Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Hulp bij beoordeling van technische staat van occasie Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Persoonlijk zou ik het niet wagen om een goedkope Tesla te kopen. Heb reeds twee occasion's gekocht en er kunnen bij een tweedehandse Tesla behoorlijk wat defecten naar boven komen. Ook bij een Tesla controle garandeer je niet dat de MCU in de toekomst aan vervanging toe is. Mijn ervaring is dat bij modellen t/m 2014/2015 er veel onderdelen stuk kunnen gaan. Pas na 2016 zijn de kwaliteit van onderdelen verbeterd. Mijn advies: ga voor een occasion naar Tesla.com en je kunt gegarandeerd al die kwaaltjes binnen garantie gratis laten repareren. Als het buiten je budget is zal ik er nog niet aan beginnen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Mijn ervaring is dat bij modellen t/m 2014/2015 er veel onderdelen stuk kunnen gaan. Pas na 2016 zijn de kwaliteit van onderdelen verbeterd.

Het is natuurlijk maar de vraag of je persoonlijke ervaring statistisch betrouwbaar doorgezet kan worden naar een algemene stelling over de kwaliteit.
Ik heb bijzonder weinig problemen gehad met mijn Model S.
Maar durf niet te zeggen dat alle in 2013 geproduceerde auto's, met uitzondering van de drivetrain problemen en de tocht bij het driehoekige raampje aan de bestuurszijde, eigenlijk wel allemaal prima zullen zijn?

Een check van een tweedehands Tesla bij een SeC lijkt mij nog steeds het beste advies.
 
  • Informative
Reactions: Warm
Persoonlijk zou ik het niet wagen om een goedkope Tesla te kopen. Heb reeds twee occasion's gekocht en er kunnen bij een tweedehandse Tesla behoorlijk wat defecten naar boven komen. Ook bij een Tesla controle garandeer je niet dat de MCU in de toekomst aan vervanging toe is. Mijn ervaring is dat bij modellen t/m 2014/2015 er veel onderdelen stuk kunnen gaan. Pas na 2016 zijn de kwaliteit van onderdelen verbeterd. Mijn advies: ga voor een occasion naar Tesla.com en je kunt gegarandeerd al die kwaaltjes binnen garantie gratis laten repareren. Als het buiten je budget is zal ik er nog niet aan beginnen.
Ik vind het wel curieus en scheef dat juist voor personen met een beperkt budget de risico’s , bij aanschaf jaren oude tesla) (flink) toenemen. Terwijl soms eigenaren van een nieuwe gekochte tesla hun eigen auto niet overwegen naar privé over te zetten wegens op termijn hoge reparatiekosten in privé. Misschien zijn de meeste nieuwkopers wel risicoaverser dan de kopers van jaren oude Tesla’s . Merkwaardig, in relatie tot hun beperkter budget en soms priveaanschaf..
 
Het is natuurlijk maar de vraag of je persoonlijke ervaring statistisch betrouwbaar doorgezet kan worden naar een algemene stelling over de kwaliteit.
Ik heb bijzonder weinig problemen gehad met mijn Model S.
Maar durf niet te zeggen dat alle in 2013 geproduceerde auto's, met uitzondering van de drivetrain problemen en de tocht bij het driehoekige raampje aan de bestuurszijde, eigenlijk wel allemaal prima zullen zijn?

Een check van een tweedehands Tesla bij een SeC lijkt mij nog steeds het beste advies.
Iedereen deelt zijn mening op basis van eigen ervaringen.

Ken daarnaast nog wel een aantal eigenaar die niet via Tesla een occasion hebben gekocht en achteraf een defecte MCU, niet werkende deurhendel, defecte deur en lekkend dak hebben gehad. Deze problemen kunnen later dan bij aankoop op spelen. In sommige gevallen toont Tesla wel veel goodwill. Alleen is dat geen garantie.

