Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
De regeling op zich is niet spannend en via Modbus kun je veel uitlezen en aansturen, maar er zijn meerdere zaken waar je met de regeling rekening mee moet/kunt houden. Natuurlijk kun je eenvoudig de WP op tarieven en vraag warmtapwater sturen, maar als de WP zichzelf regelt, maak je optimaler gebruik van de pompsnelheid en modulatie van de buitenunit, wat het verbruik en de levensduur ten goede komt. Slechte modulatie en het pendelen van de WP verkort de levensduur van de WP en zal het. verbruik doen toenemen, wat op de lange termijn wellicht duurder gaat uitpakken.
Bij mijn vorige werkgever hadden we vele engineers zitten die bezig waren met het schrijven en optimaliseren van regelingen en daar viel regelmatig wat te besparen door optimalisatie. Zoals ik al aangaf, het kan via HA, maar wil je het optimale eruit halen, dan is het handig als je kennis hebt van regeltechniek en dat is iets meer dan aan/uit op basis van tarief sturing via HA.

Overigens is een 1000l buffervat inderdaad veel te groot, ik heb zelf een buffervat van ongeveer 100l. De juiste afmeting van het buffervat kan overigens door de leverancier worden uitgerekend en is o.a. afhankelijk van het te verwarmen oppervlak en de warmteverliezen van je huis. Een juiste afmeting van het buffervat is o.a. van belang om pendelen te voorkomen. Een WP mag namelijk niet te vaak aan/uit geschakeld worden omdat de levensduur sterk kan verkorten. De afmeting van het buffervat zal dus per geval kunnen verschillen.
Neemt niet weg dat het een leuke hobby is om zelf te spelen met de mogelijkheden van HA ;)
Zo'n groot buffervat zou voor de wp alleen niet nodig zijn. Overigens wel een redelijk groot huis van ruim 1500 m3 in het buitengebied, dus groter warmteverlies. In koude weekenden gaat hier de cv haard nog wel eens aan. Die heeft vrij veel vermogen en warmt eerst het tapwater door tot ca 60 graden. Alle warmte die daarna nog komt gaat het buffervat in.

Maar ik geloof er om eerlijk te zijn niet in dat het voor een warmtepomp efficiënter is om water te verwarmen wanneer de energieprijzen laag zijn. Immers dan is, zeker in de winterperiode, de temperatuur te laag. Ik verwarm liever tussen 11.00 en 16.00 op een wat hogere temperatuur door, en daarna zo min mogelijk. Wanneer het echt flink gaat vriezen lukt dat niet altijd meer.
 
Dat hangt af van het aantal liters water dat zich in de slangen van de vloerverwarming zit, de isolatie waarde van je woning en de capaciteit van je buitenunit. Zeker als je ook nog zoals sommigen een ruimte afhankelijke regeling hebt is een buffervat vaak wel nodig. Het buffervat is niet alleen tegen de defrost, maar ook om het aantal start/stops van je buitenunit te voorkomen.
Een buffervat (WP=laag dT bij vloerverwarming) gaat het aantal start/stops niet verminderen bij een goed afgestelde warmtepomp. In jouw buffervat van 100 liter gaat bij een gemiddelde dT van 5 Gr.C. (vloerverwarming) slechts ca. 1,6 kWh aan warmte in......
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een buffervat (WP=laag dT bij vloerverwarming) gaat het aantal start/stops niet verminderen bij een goed afgestelde warmtepomp. In jouw buffervat van 100 liter gaat bij een gemiddelde dT van 5 Gr.C. (vloerverwarming) slechts ca. 1,6 kWh aan warmte in......
Het aantal start/stops wordt wel degelijk verminderd met een buffervat, dit staat los van de instellingen. Zeker voor een modulerende WP is het erg slecht om telkens kort te draaien. Voor de korte termijn kun je dan wellicht geld besparen ,maar voor de lange termijn is dat erg slecht voor je WP.
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat de fabrikanten niet voor niets een buffervat aanraden en berekenen op basis van het vermogen van je warmtepomp om pendelen te voorkomen. Dit is mede gebaseerd op de ISSO richtlijn. Ook in de gebouwautomatisering probeert men het aantal start/stops zo laag mogelijk te houden uit oogpunt van efficiëntie en levensduur.

