Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Is het verstandig om FSD (maar voor nu de beta FSD) zomaar te laten activeren ? nee, natuurlijk niet, dat zal toch (om mensen te beschermen) stapsgewijs moeten gebeuren (iets met mensen en nieuwe 'nog erg niet volwassen software' dingen).
Dat zeg ik niet maar ik stel mij vragen over hoe je zoiets selecteert. Is reactie vermogen ook een van de parameters? Durf je/ ben je beter instaat om in situaties waarin FSD toch ineens iets raars doet, correct te reageren als je je altijd aan alle regels houdt? (dus cool blijven en misschien een minder voor de hand liggende actie nemen) … Als je ervan uitgaat dat iedereen die zich aan de regels houdt een goed chauffeur is, ben ik sceptisch maar goed het lijkt te werken want zoveel ongelukken gebeuren er precies niet.

Je zou versteld staan van hoeveel mensen er bijvoorbeeld nog nooit volle bak op de rem zijn gestaan om een idee te hebben van hoe de auto reageert en wat je kan verwachten als het eens nodig zou zijn…..een aanrader dit af en toe eens te doen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Is het verstandig om FSD (maar voor nu de beta FSD) zomaar te laten activeren ? nee, natuurlijk niet, dat zal toch (om mensen te beschermen) stapsgewijs moeten gebeuren (iets met mensen en nieuwe 'nog erg niet volwassen software' dingen).
Natuurlijk wel. Het is autorijden met een hulpje. Je rijd zelf alleen de auto neemt een deel van de handelingen uit je handen. Als er voor je nieuwe functies in zitten dan is het beter dat je je rijbewijs in levert.
 
Een verbod op wat? Op een level 2 systeem? In principe zou er geen verschil zijn volgens mij als je morgen met beta rond zou rijden maar goed dat worden weer ellenlange discussies 😂
Euh, de lijst al eens gezien van wat de EU nu zoal verbiedt?
  • Smart Sumon
  • Automatisch inhalen
  • Automatisch afrit nemen
  • Verplichte wachttijd vooraleer inhaalmanoeuver mag ingezet worden, zelfs na manuele bevestiging
  • Maximum G-kracht (dan heb je 500PK en moet je nog als oma rijden)
Trouwens in de VS lopen er ook onderzoeken om te zien of FSD bèta niet te vroeg vrijgegeven is aan het publiek. Er is daar niet veel nodig om het compleet te verbieden.
En dat hele scoring verhaal, dat is eigenlijk ook een lachertje, daarstraks heeft mijn Tesla zelf ingegrepen (toeters en bellen) zonder dat ik op AP zat te rijden.
Ik zou het niet krijgen in elk geval. Ik zou ook het geduld niet hebben om FSD te laten doen. Ik heb NOA al na 2 dagen uit gezet.
AP2 reageert na een ‘obstakel’ of verhoging van de toegelaten snelheid voor moj al te traag in vergelijking met AP1 en dus corrigeer ik dat met de rechtervoet. Opnieuw, je hebt dan de PK’s… En ik ben echt geen snelheidsduivel, het blijft comfortabel voor inzittenden en voor de auto, die trouwens op Chill staat omdat het anders te nerveus wordt.
Klinkt het tegenstrijdig? Klagen dat AP de PK’s niet gebruikt en zelf de wagen op Chill zetten? Wel ik ben zo niet voor uitersten. Geef mij maar de gulden middenweg.
En de Chill gaat af en toe wel uit hoor, maar ik laat het van de situatie afhangen.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy

Altijd lezenswaardig....

Dat zou ook terecht zijn voor level 4/5.

Uiteraard zal dat bij level 2/3 niet zo zijn gezien dat niet zelfrijdend is maar onder toezicht.
 

Altijd lezenswaardig....
Interessant artikel.
Het is wel jammer dat ze het over de Tesla truc hebben. Eerst geven ze de definitie dat zelfrijdend tussen level 3 en 4 zit en even verderop hebben ze het overd de Tesla truc, terwijl Tesla volgens mij nog niet op level 3 zit.
Dan krijg je natuurlijk meteen de Tesla-truc: zet de ADS één seconde voor de crash uit, zodat je kunt claimen dat het voertuig niet onder autonome besturing was ten tijde van het voorval”.
 
Interessant artikel.
Het is wel jammer dat ze het over de Tesla truc hebben. Eerst geven ze de definitie dat zelfrijdend tussen level 3 en 4 zit en even verderop hebben ze het overd de Tesla truc, terwijl Tesla volgens mij nog niet op level 3 zit.
Dan krijg je natuurlijk meteen de Tesla-truc: zet de ADS één seconde voor de crash uit, zodat je kunt claimen dat het voertuig niet onder autonome besturing was ten tijde van het voorval”.
Inderdaad jammer. Zeker als je het gelinkte artikel leest. Meestal is hij zorgvuldiger....
 
