Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Nachtverlaging helpt alleen bij een hoog temperatuursysteem (radiatoren) en nog meer als het huis ook nog slecht geïsoleerd is.
Bij een goed geïsoleerd huis met bijv. vloerverwarming heeft nachtverlaging geen zin.
Correctie: bij een huis met hoge warmteopslagcapaciteit heeft het geen zin (Dikke betonnen vloeren, dikke muren, etc). Heb je bijv een houten huis dat goed geïsoleerd is met warmtereflecterend materiaal en houten vloeren (weinig warmteopslagcapaciteit) dan heeft nachtverlaging wel nut, het gebouw heeft dan maar weinig energie nodig om van temperatuur te veranderen.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik herhaal: nieuwbouw huis (2013), vloerverwarming, tussenwoning zelfs, en nachtverlaging heeft absoluut zin. Zowel in warmte afname als in stroomafname. Bewijsbaar, onze rekening werd significant lager.
Ik zou in dat geval ernstige twijfels hebben bij de kwaliteit van de isolatie van de vloer.
Sinds 2013 zijn de isolatie-eisen ook aanzienlijk strenger geworden.
 
Ik herhaal: nieuwbouw huis (2013), vloerverwarming, tussenwoning zelfs, en nachtverlaging heeft absoluut zin. Zowel in warmte afname als in stroomafname. Bewijsbaar, onze rekening werd significant lager.

In mijn oude huis van 1991 welke voor die tijd volgens de normen was geïsoleerd maar wel was voorzien van hoofdvloerverwarming hebben wij een keer in een winter meegemaakt dat we het wat fris vonden worden in huis. Blijkt dat de buitensensor van de CV kapot te zijn en was de verwarming al 3 dagen uit. Zo langzaam werkt het systeem.

Een stroom afname door een nachtverlaging moet je mij toch echt eens uitleggen hoe dat zou kunnen.

De grote fout die veel mensen maken die niet weten hoe ze met vloerverwarming moeten omgaan is om de watertemperatuur veel te hoog te maken. Hierdoor reageert de vloerverwarming veel sneller dan de bedoeling is maar verbruik je ook veel meer gas.

Mijn huis van 2012 is gas gestookt, alles op vloerverwarming en heeft een oppervlak van 300m2 en een inhoud van 1100m3.
Per jaar verbruiken wij ca. 1800m3 gas. Hiervan is overigens nog meer dan de helft voor het warmwater van de 6 volwassenen die staan te douchen.
 
Ik herhaal: nieuwbouw huis (2013), vloerverwarming, tussenwoning zelfs, en nachtverlaging heeft absoluut zin. Zowel in warmte afname als in stroomafname. Bewijsbaar, onze rekening werd significant lager.
Uiteraard, het hangt sterk van de lokale situatie af. Koelt je huis snel af wanneer de nachtstand ingeschakeld wordt? Zo niet, dan haal jij de winst vooral uit het feit dat de CV installatie zichzelf een aantal uur niet hoeft warm te houden, er geen pompen hoeven te draaien etc.
Bij een lucht/water wp maakt het voor de COP nogal wat verschil of de warmte uit koude nacht gehaald moet worden of overdag wanneer het buiten warmer is.
Nachtverlaging heeft m.i. alleen geen zin wanneer je zoveel warmteopslagcapaciteit hebt dat het meer energie kost om de boel 's ochtends op te warmen dan de winst die je hebt van de lagere temp 's nachts. Dit hangt meer af van hoe het pand gebouwd is en het type isolatie dat gebruikt is (faseverschillen) dan van de leeftijd van het pand...
 
Goh een huis van 2012 en toch nog gas.:) Mijne van 1998 heeft nooit gas gehad. Nu zal die van jouw een betere isolatie waarde hebben maar ik merk wel degelijk binnen een aantal uren wanneer de verwarming niet zou werken. Hoe dik is jouw betonvloer die helemaal opgewarmd moet worden? Bij mij bestaat de vloer uit meerdere lagen van boven af gezien tegels, dunne cement laag met daar onderin de vloerverwarming. Daaronder zit een redelijk dikke laag isolatie ev vervolgens de standaard gestorte beton vloer op de van onder geïsoleerde broodjes.
De dunne betonvloer met de vloerverwarming reageert vrij snel op warm water toevoer. Als jij 20cm beton opwarmt kan ik me voorstellen dat nachtverlaging geen zin heeft.
En stroom verbruik verminderen doe ik ook. bij mij start de pomp als er warm water nodig is en loopt nog 10 minuten door nadat de warm water toevoer weer stopt. De pomp loopt dus maar een paar uur per dag i.p.v. 24 uur per dag zoals die eerst deed. Nu is zo'n pomp geen groot verbruiker maar alle beetjes helpen.:)
 
@Camelroel Zoals jou huis is was mijn huis van 1991.
Het huidige huis heeft idd hele dikke vloeren. Beton en dekvloer zijn samen 37cm dik. Met egaline en tegels loopt dat op tot en kleine 40cm.
Bij mij staan ook alleen de pompen aan als er een warmtevraag is. Als ik naar mijn gasverbruik kijk is dit eigenlijk alleen 's-nachts.
Tussen 02:00 en 9:00 zie je wat gasverbruik ontstaan en als je het waterverbruik uitsluit blijft de boel meestal uit totdat het weer kouder wordt.

