Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij ga je geen of bijzonder weinig warmtepompen vinden die het vermogen hebben om jouw douchewater op het moment van vraag te produceren.
Nee, vlak voordat je het nodig hebt. Dus als je 's morgens om 7:30 onder de douche stapt dan verwarmt de warmtepomp de boiler vanaf 6:00 of zo. Dan heb je het minste stilstandsverlies.
Dat dit niet altijd een ideale situatie is vanwege nachtrust en goedkope stroom kan natuurlijk een reden zijn om dat niet op dat moment te doen.
 
Hoe ze bij die 110 graden komen met een warmtepomp (met een fatsoenlijke COP) snap ik ook niet helemaal eerlijk gezegd.

Als het water 110 graden Celsius is, dan zal de opslag dus onder druk moeten staan.
Bij omgevingsdruk zal het immers gewoon gaan koken.
De druk in de opslag zal dan minimaal 1.43 bar (kookpunt bij 110 graden celsius) moeten zijn, of nog wat meer om koken te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Nee, vlak voordat je het nodig hebt. Dus als je 's morgens om 7:30 onder de douche stapt dan verwarmt de warmtepomp de boiler vanaf 6:00 of zo. Dan heb je het minste stilstandsverlies.
Dat dit niet altijd een ideale situatie is vanwege nachtrust en goedkope stroom kan natuurlijk een reden zijn om dat niet op dat moment te doen.
Specifiek voor een lucht-water warmtepomp en afhankelijk van het seizoen:
We kennen in het najaar / winter / vroege voorjaar in Nederland best wel veel dagen waarbij het gedurende de nacht rond het vriespunt is (0-4 graden) maar overdag 10 a 12 graden. Mijn verwachting is dat je beter de warmtepomp op dat moment warm tapwater kan laten produceren en het verlies in de tank voor lief nemen dan net op het koudste moment (5 a 6 uur in de ochtend).
 
Ik las laatst over een ander bedrijf (ook een start-up) dat bezig is met een ondergrondse warmtebatterij met 4000 liter water.
Er zijn inmiddels 2 of 3 start ups die op een vergelijkbare manier iets aanbieden (warmteopslag onder de grond of in de kruipruimte).
Best interessant, nu nog erg prijzig in verhouding tot de hoeveelheid energie die je kunt opslaan. Met dalende prijzen en meer variatie in onze tarieven voor stroom (of gas) kunnen dit best mooie oplossingen zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nee, vlak voordat je het nodig hebt. Dus als je 's morgens om 7:30 onder de douche stapt dan verwarmt de warmtepomp de boiler vanaf 6:00 of zo. Dan heb je het minste stilstandsverlies.
Dat dit niet altijd een ideale situatie is vanwege nachtrust en goedkope stroom kan natuurlijk een reden zijn om dat niet op dat moment te doen.
Helder! Dat gebeurt inderdaad al vaak doordat je keuzes kunt maken in het moment dat je warmtepomp boiler aan de slag gaat of op temperatuur moet zijn.

Nadeel is natuurlijk wel dat even spontaan in bad (of onder de douche) stappen halverwege de middag lastig gaat worden. Je levert dus een stuk flexibiliteit en comfort in. Daarom ben ik best te porren voor een vinding waarbij stilstandverliezen echt worden geminimaliseerd.
 
Wij hebben sinds 2019 een 200 liter boiler staan. En de keuze voor een 200 was simpel omdat een 270 liter niet past in de woning. Wij zijn erg tevreden, staat op 50 graden ingesteld en hier kun je met een gezin makkelijk en bad van nemen en weer douchen. Hij staat enkel op de warmtepomp te draaien en draait op het midden van de dag. Tsja, ik heb de tijd niet midden op de dag in bad te gaan liggen over het algemeen dus die inflexibility neem ik voorlief. 😆
 
  • Like
Reactions: ERvee
Specifiek voor een lucht-water warmtepomp en afhankelijk van het seizoen:
We kennen in het najaar / winter / vroege voorjaar in Nederland best wel veel dagen waarbij het gedurende de nacht rond het vriespunt is (0-4 graden) maar overdag 10 a 12 graden. Mijn verwachting is dat je beter de warmtepomp op dat moment warm tapwater kan laten produceren en het verlies in de tank voor lief nemen dan net op het koudste moment (5 a 6 uur in de ochtend).
Een beetje slimme warmptepomp heeft een koppeling met dynamische energie tarieven en de mogelijkheid om een tijdschema in te voeren met de momenten waarop je zeker warmwater nodig hebt,
Deze combinatie zorgt ervoor dat je tegen lage tarieven ook nog eens voldoende warmtapwater hebt op het moment dat je in bad gaat.
 