Ik kan mij voorstellen dat een installateur die graag een goedkope warmtepomp wil verkopen liever geen buffrvat in de prijs meeneemt om de prijs laag te houden. Deze installateur heeft geen boodschap aan de levensduur van een WP en gaat voor snel geld verdienen.

Op internet is veel informatie te vinden over de berekening van de inhoud van je buffervat en allen komen ze uit op een buffervat van 10 tot 20 liter per kW vermogen van je warmtepomp. Alle berekeningen geven aan dat dit het pendelen van je warmtepomp voorkomt en de levensduur verlengt. Met mijn 8kW warmtepomp is een 100l buffervat dus een prima afmeting.

 
Het aantal start/stops wordt wel degelijk verminderd met een buffervat, dit staat los van de instellingen. Zeker voor een modulerende WP is het erg slecht om telkens kort te draaien. Voor de korte termijn kun je dan wellicht geld besparen ,maar voor de lange termijn is dat erg slecht voor je WP.
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat de fabrikanten niet voor niets een buffervat aanraden en berekenen op basis van het vermogen van je warmtepomp om pendelen te voorkomen. Dit is mede gebaseerd op de ISSO richtlijn. Ook in de gebouwautomatisering probeert men het aantal start/stops zo laag mogelijk te houden uit oogpunt van efficiëntie en levensduur.

Ik kan mij voorstellen dat een installateur die graag een goedkope warmtepomp wil verkopen liever geen buffrvat in de prijs meeneemt om de prijs laag te houden. Deze installateur heeft geen boodschap aan de levensduur van een WP en gaat voor snel geld verdienen.

Op internet is veel informatie te vinden over de berekening van de inhoud van je buffervat en allen komen ze uit op een buffervat van 10 tot 20 liter per kW vermogen van je warmtepomp. Alle berekeningen geven aan dat dit het pendelen van je warmtepomp voorkomt en de levensduur verlengt. Met mijn 8kW warmtepomp is een 100l buffervat dus een prima afmeting.


Ik heb thuis een WP zonder buffer die nooit pendelt dankzij correcte instellingen.......
Maar Ik denk dat we niet te ver op details in moeten gaan op een Tesla forum.
Tweakers staat er vol met zinvolle informatie (vaak zinvoller dan door de branche gevoede websites)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik baseer mij niet op Tweakers of door de branche gevoede websites, maar op de kennis van de twee wereldwijde marktleiders op het gebied van building management systemen waar ik bijna 30 jaar heb gewerkt.

Deze bedrijven leveren zelf geen installaties en hebben dus geen belang in het verkopen van een extra buffervat. Zij zijn gespecialiseerd in de regeltechnische aansturing en energiemanagement en dat doen ze op basis van optimalisatie van levensduur en energieverbruik (TCO contracten van 15-25 jaar).

Maar goed lets agree to disagree en in een andere draadjes verder discussiëren over Tesla…;)
 
Agreed, wil je nog 1 ding meegeven.

Uitgaande van delta T van 5 graden, en min vermogen van mijn WP van 2.9kW (mijn warmte pomp kan redelijk ver terug moduleren, indien je WP minder ver terug kan, bereik je het nog sneller).
Q = m x C x delta T
Q = 100 x 4.187 * 5 = 2095 kJ (voor gemak 1L = 1kg),
2095 kJ = 2095/3600 = 0.58kWh
Nadat je 0.58kWh heb toegevoegd, is de aanvoer gelijk aan de retour temp, en kan de WP geen warmte meer afgeven aan het buffervat. Hij zal dan gaan pendelen.