En uit persoonlijke ervaring, zelfs occasion's bij Tesla komen met gebreken. Niet iedereen gaat even goed als de gemiddelde forumlid om met zijn auto's.
 
Even voor alle duidelijkheid... zoek je een Model S met een lage kmstand, of zoek je een Model S voor een lage prijs?
Vooral eentje die niet teveel in waarde zakt na 2 jaar. Een hoge km stand is ok (kan zelfs pluspunt zijn als bepaalde onderdelen hierdoor recent vervangen zijn). Maar toch liever geen taxi met 500 000 km. Al heeft Tesla voldoende bewezen dit zonder veel problemen aan te kunnen, gaat dit op termijn misschien meer kosten dan een lagere km-stand, vanuit restwaarde bekeken.

….Mijn ervaring is dat bij modellen t/m 2014/2015 er veel onderdelen stuk kunnen gaan. Pas na 2016 zijn de kwaliteit van onderdelen verbeterd. Mijn advies: ga voor een occasion naar Tesla.com en je kunt gegarandeerd al die kwaaltjes binnen garantie gratis laten repareren. Als het buiten je budget is zal ik er nog niet aan beginnen.
Ik was in dat opzicht geneigd om een model uit 2014 (eerder dan 2013), maar dat maakt misschien geen verschil?
Verder eens met je advies.

Het is natuurlijk maar de vraag of je persoonlijke ervaring statistisch betrouwbaar doorgezet kan worden naar een algemene stelling over de kwaliteit.
…..
Een check van een tweedehands Tesla bij een SeC lijkt mij nog steeds het beste advies.
Klopt. Maar denk wel dat het moeilijk te voorspellen is of een onderdeel bijna op zijn einde is. Zeker als je niet weet hoe er mee omgegaan is.
Als de aandrijflijn/MCU/deurhendelmechanisme/... vervangen wordt (bij een 2013-2015 model), is deze dan van even goede kwaliteit als uit een 2016+ model? Of gaat dat niet op?
Deze mogelijke dure kosten is eigenlijk het enige dat me afschrikt.
 
Ik was in dat opzicht geneigd om een model uit 2014 (eerder dan 2013), maar dat maakt misschien geen verschil?
Verder eens met je advies.
In het algemeen kan je stellen dat de nieuwere auto's beter zijn dan de oudere.
Als de aandrijflijn/MCU/deurhendelmechanisme/... vervangen wordt (bij een 2013-2015 model), is deze dan van even goede kwaliteit als uit een 2016+ model? Of gaat dat niet op?
De recent vervangen onderdelen zijn veel beter dan de oudere. Vroeger werden deurhendels regelmatig vervangen. Tegenwoordig niet meer. Je kan naar mijn mening beter een auto hebben die al veel heeft vervangen dan nog helemaal niks.
 
  • Helpful
Reactions: Warm
Ik was in dat opzicht geneigd om een model uit 2014 (eerder dan 2013)
Waarschijnlijk weet je het al lang, maar voor de zekerheid: auto’s na dec 2014 hebben oa autopilot (1) en zijn daardoor duurder.

Als de aandrijflijn/MCU/deurhendelmechanisme/... vervangen wordt (bij een 2013-2015 model), is deze dan van even goede kwaliteit als uit een 2016+ model? Of gaat dat niet op?
Deze mogelijke dure kosten is eigenlijk het enige dat me afschrikt.

Op de aandrijflijn heb je bij een 2014 auto nog vier jaar garantie, dus daar zou ik me geen zorgen over maken. Die deurhandels zijn een zwak punt, maar als je niet bang bent om zo’n ding open te maken, kun je heel veel mankementen zelf verhelpen zonder veel kosten.
Die MCU is inderdaad iets waar je niet aan moet denken, want dat is duur.

