Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
maandje geleden binnen geweest voor groot onderhoud in SeC Gent,
had hen op de hoogte gebracht van een zoemend geluid bij vooruit rijden.
De medewerker vertelde me dat ze een stukje audio hadden opgenomen en dit doorgestuurd hebben naar HQ.
Nu, maandje later dus nog steeds niets vernomen over wat er moet gebeuren en dat gezoem begint met de dag meer op mijn zenuwen te werken,
denk persoonlijk niet dat ik de eerste ben met dat kwaaltje dus waarom blijft het antwoord zo lang weg?

Ik er (gelukkig) geen ervaring mee, maar zou dit niet een probleem met de drive unit kunnen zijn?
 
Dames en heren,

Sinds kort voel ik in onze classic S (p85 uit november 2013) een soort van speling bij het zachtjes gas geven, de auto maakt dan een soort klung geluid. Ik durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk speling is, het zou kunnen zijn dat het geluid mij die indruk geeft.

Nou hebben velen het "klung" geluid gehad op grond waarvan de drive train is vervangen. Klinken de hierboven omschreven symptomen bekend?

Oh ja, de p85 heeft 91k op de teller, de drive train is bij ongeveer 30k - dus lang geleden - vervangen omdat deze niet meer stil was.
 
Dames en heren,

Sinds kort voel ik in onze classic S (p85 uit november 2013) een soort van speling bij het zachtjes gas geven, de auto maakt dan een soort klung geluid. Ik durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk speling is, het zou kunnen zijn dat het geluid mij die indruk geeft.

Nou hebben velen het "klung" geluid gehad op grond waarvan de drive train is vervangen. Klinken de hierboven omschreven symptomen bekend?

Oh ja, de p85 heeft 91k op de teller, de drive train is bij ongeveer 30k - dus lang geleden - vervangen omdat deze niet meer stil was.
Ga maar maar Tesla ermee, krijg je ook weer een nieuwe drive train ;-)
 
Dames en heren,

Sinds kort voel ik in onze classic S (p85 uit november 2013) een soort van speling bij het zachtjes gas geven, de auto maakt dan een soort klung geluid. Ik durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk speling is, het zou kunnen zijn dat het geluid mij die indruk geeft.

Nou hebben velen het "klung" geluid gehad op grond waarvan de drive train is vervangen. Klinken de hierboven omschreven symptomen bekend?

Oh ja, de p85 heeft 91k op de teller, de drive train is bij ongeveer 30k - dus lang geleden - vervangen omdat deze niet meer stil was.

hoeft niet de drive te zijn.
Ik heb een soortgelijk fenomeen gehad, door speling op de steekassen.:(
 
Dames en heren,

Sinds kort voel ik in onze classic S (p85 uit november 2013) een soort van speling bij het zachtjes gas geven, de auto maakt dan een soort klung geluid. Ik durf niet te zeggen of het ook daadwerkelijk speling is, het zou kunnen zijn dat het geluid mij die indruk geeft.

Nou hebben velen het "klung" geluid gehad op grond waarvan de drive train is vervangen. Klinken de hierboven omschreven symptomen bekend?

Oh ja, de p85 heeft 91k op de teller, de drive train is bij ongeveer 30k - dus lang geleden - vervangen omdat deze niet meer stil was.
Gisteren werd voor het eerst de drive unit gewisseld bij 68K km van mijn P+ uit november '13, wegens de door mij geconstateerde klunk. Precies hetzelfde symptoom als bij jouw P. De medewerker van het SeC had een proefrit van precies 50 cm (achteruit uit het parkeervak) nodig om het euvel te bevestigen.
 
Na 40.000 stille kilometers maakt mijn 3de drive unit een irritant geluid. Totaal nu 100.000 km gereden en 2 drive units vervangen vanwege Humming sound, brom bij snelheden vanaf ca 100km/uur. Mijn 3de drive unit maakt nu de Milling sound, hoog irritant geluid vanaf 15km/uur. Mijn ervaring met het vervangen van de eerste 2 drive units is dat je eerst te horen krijgt dat het binnen de specificaties valt, terwijl het een bekend probleem is en Tesla weet dat uiteindelijk de drive unit vervangen moet worden. Ik vind de service van Tesla top echter jammer dat ze deze zaken niet meteen oplossen. Hierdoor rijd ik voor de 3de keer weer een tijdje rond met irritaties en twijfels of de volgende auto weer een Tesla moet worden.
Tegenwoordig zijn ze een stuk sneller. Voor mijn derde wissel heb ik geen 100 meter met de monteur hoeven rijden.
 
Tegenwoordig zijn ze een stuk sneller. Voor mijn derde wissel heb ik geen 100 meter met de monteur hoeven rijden.
Inderdaad ook bij mij dit keer, na een kort ritje zei de monteur dat het de bearing noise was en dat er een nieuwe drive unit gemonteerd moest worden. Dit keer geen geluids opname die naar USA gestuurd moet worden en waarna je maanden moet wachten. Vorige 2 drive units hadden de humming sound die kan meerdere oorzaken hebben. De bearing sound wordt duidelijk door versleten lagers veroorzaakt en is nu snel door Tesla verholpen door een nieuwe drive unit.
 
Begin een beetje aan mezelf te twijfelen. Gewoon geraakt aan de stilte of is het toch die beruchte brom? Bij 85+ km/uur is naar mijn idee een brom hoorbaar en de ene dag is het erger dan de andere. Soms heb ik het idee dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft (koud of juist warm weer zorgt voor meer brom).

Verder hoor ik zo nu en dan ook een "klonk" geluid, maar dat is dan altijd als ik stil sta (of het is me rijdend nog niet opgevallen).

Komen jullie deze kenmerken bekend voor en hoe erg is zo'n brom bij jullie?
 
Begin een beetje aan mezelf te twijfelen. Gewoon geraakt aan de stilte of is het toch die beruchte brom? Bij 85+ km/uur is naar mijn idee een brom hoorbaar en de ene dag is het erger dan de andere. Soms heb ik het idee dat de buitentemperatuur er iets mee te maken heeft (koud of juist warm weer zorgt voor meer brom).

Verder hoor ik zo nu en dan ook een "klonk" geluid, maar dat is dan altijd als ik stil sta (of het is me rijdend nog niet opgevallen).

Komen jullie deze kenmerken bekend voor en hoe erg is zo'n brom bij jullie?
De drivetrain brom begint meestal vanaf 110 km/u. Daaronder is ie niet of nauwelijks te horen. De brom neemt in hevigheidt oe bij hogere snelheden, maar vanaf 140 en hoger lijkt ie dan minder te worden. Dat is niet zo maar het wind- en bandengeruis neemt dan ook sterk toe.
De huidige Q-serie van de drivetrain is muisstil bij elke snelheid.
M.b.t. de 'klonk' snel even naar Tesla, dit kan duiden op een serieus probleem.
 
  • Funny
  • Helpful
Reactions: SofaSogo and ErwinL
:oops: Had ik kunnen bedenken, thx.
Maar geen Q.
Er staat "ASY, PTRAIN, RMN, MDLS, SPORT, CMC, HS, NO_DYNO (10056681-00-P)"
Er rijden voor de slechts een paar P-Tesla's rond met een Q-versie drivetrain, in de VS.
In Europa worden er wel Q-versie drivetrains geleverd, maar alleen op de non-P Tesla's.
De P-Tesla's krijgen bij een nieuwe drivetrain hier nog de P-versie van de drivetrain geleverd.