Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat wordt lastig, we hebben een balken plafond in onze woonkamer.

Maar nog even terug op het principe. Uiteraard is altijd kunnen verwarmen met lage temperaturen ideaal. Maar nu ik zie dat wij met de huidige radiatoren deze winter (tot nu toe) het huis warm kunnen houden met 45 tot 50 graden CV water, denk ik dat wij met enkel een warmtepomp best ver komen. Ik zie niet veel bezwaren in het behouden van onze cv ketel voor die paar koude dagen/weken in het jaar.

Wij hebben geen aardgasaansluiting maar een propaangastank van 3000 liter. Die kost ons € 150 op jaarbasis, dus dat zijn de kosten ook niet. En ik veronderstel dat een cv ketel die zo weinig uren maakt ook behoorlijk lang mee gaat.

Bovendien kan altijd nog het warmteafgiftesysteem worden aangepakt, niet?

Mijn idee is dus dat het nu plaatsen van een warmtepomp met onze cv ketel als hulp voor zeer koude dagen een aanmerkelijke co2 reductie oplevert ten opzichte van de huidige situatie (meer dan 70%?). Wij hebben nu 36 panelen (op bijgebouw en veldopstelling, de boerderij zelf heeft een rieten dak) en kunnen dat aantal uitbreiden, waardoor ook in de extra benodigde elektriciteit kan worden voorzien.

De investering lijkt in mijn berekeningen ook nog eens een realistische terugverdientijd te hebben van circa 10 jaar. Dat is geen vereiste voor ons, maar natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zie ik iets over het hoofd met deze redenering?

In jullie specifieke situatie ben ik het eens met je denkrichting. Als je begint aan een verbouwing zou ik idd altijd aan vloerverwarming denken in jullie geval is dat een hele grote stap -> je bent weer op slopershoogte.

Dan kun je soms beter een bijgebouw volleggen met PV-panelen en een warmtepomp met iets minder rendement laten draaien (op 45-50 Gr.C. ipv 35 Gr.C.) Per saldo ben je goedkoper uit en bereik je hetzelfde (hooguit iets minder comfort dan met vloerverwarming)

Kies wel een warmtepomp met een hoge SCOP (en/of SEER) bij de 50Gr.C -> daar zit best wel veel verschil in. En desnoods een aparte inverter airco met verwarmingsmogelijkheid erbij (halen ook een hele hoge SCOP als je de juiste selecteert) Een extra L/L erbij geeft je iets meer speling in capaciteit en is wellicht goedkoper dan 1 veel zwaardere W/L-unit. Daarbij kun je pendelen voorkomen (=>rendement en levensduur) en sneller anticiperen op gewenste temperaturen.
 
Dat wordt lastig, we hebben een balken plafond in onze woonkamer.

Maar nog even terug op het principe. Uiteraard is altijd kunnen verwarmen met lage temperaturen ideaal. Maar nu ik zie dat wij met de huidige radiatoren deze winter (tot nu toe) het huis warm kunnen houden met 45 tot 50 graden CV water, denk ik dat wij met enkel een warmtepomp best ver komen. Ik zie niet veel bezwaren in het behouden van onze cv ketel voor die paar koude dagen/weken in het jaar.

Wij hebben geen aardgasaansluiting maar een propaangastank van 3000 liter. Die kost ons € 150 op jaarbasis, dus dat zijn de kosten ook niet. En ik veronderstel dat een cv ketel die zo weinig uren maakt ook behoorlijk lang mee gaat.

Bovendien kan altijd nog het warmteafgiftesysteem worden aangepakt, niet?

Mijn idee is dus dat het nu plaatsen van een warmtepomp met onze cv ketel als hulp voor zeer koude dagen een aanmerkelijke co2 reductie oplevert ten opzichte van de huidige situatie (meer dan 70%?). Wij hebben nu 36 panelen (op bijgebouw en veldopstelling, de boerderij zelf heeft een rieten dak) en kunnen dat aantal uitbreiden, waardoor ook in de extra benodigde elektriciteit kan worden voorzien.

De investering lijkt in mijn berekeningen ook nog eens een realistische terugverdientijd te hebben van circa 10 jaar. Dat is geen vereiste voor ons, maar natuurlijk wel mooi meegenomen.

Zie ik iets over het hoofd met deze redenering?
Op zich hebben wij ook een "dubbel" Systeem. We hebben naast de warmtepomp nog een CV houthaard. Deze haard gooit de warmte in een buffervat. De warmtepomp doet in principe hetzelfde, wanneer de temperatuur in het buffervat voldoende is, zal de warmtepomp niet aanspringen. Het huis pakt de warmte uit het vat.
Maar in jullie situatie moet je ook sturing geven aan de CV.
 
