Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Dat ligt eraan ik heb auto's gehad die in de winter alleen comfortabel waren met 18-19C en in de zomer mer 21-22C
Luchtstroming en vooral de temperatuur van die luchtstroming zijn heel erg bepalend voor jouw gevoel van comfort.

Ook in de Tesla heb ik hem 's-ochtend als het nog koud buiten is en hij warme lucht blaast 21-22C staan en 's-middags als de airco aan staat, dan staat hij meestal tussen de 22-24C afhankelijk van de buitentemperatuur.

Dat ik het bij een andere temperatuur comfortabel vind komt door mijn eigen beleving en niet door de temperatuur in de auto.
Zelfs het feitelijk aantal graden heeft niet zoveel van doen met de stand in graden van je climatecontrol.
Leg voor de gein eens 4 (niet gekalibreerde) thermometers naast elkaar en ze geven allemaal een andere temperatuur aan.
Misschien was je vorige auto niet correct en de Tesla wel...
 
Mijn ervaring is dat het heel erg veel scheelt hoe je de roosters zet. Met warm weer moet ik temperatuur op 18 zetten om het aangenaam te hebben, tenzij ik die dingen meer op mijn lichaam laat blazen. Dan is 21 vaak al te koud.

Edit: Wat RobsEV ook zegt :)
 
echter als je dan aan het regenereren bent, ga je automatisch steeds langzamer rijden tot je na een paar meter stil staat.
Nee je gaat dan niet steeds langzamer rijden. Je gaat echt afremmen. Regenereren is remmen. Ik snap je redenering dat als je doseert met de versnellingspedaal dat je bij een noodstop trager bent, omdat je je voet nog moet verplaatsen. Maar dit is irrelevant omdat je auto dan al zelf de noodstop ingezet heeft.
 
Nee je gaat dan niet steeds langzamer rijden. Je gaat echt afremmen. Regenereren is remmen. Ik snap je redenering dat als je doseert met de versnellingspedaal dat je bij een noodstop trager bent, omdat je je voet nog moet verplaatsen. Maar dit is irrelevant omdat je auto dan al zelf de noodstop ingezet heeft.
Dit is niet incorrect.
Maar ik ben meer onder de indruk van het genoemde argument dat in het geval dat je te weinig tijd hebt om je voet naar het rempedaal te verplaatsen, je gewoon te hard rijdt voor die omstandigheden.
 
  • Like
Reactions: Phil V and CO2CLEAN
Gewoon blijven oefenen :p
Nou ja, het zal inmiddels vast wel verbeterd zijn hoor, maar ik zat toen in een klein autootje met klein motortje en als je dan even gas wilde geven gaf die eerst gas, vervolgens schakelde hij een seconde later ofzo pas terug om sneller op te trekken maar ja, dat duurde zo lang, toen had het geen zin meer e.d. Elektrisch rijden heeft dat gelukkig niet, ik denk ook dat dat het grootste pluspunt is aan elektrisch rijden, het in de stad altijd meteen het vermogen beschikbaar hebben. Je hebt op die manier gewoon veel meer controle.
 
Nou ja, het zal inmiddels vast wel verbeterd zijn hoor, maar ik zat toen in een klein autootje met klein motortje en als je dan even gas wilde geven gaf die eerst gas, vervolgens schakelde hij een seconde later ofzo pas terug om sneller op te trekken maar ja, dat duurde zo lang, toen had het geen zin meer e.d. Elektrisch rijden heeft dat gelukkig niet, ik denk ook dat dat het grootste pluspunt is aan elektrisch rijden, het in de stad altijd meteen het vermogen beschikbaar hebben. Je hebt op die manier gewoon veel meer controle.

Ook in een klein autootje met een kleine ICE is je redenatie onzin. Wat je beschrijft doe je met een ICE met handbak ook.
Als je met een kleine ICE wilt accelereren zal je moeten terugschakelen en toeren maken. Of dit nu met de hand of automatisch is.
Wanneer het geen 15 jaar oud autootje geweest is, doet een automaat dat sneller dan met hand.
Alleen als je wacht op de automaat lijkt het langer te duren dan wanneer je zelf druk in de olie aan het roeren bent.

Met een Tesla heb je sowieso geen schakelbak en is het vermogen altijd direct beschikbaar waardoor het sowieso geen argument is.
 
Ook in een klein autootje met een kleine ICE is je redenatie onzin. Wat je beschrijft doe je met een ICE met handbak ook.
Als je met een kleine ICE wilt accelereren zal je moeten terugschakelen en toeren maken. Of dit nu met de hand of automatisch is.
Wanneer het geen 15 jaar oud autootje geweest is, doet een automaat dat sneller dan met hand.
Alleen als je wacht op de automaat lijkt het langer te duren dan wanneer je zelf druk in de olie aan het roeren bent.

Met een Tesla heb je sowieso geen schakelbak en is het vermogen altijd direct beschikbaar waardoor het sowieso geen argument is.
Nou nee, als je gewoon meteen terug schakelt ben je eerder weg dan wanneer je een seconde wacht. Tenzij je geen goede chauffeur bent inderdaad, dan kun je inderdaad beter automaat rijden.
 