Helder! Dat gebeurt inderdaad al vaak doordat je keuzes kunt maken in het moment dat je warmtepomp boiler aan de slag gaat of op temperatuur moet zijn.

Nadeel is natuurlijk wel dat even spontaan in bad (of onder de douche) stappen halverwege de middag lastig gaat worden. Je levert dus een stuk flexibiliteit en comfort in. Daarom ben ik best te porren voor een vinding waarbij stilstandverliezen echt worden geminimaliseerd.
Of een warmptepomp uitzoeken die de mogelijkheid heeft een minimale watertemperatuur op te geven en dat ook nog eens te koppelen met dynamische tarieven (bv een Nibe).
 
Een beetje slimme warmptepomp heeft een koppeling met dynamische energie tarieven en de mogelijkheid om een tijdschema in te voeren met de momenten waarop je zeker warmwater nodig hebt,
Deze combinatie zorgt ervoor dat je tegen lage tarieven ook nog eens voldoende warmtapwater hebt op het moment dat je in bad gaat.
Helaas heeft mijn warmtepomp uit 2019 dat niet, en volgens mij is het gros van de warmtepompen niet zo slim. Ik denk dat door slimme analyse van gebruikersinformatie en weersvoorspellingen.icm een voldoende grote boiler en buffer, een warmtepomp substantieel efficiënter zou kunnen. Helaas is t gros van de warmtepompen niet veel slimmer dan een gemiddelde cv ketel.
 
Helaas heeft mijn warmtepomp uit 2019 dat niet, en volgens mij is het gros van de warmtepompen niet zo slim. Ik denk dat door slimme analyse van gebruikersinformatie en weersvoorspellingen.icm een voldoende grote boiler en buffer, een warmtepomp substantieel efficiënter zou kunnen. Helaas is t gros van de warmtepompen niet veel slimmer dan een gemiddelde cv ketel.
Dat is jammer want ze bestaan al heel veel langer. Die van mij is in 2015 geleverd en was standaard al voorzien van al deze functies. Het punt is denk ik dat installateurs nog teveel vanuit de cv- gedachte werken en te weinig aandacht en kennis hebben van de mogelijkheden van warmtepompen.

Ik heb onze warmtepomp destijds zelf uitgezocht omdat ik geen installateur kon vinden die iets kon bieden wat aan mijn wensen voldeed. Ik heb zelf rechtstreeks contact gezocht met fabrikanten en ben toen uiteindelijk bij een Nibe uitgekomen.
Ze hebben mij het systeem aangeboden/geadviseerd met weersafhankelijke regeling, koppeling met dynamische tarieven en een voldoende groot buffervat geadviseerd om optimaal gebruik te kunnen maken van dynamische prijzen.
De totale meerprijs inclusief installatie en montage t.o.v. de standaard cv installatie die in mijn woning zou komen was slechts €5500,—, met het voordeel dat ik door de warmtepomp volledig van het gas af kon. Zelfs met de hoge energietarieven van afgelopen jaar is door de koppeling met dynamische tarieven mijn energierekening ver onder de tarieven van het prijsplafond gebleven.
 
Vaak kun je pompen aansturen via contacten. Dan bv. een shelly wifi relais ertussen. Dan kun je via domotica platform de boel zelf sturen. Ik doe het overigens niet, omdat die maar 1x dag (nacht) draait (30-45 min) en dan heb je het over paar cent winst als er winst is. Vond ik niet de moeite.

Doe het wel met de thuisaccu (sessy), daar moet je oa opletten dat je geen verlies draait (roundtrip is z'n 18% verlies). Dus die laad alleen als er PV overschot is of de stroom goedkoop genoeg is. Laagste prijs moet dan z'n 80% zijn van de hoogste prijs en nu al dagen gehad dat die niks laad.