Min vermogen van mijn WP bij de huidige temperaturen is 2.9kWh, dus 0.58/2.9 = 0.2 uur = 12mins.
Maw, die 100l buffervat zorgt ervoor de eerste start stop met 12 mins wordt vertraagd. Maar nadat het buffervat op temp is, heb je er weinig meer aan bij de volgende start/stop (dus als de wp zijn min vermogen niet meer kwijt kan). Het is dus vrij nutteloos om pendelen te voorkomen....

voor gebruikte formules zie: Vermogen berekenen dat nodig is om water te verwarmen? | Enon

Ik heb helaas ook z'n nutteloos buffervat van 40L in mijn installatie, toen ik het 2 jaar geleden kocht had ik nog niet zo uitgezocht hoe het werkt, en blind op de installateur/frabrikant vertrouwd. De installatie met hun instellingen ging zelfs pendelen als een gek. En toen ben ik gaan uitzoeken waarom. Nu draait mijn installatie zonder te pendelen.

Ik wil met deze post voorkomen dat mensen dezelfde fout gaan maken als ik. Als ik ergens een rekenfout heb gemaakt hoor ik het graag.
 
Agreed, wil je nog 1 ding meegeven.

Uitgaande van delta T van 5 graden, en min vermogen van mijn WP van 2.9kW (mijn warmte pomp kan redelijk ver terug moduleren, indien je WP minder ver terug kan, bereik je het nog sneller).
Q = m x C x delta T
Q = 100 x 4.187 * 5 = 2095 kJ (voor gemak 1L = 1kg),
2095 kJ = 2095/3600 = 0.58kWh
Nadat je 0.58kWh heb toegevoegd, is de aanvoer gelijk aan de retour temp, en kan de WP geen warmte meer afgeven aan het buffervat. Hij zal dan gaan pendelen.

Min vermogen van mijn WP bij de huidige temperaturen is 2.9kWh, dus 0.58/2.9 = 0.2 uur = 12mins.
Maw, die 100l buffervat zorgt ervoor de eerste start stop met 12 mins wordt vertraagd. Maar nadat het buffervat op temp is, heb je er weinig meer aan bij de volgende start/stop (dus als de wp zijn min vermogen niet meer kwijt kan). Het is dus vrij nutteloos om pendelen te voorkomen....

voor gebruikte formules zie: Vermogen berekenen dat nodig is om water te verwarmen? | Enon

Ik heb helaas ook z'n nutteloos buffervat van 40L in mijn installatie, toen ik het 2 jaar geleden kocht had ik nog niet zo uitgezocht hoe het werkt, en blind op de installateur/frabrikant vertrouwd. De installatie met hun instellingen ging zelfs pendelen als een gek. En toen ben ik gaan uitzoeken waarom. Nu draait mijn installatie zonder te pendelen.

Ik wil met deze post voorkomen dat mensen dezelfde fout gaan maken als ik. Als ik ergens een rekenfout heb gemaakt hoor ik het graag.
Het is niet alleen de inhoud van het buffervat die wordt opgewarmd, ook de inhoud van je afgifte systeem wordt deels opgewarmd, het is dus meer dan de 40l die opgewarmd wordt. Als je timing goed is, neem je in de verwarming cyclus ook een stuk verwarming van je warmtapwater mee, scheelt weer wat start/stops.
De meeste installateurs hebben overigens beperkte kennis van warmtepomp systemen en dat verklaart denk ik waarom die bij jou niet goed stond afgesteld.
 
Uitstekende debunk van het PwC rapport waarmee de VK gisteren opende, energie zou in 2030 eerder duurder dan goedkoper worden was ongeveer de strekking.

Dat is niet verwonderlijk als je al begint met 2020 als startpunt te nemen, het hoogtepunt van de pandemie en de periode waar de olieprijs regelmatig negatief was, maar het wordt nog gekker.

