Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Meestal is niet de ventilator de component die het meeste lawaai maakt, maar de compressor.

De compressor in een warmtepomp maakt nagenoeg geen geluid - meer een stille koelkast. De modellen van Nibe zijn echt heel stil.
Buitenunits geven het meeste herrie.

Bij PVT (warmtepomp panelen) gebruik je een water-water warmtepomp. De oppervlakte die aan de achterkant zit van het pvt paneel wordt gebruikte als warmte uitwisseling met de buitenlucht. Triple solar panelen zijn al zeer goed.
Ik ga zelf binnenkort van de stadsverwarming af. Neem een Nibe F1255 + 8 pvt panelen. Vervang een aantal radiatoren door jaga lage temperatuur units.
Ik heb daarnaast nog wat plek over op het dak voor 5 a 6 PV panelen. Ik zal niet helemaal mijn elektra verbruik kunnen opwekken maar ben wel mooi van die stadsverwarming af!
 
Mooi plan Orca_m3! Is dat nog wel een beetje betaalbaar? Ik heb een half jaar geleden een offerte gezien van een installatie met PVT-panelen en dat was erg prijzig. Ook zijn de Jaga laag-temperatuurradiatoren bepaald geen koopje, daar zijn betaalbaardere alternatieven voor - die er dan wel minder 'design' en dus meer functioneel uit zien.
In de meeste buitenunits van warmtepompen maken volgens mij de compressoren meer herrie dan de ventilatoren. Bij de units met hele stille compressoren is dat wellicht niet het geval.
 
Ik heb eens geïnformeerd bij een dealer van de 'Solar Energy Booster' PVT-achtige producten. Die gaven het volgende aan:
Geschatte kosten voor de zonnepanelen met 4500 kW +/- 15 panelen zijn ongeveer € 6.000,00
Geschatte kosten voor een all elektrisch systeem waar het huis al op voorbereid is met laag temperatuursysteem bedraag € 18:000,00
Alles bij elkaar lijkt het een vrij prijzige oplossing, al heb ik eerder ook een offerte om all-electric te gaan ontvangen welke op een nog hoger bedrag uit kwam.
 
Ik ben aan het kijken naar een warmtepomp en heb 2 opties;
- Brinewarmtepomp
- Luchtwarmtepomp

De installateur zegt dat een brinewarmtepomp door de kosten van de boring zo duur zijn dat het financieel niet uit kan, en dat hij daarom alleen een luchtwarmtepomp adviseert. Brinewarmtepompen zouden alleen gebruikt worden bij projectbouw waarbij ze in 1x voor meerdere huizen boringen doen. Ik twijfel daar aan.

Bij ons worden ook veel vrije kavels verkocht, en in die woningen zie ik toch zo nu en dan wel brinewarmtepompen (toegegeven, het is niet veel). Ik lees op Internet bovendien dat een brinewarmtepomp als voordeel heeft dat in de zomer koelen energiezuiniger is, omdat je dan kunt volstaan met vrije koeling, waar een luchtwarmtepomp dan de compressor moet laten draaien.

Ik was benieuwd naar wat advies, want ik zit met de volgende punten:

- Installateur zegt 'je kunt beter 5 extra panelen plaatsen om de extra energiekosten van de luchtwarmtepomp recht te trekken dan een brinewarmtepomp te nemen'. Dat is nu met salderen ongetwijfeld waar, maar als dat stopt dan heb ik met een luchtwarmtepomp aanzienlijk meer energiekosten in de winter in vergelijking met een brinewarmtepomp. correct? De rekenvoorbeelden die je op Internet ziet die eigenlijk altijd uit gaan van salderen kloppen straks niet meer.

- Ik lees voor een luchtwarmtepomp +/- 5k aan kosten, voor brine +/- 15k. Klopt dat nog?

- Koelingskosten in de zomer. Ik slaap niet graag in 25 graden.

Wat is wijsheid? Is een luchtwarmtepomp ook prima of toch iets meer neerleggen voor een brinewarmtepomp of water/water?
 