Accu zinvol, nog niet..... duurt vrij lang voordat je die terugverdiend. Was gewoon nieuwsgierig wat je ermee kunt (leuk projectje).
 
Dat is jammer want ze bestaan al heel veel langer. Die van mij is in 2015 geleverd en was standaard al voorzien van al deze functies. Het punt is denk ik dat installateurs nog teveel vanuit de cv- gedachte werken en te weinig aandacht en kennis hebben van de mogelijkheden van warmtepompen.

Ik heb onze warmtepomp destijds zelf uitgezocht omdat ik geen installateur kon vinden die iets kon bieden wat aan mijn wensen voldeed. Ik heb zelf rechtstreeks contact gezocht met fabrikanten en ben toen uiteindelijk bij een Nibe uitgekomen.
Ze hebben mij het systeem aangeboden/geadviseerd met weersafhankelijke regeling, koppeling met dynamische tarieven en een voldoende groot buffervat geadviseerd om optimaal gebruik te kunnen maken van dynamische prijzen.
De totale meerprijs inclusief installatie en montage t.o.v. de standaard cv installatie die in mijn woning zou komen was slechts €5500,—, met het voordeel dat ik door de warmtepomp volledig van het gas af kon. Zelfs met de hoge energietarieven van afgelopen jaar is door de koppeling met dynamische tarieven mijn energierekening ver onder de tarieven van het prijsplafond gebleven.
Onze warmtepomp (Nefit) heeft ook een weersafhankelijke regeling. In de praktijk is dat helaas niet anders dan een temperatuursensor buiten. Ik weet niet wat Nibe verstaat onder een weersafhankelijke regeling.
Idealiter zou je willen dat een warmtepomp weersinformatie voor jouw locatie ophaalt via internet en dat combineert met de buitentemperatuursensor.
Ik heb zelf een 1.000 liter buffervat, vooral ook omdat we nog een CV houthaard hebben (We wonen in het buitengebied en gebruiken hout van eigen perceel, wat we ruimschoots compenseren door nieuwe aanplant van bomen).
Ik kan natuurlijk wel de warmtepomp tijdsgebonden sturen. Maar echt slim werkt dat niet, bovendien moet je de sturing iedere zomer en winter weer aanpassen (ivm koeling).
 
Die van ons heeft ook een weersafhankelijke regeling. Afhankelijk van de stooklijn, de invoer- en uitvoer temperatuur wordt de warmtepomp ingeschakeld, en eens per dag of zo wordt de boiler verwarmd. Alpha Innotec. Helaas door de bouwer gekozen.
 
Vrijwel elke WP heeft WAR (weersafhankelijke regeling). Vaak zijn de WP's direct aan te spreken en te koppelen aan home assistant. Als die er niet is, is er vaak ook een DIY oplossing met esp32 boardje en dan koppelen aan home assistant (zo heb ik mijn mitsubishi WP gekoppeld).

Eenmaal aan home assistant, kan zelf bepalen (aan de hand van weer, tarieven etc) wanneer het moet verwarmen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ERvee and LaurensH
Onze warmtepomp (Nefit) heeft ook een weersafhankelijke regeling. In de praktijk is dat helaas niet anders dan een temperatuursensor buiten. Ik weet niet wat Nibe verstaat onder een weersafhankelijke regeling.
Idealiter zou je willen dat een warmtepomp weersinformatie voor jouw locatie ophaalt via internet en dat combineert met de buitentemperatuursensor.
Een weersafhankelijke regeling is in basis ook niet meer dan een buitensensor, dit is ook heel gebruikelijk in de gebouwautomatisering (grote gebouwen als kantoren etc). De buitentemperatuur bepaald o.a. de stooklijn ( water aanvoer temperatuur verwarming). Met een goede weersafhankelijke regeling heb je binnen geen thermostaat nodig en zal de kamer temperatuur stabiel worden gehouden op basis van de buitentemperatuur. Een weersafhankelijke regeling kijkt over een langere periode en heeft niet direct de voorspelling van de komende uren nodig. De kamerthermostaat wordt voornamelijk gebruikt om de gewenste temperatuur in te stellen, de regeling doet de rest.

