Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Van de week zag ik via Feestboek een advertentie over een Lexus suv die volledig elektrisch is. Ik vind het best een leuk wagentje, dus gaf ook die reactie. Al snel iemand van Lexus waarmee ik “in gesprek” kwam. Dus ik vroeg hem, wat is de range van dat ding.... 300km WLTP met een accu capaciteit van 54,3kWh. Wat ik ook zag, na een bezoekje op de website is dat die wagen een 1-fase lader aan boord heeft, 3,6kW op 16A laden is niet heel rap (zie prijslijst/technische gegevens pag.7) . Even gemeld dat hun verkopers dat ook aan de potentiële klanten moeten melden om teleurstellingen te voorkomen, nog even gememoreerd aan de Jaguar I-Pace die in het begin ook alleen een 1-fase lader aan bood had. Ongevraagd geadviseerd om de lader in de auto aan te passen naar 3-fase...
Wat ik apart vind, Lexus valt onder Toyota. Zoals sommige weten is Toyota de uitvinder van “Kaizen”, waar Lean een afgeleide van is.... Met de ervaringen (en teleurstellingen bij andere merken) die ze hadden kunnen hebben op het gebied van EV’s ontwikkelen, hebben ze blijkbaar niet heel veel gedaan en maken ze precies dezelfde fout die een aantal “premium” autofabrikanten met een nieuw EV model op het gebied van het opladen van de wagen (essentieel onderdeel in het dagelijks gebruik). Misschien dat ze weer even terug naar de schoolbanken moeten voor een opfriscursus.
Hopelijk herpakken ze zich.

oh btw, al een tijdje niks gehoord van de Lexus Feestboekmedewerker.......

Wat bedrijven kunnen leren van The Toyota Way | Toyota
 
Je vergeet dat veel landen geen 3 fase net aanbieden, of tegen hoge prijs, daarom zie je enkelfase laders.

Toyota heeft zich toch gecommitteerd aan de waterstof auto? (Mirai) Dan is het loss-of-face voor ze om daar op terug te moeten komen.
 
Ik ga er vanuit dat in de landen waar ze dit model uitbrengen, ze wel eerst hebben onderzocht wat de wensen zijn. Dus breng in ieder geval in de landen waar 3-fase gebruikelijk is en al redelijk veel EV’s rijden een wagen op de markt die daarop aansluit. ;)

Volgens mij lijkt het wel of ze heel stilletjes waterstof aan het loslaten zijn. Of er moet nog achter de schermen iets spannends op het waterstofgebied gaan gebeuren. Who knows....
 
Wat ik apart vind, Lexus valt onder Toyota. Zoals sommige weten is Toyota de uitvinder van “Kaizen”, waar Lean een afgeleide van is.... Met de ervaringen (en teleurstellingen bij andere merken) die ze hadden kunnen hebben op het gebied van EV’s ontwikkelen, hebben ze blijkbaar niet heel veel gedaan en maken ze precies dezelfde fout die een aantal “premium” autofabrikanten met een nieuw EV model op het gebied van het opladen van de wagen (essentieel onderdeel in het dagelijks gebruik). Misschien dat ze weer even terug naar de schoolbanken moeten voor een opfriscursus.
Komt ervan als je engineering door accountants laat doen.

Heb die efficientie-aanbidding voor Toyota nooit begrepen. Toyota, het merk dat nooit hun verf op hun plastic bumpers correct kreeg, waarschijnlijk ook omdat het type verf door accountants werd gedicteerd...
 
Mitsubishi doet ook lekker mee. Volledig electrisch en alleen hybride als het nodig is. (Alleen in Coronatijd)
Waarom erger je je aan die reclame?

Mijn record met mijn Outlander staat op meer dan 4 weken rond rijden zonder een druppel benzine te verbruiken. En ja, dat was voor Corona, toen ik nog minstens 600 km per week reed. Ook heb ik wel eens 4800 km tussen twee tankstops afgelegd (een collega heeft wel eens 7700 km gehaald).
 
Waarom erger je je aan die reclame?

Mijn record met mijn Outlander staat op meer dan 4 weken rond rijden zonder een druppel benzine te verbruiken. En ja, dat was voor Corona, toen ik nog minstens 600 km per week reed. Ook heb ik wel eens 4800 km tussen twee tankstops afgelegd (een collega heeft wel eens 7700 km gehaald).

Wat is de range van een Outlander als je alleen de accu gebruikt?
 