Ik ben aan het kijken naar een warmtepomp en heb 2 opties;
- Brinewarmtepomp
- Luchtwarmtepomp

De installateur zegt dat een brinewarmtepomp door de kosten van de boring zo duur zijn dat het financieel niet uit kan, en dat hij daarom alleen een luchtwarmtepomp adviseert. Brinewarmtepompen zouden alleen gebruikt worden bij projectbouw waarbij ze in 1x voor meerdere huizen boringen doen. Ik twijfel daar aan.

Bij ons worden ook veel vrije kavels verkocht, en in die woningen zie ik toch zo nu en dan wel brinewarmtepompen (toegegeven, het is niet veel). Ik lees op Internet bovendien dat een brinewarmtepomp als voordeel heeft dat in de zomer koelen energiezuiniger is, omdat je dan kunt volstaan met vrije koeling, waar een luchtwarmtepomp dan de compressor moet laten draaien.

Ik was benieuwd naar wat advies, want ik zit met de volgende punten:

- Installateur zegt 'je kunt beter 5 extra panelen plaatsen om de extra energiekosten van de luchtwarmtepomp recht te trekken dan een brinewarmtepomp te nemen'. Dat is nu met salderen ongetwijfeld waar, maar als dat stopt dan heb ik met een luchtwarmtepomp aanzienlijk meer energiekosten in de winter in vergelijking met een brinewarmtepomp. correct? De rekenvoorbeelden die je op Internet ziet die eigenlijk altijd uit gaan van salderen kloppen straks niet meer.

- Ik lees voor een luchtwarmtepomp +/- 5k aan kosten, voor brine +/- 15k. Klopt dat nog?

- Koelingskosten in de zomer. Ik slaap niet graag in 25 graden.

Wat is wijsheid? Is een luchtwarmtepomp ook prima of toch iets meer neerleggen voor een brinewarmtepomp of water/water?
Ligt er aan hoe lang je er wilt blijven wonen, op (heel) lange termijn is een Brinewarmtepomp goedkoper.
Voordeel van een Brinewarmtepomp is minder lawaai door ontbreken buitenunit, maar die schijn je ook weer te kunnen isoleren (het geluid dus). Ik heb het vermoeden dat je installateur geen zin heeft in die grondboringen, omdat hij dat moet uitbesteden.
 
Ja dat idee krijg ik ook, dat 't hem teveel gedoe is. Geluid zal voor ons niet zozeer een probleem zijn.
Ik zit er vooral mee dat de installateur mij bij keuze tussen "gas of warmtepomp" er voor waarschuwde dat je energiekosten in de winter behoorlijk zijn. (ik heb geen idee hoeveel kwh een beetje warmtepomp verstookt in de maand)

Dat is nu met salderen geen probleem, paar extra panelen op het dak en klaar. Maar als dat straks niet meer zo lucratief is wordt volgens mij het rekensommetje bij luchtwarmtepomp of brinewarmtepomp nogal anders.

Is er een indicatie te geven wat het energieverbruik per dag bij bv. 0 graden buitentemperatuur is bij een luchtwarmtepomp en een brinewarmtepomp?
 
Ja dat idee krijg ik ook, dat 't hem teveel gedoe is. Geluid zal voor ons niet zozeer een probleem zijn.
Ik zit er vooral mee dat de installateur mij bij keuze tussen "gas of warmtepomp" er voor waarschuwde dat je energiekosten in de winter behoorlijk zijn. (ik heb geen idee hoeveel kwh een beetje warmtepomp verstookt in de maand)

Dat is nu met salderen geen probleem, paar extra panelen op het dak en klaar. Maar als dat straks niet meer zo lucratief is wordt volgens mij het rekensommetje bij luchtwarmtepomp of brinewarmtepomp nogal anders.