Als je een weersafhankelijke regeling combineert met dynamische tarieven, zal de warmtepomp ervoor zorgen dat het warmwater wordt geproduceerd als de energieprijs laag is en de weersafhankelijke regeling zorgt ervoor dat het warme water op het juiste moment wordt gebruikt om je huis op de juiste temperatuur te houden.
Bij een cv installatie zal het effect minder zijn dan bij een warmtepomp met buffervat.
 
Vrijwel elke WP heeft WAR (weersafhankelijke regeling). Vaak zijn de WP's direct aan te spreken en te koppelen aan home assistant. Als die er niet is, is er vaak ook een DIY oplossing met esp32 boardje en dan koppelen aan home assistant (zo heb ik mijn mitsubishi WP gekoppeld).

Eenmaal aan home assistant, kan zelf bepalen (aan de hand van weer, tarieven etc) wanneer het moet verwarmen.
Een WP koppelen aan HA is prima als je geen andere mogelijkheid hebt, maar de regeling van de warmtepomp zelf is complexer dan een WP via HA aan te sturen. Als je een stabiele temperatuur wilt, in combinatie met energietarieven, juiste stooklijn en op het juiste moment warmwater voor je bad etc, dan wordt de regeling wat complexer.
Je moet goede programmeer kennis hebben en kennis hebben van regeltechniek als je het optimale uit HA wilt halen. De interne regeling van een goede WP kan dat veel beter is is beter geoptimaliseerd, zonder dat he als gebruiker veel kennis nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: prettig and shthpnz
Ik heb even gekeken wat nibe doet, maar dat ziet er niet zo spannend uit hoor? Het is maar een verwarmingsinstallatie he? :)

- SWW is maar klein deel van het totale verbruik. Hier is de tank na een klein uurtje op temp. Er is veel meer te winnen op het juist instellen van de temp van het vat en bij welke daling hij moet verwarmen. Hier staat het op 48 graden, en na 8 graden daling gaat hij het weer verwarmen. Met 2 personen doet die dat gemiddeld 1x in de 2 dagen. Het warme water wordt hier ook voor de vaatwasser gebruikt, en nog nooit koude/frisse douche gehad. Dat uurtje bijverwarmen is dus vrij eenvoudig in te plannen wanneer het evt goedkoopst is.

- Voor het verwarmen met een WP wil je in het ideale geval het warmte verlies bijvullen zodat de temp stabiel blijft. Je kan dan met een laag verbruik de temp constant houden. Zo laag mogelijk Ta instellen waarbij je huis nog warm blijft. Dat lijkt mij veel zuiniger (en dus goedkoper) dan geforceerd op bepaalde tijden hogere Ta verwarmen omdat de stroom een paar ct goedkoper is.

Op het tweakers forum wordt er elke maand verbruik bijgehouden en vergeleken. Je zou je data daarmee kunnen vergelijken. Maar zag al dat je 1000L buttervat heb, dat is al een handicap voor je efficientie :eek:

voor L/W warmte pompen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 - Duurzame energie en installaties - GoT
een voorbeeld van het verbruik Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 - Duurzame energie en installaties - GoT. December 2022 was wat kouder en je ziet dat de COP bij vrijwel iedereen lager is dan bijv feb 2023 Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 - Duurzame energie en installaties - GoT
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb even gekeken wat nibe doet, maar dat ziet er niet zo spannend uit hoor? Het is maar een verwarmingsinstallatie he? :)

- SWW is maar klein deel van het totale verbruik. Hier is de tank na een klein uurtje op temp. Er is veel meer te winnen op het juist instellen van de temp van het vat en bij welke daling hij moet verwarmen. Hier staat het op 48 graden, en na 8 graden daling gaat hij het weer verwarmen. Met 2 personen doet die dat gemiddeld 1x in de 2 dagen. Het warme water wordt hier ook voor de vaatwasser gebruikt, en nog nooit koude/frisse douche gehad. Dat uurtje bijverwarmen is dus vrij eenvoudig in te plannen wanneer het evt goedkoopst is.

- Voor het verwarmen met een WP wil je in het ideale geval het warmte verlies bijvullen zodat de temp stabiel blijft. Je kan dan met een laag verbruik de temp constant houden. Zo laag mogelijk Ta instellen waarbij je huis nog warm blijft. Dat lijkt mij veel zuiniger (en dus goedkoper) dan geforceerd op bepaalde tijden hogere Ta verwarmen omdat de stroom een paar ct goedkoper is.

