Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Pas een rondleiding gahad in Tilburg (terwijl alles stil lag ) en daar werd verteld dat alle wagens uitgelijnd moeten worden aangezien de drivetrain er onderuit geweest is. (Auto komt aan als "glider", dat blijkt de interne term te zijn)
Trouwens knappe uitlijnstraat, dynamische uitlijning.
 
Als we het over uitlijning hebben, hebben we het dan over uitlijning Velg/band of moet ik dat algemener zien ? maw ga ik hetzelfde hebben op mijn Zomerbanden ? die er nu opstaan.

Na montage van een nieuwe set banden op velgen moeten deze gebalanceerd worden. Er worden dan gewichtjes in de velg gekleefd. Anders krijg je bij bepaalde snelheden vibraties.

Ik ben geen specialist ter zake maar uitlijnen is het afstellen van de ophanging zodat enerzijds de wagen netjes recht spoort en anderzijds de hoek waarmee de band op de wegdek staat optimaal is voor een veilige wegligging in alle omstandigheden (bvb als je heel hard door een bocht gaat). Het is zoeken naar de goede trade-off tussen grip en slijtage.

Uitlijnen moet niet opnieuw gebeuren bij het wisselen van banden.
 
Ik heb een vervelend probleem met mijn p90d: het laden aan een supercharger gaat te langzaam. Ik kwam hier achter tijdens mijn korte trip naar Spanje.

Het laden start prima op 116 kW. Na een paar minuten (als de batterij nog onder de 30% soc zit) gaat de laadsnelheid echter fors omlaag, om uit te komen onder 40 kW bij bij 45%. Het viel mij op dat voor het inzetten van de daling de koeling terugviel van stofzuigerniveau naar nul.

Ik had dit in eerste instantie niet door, pas op de terugreis zag ik in Tours dat het laden echt te langzaam ging. Dit was ook weer het geval in Rungis, daar heb ik Tesla gebeld. Hun conclusie was dat het inderdaad niet goed zat en ik naar een servicecenter moest gaan.

Vorige week donderdag heb ik de auto in Amsterdam achtergelaten. Maandag was hij klaar. Niet dus: geen fout ontdekt, maar het standaard verhaal over langzamer laden naarmate de accu voller is, delen van een stall.

Omdat ik inmiddels toch echt wel weet hoe superchargen hoort te verlopen heb ik deze uitleg niet geaccepteerd. Ik had gelukkig logs van het laden via teslalog.com die ik heb laten zien. Omdat men niet wist wat de waarde was van deze logs (kennen wij niet...) afspraak gemaakt om accu leeg te rijden om vervolgens te laden aan de supercharger in het servicecenter.

Afgelopen donderdagmiddag was het zo ver. Met een soc van 6% is de auto aan de lader gezet. Met 74 kW (binnen zou geen vol vermogen beschikbaar zijn) begon het laden. En jawel, na een minuut of 10 ging het mis. Met remote S heb ik het laden kunnen volgen: het laden viel steeds terug van circa 70 kW naar minder dan de helft hiervan, waarna de auto probeerde het weer naar 70 kW te krijgen, wat een paar seconden lukt, waarna het weer volledig terug valt.

Tesla Amsterdam is er nu gelukkig ook van overtuigd dat er een probleem is.

Nu wachten op een oplossing....
Balen. Maar wel fijn dat je ze ervan hebt weten te overtuigen dat er iets mis is. Fijn dat we over de juiste tools kunnen beschikken.
 
Na montage van een nieuwe set banden op velgen moeten deze gebalanceerd worden. Er worden dan gewichtjes in de velg gekleefd. Anders krijg je bij bepaalde snelheden vibraties.

Ik ben geen specialist ter zake maar uitlijnen is het afstellen van de ophanging zodat enerzijds de wagen netjes recht spoort en anderzijds de hoek waarmee de band op de wegdek staat optimaal is voor een veilige wegligging in alle omstandigheden (bvb als je heel hard door een bocht gaat). Het is zoeken naar de goede trade-off tussen grip en slijtage.

Uitlijnen moet niet opnieuw gebeuren bij het wisselen van banden.

bedankt voor de update ...

ik kreeg volgende antwoord op mijn mail vandaag :

"
De slijtagelijn op uw winterbanden is volkomen normaal.

We zien dit op alle Pirelli-winterbanden op alle Model S’en.