Iemand vertellen dat ze niet kunnen rijden omdat ze met automaat rijden is nogal kort door de bocht...
Manueel of automaat heeft allebei zijn eigen charmes

Maar 't voordeel van automaat

Bij een wagen met automatische versnelling heb je altijd je linkervoet en rechterhand vrij. Daardoor kun je op elk moment veilig met twee handen je stuur vasthouden. Omdat je niet hoeft te schakelen en te ontkoppelen, kun je je volledig op het verkeer concentreren. Ook in de file, en dat zonder kramp in je benen. Rijden in een auto met een automatische versnellingsbak draagt zo zonder meer bij aan de verkeersveiligheid.
 
Met andere woorden, jij kunt niet rijden? Oké prima, kan gebeuren, moet je niet acteren alsof ik een troll ben.
Hij zegt alleen dat de fysieke bezigheid van terugschakelen (koppeling in, pook bewegen, koppeling op)bij het reageren op een verkeerssituatie net zolang duurt als het terugschakelen van een automaat. Voor je gevoel misschien niet omdat je bezig met de fysieke handeling, maar ik durf te wedden dat een dubbele koppeling automaat of een normale automaat van de huidige generatie sneller terug schakelt dan een mens in een handbak. Dat heeft niks met niet kunnen rijden te maken.
 
Hij zegt alleen dat de fysieke bezigheid van terugschakelen (koppeling in, pook bewegen, koppeling op)bij het reageren op een verkeerssituatie net zolang duurt als het terugschakelen van een automaat. Voor je gevoel misschien niet omdat je bezig met de fysieke handeling, maar ik durf te wedden dat een dubbele koppeling automaat of een normale automaat van de huidige generatie sneller terug schakelt dan een mens in een handbak. Dat heeft niks met niet kunnen rijden te maken.
Oké, misschien dat ik inderdaad met een redelijk oude automaat reed, maar op een verkeerssituatie speel je in en zie je van tevoren aankomen, dus schakel je ook al van tevoren en dat doet een automaat niet, dus ben je in principe sneller wanneer je met de hand schakelt dan wanneer je met een automaat werkt.
 
Nee, ik heb nog nooit Tesla gereden, maar kan me er wel wat bij indenken.
Rowan,
Mag ik je uitnodigen om eens met mn model S te rijden en daarna je mening wederom te geven. Kan natuurlijk zijn dat je nog steeds liever schakelt, maar dan is dat onderbouwd. Een elektrische auto is niet te vergelijken met een automatische versnellinsgbak. Direct mail maar als je een keer wilt rijden.
 
Oké, misschien dat ik inderdaad met een redelijk oude automaat reed, maar op een verkeerssituatie speel je in en zie je van tevoren aankomen, dus schakel je ook al van tevoren en dat doet een automaat niet, dus ben je in principe sneller wanneer je met de hand schakelt dan wanneer je met een automaat werkt.
Het ging toch om onverwachte verkeerssituaties?
Waarom denk je dat je dat met een automaat niet kan doen, anticiperen? Daarnaast reageert een automaat zo snel tegenwoordig dat het niet eens nodig is om hem in S te zetten of alvast terug te schakelen.
 
Het ging toch om onverwachte verkeerssituaties?
Waarom denk je dat je dat met een automaat niet kan doen, anticiperen? Daarnaast reageert een automaat zo snel tegenwoordig dat het niet eens nodig is om hem in S te zetten of alvast terug te schakelen.
Een automaat weet toch niet of er een bocht aan komt, of dat het licht oranje gaat springen, of wanneer die auto rechts van je jouw baan op wil, of jij juist iemand rechts nog even snel in wil halen? Het lijkt me verder sterk dat de huidige automaten net zo snel reageren als een Tesla, de automaat waar ik mee reed in ieder geval niet.
 
Een automaat weet toch niet of er een bocht aan komt, of dat het licht oranje gaat springen, of wanneer die auto rechts van je jouw baan op wil, of jij juist iemand rechts nog even snel in wil halen? Het lijkt me verder sterk dat de huidige automaten net zo snel reageren als een Tesla, de automaat waar ik mee reed in ieder geval niet.
Een automaat schakelt toch zelf terug als je afremt voor een bocht of voor de auto die van rechts op jouw baan komt? Dan hoef je toch niks te doen? Staat ie meteen in de juiste versnelling.

En hoezo wil je die auto nog snel rechts even inhalen, dat lijkt me niet helemaal de bedoeling in Nederland, woon je in Amerika? Dat je het keep your lange principe wil toepassen?

Ik adviseer je even te lezen voor je reageert, jij en ik maakten het vergelijk tussen een handbak en een automaat, niet tussen een EV en een automaat. Nogal logisch dat een Tesla sneller reageert dan dan een automaat. Een Tesla is toch ook sneller dan jouw handbak?