Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht is het een idee om in deze thread meer inhoudelijk op FSD te reageren en een aparte thread over processen en gebroken beloftes te starten.
Er zijn meerdere draadjes over FSD beta. Deze gaat specifiek over 'FSD kopen'. Het is prachtig wat Tesla allemaal met FSD Beta laat zien in Amerika. Maar voordat mensen de optie FSD voor een paar duizend euro aanklikken, lijkt me het handig dat mensen beseffen dat er niet een tijdslijn is voor FSD in Europa. En dat Tesla altijd misleidend is geweest over de voortgang. En daarmee is het een zure aankoop, als je verwacht dat deze optie binnen 5 jaar op je auto gaat zitten. En of de Europese regelgeving Tesla hun bouwsel gaat goedkeuren.

Mijn advies: kat uit de boom kijken. En het zou netjes zijn dat Tesla het terug stort na 4 jaar. Ik kan wel betere 'goeie doelen' steunen dan Tesla.
 
Dat is het fijne aan het Europese rechtstelsel: in de VS is "niet genoemd = aanbieder heeft gelijk', maar in de EU wordt juist de consument beschermd: "niet genoemd = koper heeft gelijk".
Ik denk dat de klachten over het niet nakomen van beloftes niet alleen de auto zullen overleven, maar ook deze generatie eigenaars. Zelfs al rijdt de wagen volledig op AP van hier naar Moskou, hij zal het veel te traag doen naar mijn lening of te vroeg de afrit nemen terwijl hij die vrachtwagen echt nog voorbij kan, te vroeg gaan laden om geen risico te nemen, aan elk stop bord volledig stoppen, terwijl er in de verste verte niemand te zien is…

Men zal dus geneigd zijn om over te nemen en daarover blijven klagen.
 
En het zou netjes zijn dat Tesla het terug stort na 4 jaar. Ik kan wel betere 'goeie doelen' steunen dan Tesla.
Nou ik profiteer elke dag van mijn FSD aankoop. Buyer beware, maar ik ben blij. Op de snelweg rijdt het ding quasi vlekkeloos binnen z'n rijstrook, auto lane changes gaan 90% goed en als ik het sneller wil pak ik het stuur zelf wel. Idem met NoA. Verkeerslichten herkennen op gewone wegen vind ik super. Minder gelukkig met snelheidslimieten herkennen, maar da's deels door oneigenlijk gebruik van borden door de overheid, en deels door dat Tesla is vergeten dat in België de snelheidslimiet vanuit een bord komt te vervallen.

FSD herkent nl. alle 3 de borden, maar geeft prioriteit aan het bovenste.
1631860412639.png

Uit context zouden jij en ik concluderen dat we dit bord mogen negeren. Volgens de letter van de wet lijkt dit op een aanwijzingsbord (blauwe achtergrond), maar het wordt niet opgesomd in de lijst van aanwijzingsborden dus geen idee wat dit bord betekent. Als je dit bord letterlijk zou analyseren met enkel de legale tekens, zou je moeten concluderen dat je hier op een snelweg zit met 3 snelheidslimieten, maar je best de laagste aanneemt. En dat doet dus mijn Tesla.

Heb het ook niet gekocht aan de 7,5K maar aan minder, en ook niet aan 10K want je kan het niet aan 10K hier kopen.
 
Terugkomend op beloften door Tesla (Elon Musk) en misleidende informatie. Vergeet niet dat Elon Musk bij herhaling gezegd heeft dat FSD 'binnenkort' veel duurder gaat worden en dat je gek zou zijn om niet nu reeds te bestellen, omdat de functionaliteit omhoog gaat. De auto zou zelfs tonnen waard worden. En daarmee kopers overhaalt om nu reeds FSD aan te schaffen. Je mag van een consument verwachten dat hij kritisch is op marketing uitlatingen en je kunt daar alle juridische disclaimers tegenaan gooien, maar wanneer de grote man van Tesla - die dicht bij de ontwikkelingen betrokken is - dergelijke uitlatingen doet, is dat niet vrijblijvend.

Mijn irritatie is gegroeid omdat door dit soort beloftes de disconnect tussen verwachting en realiteit alleen maar is toegenomen.
 
Mijn advies: kat uit de boom kijken. En het zou netjes zijn dat Tesla het terug stort na 4 jaar. Ik kan wel betere 'goeie doelen' steunen dan Tesla.
Zo ervaar ik mijn aankoop van FSD helemaal niet. Ik ben nog steeds content met de aanschaf en heb helemaal geen spijt. Ik zou ook geen gebruik willen maken van een mogelijke terugstorting van het geld.

Voor EAP bezitters (€3.800) kost FSD overigens "slechts" € 3.700.
Volgens mij moet je de discussie dan ook splitsen:
Is EAP € 3.800 waard ? Ja/Nee
Zo Ja, blijft over
Is FSD deel € 3.700 waard? ( en dus geen € 10.000 wat af en toe langs komt)

Ik heb voor EAP en FSD samen €6.400 betaald, dus voor FSD eigenlijk € 2.600, alleen al de gratis retrofit naar HW3 was mijn zeker €1.000 waard. (Die FSD HW.3 computer wordt volgens mij inmiddels ook separaat aangeboden voor een dergelijk bedrag). En wie weet levert het ooit bij een (theoretische) verkoop van de auto ook nog € 800 ? extra op.

Het is heel persoonlijk wat iemand voor iets over heeft. Sommigen vinden het idioot om 60k voor een auto uit te geven. Zelf ben ik niet geneigd om dan over die allerlaatste 3.7k heel erg kritisch te zijn. Wij hebben de auto in prive aangeschaft en gaan hem helemaal afrijden. Ik heb zo iets van, dan wil ik ook alles beleven en meemaken aan (de nieuwste ontwikkelingen van) die auto. Ieder zijn lol, wij hebben geen paard.
Als het om een zo efficent mogelijke besteding ging had ik extra in TSLA geinvesteerd. En zelfs voor de TSLA beleggingsperspectieven is het waardevol om alles mee te maken voor een helder zicht waar het naar toe gaat.
 
FSD kopen, een persoonlijke zaak dus. Persoonlijk heb ik spijt en zal het niet opnieuw kopen omdat wat ik me erbij voorstelde nooit door Tesla waargemaakt gaat worden. Zelfs niet in US. Ik wil graag een super goed, betaalbaar en betrouwbaar driver assist systeem. NIET kopen dus.
Anderen vinden het heerlijk om mee te dromen en te experimenteren met Elon, in dat geval, wat kun je nou anders met 10K? KOPEN dus.
 
FSD kopen, een persoonlijke zaak dus. Persoonlijk heb ik spijt en zal het niet opnieuw kopen omdat wat ik me erbij voorstelde nooit door Tesla waargemaakt gaat worden. Zelfs niet in US. Ik wil graag een super goed, betaalbaar en betrouwbaar driver assist systeem. NIET kopen dus.
Anderen vinden het heerlijk om mee te dromen en te experimenteren met Elon, in dat geval, wat kun je nou anders met 10K? KOPEN dus.
precies!

Het feit dat google en andere grote jongens hun tanden er ook al een tijdje op stuk beten, was voor mij een big red flag om voorlopig de boot af te houden. Het was duidelijk dat het een lange weg zou worden en ik er waarschijnlijk niet van zou kunnen genieten gezien de optie niet overdraagbaar is.

Ik ben er wel vrij gerust in dat het hen gaat lukken temeer door het aanbieden van een abonnement wat je enkel doet als je vertrouwen hebt in je produkt want anders zegt iedereen na een maand op)

Ook denk ik niet dat de prijs nog veel zal stijgen want dat hele robotaxi verhaal is ook nog niet voor direct.
Wettelijk en verzekeringstechnisch zitten hier volgens mij ook nog enkele problemen aan dus de revenue moet van mensen zoals u en ik komen en nog meer dan 10K betalen, lijkt mij voor de grote massa toch niet echt haalbaar.

Dit gezegdzijnde, als er budget overblijft op m’n nieuwe leasewagen vink ik hem ook aan 😂
 
  • Like
Reactions: job-lek
FSD kopen, een persoonlijke zaak dus. Persoonlijk heb ik spijt en zal het niet opnieuw kopen omdat wat ik me erbij voorstelde nooit door Tesla waargemaakt gaat worden. Zelfs niet in US. Ik wil graag een super goed, betaalbaar en betrouwbaar driver assist systeem. NIET kopen dus.
Anderen vinden het heerlijk om mee te dromen en te experimenteren met Elon, in dat geval, wat kun je nou anders met 10K? KOPEN dus.
FSD is inderdaad een persoonlijke keuze en mischien heb je er destijds 10K voor betaald. Beetje hetzelfde sentiment als gulden/euro, maar de tijden zijn veranderd.
Voor iemand die nu moet kiezen liggen de bedragen en keuzes anders. Voor 3,8K heb je EAP en dit komt wat betreft functionaliteit al erg dicht bij FSD maar kost wel een stuk minder. Dan heb je dus nog 6,2K over om andere dingen van te kopen.
 
Wij hebben 3300 euro betaald voor AP in onze model 3, maart 2019 als we nu FSD willen kost dat 7500 euro dus samen 10.800 euro.
Je zou kunnen beweren dat 10.800 euro geen 10.000 is en dan heb je nog gelijk ook.
Als je nu in je app FSD zou kiezen gaat daar niet 7,5K staan. Je hebt nl. al AP gekocht en zou me niet verbazen dat dat nu EAP is.
 
Wij hebben 3300 euro betaald voor AP in onze model 3, maart 2019 als we nu FSD willen kost dat 7500 euro dus samen 10.800 euro.
Je zou kunnen beweren dat 10.800 euro geen 10.000 is en dan heb je nog gelijk ook.
Wanneer heb je AP voor 3300 aangeschaft? Vlak voor wij onze Model 3 in mei 2019 kochten was AP volgens mij even separaat te koop. Dacht rond april 2019. Maar toen waren alle prijzen en pakketten anders. Veel Tesla eigenaren kregen toen het aanbod goedkoop dacht FSD te kopen. Wegens prijswijzigingen.
 
Het zal die 4.000 dollar in de rechter kolom denk ik zijn geweest. Bestelling na 28 feb. Dus de auto wel veel goedkoper neem ik aan. Daarvoor werden de bestellers van voor de 28e juist gecompenseerd. Wel vreemd van die 7.000 dollar (blauw) die er bij staat. Samen 11000 dollar? Volgens mij was AP enkele maanden later gratis/ bij autoprijs in.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?