Op het tweakers forum wordt er elke maand verbruik bijgehouden en vergeleken. Je zou je data daarmee kunnen vergelijken. Maar zag al dat je 1000L buttervat heb, dat is al een handicap voor je efficientie :eek:

voor L/W warmte pompen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 - Duurzame energie en installaties - GoT
een voorbeeld van het verbruik Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 - Duurzame energie en installaties - GoT. December 2022 was wat kouder en je ziet dat de COP bij vrijwel iedereen lager is dan bijv feb 2023 Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 - Duurzame energie en installaties - GoT
De regeling op zich is niet spannend en via Modbus kun je veel uitlezen en aansturen, maar er zijn meerdere zaken waar je met de regeling rekening mee moet/kunt houden. Natuurlijk kun je eenvoudig de WP op tarieven en vraag warmtapwater sturen, maar als de WP zichzelf regelt, maak je optimaler gebruik van de pompsnelheid en modulatie van de buitenunit, wat het verbruik en de levensduur ten goede komt. Slechte modulatie en het pendelen van de WP verkort de levensduur van de WP en zal het. verbruik doen toenemen, wat op de lange termijn wellicht duurder gaat uitpakken.
Bij mijn vorige werkgever hadden we vele engineers zitten die bezig waren met het schrijven en optimaliseren van regelingen en daar viel regelmatig wat te besparen door optimalisatie. Zoals ik al aangaf, het kan via HA, maar wil je het optimale eruit halen, dan is het handig als je kennis hebt van regeltechniek en dat is iets meer dan aan/uit op basis van tarief sturing via HA.

Overigens is een 1000l buffervat inderdaad veel te groot, ik heb zelf een buffervat van ongeveer 100l. De juiste afmeting van het buffervat kan overigens door de leverancier worden uitgerekend en is o.a. afhankelijk van het te verwarmen oppervlak en de warmteverliezen van je huis. Een juiste afmeting van het buffervat is o.a. van belang om pendelen te voorkomen. Een WP mag namelijk niet te vaak aan/uit geschakeld worden omdat de levensduur sterk kan verkorten. De afmeting van het buffervat zal dus per geval kunnen verschillen.
Neemt niet weg dat het een leuke hobby is om zelf te spelen met de mogelijkheden van HA ;)
 
Overigens is een 1000l buffervat inderdaad veel te groot, ik heb zelf een buffervat van ongeveer 100l. De juiste afmeting van het buffervat kan overigens door de leverancier worden uitgerekend en is o.a. afhankelijk van het te verwarmen oppervlak en de warmteverliezen van je huis. Een juiste afmeting van het buffervat is o.a. van belang om pendelen te voorkomen. Een WP mag namelijk niet te vaak aan/uit geschakeld worden omdat de levensduur sterk kan verkorten. De afmeting van het buffervat zal dus per geval kunnen verschillen.

Als er sprake is van vloerverwarming is een buffervat zelden nodig! Een buffervat heeft toegevoegde waarde als de warmte inhoud van je systeem te gering is om een defrost van buitenunit op te vangen. (anders moet een BUH met COP=1 dat doen......)

Om pendelen te voorkomen geen buffervat monteren maar de parameters optimaliseren ("bron aanpakken ipv symptomen")
 
  • Love
Reactions: job-lek
Als er sprake is van vloerverwarming is een buffervat zelden nodig! Een buffervat heeft toegevoegde waarde als de warmte inhoud van je systeem te gering is om een defrost van buitenunit op te vangen. (anders moet een BUH met COP=1 dat doen......)

Om pendelen te voorkomen geen buffervat monteren maar de parameters optimaliseren ("bron aanpakken ipv symptomen")
Dat hangt af van het aantal liters water dat zich in de slangen van de vloerverwarming zit, de isolatie waarde van je woning en de capaciteit van je buitenunit. Zeker als je ook nog zoals sommigen een ruimte afhankelijke regeling hebt is een buffervat vaak wel nodig. Het buffervat is niet alleen tegen de defrost, maar ook om het aantal start/stops van je buitenunit te voorkomen.