Over de timing van de publicatie van zo’n rapport 9 dagen voor de verkiezingen zullen we het maar niet hebben 🤔

 
Ik vrees dat mijn vraag al eerder is beantwoordt, maar kon deze niet zo snel vinden.

Ik orienteer me op een warmtepomp en vraag me af hoe deze elektrisch het best is in te passen. Mijn situatie:
  • huisaansluiting standaard 3*25A, met slimme meter.
  • zonnepanelen en Tesla TWC eerste generatie op een 3*16A groep, waarmee ik 11 kW kan laden.

Warmtepomp kan bij hybride oplossing op 1 vrije 16A groep worden aangesloten. Mijn leken vraag is: werkt dat of wordt er nu een fase overbelast wanneer de auto laadt omdat dan een fase 2 maal 16A is 32A trekt terwijl de huisaansluiting 25A is?

Als dit niet goed gaat, wat is dan de oplossing?
  • Kan je de overbelaste fase naar de TWC beperken tot 9A? Heb je daar iets slims voor nodig als een load balancer? Ga je dan naar 3*9A?
  • Moet je de warmtepomp ook op een 3 fase aansluiten en beiden beperken tot samen max 25A? Volgens mij kan ik de Tesla vertellen dat die het vermogen beperkt tot 3*9A.
  • Huisaansluiting verzwaren naar 3*35 A lijkt me ongewenst (duur).


 
Je kunt niet 1 fase beperken, de andere fasen gaan dan noodgedwongen met dezelfde stroom laden. Je kunt prima tegen de Tesla zeggen dat hij met max 3x9 A moet laden, je kunt dan zelf uitrekenen hoe lang het duurt.

Als je zonnepanelen hebt, en de warmtepomp op dezelfde fase zet (mits de zonnepanelen enkelfasig zijn aangesloten) dan kun je bij zon het vermogen van de zonnepanelen wegstrepen tegen de stroom die de Tesla op dat moment opneemt, die stroom komt niet uit de huisaansluiting.

Het hangt van de warmtepomp af of hij enkel- of meerfasig kan en moet worden aangesloten, daarvoor ontbreken nu de details.
 
Je warmtepomp: hybide, full electric, lucht/lucht of water/water (bron)? Hier bron en 500w minimum tot z'n 2,5kw, dus nergens last van. Dus van belang hoeveel de WP max. kan trekken.

Of even zoeken: de TWC kun je ook "ombouwen" naar loadbalancing (dan houdt die rekening met de belasting van je net).
 
Warmtepomp zou ik liefst all electric willen voorzien, dan 1*16A sowieso wat krap zijn, schat 10 kW thermisch nodig te hebben, wat op samen met elektrische boilers wellicht niet binnen 3,7 kWe of 16A past.

Maar principiële vraag is hoe warmtepomp en autoladen samen moeten worden aangesloten.
 
Je lader slim maken zodat die weet wat "over" is om te laden, Wp wil je natuurlijk altijd voorrang geven lijkt me. Aansluiten is gewoon groepen werk, maar belasting moet je gewoon meten en regelen als je dreigt meer af te nemen dan de hoofdzekeringen aankunnen. Wil je dat niet: zwaardere aansluiting anders gaat die er gewoon een keer uit.
 
Loadbalancing is wel heel handig…. Hier 1xWP en 2 laders, alle op 3 fase aangesloten.
Zowel de WP als één van de laders zijn voorzien van loadbalancing en beiden gekoppeld aan dynamische uurtarieven.
Op de 2e lader laad ik op basis van tijd (meestal rond 2:30 ‘s nachts (omdat het mij nog niet is gelukt de NewMotion lader via HomeAssistant aan te sturen)
Nooit een probleem gehad dat de temperatuur in huis niet goed is of dat er een auto ‘s ochtends niet is geladen.
 