De andere kosten die je kunt verwachten zijn remblokken (Tesla wil ook altijd schijven vernieuwen, maar als ze niet echt gegroefd of krom zijn zou ik ze lekker laten zitten) en draagarmen en stabilisatorstangen. Ik heb dat net allemaal laten doen aan mijn sept. 2014 model S met 275.000 op de teller. Dat kostte incl BTW 2.000,— (niet bij Tesla) dus daar is wel over heen te komen. Ik heb me laten vertellen dat je remblokken en draagarmen inderdaad zo rond de 250.000 km kunt verwachten, maar dat blijft erg afhankelijk van de rijder en de omstandigheden.
Verder is me opgevallen dat niet alle onderdelen zo duur zijn. Ik heb bijvoorbeeld wat bekledingsstukken op de deurpost (B stijl) en achter (C stijl) vervangen. Grote stukken kunststof met bekleding voor ongeveer 150,—.

Ikzelf zat ook zo te twijfelen. Kon/wil geen 70.000,— of zo uitgeven voor een auto, zeker omdat ik maar 5.000 km per jaar rij (wordt wel meer met deze auto, het is namelijk zo leuk om mee te rijden). Maar uiteindelijk een tweedehands gekocht met veel kilometers. Gewoon genieten en of hij z’n waarde blijft houden zal de toekomst leren.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: Warm and ERvee
En defecten zoals aan iedere andere auto ook zouden kunnen optreden, zoals wiellagers / draagarmen / stabilisatorstangetjes / remblokken (en zelfs defecte deurhendels) kun je veel goedkoper en waarschijnlijk kwalitatief even goed laten doen bij een algemene garage. Er zijn ook enkele zelfs al gespecialiseerd in een aantal Tesla-klusjes en -klussen.
 
  • Like
Reactions: Warm
@Ger356 Hoeveel kilometer had jouw tweedehands mode S gereden toen je hem kocht? En wat heeft het je aan onderhoud gekost gemiddeld per jaar sinds je hem aangeschaft hebt? Ik wil op termijn ook een tweedehands Tesla kopen, maar ben huiverig voor de kosten. Die 2000 euro voor een 275.000 km auto is voor mij best veel, maar als dat alles is over een periode van zeg vier jaar is valt het weer mee.
 
Last edited:
Beste Elecfan ,

Ik heb ook tweedehands tesla gekocht met 80.000 km erop van 2013 . Onder Bovag garantie aantal onderdelen laten vervangen o.a draagarmen en raamdakje . Ik wil best een keer met je meegaan als je bij een Tesla gaat kijken , ik weet wel waarop je moet letten en zo wie zo sluit me aan bij aantal forum leden dat je tesla op de kosten op de verkopende partij bij tesla centrum moet laten controleren .
 
@Hospik, bedankt voor het aanbod. Zover ben ik nog niet, eerst nog een paar jaar sparen. Ben wel benieuwd hoe duur een 2e hands Tesla is in onderhoud wanneer je die koopt met veel (>120k) kilometer achter de kiezen.
Goed om te weten dat de Bovag garantie ook flink bespaart bij 'gewone' onderdelen. De auto is zo vernieuwend dat je wel eens vergeet dat het in veel opzichten gewoon een wagen is zoals elke ander die je bij 'normale' garages kunt laten repareren.
 
Ik wacht rustig op de M3. De nu reeds 20j jonge ICE start nog steeds :) ...
Volgens jaar in mei terug naar de technische controle en hopen...
Tegen 2020 zou ik toch een M3 moeten kunnen hebben?
... "funding secured" ...
 