Wat is de range van een Outlander als je alleen de accu gebruikt?
In mijn geval zeker 2000 km. Want zover heb ik kunnen rijden zonder benzine te verbruiken. Er zijn er die stukken verder gekomen zijn.

Beetje gekheid natuurlijk, maar in ieder geval is het ruimschoots meer dan wat auto's in Nederland gemiddeld per dag afleggen. En voor mij was het voldoende voor 80 km woon-werk verkeer per dag.

Ik gebruikte eigenlijk alleen benzine in de weekeinden als ik familie verder weg bezocht, bjjvoorbeeld. Precies zoals ze het voorstellen.
 
Waarom erger je je aan die reclame?

Mijn record met mijn Outlander staat op meer dan 4 weken rond rijden zonder een druppel benzine te verbruiken. En ja, dat was voor Corona, toen ik nog minstens 600 km per week reed. Ook heb ik wel eens 4800 km tussen twee tankstops afgelegd (een collega heeft wel eens 7700 km gehaald).
Weinig mensen zullen twee keer 40km per dag rijden. En het gemiddelde van 38km per dag per Nederlandse auto dat wordt bereikt omdat er ook auto’s dagen stilstaan. Volledig electrisch vindt ik dan wel een groot woord en grenzen aan misleiding. Mooi dat jij in de situatie verkeerde dat dit haalbaar was. Velen moeten in hun wijk op zoek naar een laadpaal en beschikken vervolgens op het werk ook niet over een laadpaal. Dan is dit dus gewoon niet haalbaar en ben je veroordeeld om op brandstof te rijden.
 
In mijn geval zeker 2000 km. Want zover heb ik kunnen rijden zonder benzine te verbruiken. Er zijn er die stukken verder gekomen zijn.

Beetje gekheid natuurlijk, maar in ieder geval is het ruimschoots meer dan wat auto's in Nederland gemiddeld per dag afleggen. En voor mij was het voldoende voor 80 km woon-werk verkeer per dag.

Ik gebruikte eigenlijk alleen benzine in de weekeinden als ik familie verder weg bezocht, bjjvoorbeeld. Precies zoals ze het voorstellen.
Dan heb je best wel zuinig gereden.
Ik heb een Ampera Phev gehad en die haalde toen deze nieuw was maximaal 80km onder heel gunstige omstandigheden (max snelheid 90km/h). Na 2 a 3 jaar kwam ik door de degradatie niet verder dan 60 km.
De Outlander zou een kleinere range hebben volgens ev-database.
Mitsubishi Outlander PHEV
 
Dan heb je best wel zuinig gereden.
Ik heb een Ampera Phev gehad en die haalde toen deze nieuw was maximaal 80km onder heel gunstige omstandigheden (max snelheid 90km/h). Na 2 a 3 jaar kwam ik door de degradatie niet verder dan 60 km.
De Outlander zou een kleinere range hebben volgens ev-database.
Mitsubishi Outlander PHEV
Valt best mee hoor: 40 km rijden, opladen, 40 km rijden, opladen, 40 km rijden ... prima te doen. Met een bereik van iets meer dan 40 km kon ik prima 80 km per dag afleggen zonder benzine te verbruiken.
 
Weinig mensen zullen twee keer 40km per dag rijden. En het gemiddelde van 38km per dag per Nederlandse auto dat wordt bereikt omdat er ook auto’s dagen stilstaan. Volledig electrisch vindt ik dan wel een groot woord en grenzen aan misleiding. Mooi dat jij in de situatie verkeerde dat dit haalbaar was. Velen moeten in hun wijk op zoek naar een laadpaal en beschikken vervolgens op het werk ook niet over een laadpaal. Dan is dit dus gewoon niet haalbaar en ben je veroordeeld om op brandstof te rijden.
Wat is er er dan niet waar of misleidend aan het statement dat ze maken? Het is m.i. precies zoals ze zeggen. Of mensen meer of minder dan 38 km kilometer per dag rijden en of ze wel of geen laadpaal tot hun beschikking hebben doet daar niets aan af.

Overigens, als toegang tot laadpalen het probleem is, wat is er dan, jouw redenatie volgend, nog volledig elektrisch aan een Tesla?

Ik kan het niet helpen, maar ik vind het allemaal nogal gezocht.
 
Wat is er er dan niet waar of misleidend aan het statement dat ze maken? Het is m.i. precies zoals ze zeggen. Of mensen meer of minder dan 38 km kilometer per dag rijden en of ze wel of geen laadpaal tot hun beschikking hebben doet daar niets aan af.

