Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn weten werkt het niet met publieke laders. Heb zelf ook wel eens bij publieke laders geladen en dan werkte Jedlix niet.
Nee, dat werkt bij mijn weten niet, maar ik begrijp ook niet waarom je dat zou willen. Bij een publieke lader moet je zsm laden en dan weer vrij maken, zou ik zeggen. Jedlix werkt bij mij erg goed om midden in de nacht te laden, maar het zou nog beter kunnen zijn door inderdaad in het weekend ook overdag laden te stimuleren; dat zou zelfs met een notificatie mogen.
 
Bij mij in de straat/hof zijn er afgelopen 2 a 3 maanden nog meer zonnepanelen gekomen (what a surprise...). Ik tel er nog iets van 5 extra op 30 huishoudens die al goed belegd waren. Ik vrees met grote vrees dat wanneer de lente begint dat mijn zonnepanelen het niet meer kwijt kunnen door te hoge spanning. We zagen dat al wel eens 1 a 2 keer afgelopen zomer. Ik gebruik Jedlix al voor de solar charging functie, maar nog andere tips om te voorkomen dat panelen afschakelen? Je kan natuurlijk de hele wijk aansporen om slim te laden. Zou een klein batterij dit voor mijn huis voorkomen of ben je dan alsnog de sjaak door de rest van de buurt?
 
Bij mij in de straat/hof zijn er afgelopen 2 a 3 maanden nog meer zonnepanelen gekomen (what a surprise...). Ik tel er nog iets van 5 extra op 30 huishoudens die al goed belegd waren. Ik vrees met grote vrees dat wanneer de lente begint dat mijn zonnepanelen het niet meer kwijt kunnen door te hoge spanning. We zagen dat al wel eens 1 a 2 keer afgelopen zomer. Ik gebruik Jedlix al voor de solar charging functie, maar nog andere tips om te voorkomen dat panelen afschakelen? Je kan natuurlijk de hele wijk aansporen om slim te laden. Zou een klein batterij dit voor mijn huis voorkomen of ben je dan alsnog de sjaak door de rest van de buurt?
Een kleine batterij heeft niet zo veel zin bij een dak vol met PV -> kleine batterij is in korte tijd vol.
Grotere verbruikers inschakelen zal de spanning wel serieus doen dalen. Een EV laden is een mooi voorbeeld, desnoods op wat lager vermogen als er niet zo veel in de accu hoeft/past.

Een dikke & korte voedingskabel van de meterkast naar de omvormer wil ook nog wel eens helpen. Als de omvormer van de buren er net iets eerder uitgaat dan bij jezelf blijft de boel in de lucht......... Als iedereen dat doet heeft het geen zin meer maar ik zie nog relatief veel 2,5 mm2 voedingskabels (bij ons een 6 mm2 en veel minder last van uitval dan de buren)
 
  • Like
Reactions: shthpnz and RichieB
Een kleine batterij heeft niet zo veel zin bij een dak vol met PV -> kleine batterij is in korte tijd vol.
Grotere verbruikers inschakelen zal de spanning wel serieus doen dalen. Een EV laden is een mooi voorbeeld, desnoods op wat lager vermogen als er niet zo veel in de accu hoeft/past.

Een dikke & korte voedingskabel van de meterkast naar de omvormer wil ook nog wel eens helpen. Als de omvormer van de buren er net iets eerder uitgaat dan bij jezelf blijft de boel in de lucht......... Als iedereen dat doet heeft het geen zin meer maar ik zie nog relatief veel 2,5 mm2 voedingskabels (bij ons een 6 mm2 en veel minder last van uitval dan de buren)
meeste sets worden op een fase aangesloten. Kan dus zijn dat de verschillende huizen niet gelijk verdeeld zijn over de drie fasen. Dit moet op een zomerse dag te meten zijn.
andere optie is je panelen oost-westrichting en omgekeerd leggen, zodat je een langere productie tijd hebt en de afschakeling heeft dan relatief minder impact.
 
meeste sets worden op een fase aangesloten. Kan dus zijn dat de verschillende huizen niet gelijk verdeeld zijn over de drie fasen. Dit moet op een zomerse dag te meten zijn.
andere optie is je panelen oost-westrichting en omgekeerd leggen, zodat je een langere productie tijd hebt en de afschakeling heeft dan relatief minder impact.
Omgekeerd?
Op z’n kop?:oops:
 
  • Funny
Reactions: job-lek and nico180
Vaak gaat het maar om een paar volt. Je kunt gaan laden op een lager vermogen maar net genoeg om niet uit te schakelen. Verder idd alle andere groot verbruikers in de middag programmeren.

Zet je vriezer op 20 graden ipv 18, je wasmachine witgoed op het langste 60 graden programma, je droger, erc.

Ga een taart bakken :)
 
meeste sets worden op een fase aangesloten. Kan dus zijn dat de verschillende huizen niet gelijk verdeeld zijn over de drie fasen. Dit moet op een zomerse dag te meten zijn.
andere optie is je panelen oost-westrichting en omgekeerd leggen, zodat je een langere productie tijd hebt en de afschakeling heeft dan relatief minder impact.
Mijn huis heeft 3 fase (vorige bewoners hebben dit ooit al aangepast), maar veel andere woningen hier zitten nog op 1 fase. Ik zit aan het eind van het hofje, dus ik vermoed dat ik ook sneller het haasje ben. Veel bewoners trouwens ook met een EV dus zal nog wat meer lui enthousiast krijgen om meer te laden op zonnepanelen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik lees in oudere berichten hier in het draadje wat negatieve berichten over phantom drain door gebruik van de Jedlix app. Hoe is het daar inmiddels mee gesteld? Is dit volledig opgelost of merken jullie nog steeds meer phantom drain door Jedlix?
Tijdje terug nog een bericht over gehad van Jedlix en ik merk het ook niet in de praktijk (dus lijkt opgelost). Ik heb zelf ook geen andere slurpers aan staan zoals sentry.
 
Tijdje terug nog een bericht over gehad van Jedlix en ik merk het ook niet in de praktijk (dus lijkt opgelost). Ik heb zelf ook geen andere slurpers aan staan zoals sentry.
Ik merk er ook niks van, en in combinatie met dynamische tarieven is het echt interessant! Al wordt het met het plafond wel complex, ik vraag me af of een laadsessie beter over twee dagen verspreid moet worden…
 
Ben aan het wachten tot m'n dynamische tarieven in gaan (per 1/1), maar heb alvast de app Stekker geïnstalleerd. Die stuurt specifiek het laden van een EV aan, bij dynamische tarieven (Ook voor niet-Tesla). Nog geen ervaring mee dus, maar vrienden wel.