Dit is het resulaat van het koppel en het gewicht van de wagen dat zich op het centrale gedeelte van het loopvlak bevindt en heeft geen enkele invloed op de wegligging of de veiligheid.

Ook de fabrikant heeft ons dit bevestigd.
"

dus zou dus normaal zijn


mvg

Philippe
 
ik kan deze slijtage toch niet direct terugvinden op mijn Pirelli Sottozero 2 die er nu 3 winters onder hebben gelegen.
 

Attachments

  • pirelli.jpg
    pirelli.jpg
    274.8 KB · Views: 54
bedankt voor de update ...

ik kreeg volgende antwoord op mijn mail vandaag :

"
De slijtagelijn op uw winterbanden is volkomen normaal.

We zien dit op alle Pirelli-winterbanden op alle Model S’en.

Dit is het resulaat van het koppel en het gewicht van de wagen dat zich op het centrale gedeelte van het loopvlak bevindt en heeft geen enkele invloed op de wegligging of de veiligheid.

Ook de fabrikant heeft ons dit bevestigd.
"

dus zou dus normaal zijn


mvg

Philippe

Zo normaal dat ze er bij SeC Duiven toch echt van op keken toen ze het daar zagen. Mijn bandenboer had zoiets ook nog nooit gezien.
En ze vertellen er ook niet bij dat de banden niet even afslijten en ze behoorlijk wat lawaai gaan maken.
Moraal van het verhaal: koop nooit meer Sottozero's voor je MS en laat je vooral niet door Tesla adviseren over je banden.
 
Zo normaal dat ze er bij SeC Duiven toch echt van op keken toen ze het daar zagen. Mijn bandenboer had zoiets ook nog nooit gezien.
En ze vertellen er ook niet bij dat de banden niet even afslijten en ze behoorlijk wat lawaai gaan maken.
Moraal van het verhaal: koop nooit meer Sottozero's voor je MS en laat je vooral niet door Tesla adviseren over je banden.

bon ik zal even een pol doen hier om met cijfers naar Zaventem te komen ... ik vrees dat voor hetzelfde geld mijn Michelins er na de zomer ook zo gaan uitzien als de winterbanden (erop sinds November tot vorige week met dikke 2 maanden rust ;() ongeveer 6500 km. mee gereden...
 
Gisteren onze 2de wagen gaan ophalen bij de 'coater'. Toen hij belde dat hij klaar stond meldde hij ons wel dat er een aantal problemen waren met de wagen. Hij gaf een aantal foutmeldingen. Was eerste keer dat er een probleem was (auto nu 3 weken oud).
Heeft zelf met "Jpet" van het forum hier gebeld om te vragen of hij dit al had meegemaakt ;-)

Toen we eraan kwamen even de lijst van de foutmeldingen geraadpleegd. Waren er een 7/8-tal!
Welke ik mij nog herinner:
- ABS uitgeschakeld
- Regeneratief remmen uitgeschakeld
- noodstop uitgeschakeld
- Stuurbekrachtiging uitgeschakeld
- Parkhulp niet beschikbaar
- Bandendruksensor uitgeschakeld
- .....

En het linkerlicht vooraan brandde niet. Ook heeft hij eerst geweigerd de wagen te ontgrendelen ...

Heel wat problemen dus. Toen we hem van plaats verzette sprong zonder boe of ba plots de handrem op!
Leek ons dus levensgevaarlijk om hier mee te rijden.
Gebeld met Tesla helpdesk en allerhande zaken geprobeerd (soft en hard reset) maar meldingen bleven. De dame (overigens super vriendelijk en behulpzaam) vond het niet verantwoord nog met de wagen te rijden. Dus hem daar maar laten staan en vandaag wordt hij getakeld en naar SeC Aartselaar gebracht.

Hopelijk hebben we vanmiddag meer nieuws.
Benieuwd wat deze vloedgolf van problemen juist heeft veroorzaakt.
 
Last edited:
gisteren toen ik terugkwam van Keulen even gestopt in Urmond om de Tesla wat bij te laden en hapje te eten.

op de terugweg kreeg ik echter heel de tijd de melding :

Vehicle Systems Being Cooled
Air conditioning is Reduced

aangezien ik nog niet vaak gebruik heb gemaakt van de Suc, op zich logisch aangezien er stevig is bijgeladen (532km/u of te wel een dikke 115kw ) Vroeg ik me af of het normaal is dat dat ongeveer de volgende 100km op het scherm bleef staan.
 