Niet helemaal on-topic maar het lijkt erop dat de regels versoepeld worden. Voor zover ik zie ook goed nieuws voor de lane-changes.
"Automated Lane Keeping System (ALKS)" is a system which is activated by the driver and which keeps the vehicle within its lane for travelling speed of 130 km/h or less by controlling the lateral and longitudinal movements of the vehicle for extended periods without the need for further driver input.

Dit gaat over een "Level 3" systeem, niet het "Level 2" wat Tesla aan het maken is. Goed nieuws, maar niet voor Tesla FSD.
 
"Automated Lane Keeping System (ALKS)" is a system which is activated by the driver and which keeps the vehicle within its lane for travelling speed of 130 km/h or less by controlling the lateral and longitudinal movements of the vehicle for extended periods without the need for further driver input.

Dit gaat over een "Level 3" systeem, niet het "Level 2" wat Tesla aan het maken is. Goed nieuws, maar niet voor Tesla FSD.

Denk het toch wel.

Als je de FSD videos ziet zijn snelwegen super simpel voor Tesla. Net als dat nu lane change Assist en NOA enkel nog op de snelweg werkt kunnen ze dat makkelijk geofencen.

De vraag is meer of Tesla bereid is FSD geschikt te maken voor de EU snelwegen zodat het door onze RDW voor heel de EU goedgekeurd kan worden.

Daar durf ik niet op te rekenen....


Zou wel een bizarre kerstmis update zijn.
 
UN-ECE maakt de stau-assistent van Mercedes die level 3 was tot ~60 km/u plots wel ogenschijnlijk capabeler dan Tesla's autopilot.

Maar in de VS rijdt Ford met hun BlueCruise in vergelijkbare scenario's, net zoals GM's SuperCruise, en heeft dat Tesla nog niet aangezet om de moeite te doen om te lobbyen dat hun autopilot systeem op de snelweg echt handsfree mag zijn.

Sowieso zijn er ook genoeg filmpjes van BlueCruise Fords die bij een flauwe bocht op de snelweg al assistentie van de bestuurder eisen, dus...

Ik denk dat Tesla gewoon wacht tot FSD Beta toepasbaar op city streets en highways is, en niet meer moeite steekt om de legacy FSD nog compatibel te maken met de nieuwe regelgeving.
 
Zou wel een bizarre kerstmis update zijn.
Ik zie het niet gebeuren. Alle FSD (en EAP?) verkochte model X/S'en moeten uitgerust worden met een driver monitor omdat het stuur niet meer vast gehouden hoeft te worden. Dat wordt dus een spiegelbehuizing ombouwsetje + gratis inbouw. Of je geeft alleen de nieuwere 3/Y modellen deze software en naait de early adopters? Ook niet echt vriendelijk.

Daarnaast worden ze verantwoordelijk voor een level3 systeem. Wat als je FSD auto een dodelijk ongeluk veroorzaakt, dan hebben we weer jaren aan negatieve reclame. Nu kunnen ze claimen dat het de bestuurder was die niet goed aan het opletten was. Lang leve de hulpwieltjes...
 
Daarnaast worden ze verantwoordelijk voor een level3 systeem. Wat als je FSD auto een dodelijk ongeluk veroorzaakt, dan hebben we weer jaren aan negatieve reclame. Nu kunnen ze claimen dat het de bestuurder was die niet goed aan het opletten was. Lang leve de hulpwieltjes...
Met enkele maanden al +100000 FSD Beta gebruikers, ook in legacy X en S, denk ik dat het qua negatieve reclame toch nog meevalt. Men is nog niet verder geraakt dan een concurrent die met handen en voeten probeert duidelijk te maken dat een auto op FSD Beta een op een kind lijkende pop niet herkent, zolang je maar genoeg foefelt.
 
Of je geeft alleen de nieuwere 3/Y modellen deze software en naait de early adopters
Inderdaad, dat gaat gebeuren. Er komt echt geen driver monitor upgrade voor die ouwe pre plaid S/X meuk. Daar valt mijn eigen auto ook onder.

Maar toch, waarom zou level 3 niet kunnen? Je mag met level drie gewoon iets anders doen dan auto rijden omdat verwacht wordt dat de auto zelf tijdig controle naar de bestuurder kan doorgeven. Met je mobiel mag je van de wet nog steeds niet in je hand dus wat moet je anders doen?je boterhammetje eten?

Ik heb helaas gegokt met FSD maar toen had ik niet verwacht dat driver monitoring roet in het eten zou gooien. Dom van mij maar gewoon te naïef...
 
  • Like
Reactions: KL0809 and arri