Is er een indicatie te geven wat het energieverbruik per dag bij bv. 0 graden buitentemperatuur is bij een luchtwarmtepomp en een brinewarmtepomp?
Ik heb al twaalf jaar een grondwater warmtepomp, een brinewarmtepomp dus.
Het gaat er eigenlijk om hoe ruim je budget is. Kun je je een brinewarmtepomp veroorloven, geen seconde nadenken en dit doen.
Je hoort geen geluid, je krijgt jaarrond een heel hoog rendement (COP 6.0) en je koelt voor de prijs van het gebruik van een circulatiepompje.
Wij verbruiken voor verwarmen en koelen rond 6.000 kWh in een huis van 1.400 m3. Een lucht/water warmtepomp heeft jaarrond, inclusief warm water een COP van ongeveer 3.5. De brinewarmtepomp doet dit dus, in ieder geval bij ons, 40% efficiënter.
De terugverdientijd van de meerprijs van de boringen is bij ons 19 jaar. Relatief gezien lang, maar het comfort is onovertroffen en je kunt met voldoende zonnepanelen vrij makkelijk een 0-op-de-meter huis realiseren.
Om je een indicatie te geen van het verbruik van de warmtepomp, dit is inclusief warm water voor douchen en wassen van kleding, zie het bijgaande staatje.
Ik ben momenteel voor mijn zoon een 8 kW lucht/water warmtepomp aan het organiseren. Kosten voor de hele installatie, inclusief 300 liter boiler, 50 liter mengvat, met aftrek van subsidie net onder 11 mille.

2019-03-01 14.42.20.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: RobsEV and Tozz
Dan kan ik mij wel voorstellen dat het rendeert om in de nacht de temperatuur te verlagen[/QUO

Leg uit? De theorie (niet de mijne!) was juist dat goede isolatie zou zorgen dat je dat niet hoeft. Aangezien een huis uit 2013 uitstekend geïsoleerd hoort te zijn klopt die theorie gewoon niet. Ik hoor het verhaal vaker dat je de vloerverwarming gewoon aan moet laten staan bij nieuwbouw, en vervolgens hoor je klachten dat het zo duur is. Klopt. Het is ook niet nodig, integendeel, het bespaart als je dat 's nachts gewoon uit zet. Ik hoor het verhaal dan ook alleen van de bouwers, en vooral, van de energie bedrijven... Trek je conclusie.
 
Ik zit er vooral mee dat de installateur mij bij keuze tussen "gas of warmtepomp" er voor waarschuwde dat je energiekosten in de winter behoorlijk zijn. (ik heb geen idee hoeveel kwh een beetje warmtepomp verstookt in de maand

Hier op de begane grond een lucht/lucht warmtepomp. Daikin Nexura. Ruwweg €300,- per jaar bij Kw-prijs van €0,22. Verder staat in huis de verwarming niet aan, behalve elektrische vloerverwarming in badkamer. Zonnepanelen compenseren het verbruik ruimschoots. Bijgaand verbruik per jaar, waarbij de maand maart er net vanaf gevallen is.
Tevens het verbruik vandaag. Altijd iemand thuis en geringe nachtverlaging.
8591177A-3E62-4679-A03D-FEE0E6708DC4.jpeg 08EDB8BF-0573-422B-9568-5B71066204CF.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Hier op de begane grond een lucht/lucht warmtepomp. Daikin Nexura. Ruwweg €300,- per jaar bij Kw-prijs van €0,22. Verder staat in huis de verwarming niet aan, behalve elektrische vloerverwarming in badkamer. Zonnepanelen compenseren het verbruik ruimschoots. Bijgaand verbruik per jaar, waarbij de maand maart er net vanaf gevallen is.
Tevens het verbruik vandaag. Altijd iemand thuis en geringe nachtverlaging.
View attachment 381959 View attachment 381960
Vraag is wel hoe groot is je huis en wat is het continue verwarmd vloeroppervlak?
 
Uiteraard, in de woonkamer wel. Overdag 21 graden als we thuis zijn, 's nachts 19 graden. In het weekend, en woensdag en vrijdag. 's Avonds gaat de verwarming ook aan.

Vertel 's wat meer over je huis als je wil.