Overigens, als toegang tot laadpalen het probleem is, wat is er dan, jouw redenatie volgend, nog volledig elektrisch aan een Tesla?

Ik kan het niet helpen, maar ik vind het allemaal nogal gezocht.
DPG Media Privacy Gate
Bereik in optimale omstandigheden 40km
Snelheid 65kmh. Goede vervanger voor een scootmobiel. Je hebt gelijk hoor. Het kan.

upload_2020-9-15_7-53-1.jpeg
 
DPG Media Privacy Gate
Bereik in optimale omstandigheden 40km
Snelheid 65kmh. Goede vervanger voor een scootmobiel. Je hebt gelijk hoor. Het kan.

View attachment 588368
Sinds wanneer laten wij ons leiden door wat het AD zegt? Daar schrik ik wel een beetje van.

Het AD zegt "Tot 65 km/u kan deze Outlander volledig elektrisch rijden, daarna gaat de benzinemotor meedoen.". Dit is pertinent onjuist. De brandstof motor kan al bij veel lagere snelheid mee doen (als het nodig is, precies zoals Mitsubishi zegt) maar kan ook tot > 125 km/h uit blijven (als het niet nodig is).

Maar goed, jij hebt er zelf nooit een gehad, dus je zult het wel beter weten dan ik. Laten we het daar maar op houden.
 
Last edited:
Tsja, een collega van me die in het zelfde dorp woont haalt net de werkgever, 22 km verderop met haar PHEV. Daar aan de lader, dan haalt ze net thuis. Het hele traject is 100 km/h of minder. Dat is in lijn met wat ev-database ons verteld. De 40 kilometer bereik waar jij het over hebt niet.

Gek dat jij dan zo veel meer bereik hebt...
 
Tsja, een collega van me die in het zelfde dorp woont haalt net de werkgever, 22 km verderop met haar PHEV. Daar aan de lader, dan haalt ze net thuis. Het hele traject is 100 km/h of minder.
Je collega haalt net 22 km/h? Da's heel bijzonder.

Bij mij is de accu na 5 jaar en 150.000 km onder garantie vervangen wegens bovenmatige degradatie. Ik zat toen beneden de 70% SoH. Ik kon toen nog steeds 25 - 28 km elektrisch rijden.

Dat is in lijn met wat ev-database ons verteld. De 40 kilometer bereik waar jij het over hebt niet.
Is dat echt zo?

upload_2020-9-15_9-8-13.png
 
Last edited:
Je collega haalt net 22 km/h? Da's heel bijzonder.

Bij mij is de accu na 5 jaar en 150.000 km onder garantie vervangen wegens bovenmatige degradatie. Ik zat toen beneden de 70% SoH. Ik kon toen nog steeds 25 - 28 km elektrisch rijden.

Is dat echt zo?

View attachment 588372

Ik onderschrijf je bevindingen wat betreft de Outlander, ook ik was een tijdje in de omstandigheid om elke dag een ritje van 35km heen en 35km terug naar het werk te maken. Destijds kon ik zelfs gratis laden in de parkeergarage in Tilburg (waar ik wel voor het parkeren moest betalen).
Ideaal, ik heb tweejaar heen en weer kunnen rijden zonder te tanken.
4keer in de week, dat was zo'n 24000km elektrisch.

Je moet wel weten hoe je er efficient mee rijdt, veel lang uitrollen en anticiperen, geen 130 jakkeren dat heeft in de spits toch geen zin, waar je gemiddelde snelheid slechts 85km is.
Zo kon ik makkelijk 45km op de accu halen, temeer omdat de auto ook voorverwarmt aan de paal.


In het weekend ging daarentegen destijds de benzine er wel flink doorheen, de sloop en nieuwbouw van ons huis en alles eromheen.
Aanhangers erachter (zelfs af en toe een drieasser) met midigraver van 2,7ton er op. En ladingen puin, grond en zand op de 3,5ton kipper. Dan lukt het de kleine elektromotor niet meer....
Die outlander gaf geen krimp (alhoewel moest wel een keer nieuwe wiellagers achter vervangen á180 euro) die krijgen nogal op hun donder met een 3asser erachter.

De Outlander hebben we nog, inmiddels privé en 270.000km op de teller. Nog nooit echte kosten aan gehad, laatst voor het eerst 12v boordaccu vervangen.
 
Last edited: