Ik was in dat opzicht geneigd om een model uit 2014 (eerder dan 2013)
Waarschijnlijk weet je het al lang, maar voor de zekerheid: auto’s na dec 2014 hebben oa autopilot (1) en zijn daardoor duurder.
Als de aandrijflijn/MCU/deurhendelmechanisme/... vervangen wordt (bij een 2013-2015 model), is deze dan van even goede kwaliteit als uit een 2016+ model? Of gaat dat niet op?
Deze mogelijke dure kosten is eigenlijk het enige dat me afschrikt.
Op de aandrijflijn heb je bij een 2014 auto nog vier jaar garantie, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Die deurhandels zijn een zwak punt, maar als je niet bang bent om zo’n ding open te maken, kun je heel veel mankementen zelf verhelpen zonder veel kosten.
Die MCU is inderdaad iets waar je niet aan moet denken, want dat is duur.
De andere kosten die je kunt verwachten zijn remblokken (Tesla wil ook altijd schijven vernieuwen, maar als ze niet echt gegroefd of krom zijn zou ik ze lekker laten zitten) en draagarmen en stabilisatorstangen. Ik heb dat net allemaal laten doen aan mijn sept. 2014 model S met 275.000 op de teller. Dat kostte incl BTW 2.000,— (niet bij Tesla) dus daar is wel over heen te komen. Ik heb me laten vertellen dat je remblokken en draagarmen inderdaad zo rond de 250.000 km kunt verwachten, maar dat blijft erg afhankelijk van de rijder en de omstandigheden.
Verder is me opgevallen dat niet alle onderdelen zo duur zijn. Ik heb bijvoorbeeld wat bekledingsstukken op de deurpost (B stijl) en achter (C stijl) vervangen. Grote stukken kunststof met bekleding voor ongeveer 150,—.
Ikzelf zat ook zo te twijfelen. Kon/wil geen 70.000,— of zo uitgeven voor een auto, zeker omdat ik maar 5.000 km per jaar rij (wordt wel meer met deze auto, het is namelijk zo leuk om mee te rijden). Maar uiteindelijk een tweedehands gekocht met veel kilometers. Gewoon genieten en of hij z’n waarde blijft houden zal de toekomst leren.