Hoeveel m2/m3 verwarm je (alleen de woonkamer/keuken begrijp ik?). En dat lucht/lucht, hoeveel en wat voor unit's komt die lucht uit? Ben wel nieuwsgierig hoe 't er uit ziet en hoe 't comfort is (ik denk al snel aan luchtstromen voelen).
 
Vertel 's wat meer over je huis als je wil.

Hoeveel m2/m3 verwarm je (alleen de woonkamer/keuken begrijp ik?). En dat lucht/lucht, hoeveel en wat voor unit's komt die lucht uit? Ben wel nieuwsgierig hoe 't er uit ziet en hoe 't comfort is (ik denk al snel aan luchtstromen voelen).

Bij elkaar zo'n 40 m2, woonkamer, keuken en gang. Voorkant: dubbele deur in de keuken (open keuken), achterkant: harmonica deuren over 4 m. Comfort sterk verhoogd sinds we isolatie rollen voor de deuren hebben gelegd. Temperatuur zakt 1 tot 2 graden na uitschakelen vloer verwarming als het buiten erg koud is, < -5 graden celsius. Verder beneden standaard rijtjes huis van 5.10m breed.
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Leg uit? De theorie (niet de mijne!) was juist dat goede isolatie zou zorgen dat je dat niet hoeft. Aangezien een huis uit 2013 uitstekend geïsoleerd hoort te zijn klopt die theorie gewoon niet. Ik hoor het verhaal vaker dat je de vloerverwarming gewoon aan moet laten staan bij nieuwbouw, en vervolgens hoor je klachten dat het zo duur is. Klopt. Het is ook niet nodig, integendeel, het bespaart als je dat 's nachts gewoon uit zet. Ik hoor het verhaal dan ook alleen van de bouwers, en vooral, van de energie bedrijven... Trek je conclusie.
Tja, verschil tussen theorie en praktijk. In 2012 gold voor vloeren een rc van 3,5, meestal uitgerust met beton met vloerverwarming die tot 40 graden gestookt wordt. Je hebt het dan over een temperatuurverschil tot 30 graden over die rc 3,5.
Bij niet verwarmde vloer (gewone radiatoren in huis) is het temperatuurverschil tussen boven en onderkant vloer circa 10 graden. Een woning met vloerverwarming heeft dus tot 3x zo hoog energieverlies via de vloer dan een woning met radiatoren, en daarbij komt nog dat het om een groot oppervlak gaat, en dat dit energieverlies erg constant is (nauwelijks afhankelijk van buitentemperatuur, zoninstraling en wind).
Vloerverwarming verspilt dus meer energie naar de bodem toe wat drukt op de verwachte energiebesparing t.o.v. van oudere huizen die niet met vloerverwarming uitgerust zijn, ondanks de betere isolatie.
Geen wonder ook dat je bespaart wanneer je de helft van de tijd minder energie naar de bodem toe stuurt dmv nachtverlaging.
Zeker wanneer de lussen van de vloerverwarming dicht onder het oppervlak liggen (waardoor het wat langer duurt voordat die plak beton naar onderen toe opwarmt, maar de bovenkant van de vloer wel snel opwarmt, of wanneer je gewoon een dun vloertje hebt) heb je er 's ochtends weinig last van dat de vloer weer moet opwarmen, want het oppervlak is dan toch redelijk snel op temperatuur.
 
Je vergeet echter:

1 de lussen van de vloerverwarming liggen diep. Ze zijn tijdens de bouw gelegd, en niet naderhand ingefreesd.
2 onder de vloer zit een bonk isolatie.
3 de vloer is een standaard kanaalplaten vloer van 30(?) cm dik. Standaard dikte.
3 het is volstrekt in strijd met de hier verkondigde theorie dat het niet nodig is.
4 er is veel licht-, en dus warmte instraling van de zon (immers 4 m deur aan de ene, en 2 m aan de andere.

Er worden veel te veel aannames gedaan, waarbij ik vermoed dat de aannames dat het verlagen zinloos zou zijn volstrekt onjuist zijn.