Gisteren onze 2de wagen gaan ophalen bij de 'coater'. Toen hij belde dat hij klaar stond meldde hij ons wel dat er een aantal problemen waren met de wagen. Hij gaf een aantal foutmeldingen. Was eerste keer dat er een probleem was (auto nu 3 weken oud).
Heeft zelf met "Jpet" van het forum hier gebeld om te vragen of hij dit al had meegemaakt ;-)

Toen we eraan kwamen even de lijst van de foutmeldingen geraadpleegd. Waren er een 7/8-tal!
Welke ik mij nog herinner:
- ABS uitgeschakeld
- Regeneratief remmen uitgeschakeld
- noodstop uitgeschakeld
- Stuurbekrachtiging uitgeschakeld
- Parkhulp niet beschikbaar
- Bandendruksensor uitgeschakeld
- .....

En het linkerlicht vooraan brandde niet. Ook heeft hij eerst geweigerd de wagen te ontgrendelen ...

Heel wat problemen dus. Toen we hem van plaats verzette sprong zonder boe of ba plots de handrem op!
Leek ons dus levensgevaarlijk om hier mee te rijden.
Gebeld met Tesla helpdesk en allerhande zaken geprobeerd (soft en hard reset) maar meldingen bleven. De dame (overigens super vriendelijk en behulpzaam) vond het niet verantwoord nog met de wagen te rijden. Dus hem daar maar laten staan en vandaag wordt hij getakeld en naar SeC Aartselaar gebracht.

Hopelijk hebben we vanmiddag meer nieuws.
Benieuwd wat deze vloedgolf van problemen juist heeft veroorzaakt.

Ook gehad: reden TPMS module stuk
 
Tyre Pressure Module ?? Kan dit al deze foutmeldingen veroorzaken?
Dit is wat op de factuur stond:
Probleem: Customer states: Customer called in reporting several alerts, ABS, Power Steering,

Traction Control Disabled.

Correctie: Vehicle Alerts General Diagnosis

There are several alerts on the chassis can bus. These alerts are being caused by an

internal fault in the TPMS ecu. It will be replaced.

Correctie: Module - TPMS - Baolong

Removed and replaced TPMS module. Installed latest firmware. Adjusted treshholds.
 
Gisteren onze 2de wagen gaan ophalen bij de 'coater'. Toen hij belde dat hij klaar stond meldde hij ons wel dat er een aantal problemen waren met de wagen. Hij gaf een aantal foutmeldingen. Was eerste keer dat er een probleem was (auto nu 3 weken oud).
Heeft zelf met "Jpet" van het forum hier gebeld om te vragen of hij dit al had meegemaakt ;-)

Toen we eraan kwamen even de lijst van de foutmeldingen geraadpleegd. Waren er een 7/8-tal!
Welke ik mij nog herinner:
- ABS uitgeschakeld
- Regeneratief remmen uitgeschakeld
- noodstop uitgeschakeld
- Stuurbekrachtiging uitgeschakeld
- Parkhulp niet beschikbaar
- Bandendruksensor uitgeschakeld
- .....

En het linkerlicht vooraan brandde niet. Ook heeft hij eerst geweigerd de wagen te ontgrendelen ...

Heel wat problemen dus. Toen we hem van plaats verzette sprong zonder boe of ba plots de handrem op!
Leek ons dus levensgevaarlijk om hier mee te rijden.
Gebeld met Tesla helpdesk en allerhande zaken geprobeerd (soft en hard reset) maar meldingen bleven. De dame (overigens super vriendelijk en behulpzaam) vond het niet verantwoord nog met de wagen te rijden. Dus hem daar maar laten staan en vandaag wordt hij getakeld en naar SeC Aartselaar gebracht.

Hopelijk hebben we vanmiddag meer nieuws.
Benieuwd wat deze vloedgolf van problemen juist heeft veroorzaakt.
Misschien onnozel maar zou het kunnen dat de detailer met een elektrostatisch doekje in de buurt van het dashboard is geweest?
Ik heb al enkele bizarre wijzigingen van de instellingen gehad hierdoor tijdens het poetsen. Als ik door de wasstraat van de carwash reed wilde ik tijd sparen door het dashboard al af te kuisen met zo een doekje en plots sprong de handrem op. De ganse wasstraat blokkeerde...:eek:
 
  • Funny
  • Helpful
Reactions: Ivo-G and HWS