Bedankt voor alle alternatieven die worden aangedragen voor het volledig overstappen op een warmtepomp, maar dat zie ik voor dit huis nu niet zitten. Een andere mogelijkheid is het toevoegen van ventilatoren aan de bestaande radiatoren en/of het vervangen van radiatoren door ltv radiatoren. Dat willen wij nog uitproberen, naar ons idee is om te beginnen met de warmtepomp, dat is het laagsthangende fruit.

P.S. Wii weten hoe comfortabel een warmtepomp met vloerverwarming is, ons tweede huis in Asturias heeft dit systeem in combinatie met een horizontaal buizennet in de tuin. De zeer ingrijpende verbouwing die hiervoor nodig zou zijn in onze boerderij achten wij het echter niet waard.
 
In jullie specifieke situatie ben ik het eens met je denkrichting. Als je begint aan een verbouwing zou ik idd altijd aan vloerverwarming denken in jullie geval is dat een hele grote stap -> je bent weer op slopershoogte.

Dan kun je soms beter een bijgebouw volleggen met PV-panelen en een warmtepomp met iets minder rendement laten draaien (op 45-50 Gr.C. ipv 35 Gr.C.) Per saldo ben je goedkoper uit en bereik je hetzelfde (hooguit iets minder comfort dan met vloerverwarming)

Kies wel een warmtepomp met een hoge SCOP (en/of SEER) bij de 50Gr.C -> daar zit best wel veel verschil in. En desnoods een aparte inverter airco met verwarmingsmogelijkheid erbij (halen ook een hele hoge SCOP als je de juiste selecteert) Een extra L/L erbij geeft je iets meer speling in capaciteit en is wellicht goedkoper dan 1 veel zwaardere W/L-unit. Daarbij kun je pendelen voorkomen (=>rendement en levensduur) en sneller anticiperen op gewenste temperaturen.
Dank! Goed punt mbt de cop bij 45-50 graden, veel fabrikanten lijken die niet te publiceren. Zo vind ik van de bosch compress 7400i 7 kW alleen de cop bij 7/35 en scop bij 35. Wel zie ik de maximale verwarmingsaanvoertemperatuur (62 graden), maar geen Cop’s bij 45/50/55.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heb je geen haard?
Niet dat dat milieuvriendelijker is, maar daarmee kan je ook aardig bijverwarmen op koude dagen.
Ik heb mij gisteren ingespannen mocht de wp ons niet genoeg warmte geven. Dan voel ik mij gelijk mannelijk naar een dag MS office. Nu wel spierpijn trouwens:confused:
20210204_185241.jpg
 
Op zich hebben wij ook een "dubbel" Systeem. We hebben naast de warmtepomp nog een CV houthaard. Deze haard gooit de warmte in een buffervat. De warmtepomp doet in principe hetzelfde, wanneer de temperatuur in het buffervat voldoende is, zal de warmtepomp niet aanspringen. Het huis pakt de warmte uit het vat.
Maar in jullie situatie moet je ook sturing geven aan de CV.
De aansturing van de cv ketel gaat via de binnenunit, dat zou dan een bosch compress hybrid 7000i zijn. Voordeel van deze binnenunit is de compactheid, 70x35x35.
 
Zie ik iets over het hoofd met deze redenering?

Met zo’n lage aanvoertemperatuur in de huidige situatie is dan ook nog een overweging: radiatoren aanpassen naar LTV-radiatoren. Ook daarmee kan de ketel er misschien wel helemaal uit. In combinatie met een warmtepomp met wat meer vermogen dan je nu overweegt (niet 7 kW maar 10-12 kW).
Dankzij de ISDE is meer vermogen nu min of meer even duur als minder vermogen. Voordeel is ook dat je dan de sww-boiler met de warmtepomp kunt verwarmen en het ding wat minder lawaai maakt (want op een lager toerental draait).

Edit: zie nu dat die LTV-radiatoren al voorbij zijn gekomen.
 
Onze boerderij heeft geen paalfundering, dit terwijl wij in een veenwijde gebied zitten (10 meter prut en daaronder pas de harde zandlaag. In de jaren 70 is over een groot deel van de boerderij een nieuwe betonnen vloer gestort, die doorloopt onder de (buiten)muren. Deze vloer vormt dus de fundering, daarom kan deze er niet uit zoals bij jullie het geval was.

Inmiddels hebben wij ook overal parket laten leggen, dat moet er ook niet uit.

Wij kijken daarom naar een systeem dat feitelijk dubbel is, niet een oplossing als de Elga. Een volwaardige warmtepomp dus, met een ketel (die wij al hebben) om bij te springen als de cv water temperatuur hoger moet zijn ivm de te beperkte warmte afgifte capaciteit bij koud weer.

Ik ga in ieder geval het forum lezen, dank voor de link!

Je zult er ongetwijfeld al veel en goed over hebben nagedacht, maar toch:
En de warmteafgifte verhogen d.m.v. capillaire matten in wanden en/of plafonds?
Is hier 'n forumlid die dat heeft gedaan en er goed ervaringen mee heeft.