Warmtepomp zou ik liefst all electric willen voorzien, dan 1*16A sowieso wat krap zijn, schat 10 kW thermisch nodig te hebben, wat op samen met elektrische boilers wellicht niet binnen 3,7 kWe of 16A past.

Maar principiële vraag is hoe warmtepomp en autoladen samen moeten worden aangesloten.
Ik verwacht dat je met de WP prima op 1 fase kan draaien. (doen wij ook in een vergelijkbare situatie) Een goed ingeregelde WP maakt lange runs en trekt op deze momenten niet zo veel stoom voor verwarmen van de woning. (deze relatief warme november maand trekken wij bijvoorbeeld continue 350-450 Watt voor verwarming vrijstaande woning) Als dezelfde WP ook voor warm tapwater zorgt scheelt dat ook weer in de belasting van de hoofdaansluiting (anders zijn er 2 verschillende apparaten die gelijktijdig stroom verbruiken ipv 1 stuks) Voor tapwater zijn de pieken wel wat groter maar dat is te plannen en niet zo lang achter elkaar. Vooral even goed opletten welke BUH je selecteert -> bij ons de kleinste van 2 kW genomen om te grote pieken bij 3x25A hoofdzekeringen te voorkomen.

Mbt de auto is het vooral de vraag hoeveel er per dag bijgeladen moet worden. Als 1x 14A of bijvoorbeeld 3x7A voldoende is om 99% van de situaties af te dekken dan kun je die met een gerust hart ook 1 of 2 maar per maand een paar minuten aan een snellader aanvullen. Een zwaardere hoofdaansluiting loopt in NL enorm op in jaarlijkse kosten! Voor dat geld kun je bij wijze van spreken nog beter een thuisaccu kopen om de pieken op te vangen. Maar met smart aansturen moet het ook lukken, betere keus ;)
 
Load balancing klinkt als een veilige oplossing inderdaad.
Alternatief is dat ik warmtepomp op 3*8A aansluit.
ik lees ook dat een beetje overbelasting niet meteen zorgt voor doorgeslagen stoppen.
Ik vermoed dat je de warmtepomp niet kunt sturen, in ieder geval hoort die op bepaalde momenten prioriteit te krijgen.

Gezien de hoeveelheid warmtepompen hier hebben we een verzwaarde aansluiting, 3x 50 A, waarbij de gemeten piek 48 A is. 2 EV's, beiden enkelfasig, 2 laadpalen waarvan 1 op 32A staat (auto moet vol in een nacht, loadbalancing niet mogelijk, de andere kent loadbalancing). Niet helemaal een standaard opstelling. Geen gas hier, wel zwembad (met warmtepomp verwarmd uiteraard).

Je hebt het over een hybride warmtepomp?
 
Ik vermoed dat je de warmtepomp niet kunt sturen, in ieder geval hoort die op bepaalde momenten prioriteit te krijgen.
Mee eens / aanvulling:

Zuinig stoken en sturen/moduleren op vermogen gaan niet zo goed samen bij de meeste warmtepompen. De COP (rendement) neemt toe naarmate je lange/gelijkmatige runs kunt maken. Ik heb al veel getest maar voor verwarmen is lekker door laten snorren het meest gewenst. We maken wel gebruik van warm tap water verwarmen obv overtollige zonnestroom (via P1 meter). Idem voor de legionella run. Dat zijn overigens ook de momenten waarop de echte stroompieken worden getrokken.

Ik zou dus eerder adviseren om het laden van de auto te moduleren dan de WP!

Koelen obv overtollige stroom werkt bij ons wel wat beter (gaat via dezelfde P1 meter). De profielen van de WP en PV sluiten dan ook wat beter op elkaar aan. Het rendement (SEER) blijft ook wat gunstiger door te sturen (moduleren) op PV-vermogen tijdens het koelen.
 
  • Like
Reactions: T-Rob