Ik zou wel graag naar een warmtepomp willen maar op dit moment is door het extreem lage verbruik er nauwelijks een financieel voordeel te behalen. Ik ben mij wel aan het oriënteren voor als de ketel end of live gaat raken en ca. 10 jaar oud is.

Een snel reagerende vloerverwarming, ook bij een dunne vloer betekent dat de watertemperatuur in je vloer te hoog is.
In een goed geïsoleerd huis is 30C als meer dan genoeg. In de praktijk zie je veel 40-45C gebruikt worden.
Ook zie je dat de temperatuur wordt opgeschroefd omdat men de afstand van de leidingen van de vloerverwarming veel te groot heeft gelaten.
Mijn aannemer heeft om die reden de dekvloer met vloerverwarming en ook een keer uit mogen halen en opnieuw aanbrengen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Michel3
Bij mij staat de max water temperatuur op ongeveer 35C bij 30C duurt het te lang voordat het behaaglijk wordt in huis. Ik heb stadsverwarming dus ik krijg water van ongeveer 70C binnen dus mijn CV hoeft niet extra te werken om het water naar 45 graden te brengen. Ik heb het idee dat doordat ik heet water binnenkrijg en een dunne vloer heb en dat we vaak overdag niet thuis zijn nachtverlaging voor ons wel zuiniger is. We gebruiken in ieder geval minder dan toen de kinderen klein water en we niet aan nachtverlaging deden.
 
Goh een huis van 2012 en toch nog gas.:) Mijne van 1998 heeft nooit gas gehad. Nu zal die van jouw een betere isolatie waarde hebben maar ik merk wel degelijk binnen een aantal uren wanneer de verwarming niet zou werken. Hoe dik is jouw betonvloer die helemaal opgewarmd moet worden? Bij mij bestaat de vloer uit meerdere lagen van boven af gezien tegels, dunne cement laag met daar onderin de vloerverwarming. Daaronder zit een redelijk dikke laag isolatie ev vervolgens de standaard gestorte beton vloer op de van onder geïsoleerde broodjes.
De dunne betonvloer met de vloerverwarming reageert vrij snel op warm water toevoer. Als jij 20cm beton opwarmt kan ik me voorstellen dat nachtverlaging geen zin heeft.
En stroom verbruik verminderen doe ik ook. bij mij start de pomp als er warm water nodig is en loopt nog 10 minuten door nadat de warm water toevoer weer stopt. De pomp loopt dus maar een paar uur per dag i.p.v. 24 uur per dag zoals die eerst deed. Nu is zo'n pomp geen groot verbruiker maar alle beetjes helpen.:)

Helaas zijn er nog steeds gemeentes die je verplichten om gas te gebruiken, zelfs in nieuwbouw
 
Wat zijn warmtepomppanelen?
2 vliegen in 1 klap, of te duur en daardoor niet rendabel genoeg?

Minder kosteneffectief dan met een warmtepomp warm water maken via extra pv-panelen.
Minder kosteneffectief dan aparte pv-panelen en aparte thermische collectoren.
Wel een overweging wanneer ruimtegebrek op het dak tot creativiteit dwingt.

Vraag die het systeem bij mij oproept: hoe handig is deze combinatie in relatie tot de levensduur van de onderdelen? Het thermische deel gaat vermoedelijk minder lang mee dan een pv-paneel.
 
Minder kosteneffectief dan met een warmtepomp warm water maken via extra pv-panelen.
Minder kosteneffectief dan aparte pv-panelen en aparte thermische collectoren.
Wel een overweging wanneer ruimtegebrek op het dak tot creativiteit dwingt.

Vraag die het systeem bij mij oproept: hoe handig is deze combinatie in relatie tot de levensduur van de onderdelen? Het thermische deel gaat vermoedelijk minder lang mee dan een pv-paneel.
Belangrijk voor veel mensen: niet het lawaai van een buitenunit.
 
Is dat zo?

Ik las in de vermelde link: ,,Tot buitentemperaturen van -7 °C slaagt de warmtepomp erin om warmte te onttrekken uit de buitenlucht via de warmtewisselaar.”

Dat klinkt als een L/W warmtepomp.
Voor zover ik het begrijp zijn die panelen de warmtewisselaar... Dus ipv een radiator van een halve vierkante meter waar geforceerd lucht doorheen wordt geblazen met een lawaaierige ventilator heb je een radiator van tientallen vierkante meters waar de wind loef/lijzijde langs waait. (denk ik)