Ik heb een tijd geleden ook overwogen om een tweedehands MS te kopen in afwachting van mijn M3.
Als je een wat betaalbaar exemplaar wil dan zijn ze van voor 2016, lees veel kinderziekten.
Zoals aangegeven kan je je verwachten aan nieuwe draagarmen, remblokken, kogelgewrichten etc... en voor een 2000 euro ben je ervan af wat niet onoverkomelijk is.
Maar dan heb je de schermen die zoals ik het hier wat volg vaak stukgaan en zo'n 7000 euro kosten, de deurklinken die ook ridicule duur zijn en ik kan nog wat dure componenten opnoemen. Deze laatste schrikken mij teveel af om voor een tweedehands Tesla te gaan.
Wat mij ook stoort is het lederen interieur die er al heel snel slap bij hangt en zeer glanzend wordt. Bij alle MS'en waarin ik plaatsgenomen heb zien er zo uit en om dit op te lossen had ik al een offerte laten opmaken (1500 euro).
Gezien mijn ICE nog in prima staat is heb ik dan maar wijselijk besloten om geduldig af te wachten.
Neemt niet weg dat je een exemplaar kan vinden waar je geen problemen mee hebt maar ik zou hem toch niet op de particuliere markt kopen zonder garantie.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Rqcg and ElecFan
Tsjonge jonge wat wordt er hier een hoeveelheid stellingen geponeerd over de kwaliteit.
Als ik dit zou geloven is het één groot drama met de ‘Classics’.
Maar goed, die discussie ga ik niet meer aan, een ieder moet maar geloven wat ze willen geloven.
Daar wil ik dan wel tegenover zetten, dat ik ten opzichte van een enigszins vergelijkbare ICE in de afgelopen bijna 5 jaar (>200.000 km) aan brandstof en wegenbelasting circa € 30.000 heb bespaard. Daar kan je een heeeeeeeleboel reparaties mee betalen.
En dan hebben we het nog niet over de CO2 gehad. :rolleyes:
 
Nou inderdaad: voordat een ieder dit dit lhier leest denkt dat er allerlei problemen met 'oudere' Tesla's zijn: ik heb bijna 5 jaar in een 2013 model gereden, en heb 1 keer kosten gehad ivm reparatie (100 euro voor reparatie deurhendel bij Tesla). Verder nooit issues met scherm of andere dingen die stuk gingen.
 
Is er ooit een poll geweest over de onderhouds/reparatiekosten van model S/X'en uit verschillende bouwjaren? Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen al vele jaren probleemloos gereden hebben, zoals een vriend van mij die een 2013 model S heeft. Mensen met problemen melden zich vaak wel op de verschillende forums, maar van de rest hoor je natuurlijk niet veel. Ik zou daar wel meer van willen weten.
 
In het algemeen kan je stellen dat de nieuwere auto's beter zijn dan de oudere.

De recent vervangen onderdelen zijn veel beter dan de oudere. Vroeger werden deurhendels regelmatig vervangen. Tegenwoordig niet meer. Je kan naar mijn mening beter een auto hebben die al veel heeft vervangen dan nog helemaal niks.

Dan is mijn 2015 exemplaar terecht veel waard. Er is heel veel vervangen de eerste twee jaar, maar nu al een jaar is er niets mee.
 
Ik heb een december 2013 model S gehad en wij hadden eigenlijk na de afloop van de garantie weinig problemen. Behalve een langzaam leeglopende band door een spijker. Daardoor raakte een keer het bandenspanningssyteem van slag en wat weer de auto van slag bracht, maar dat werd snel opgelost. De bekleding die wij hadden was de stoffen bekleding en die blijft naar mijn mening mooier in de loop van de tijd. Geen gladde plekken, geen kreukels. Het ziet er nog net zo uit als toen we hem (tweedehands) kochten. Daardoor hebben we ook nu weer voor de stoffen bekleding gekozen (wij vonden de leren variant ook te duur). Ook voor het probleem met de daken is een oplossing: kies een auto met het dichte dak. Wij hebben de auto van km stand 56.000 tot 157.000 gereden met een gemiddelde van 206 W/km. Nu staat hij overigens te koop bij Verhoeks. Dus als je een keurig behandelde Tesla zoekt, zonder problemen,, met een mooie kleur moet je daar maar eens kijken.