Gasaansluiting moeten behouden voor alleen die paar koude dagen lijk me zo zonde.
En een gasketel die 'n groot deel van 't jaar stilstaat is (onderhoudstechnisch) ook niet geweldig lijkt me.

Edit: ik zie dat 'n stuk of wat forumleden me voor waren met vergelijkbare ideeen/adviezen...
 
Haal je met een L-W warmtepomp 45-50 graden? Interesseert mij ook dan.

Praktijkvoorbeeld L/W warmtepomp:
  • COP koelen 5,25 (via vloer)
  • COP warm water/boiler 2,51
  • COP verwarmen 4,04 (vloer verwarming met water van max. ca. 30-35Gr.C.)
Als je het huis kunt verwarmen met 45-50 Gr.C. dan verwacht ik een COP vergelijkbaar met het tapwater -> ca. 2,5
Via vloerverwarming kun je dus ca. COP 4 halen met een zuinige/moderne L/W warmtepomp.

Een W/W is nog wat zuiniger maar wel een stuk duurder in aanschaf.
Met een moderne A+++ airco (L/L) kom je tegenwoordig ook op een SCOP van rond de 4-5 uit en een SEER van 7.
 
Als je het huis kunt verwarmen met 45-50 Gr.C. dan verwacht ik een COP vergelijkbaar met het tapwater -> ca. 2,5
Is COP de enige parameter hier?
Bij water van 80 graden, moet dit misschien maar 25% van de tijd circuleren? Bij water van 45-50 graden moet dit wellicht 100% van de tijd circuleren en dus ook weer opgewarmd worden. Ook je circulatiepomp moet dan 100% van de tijd werken.
Gebrek aan convectie is hier vooral het probleem, niet het gebrek aan warmte. Als je radiator 80 graden heeft, krijgt de lucht die opgewarmd wordt een zodanige versnelling in de radiator dat hij over de ganse kamer gekatapulteerd wordt. Bij minder dan 50 graden blijft de lucht rond de radiator draaien.
Ondertussen zijn daar lagetemperatuur radiatoren voor met een ingebouwde ventilator, maar dan moet je al jouw radiatoren vervangen en het geluid van de ventilator er bij nemen.
 
Als ik de weerberichten mag geloven worden het spannende tijden voor al de warmtepomphouders hier op TMC (en daarbuiten).
Harde Oostenwind en temperaturen beneden -10. Hoor graag jullie ervaringen komende week. Leerzaam, geen cynisch oogmerk.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Als ik de weerberichten mag geloven worden het spannende tijden voor al de warmtepomphouders hier op TMC (en daarbuiten).
Harde Oostenwind en temperaturen beneden -10. Hoor graag jullie ervaringen komende week. Leerzaam, geen cynisch oogmerk.
Als het goed is zou de warmtepomp bij -10 nog prima moeten verwarmen, alleen... wordt het dan 1 op 1 elektrisch verwarmen. Onder meer daarom heb ik bij onze nieuwbouwwoning (in het buitengebied, weinig buren om ons heen), een CV houthaard toegepast, met een vermogen van 20 kW. Als het goed is zou deze het huis nu in deze tijd prima op temperatuur kunnen houden.
 
Het probleem is het invriezen van de buiten condensor en dan de ontdooi cyclus waarin er niet verwarmt kan worden. Maar ik neem aan dat men met l/w systeem grootte buffer vaten heeft staan die dit opvangen. Ikzelf heb l/l van mitsubishi electric en dan de nordic variant die tot - 25 door zou moeten kunnen. Ik heb iig alvast een voorraadje hout aangelegd.
 
Als ik de weerberichten mag geloven worden het spannende tijden voor al de warmtepomphouders hier op TMC (en daarbuiten).
Harde Oostenwind en temperaturen beneden -10. Hoor graag jullie ervaringen komende week. Leerzaam, geen cynisch oogmerk.
Wij hebben een l/w warmtepomp. Ervaring uit vorige jaren leert dat bij strenge vorst het rendement natuurlijk afneemt. Als je buffervat voldoende groot is komt de wtp zelf een heel eind, maar wel zal de elektrische bijverwarming een paar keer per dag bijspringen. Ondanks de elektrische bijverwarming bij matige tot strenge vorst, is het verwarmen met de wtp nog altijd voordeliger dan het verwarmen op gas.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Als ik de weerberichten mag geloven worden het spannende tijden voor al de warmtepomphouders hier op TMC (en daarbuiten).
Harde Oostenwind en temperaturen beneden -10. Hoor graag jullie ervaringen komende week. Leerzaam, geen cynisch oogmerk.

Met de Mitsubishi Zubadan is het tot -15 C niet zo spannend. We installeren hem binnenkort ook in Italie, waar de -25 C nog wel eens wordt aangetikt. De harde wind maakt denk ik wel uit: een dikke wollen trui helpt weinig als de wind erdoorheen blaast.

Zubadan Technologie
 
  • Informative
Reactions: Maarten