid geld.
Je zou bijna zeggen dat de hybride-CV-installatie net zo'n slimme keuze is als een Foutlander, ook hybride... :(